X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ב-2 ביולי 2020 קבע בית המשפט העליון בטורקיה כי הפיכתו של מסגד איה סופיה למוזאון ב-1934 היה מהלך בלתי חוקי, ושעה לאחר מכאן הכריז ארדואן על העברת השליטה במבנה למנהל לענייני דתות הטורקי. אין מדובר בצעד דתי/סמלי גרידא כפי שנהוג לחשוב, אלא במהלך פוליטי מחושב בעיתוי הטוב ביותר עבור ממשלת ארדואן
▪  ▪  ▪
איה סופיה [צילום: אמרת גורל, AP]

כנסיית איה סופיה (האגיה סופיה כפי שנהגתה אז ביוונית ומשמעותה "החכמה הקדושה"), שנבנתה על-ידי הקיסר יוסטיניאנוס הראשון בשנת 537 ונחשבה לפלא ארכיטקטוני בעיקר בשל הכיפה התלויה שבה, נודעה כסמל הנצרות היוונית-אורתודוקסית וחשיבותה עבור זרם זה נמשכת עד היום. בשנת 1453 כבש הסולטן מחמת השני את קונסטנטינופול מידי הביזנטים והפך את הכנסייה למסגד. בשנת 1934 החליטה ממשלתה של טורקיה המודרנית, שהוקמה בעשור הקודם על-ידי מוצטפא כמאל (אתאתורכ) על חורבות האימפריה העות'מאנית, להפוך את איה סופיה למוזאון, והיא נשארה המעמד זה עד ה-2 ביולי 2020.
המחלוקת בעניין איה סופיה אינה חדשה ולא החלה תחת משטר ארדואן כפי שניתן היה לחשוב. הפיכת המסגד למוזאון לא התקבלה בברכה על-ידי חוגים דתיים-שמרניים בטורקיה מאז ראשיתה, אם כי ההתנגדות למהלך החלה לקבל ביטוי ציבורי לאחר 1965, השנה בה זכתה "מפלגת הצדק" בראשות סולימאן דמירל בבחירות. המאבק להחזרת איה סופיה לשמש כמסגד זכה לביטוי נרחב בעיתונות הימנית-דתית באותה תקופה, הן בשל נטייתו הדתית של דמירל, שכללה בין היתר שימוש נרחב בביטויים דתיים בהופעותיו הפומביות, והן בשל הידוק הקשרים עם מדינות ערב שהביא להעלאת הנושא הדתי המשותף לשני הצדדים. שנים אלה היוו כר נוח במיוחד לקריאות מעין אלה בשל העימות הטורקי-יווני סביב קפריסין. הפיכת איה סופיה למסגד נתפשה כמענה הולם ל"אויב היווני" הנוגס בקפריסין. אף היום נכרכים היחסים המתוחים בין שתי המדינות בעימות סביב איה סופיה, הן על-ידי הציבור הטורקי והן זה היווני. בסרטון שפרסם ארדואן בטוויטר ב-11 ביולי, לאחר החלטת בית המשפט על הפיכת המוזאון למסגד בשנית, הוא ציין את "תחיית איה סופיה" כתחייתה של האומה הטורקית תוך ציון האירועים ההיסטוריים החשובים בהיסטוריה העות'מאנית-טורקית כצעד לבנייה מחודשת של ההיסטוריה.
אין המדובר בעניין לאומי גרידא. מסגד איה סופיה היווה סמל דתי עבור המוסלמים-טורקים כפי שהיוותה הכנסייה עד הכיבוש העות'מאני. מוכרים למשל המיתוסים הנוצרים לפיהם אויב שיחדור לעיר יתקל במלאך גבריאל האוחז בחרב אש שיניסו, או האמונה לפיה בעת פריצת העות'מאנים לעיר נכנס כומר נושא תפילה לאחד מעמודי הכנסייה עם לחם הקודש ונעלם. בסרטון הטוויטר שהפיץ טען ארדואן כי איה סופיה מהווה סמל עבור עולם האיסלאם "מבוכרה עד אנדלוסיה" וכי "תחיית איה סופיה מבשרת את שחרורו של מסגד אל-אקצה." שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושאולו טען שאין ליוון כל זכות להלין על הצעד שכן היא המדינה היחידה באירופה שאין בבירתה מסגד רשמי לרבע מיליון המוסלמים החיים בה.
בהיבטה הדתי/תרבותי הנרחב מהווה צעדה של הממשלה התרסה על הפיכת המסגד למוזאון על-ידי אתאתורכ ונתפסת על-ידי אלה שאינם תומכי ארדואן כקריאת תגר על ערכי הכמאליזם בכלל ועל החילוניות בטורקיה בפרט. כפי שניסח זאת העיתונאי ג'מאל גוקטאש - הדבר הראשון שייעשה בתפילת יום השישי הראשונה באיה סופיה לאחר ההכרזה יהיה קריאת סורת אל-פאתחה (הנאמרת בסוף טקס הקבורה המוסלמי) לחילוניות בטורקיה.
