X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
בדיקות בנמל התעופה דה-גול, פריז [צילום: טיבו קאמו, AP]
נמל התעופה של מוסקבה [צילום: פאבל גולובקין, AP]
תחזית אקונומיסט לעידן התעופה שאחרי הקורונה

ענף התעופה יתאושש - ואולי ישתפר

בטווח הקצר המכה קשה וברורה: לחברות התעופה, ליצרני המטוסים ולשדות התעופה אובדן ההכנסות וההפסדים עד סוף 2021 יגיעו למאות מיליארדי דולרים התחזית החיובית: חברות יתייעלו, החזקות שבהן יגדילו את נתח השוק שלהן ותתרחב ההצטיידות במטוסים ידידותיים לסביבה
▪  ▪  ▪

ענף התעופה הוא אחד הנפגעים בצורה הקשה ביותר מן הקורונה, וכעת מתחילים בו לחשוב מה הלאה. ההשלכות הן רחבות: חברות התעופה יזמינו פחות מטוסים, הצניחה במספר הנוסעים פוגעת בשדות התעופה ובעסקים הפועלים בהם, חברות בענף כבר פיטרו אלפי עובדים. השאלה המרכזית – אומר אקונומיסט – היא כמה זמן תימשך ההתאוששות ועד כמה היא תהיה מקיפה.
בשנה שעברה טסו 4.5 מיליארד בני אדם ולמעלה מ-100,000 טיסות מסחריות יצאו מדי יום. הפעילות הזאת תומכת במישרין ב-10 מיליון משרות: 6 מיליון בשדות תעופה ובשירותים למטוסים, 2.7 מיליון בחברות תעופה ו-1.2 מיליון שקל ביצרניות מטוסים. ההכנסות אשתקד היו 170 מיליארד דולר בשדות התעופה ו-838 מיליארד דולר בחברות התעופה. המכירות של בואינג ואיירבס מסתכמות ב-100 מיליארד דולר בשנה. כאשר מצרפים חברות המסייעות בתכנון טיסות והזמנת כרטיסים, השורה התחתונה היא 1.3 טריליון דולר בשנה.
הקורונה מחקה 460 מיליארד דולר משווי השוק של החברות בענף. מנהלי חברות התעופה מעריכים מחדש את המגמות במספר הנוסעים, לאחר שעד המגיפה צפו שהוא יוכפל ב-15 השנים הקרובות. במקום עלייה צפויה של 4% בהכנסות השנה, הן צפויות לצנוח ב-50% ל-419 מיליארד דולר. לאחר עשר שנים של רווחיות יוצאת דופן, ההפסדים הצפויים לשנתיים הקרובות הם 100 מיליארד דולר.
למרות כמה סימני חיים – בעיקר בקווים הפנימיים בארה"ב, אירופה וסין – העתיד מאופין בחוסר ודאות. המטוסים רחבי הגוף לטיסות ארוכות מצויים בהקפאה. חברות תעופה המתבססות על נוסעים עסקיים מצויות בקשיים. למרות שחלק מהחברות האמריקניות מתכננות לחזור לפעילות כמעט מלאה בשנה הבאה, גל שני יחסל תקוות אלו. 35% מבין מטוסי הנוסעים בעולם עודם מושבתים – פחות משני שלישים בשיא המשבר, אך עדיין שיעור נורא. אפילו אם 80% מהתנועה יתחדשו, אלפי מטוסים יישארו על הקרקע.
יצרני המטוסים, אשר תכננו להגדיל את התפוקה, נאלצים לעשות ההפך. איירבס, עם צבר הזמנות של 6,100 מטוסי ה-320, תכננה להאריך את זמן המסירה מ-60 ל-70 חודשים; כעת היא מדברת על 40 חודשים. מצבה של בואינג גרוע עוד יותר, בשל קרקוע ה-737-מקס; היא המשיכה לייצר אותם וקיוותה שיחזרו לטוס בשנה הבאה. שתי החברות הודיעו על קיצוץ בייצור המטוסים לטווחים ארוכים. כעת ההערכה היא שבשנת 2030 יהיה הצי העולמי קטן ב-12%, שהם 4,700 מטוסים פחות מאשר כיום – אובדן הכנסות של 300 מיליארד דולר לאיירבס ובואינג, מעריך אקונומיסט.
