X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מעבר של המזרח התיכון מרגיעה למלחמה עלול להיות אף יותר תזזיתי מהשינויים הדרמטים בפוליטיקה הערבית וביחסים הבינערביים
▪  ▪  ▪
מותניים צרות [צילום: AP/Virginia Mayo]

המותניים הצרות של ישראל בתחומי "הקו הירוק" – 14 ק"מ מנתניה לטולכרם - קצרות מאורך נמל התעופה DFW בטקסס, ושוות למרחק בין נמלי התעופה קנדי ולה-גורדיה בעיר ניו-יורק.
צורכי ביטחון במזרח התיכון
היקף צורכי ביטחון לאומי נגזר ממאפייני האזור בו נמצאת המדינה. אזור רגוע מצמצם את צורכי הביטחון, ואזור נפיץ מרחיב אותם. צורכי הביטחון של ישראל נגזרים ממאפיינים גועשים בני 1,400 שנים של המזרח התיכון: היעדר דו-קיום בשלום וסובלנות בינערביים; טרור ומלחמות בינערביות; משקל כבד לעליונות האיסלאם; אזור בלתי-צפוי, הפכפך ועתיר-זעזועים פנימיים ואזוריים; משטרי מיעוט עריצים בעלי תוחלת-חיים זמנית כמו מדיניותם והסכמיהם.
מבחנו של ביטחון לאומי במזרח התיכון הוא ביכולת להתגבר על תרחישים שליליים (כגון מתקפת-פתע ערבית), ולא בפני תרחישים חיוביים הנדירים במזרח התיכון.
המעבר של המזרח התיכון מרגיעה למלחמה עלול להיות אף יותר תזזיתי מהשינויים הדרמטים בפוליטיקה הערבית (לדוגמה, הפלת מובארק על-ידי "האחים המוסלמים" שהודחו אחר כך על-ידי א-סיסי) וביחסים הבינערביים (לדוגמה, תמיכת ירדן בצדאם חוסיין, הענקת בסיסי טרור בירדן לאש"ף ומלחמת ירדן באש"פ).
שכנות טובה – עם מצרים, ירדן וסעודיה – עלולה להשתנות באופן קיצוני עקב הפלת משטרים על-ידי גורמים קיצונים אנטי-ישראלים. המציאות הפנימית בירדן מלמדת שכל חלופה למשטר ההאשמי תוסיף שמן למדורה האזורית, ותבהיר שתוחלת החיים של הסכמים במזרח התיכון עלולה לדמות לתוחלת החיים של משטרים החתומים על ההסכמים.
הגבול עם ירדן, החשופה להפיכה כמו כל מדינה ערבית, הוא הארוך (500 ק"מ) והקרוב ביותר לריכוזי האוכלוסין הגדולים בישראל ולמוקדי כלכלתה.
ויתור על יו"ש ובקעת הירדן יחזיר את ישראל למתניים הצרות (24-14 ק"מ) בין הים התיכון לבין הרכס המערבי של יו"ש (600 מ'), המהווה את "רמת הגולן" של ירושלים, תל אביב, שפלת החוף, נתב"ג, 80% מאוכלוסיית המדינה ומרבית תשתיות התחבורה, כלכלה, מדע וטכנולוגיה של ישראל. הרכס המזרחי (התלול-יחסית) של יו"ש (1,000 מ' מעל בקעת הירדן) מהווה את מכשול הטנקים היעיל באזור, ומעניק 50 שעות לגיוס המילואים (75% מצה"ל) מול מתקפת פתע.
שליטת ישראל על רכסי יו"ש, בקעת הירדן ורמת הגולן איפשרה לישראל להדוף מתקפת פתע מצרית-סורית-ירדנית, ומנעה תבוסה קטלנית ב-1973.
חיוניות כוחות ותוואי קרקע
לפי "המכון לקרבות קרקע" של צבא ארה"ב: "כוחות קרקע הם גורם הרתעה מרכזי.... אומנם הפצצות מדויקות של חיל-האוויר הן קריטיות, אך אין בכוחן להשמיד צבא אויב... בכוחו של חיל אוויר לשפר את התנאים לקראת מו"מ לסיום סכסוכים, אבל לכוחות קרקע הכח להביא לסיום הקרבות ולייצוב המציאות... ב-1995 לא הצליח חיל-האוויר האמריקני להרתיע את הסרבים.... ב-1991 לא הביאו 5 שבועות של הפצצות חיל-האוויר האמריקני להכרעה, שהגיעה אחרי 4 ימי לחימה קרקעית...."
