שנת הלימודים הקרובה תהיה כאוטית – ולא רק בישראל, אלא גם בארה"ב. זוהי מסקנתו של וושינגטון פוסט. התוכניות משתנות כה מהר, עד שהתלמידים וההורים מתקשים לעמוד בקצב. מחוזות שתכננו שילוב בין לימוד מרחוק ללימוד פיזי, נאלצו לזרוק לפח את התוכניות בשל הזינוק במקרי הקורונה. אוניברסיטאות משנות מהרגע להרגע את שיטות ההוראה, תאריכי תחילת השנה והכללים במעונות.
כמה דוגמאות. בתי הספר הציבוריים של שיקגו יתחילו את השנה בלימוד מרחוק בלבד, לאחר שתכננו לימוד משולב. בשבוע הראשון ללימודים בבית ספר בג'ורג'יה התגלו 14 מקרי קורונה, 13 מהם של תלמידים; 300 אחרים נשלחו לבידוד. אוניברסיטת ג'ונס הופקינס שינתה את דעתה והודיעה שכל הלימודים יהיו און-ליין, למרות שחלק מהסטודנטים כבר חתמו על חוזי שכירות לדירות. אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון בסנט לואיס הודיעה שכל חדרי המעונות יהיו לבודדים ולא לזוגות – ומאות סטודנטים מחפשים היכן לגור. וקריסת השיחות בקונגרס על חבילת הסיוע מותירה את בתי הספר ללא המימון שהכל מסכימים שהם זקוקים לו בדחיפות.
התוצאה של התוהו ובוהו היא חוסר ודאות לתלמידים ולהוריהם, עם חששות ניכרים לבריאות, ללמידה, להתפתחות הרגשית ולמצב הכלכלי של כל בתי הספר. מבין 20 המחוזות הגדולים בארה"ב, 17 מתכוונים להתחיל את השנה בלימוד מקוון בלבד. מחוז ניו-יורק – הגדול ביותר בארה"ב – מתכנן לימוד משולב, בעוד המורים ואחרים לוחצים לשנות כיוון. התוכניות ברחבי ארה"ב משתנות בהתאם לגאוגרפיה, שיעור התחלואה והמפלגות השולטות. 4% מהמחוזות הכפריים ו-21% מהמחוזות החצי-עירוניים הודיעו על לימוד מרחוק, לעומת 55% מהמחוזות העירוניים.
כמו כל כך הרבה דברים בארה"ב, אפילו הנושא החיוני הזה מתחלק לפי קווים מפלגתיים: בתי ספר באיזורים רפובליקניים נפתחים יותר מאשר באיזורים דמוקרטיים. חלק מההבדל קשור לעובדה שהאיזורים הכפריים גם נוטים יותר לרפובליקנים וגם יש בהם פחות חולי קורונה מאשר בערים. אבל חלק נוסף קשור ללחץ המתמיד של הנשיא דונלד טראמפ ובני בריתו לפתוח מחדש את בתי הספר, בנימוק שהדבר נחוץ הן מבחינה חינוכית והן מבחינה כלכלית, וחלק מן ההורים השתכנעו. יש מקומות בהם ההורים אפילו קוראים להפר את מגבלות הקורונה.
אבל לא כל המורים מסכימים. הפדרציה האמריקנית של המורים אימצה החלטה המאפשרת להגיע עד כדי שביתה במחאה על פתיחה פיזית של בתי הספר, והמורים בניו-יורק מאיימים לעשות זאת. גם הנשיאה החדשה של אגודת החינוך הלאומית, בקי פרינגל, אומרת לפוסט שתתמוך בשביתה אם בתי הספר לא יהיו בטוחים די הצורך.
הלחצים לפתוח את בתי הספר היו חזקים במיוחד בטקסס ופלורידה, בהן הורו המושלים הרפובליקנים – גרג אבוט ורון דה-סנטיס – לפתוח מחדש את הפעילות, ובהן נרשם זינוק במספר חולי הקורונה. אבוט אמר תחילה שכל בתי הספר ייפתחו ; לאחר מכן דיבר על אפשרות של לימוד מרחוק בשלושת השבועות הראשונים; ואז הרחיב זאת בעוד כמה שבועות; שלטונות הבריאות התערבו ואסרו את פתיחתם בכמה מחוזות; ולבסוף הותיר אבוט את ההחלטה בידי מנהלי בתי הספר. גם דה-סנטיס הורה לפתוח את בתי הספר, אבל חזר בו ואמר שיהיה לימוד מרחוק באיזורים הנגועים ביותר – ואז הדגיש שהחוק מחייב מידה מסוימת של לימוד פיזי.
חוסר אחידות קיים גם במוסדות להשכלה גבוהה, שנסגרו בחודש מארס. חלקם מחזירים את רוב הסטודנטים. אחרים מכניסים פיזית רק קבוצות מסוימות, כגון תלמדי שנה א'. יש האומרים לסטודנטים שהטוב ביותר הוא להישאר בבית עד הסתיו. סטודנטים זרים רבים אינם יכולים לקבל ויזות לארה"ב, ואלו שכבר במדינה תלויים לעיתים במוסדות כדי שימצאו להם מגורי חירום.
בכל מקרה, לסטודנטים מוצעת השנה מערכת שעות עם מינון כבד של שיעורים דיגיטליים. הכיתות עשויות להיות און-ליין בלבד או משולבות, כדי להקטין את המגע הפיזי עם המרצים והסגל. חלק מחדרי המעונות יהפכו לכיתות. הרווארד מזמינה את תלמדי שנה א' וכמה קבוצות נבחרות אחרות לגור בקמפוס, אבל כל לימודי התואר הראשון יהיו און-ליין.
כמו בבתי הספר, כך גם בהשכלה הגבוהה יש לחץ כבד מלמטה לעבור ללימודים מקוונים, בדמות עצומות עליהן חותמים מאות מרצים. נכון לשבוע שעבר, 30% מבין 3,000 המוסדות להשכלה גבוהה מתכננים לימוד שיהיה מקוון כולו או רובו, 24% מתכננים שהרוב או הכל יהיה בלימוד פיזי, 16% מדברים על שילוב ו-26% טרם החליטו.
הרבה מאוד עודנו לוט בערפל, מדווח הפוסט. אוניברסיטת וירג'יניה תכננה לחדש את הלימודים ב-25 באוגוסט, אך כעת דוחה אותם לפחות עד השבוע השני של ספטמבר בשל העלייה בתחלואה. אוניברסיטת דרום קרוליינה עברה מלימוד מקוון ללימוד פיזי ובחזרה ללימוד מקוון. ג'ורג'טאון, ג'ורג' וושינגטון והאוניברסיטה האמריקנית – כולן בוושינגטון – עברו מסלול דומה. טימותי ווייט, העומד בראש אוניברסיטאות קליפורניה בנות 482,000 התלמידים, הודיע כבר בחודש מאי שהשנה הבאה תהיה מקוונת. כעת הוא רוצה להוציא לימונדה מהלימון: "זה מאפשר צורת חשיבה אחרת. בואו נחשוב איך לעשות את זה נהדר".