לא כל ההזמנות ייעלמו. חברות תעופה וחברות להחכרת מטוסים, שבבעלותן קרוב למחצית מן הצי העולמי, מחויבות מבחינה חוזית לרכוש את המטוסים שהזמינו; במקרים רבים שולמו מקדמות של 40% עוד לפני האספקה. בואינג ואיירבס לוחצות על הלקוחות לקחת את המטוסים – לא תמיד בהצלחה. מנכ"ל איירבס, גיום פורי, אינו פוסל את האפשרות לתבוע לקוחות שינסו לדחות את מימוש ההזמנות. מה שהמשבר יגרום הוא צבר של מטוסים שלא יימסרו: איירבס תייצר השנה 630 אך תמסור רק 500. אבל מצבה הכספי מאפשר לה לעמוד בכך, והדבר יאפשר לה לשמר את המשרות והיעילות התעשייתית, ובכך יקל את ההתאוששות.
עם זאת, אפילו התפוקה הגבוהה המלאכותית הזאת תתקשה לשמר את שרשרת האספקה של יצרני המטוסים. חברות אלו מייצרות מנועים, מיכלי דלק, חומרים מיוחדים וציוד אוויוניקה ואלקטרוניקה; בואינג מעסיקה 600 קבלני משנה ל-737-מקס. רבים מספקי המשנה ביצעו השקעות ניכרות לפני הקורונה, בציפייה לעלייה במכירות. הפגיעה בהם תהיה לא רק באספקה המיידית, אלא גם בשירותי התחזוקה לטווח הארוך. ואילו הפעילות של בואינג ואיירבס בתחום הביטחוני, שלא נפגעה משמעותית מן הקורונה, תוכל לפצות רק בצורה חלקית על הירידות בתחום האזרחי.
אקונומיסט עובר לקצה השני של הענף – שדות התעופה. 60% מהכנסותיהם באות מתשלומי החברות והנוסעים, והיתרה – מפעילות מסחרית כמו חנויות וחניונים. כולם ספגו מהלומה. חנויות ומסעדות בשדות תעופה יפסידו 3.4 מיליארד דולר עד סוף 2021. שניים מכל שלושה שדות תעופה הפסידו עוד לפני המשבר; כעת כולם מפסידים. שדות תעופה קטנים עלולים להיסגר אם התיירים לא יחזרו. מחוץ לארה"ב לא קיבלו שדות התעופה סיוע נדיב דומה לזה שנתנו הממשלות לחברות התעופה.
לצד זאת, מדגיש אקונומיסט, יש גם כמה הזדמנויות. חברות תעופה מבצעות ארגון מחדש. חברות התעופה האירופיות הגדולות, הנלחצות בידי חברות הלואו-קוסט, חותכות בהוצאות. פשיטות רגל של חברות ישאירו יותר מקום לנותרות. מחירי המטוסים יורדים. כוח המיקוח של הטייסים פוחת. בשדות התעופה יהיו זמני טיסה פנויים. לחברות תעופה חזקות יש הזדמנות להגדיל את נתח השוק שלהן, במיוחד בשווקים שנפגעו פחות מן הקורונה ועם לקוחות צעירים שפחות חוששים לטוס כעת ובני משפחה שימשיכו לבקר זה את זה. חלק מן החברות עשויות לחשוב מחדש על המבנה הפיננסי שלהן ובכך להגדיל את שוק חכירת המטוסים. חלק מן החברות גם עשויות לנצל את המשבר כדי להתחדש במטוסים ידידותיים יותר לסביבה. היצרניות יצטרכו ליישר קו עם הדרישות הירוקות; ממשלת צרפת הזרימה לאיירבס 1.5 מיליארד אירו כדי לסייע לה להגיע ב-2035 לייצור בלעדי של מטוסים לטווח קצר ללא טביעת רגל פחמנית.
סין, הלהוטה להפוך למעצמה בתחום האוויר-חלל המסחרי, עשויה לראות את המשבר כהזדמנות להאיץ את כניסתה לשוק העולמי. אמברייר הברזילאית – שלא הצליחה להתמזג עם בואינג – עשויה לשתף פעולה עם קומאק הסינית כדי להגיע ליכולת ייצור שתתחרה באלו של בואינג ואיירבס: הברזילאים יספקו את הידע, והסינים – את יכולת הייצור.
מבחינת הנוסעים עטויי המסיכות, במטוסים ריקים למחצה הממריאים משדות תעופה הנראים כערי רפאים לאחר שיטוט בין חנויות סגורות, חוויית הטיסה לא תחזור למה שהייתה. אבל ענף התעופה כבר התאושש בעבר. הוא צפוי לעשות זאת שוב – ואף להשתפר בדרך.