לדברי מפקד המארינס לשעבר, הגנרל אל גריי: "אמנם טילים חולפים מעל תוואיי קרקע, אך אינם מבטלים את חיוניות העומק הגאוגרפי. האיום המכריע על ישראל הוא פלישה וכיבוש ערביים. הצלחה צבאית מחייבת יותר ממאות טילים. כדי להכריע את ישראל, יהיה על הערבים להשתמש בשריון, ארטילריה וכוחות קרקע, ולהשמיד את צה"ל על הקרקע. זה היה נכון ב-1948, 1967 ו-1973, וכך גם בעידן הנשק המודרני...."
על מרכזיות כוחות הקרקע אפשר ללמוד ממלחמות הודו-פקיסטן, עירק-אירן, נאט"ו-לוב, מלחמות הפיצול של יוגוסלביה, רוסיה-אוקראינה, אתיופיה-אריתריאה, מצרים-תימן, מרוקו-מאוריטניה, ארה"ב-אפגניסטן וארה"ב-עירק. על מגבלות הנשק המתוחכם אפשר גם ללמוד ממלחמות ישראל בטרור חמאס וחיזבאללה.
מרכזיות כוחות קרקע מלמדת על מרכזיות תוואיי קרקע, גאוגרפית (עומק) וטופוגרפית (גובה ותלילות). מכאן, נוכחות 170,000 אנשי צבא אמריקנים בבסיסים ומתקנים בעשרות מדינות מעבר לים.
ככל שמערכות הנשק הערביות מתוחכמות יותר, מתקפות-פתע ערביות תהיינה מהירות וקטלניות יותר, ולכן עולה חיוניות רכסי יו"ש ובקעת הירדן כגורם מעכב-פלישה. טכנולוגיה גבוהה היום תהפוך לטכנולוגיה מיושנת מחר, אבל תוואיי קרקע גבוהים ותלולים היום יהיו תמיד גבוהים ותלולים.
מומחים מארה"ב על צרכי ביטחון של ישראל
האדמירל באד נאנס (Congressional Records – Senate, 29.7.1991): נסיגה ישראלית מרמת הגולן, הגדה המערבית ורצועת עזה תפגע ביציבות האזור ותדרדר אותו למלחמה; תחדד את הצורך במלחמת-מנע ישראלית; תגביר את הסכוי שישראל תאלץ להשתמש בנשק גרעיני למנוע תבוסה; ועלולה לחייב מעורבות צבאית אמריקנית [להצלת ישראל].... שטחה של ישראל, כולל הגדה המערבית, רמת הגולן ורצועת עזה, קטן משטח אזורי-האש של בסיס חיל-האוויר האמריקני Nellis בנבדה... טנק מודרני יכול לחצות את [המתניים הצרות של ישראל] ב-15 דקות...."
מזכיר ההגנה לשעבר, דונלד ראמספלד: "במדינה צרה מאד, כמו ישראל, בה אפשר לראות שלושה גבולות מגג בית מלון בתל אביב, יש להיות זהירים מאוד בנכונות לסגת משטחים... אין ספק שמעורבות הרשות הפלשתינית בטרור הופכת אותה לבר-שיח בעייתי על עתיד השטחים....התייחסותי לסוגיית 'השטחים הכבושים' היא שהייתה מלחמה, ישראל ביקשה משכנותיה להימנע ממלחמה, אך הם לא נענו לבקשה, והפסידו שטחים כי ישראל לא הובסה..."
גנרל טום קלי, שהיה מפקד המבצעים במלחמת המפרץ הראשונה (ג'רוזלם פוסט, 7 נובמבר 1991): "אי-אפשר להגן על ישראל ללא תוואיי הקרקע של הגדה המערבית.... רכסי הגדה המערבית, ובמיוחד חמשת המעברים במזרח, הם קריטים ביותר. השתלטות צבא ערבי על המעברים תסיר מגן מירושלים ותל אביב. ללא הגדה המערבית, רוחבה של ישראל יצטמצם ל-14 ק"מ שאינם ברי-הגנה...."
100 גנרלים ואדמירלים בדימוס (וושינגטון טיימס, אוקטובר 1988): "אל לישראל לסגת מהגדה המערבית, פן לא תוכל להגן על תושבי ישראל. אין אפשרות לפרז את הגדה המערבית באופן יעיל...."
גבול ביטחון של ישראל
רכסי יו"ש ובקעת הירדן משדרגים את תדמית ההרתעה של ישראל, והופכים את גבולותיה ממקדמי-מלחמה (עד 1967) למרתיעי-מלחמה. השליטה ביו"ש ובקעת הירדן מקדמת את מעמד ישראל כמכפלן-עוצמה עבור ארה"ב ומדינות ערב הפרו-אמריקניות. נסיגת ישראל מיו"ש ובקעת הירדן תהווה איום קיומי, ברור ומיידי על ישראל, תלבה את אש אי-היציבות במזרח התיכון ותפגע באינטרס ארה"ב.