אין להתעלם מכך שהכרזתו של ארדואן קשורה באורח ישיר למצב הכלכלי והפוליטי בטורקיה. לאור מצבה המידרדר של הכלכלה הטורקית, פגיעתה הכלכלית והחברתית הקשה של מגפת הקורונה, ההתבוססות בבוץ הסורי, הבעיה הכורדית, ההרפתקה הלובית, והמתיחות במזרח הים התיכון, הפיכת איה סופיה למסגד מעניקה למשטר "ניצחון" ואמצעי לחיזוק הגאווה הטורקית-דתית בזמנים קשים אלה. בהתחשב בכך שהמהלך נדון ביתר שאת בעשור השני של המאה העשרים ואחת כשארדואן היה עדיין ראש ממשלה, סביר להניח שהוא המתין למועד הנכון והתאים את עיתוי ההצהרה לצרכיו הפוליטיים.
חלק חשוב בהבנת המהלך הוא סוגיית הריבונות. טורקיה אינה זקוקה למסגד נוסף: רק לפני כשנה חנך ארדואן את "מסגד צ'מליג'ה" בצידה האסיאתי של איסטנבול, מסגד ענק המסוגל להכיל 60,000 מתפללים ביום שבנייתו עלתה מאה מיליון דולר. מעבר לכך ניתן היה לפתוח את איה סופיה לתפילה באמצעות צו, מה גם שהתקיימו במקום תפילות מוסלמיות רשמיות בעבר. ראיה לכך שהנושא אינו דתי גרידא היא העובדה שבטורקיה קיימות קבוצות דתיות שאינן תומכות בהפיכת המוזאון למסגד. ישנם למשל חוגים דתיים המתריעים שהתעקשות על "זכות החרב" - הפיכת איה סופיה למסגד עקב הכיבוש המוסלמי - עלולה להעניק למדינות לא מוסלמיות לגיטימציה לשליטה על מסגדים בתחומן (כמו למשל לישראל על מסגד אל-אקצה). גורמים דתיים אחרים טענו שהפיכת המוזאון למסגד בשנית מאתגרת את הנצרות הזקוקה למקום פולחן שיהווה מטרת כיבוש לשם פתיחה בארמגדון ולמעשה להחיל את יום הדין על העולם כולו.
ממשל ארדואן רואה מטבע הדברים את סוגיית הריבונות בצורה הפוכה לחלוטין: המשך החזקתה של איה סופיה כמוזאון מציג את טורקיה ככובשת שטחים לא לה ועלול להחיות מחדש את שאיפותיה האימפריאליסטיות של יוון (הידועות כ"מגאלי אידיאה") בפרט ושל העולם הנוצרי בכלל. קביעת איה סופיה כמסגד משיבה לפיכך את זכותה המוסרית וההיסטורית של טורקיה על אדמתה ומבניה על-מנת שלא תמשיך להיחשב "כובשת". אין המדובר רק במאבק ההיסטורי בין האיסלאם לנצרות אלא אף בתוך עולם האיסלאם: איה סופיה, אליבא ד'ארדואן וצ'אבושאולו, מהווה הוכחה להגמוניה הטורקית בעולם המוסלמי וההכרזה על "חידוש ימיה כקדם" ממחישה עובדה זו לעולם כולו.

מבט מבס"א מס' 1646, 16 ביולי 2020
הכותבת היא חוקרת במרכז בס"א מומחית לטורקיה המודרנית, להיסטוריה טורקית ולקבוצות איסלאמיות בטורקיה.
תאריך:  18/07/2020   |   עודכן:  18/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יונתן אורון
הבעיה שלנו שנתניהו הוא ראש הממשלה כבר הרבה זמן ודורות של ילדים גדלים על הערכים שהוא מפיץ בהתנהגותו. וזה העונש שלנו על רדיפת הבצע - הרס הדורות הבאים מבחינה מוסרית
יוסי דר
מכתבה של הנשיאה מבטא מתקפה קשה מצד ראש הרשות השופטת נגד חברי הרשות המחוקקת שביצעו את תפקידם כחברי כנסת    האם הדבר ראוי? המדובר כאן לא בחבר כנסת אחד או בבודדים, אלא ב-43 חברי כנסת שתמכו בהצעה
רבקה שפק ליסק
הקורונה חשפה את ההזנחה הממשלתית בתחומים שונים ובראש וראשונה בבריאות. כעת על נבחרי הציבור לתקן את מה שהוזנח
יוני בן-מנחם
באירן נמשך גל הפיצוצים והשריפות ולא מן הנמנע שישראל מעורבת בו, האירנים שומרים על שתיקה רשמית אך מגבשים דרכי תגובה. בעולם הערבי מעריכים כי ישראל הרחיבה את המלחמה החשאית נגד אירן ואיננה מסתפקת עוד רק בתקיפות אוויריות בסוריה ובעירק
אליהו קאופמן
המלחמה של נשים חילוניות - להיבחן "בחינות תורתיות לרבנות", ובחירת ח"כית האנטי דתית והכופרת ביותר מכול הזמנים ל"וועדה לבחירת דיינים", הן עוד שתי דוגמאות על כך שכריכת הדת עם המדינה היא בעצם אסון טרגי שהביאו עלינו אנשי הציונות הדתית - ולימים בתמיכת החרדים הציונים של "יהדות התורה" וש"ס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il