תאריך:  04/08/20   |   עודכן:  04/08/20
+מספר המתים מקורונה עלה ל-559
20:05 04/08/20  |  עידן יוסף

משרד הבריאות מעדכן: נכון לאתמול 3.8 (סיכום של 24 שעות), מעודכנים במערכת 1,802 מאומתים חדשים אתמול. 23,490 תוצאות בדיקות שהתקבלו אתמול. היום, 4.8 נכון לשעה זו: 75,825 מאומתים מפרוץ המגיפה. 342 חולים שמצבם מוגדר קשה. 99 מונשמים. 559 מתים במצטבר מפרוץ המגפה.

+מגורים וביטוח רפואי לפלשתינים שנאלצים ללון בישראל
15:03 04/08/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

מעסיקים בתחום התעשיה והחקלאות יורשו לקזז עד 528 שקלים משכר העובד בגין עלות המגורים  ▪  בענף הבנייה לא יורשה המעסיק לקזז משכרו של העובד  ▪  לרשות העובדים יעמוד קו ייעודי שפתח משרד העבודה לצורך תלונות

פועלים פלשתינים בדרכם לישראל [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
+המחאה בבלפור - האנרכיזם הופך לניהיליזם
13:02 04/08/20  |  רפאל בוכניק   |   לרשימה המלאה

מחקרים סוציולוגיים מצביעים כי קמפיינים מתוכננים של דיסאינפורמציה דרבנו מצבים של כאוס והציתו סנטימנט אנטי-ממשלתי במוקדים חברתיים, לעיתים עד כדי שכנוע השראתי ליציאה לרחובות ואימוץ מאפיינים של התנהגות אלימה וקרימינלית

יצא המרצע מן השק [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
+משרד הבריאות: מספר הנפטרים מקורונה עלה ל-554
12:47 04/08/20  |  מירב ארד

משרד הבריאות מעדכן: 1,801 חולים חדשים נוספו ביממה האחרונה, על-פי הנתונים, אמש בוצעו 22,396 בדיקות לחשודים כחולי קורונה. מספר החולים מתחילת ההתפרצות הנגיף בארץ מגיע ל-75,083. 349 חולים מוגגדרים במצב קשה, 97 מונשמים. 554 נפטרים במצטבר מפרוץ המגפה.

+אדשלטיין: "הסגר בסופ"ש רק מפריע לציבור"
12:13 04/08/20  |  מירב ארד

שר הבריאות יולי אדלשטיין הודיע בהצהרה לתקשורת בבית החולים וולפסון: "היה רעיון ללכת לסגר בסופי השבוע, היה דיבור על הגבלות במסחר. אנחנו ניפטר מזה, אני חושב שחוץ מלהפריע לציבור זה לא עושה כלום"

+משרד הבריאות מתנגד ליציאת 30 אלף ישראלים לאומן
11:27 04/08/20  |  איציק וולף

משרד הבריאות מתנגד לאפשר לכ-30 אלף ישראלים לצאת לקבר ר' נחמן מברסלב באומן שבאוקראינה. "עמדתנו המקצועית היא שאסור לאפשר לאירוע להתרחש בשל ההתכנסות של 30 אלף איש על רחוב וחצי", אמר מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, ד"ר אשר שלמון, בדיון שהתקיים בוועדת הקורונה של הכנסת.
לדברי ד"ר שלמון, הדרך היחידה לעצור את ההתכנסות השנתית של חסידי ר' נחמן מברסלב המתקיימת מדי ראש השנה באומן היא שהרשויות באוקראינה "ינקטו את הפעולות המתאימות", כלשונו.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ענף התעופה יתאושש - ואולי ישתפר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חישוב לקוי וחסר את העיקר !
כלכלן ריאלי  |  4/08/20 16:59
2
אין קשר למציאות
חלומות פז  |  5/08/20 11:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
מירב ארד
מעסיקים בתחום התעשיה והחקלאות יורשו לקזז עד 528 שקלים משכר העובד בגין עלות המגורים    בענף הבנייה לא יורשה המעסיק לקזז משכרו של העובד    לרשות העובדים יעמוד קו ייעודי שפתח משרד העבודה לצורך תלונות
רפאל בוכניק
מחקרים סוציולוגיים מצביעים כי קמפיינים מתוכננים של דיסאינפורמציה דרבנו מצבים של כאוס והציתו סנטימנט אנטי-ממשלתי במוקדים חברתיים, לעיתים עד כדי שכנוע השראתי ליציאה לרחובות ואימוץ מאפיינים של התנהגות אלימה וקרימינלית
איציק וולף
המשנה לראש המל"ל הודיע בוועדת הקורונה כי גובש מתווה לחידוש הטיסות לישראל וממנה לעשר ארצות הנחשבות ל'ירוקות' ולבעלות תחלואת קורונה נמוכה אך ציין שישראל מוגדרת 'מדינה אדומה' בשל התחלואה הגבוהה ביחס למספר התושבים    טען כי השמיים בישראל מעולם לא נסגרו וכי לא בטוח שיש להקים מעבדת קורונה בנתב"ג    האופוזיציה תוקפת: "חוץ מהצהרות - אין למדינה תוכנית סדורה"
ד"ר רבקה שפק-ליסק
כלכלנים בעלי שם עולמי פירסמו חוות דעת נגד חלוקת מענקים    ואכן אין מדינות בעולם הנוקטות בשיטה זו    בכל העולם קיימת העדפה לעזור לחלשים ולא לחלק מתנות ללא הבחנה
איתמר לוין
משרד הבריאות הציב במקור תאריך יעד בחודש אוקטובר - זמן קצר לפני הבחירות לנשיאות    כעת מדבר הממשל על סוף 2020 או תחילת 2021, אך ג'ארד קושניר לוחץ להתקדם כמה שיותר מהר    גורמי המקצוע בממשל מבטיחים: לא יהיו קיצורי דרך מסיבות פוליטיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il