תאריך:  13/07/2020   |   עודכן:  13/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גבול ביטחון במזרח התיכון
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
השתיקה הרועמת של הגנרלים
עובד 1  |  13/07/20 16:01
 
- יש לראות את המציאות כפי
שאול אבידור  |  15/07/20 12:19
2
לעולם הערבים לא ישלימו עם
בן נאמן  |  14/07/20 08:29
 
- יפה אמרת
שאול אבידור  |  15/07/20 12:31
 
- שאול, לו העם היהודי היה מגיע
בן נאמן  |  15/07/20 13:32
 
- בו נאמן, אתה מסדר
שאול אבידור  |  16/07/20 14:47
3
יורם אטינגר, אתה אדם יקר וחכם
שאול אבידור  |  15/07/20 13:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
נתניהו באופסייד. לחובתו שלושה כישלונות גדולים עוקבים, שכולם שלובים זה בזה: המהלכים שהובילו להקמת ממשלת החירום (שאינה כזו), הכשל בטיפול בשלב השני של הקורונה ודחיית הסיפוח באיו"ש כתוצאה מדיבורים שאין עימם מעשים). צירוף "פנדמי" זה מדבק פסיכולוגית ומסוכן פוליטית
יורם דורי
חידוש הצמיחה במשק הוא החיסון היחיד שיכול לעצור את מגיפת הקורונה הכלכלית המתרבה, אולי יותר מנגיף הקורונה המוכר לכולם
עליס בליטנטל
עם פתיחתו לאחר כמה חודשי סגר, מתגלה מוזאון הרצליה כפנינת חמד, כחוויה מרתקת בשיאו האמנותי    מבחר התערוכות של אלי שמיר, יאן ראוכוורגר, ליאוניד בלקלב, מיכל ממיט וורקה והאוסף הקסום כולל אהרון שאול שור - מצדיקים להזדרז ולבקר במוזאון המקסים הזה
יוני בן-מנחם
אירן וסוריה חתמו על הסכם צבאי המבסס את המעורבות הצבאית של אירן בסוריה ומחזק את יכולת ההגנה האווירית הסורית. גורמים סורים אומרים כי ההסכם הינו תשובה על "חוק קיסר" האמריקני וחלק מההערכות להסלמה הצפויה מול ישראל
עידן יוסף
הפקידות הנוכחית ברשות הארצית לתחבורה ציבורית מתנהלת כמי שכפאה שד. במקום להתעמת מול משרד הבריאות כדי להפעיל תחבורה ציבורית שתחזיר את המשק לחיים היא מנהלת קרבות מאספים מול המפעילים והנהגים, וגוררת את שרת התחבורה לקרבות בוץ מיותרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il