X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לא מעט פרויקטים נעצרו בשל העובדה שהעיריות הפכו אותם ללא כדאיים בעליל ליזמים והקבלנים זה התחיל בביורוקרטיה ופרוצדורות שהתישו את הקבלנים עד שהחליטו לוותר, נמשך בהיטלי השבחה שהפכו פרויקטים רבים ללא כדאיים כלכלית והסתיים גם ברצון של הרשויות להטיל על הקבלנים את עלות תשתיות הציבור המשלימות
▪  ▪  ▪
יש לשקול מחדש התחדשות עירונית [צילום אילוסטרציה: מאיר ועקנין/פאש 90]

מאז אושרה התמ"א 38 במאי 2005, כאמצעי לחיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה, נוצרה אנומליה מוזרה. דווקא העיריות והרשוית המקומיות, שלכאורה היו צריכות רובן ככולן להיות בעלות אינטרס ברור לקדם תמ"א, ובכך לשנות את הנראות של שכונות ומתחמים מתפוררים, להביא אליהן אוכלוסיות חזקות, לקבל ארנונות כדבעי ובכלל לשדרג את מיתוגן, היו ברוב המקרים אלה ששמו, מסיבות אלה או אחרות, מקלות בגלגלי התמ"א.
הסיבות ל"מקלות" הללו היו רבות שונות. במקרים לא מעטים עלתה, ובצדק מסוים, שאלת התשתיות המשלימות. מה קרה אם חלילה התשתיות הקיימות לו יוכלו לעמוד במעמסה של קליטת אוכלוסייה נוספת, והאם לא יהיה צורך במוסדות ציבור נוספים שישרתו גם את התושבים החדשים. במקרים לא מעטים אחרים, הרשויות פשוט לא רצו להתעסק עם דיירים סרבנים, בין אם מסיבות אלקטוראליות מובהקות או סתם משום שזה היה כאב ראש.
לא מעט פרויקטים נעצרו בשל העובדה שהעיריות הפכו אותם ללא כדאיים בעליל ליזמים והקבלנים. זה התחיל בביורוקרטיה ופרוצדורות שהתישו את הקבלנים עד שהחליטו לוותר, נמשך בהיטלי השבחה שהפכו פרויקטים רבים ללא כדאיים כלכלית והסתיים גם ברצון של הרשויות להטיל על הקבלנים את עלות תשתיות הציבור המשלימות.
לפרוטוקול, לולא החסמים שצוינו לעיל, אין לי ספק שכיום מספר הדירות שהיה נבנה במסגרת התחדשות עירונית, קל וחומר במסגרת התמ"א, היה גבוה פי כמה וכמה, מה שהיה טוב לכולם, גם הרבה יותר התחלות בנייה למשק הדיור, גם שדרוג נראות ערי ישראל המתפוררות, גם כניסת אוכלוסיות חדשות וחזקות לערים ותיקות, ובכך הזרמת סכומי ארנונה נכבדים ביותר וגם הגדלת אחוז הבניינים במדינת ישראל שיהיו מוגנים בפני תרחיש אפשרי של רעידות אדמה.
על כן, ודווקא בימים טרופים אלה של מגיפת הקורונה, אני פונה דווקא למרכז השלטון המקומי ולראשי הערים לשקול מחדש את המדיניות שלהם בנושא ההתחדשות העירונית. שעה שחלק נכבד ביותר מהתושבים שלכם מצויים בקריסה כלכלית, אבטלה מחמירה והולכת או במקרה הטוב מצב של אי-וודאות בעליל, האינטרס שלכם אמור להיות הפוך לחלוטין: להקל כמה שיותר עלינו, היזמים והקבלנים, לא להסתכל על "החור שבגרוש" של היום, אלא גם ובעיקר על ההזדמנויות הכלכליות של יום המחר.
היטלי השבחה, לדוגמה, אינם גזירה משמיים. אפשר בהחלט לשקול אותם מחדש, לקצץ בהם ולהפוך את הפרויקט לכלכלי, זאת על-מנת שלא נהסס להתחיל בפרויקטים בעידן של אי-וודאות דוגמת היום. אנא, קחו בחשבון את רמת הסיכון שאנחנו לוקחים, ואם תסתכלו רק על "כמה הם מרוויחים".
כנ"ל בנושא מימון תשתיות משלימות. לא מכבר החליטה ועדת הערר של מחוז חיפה, ובצדק רב, שאין מקום לכך שהיזמים יממנו את כל התשתיות המשלימות, אלא רק את חלקן. ובעניין זה אתם יכולים ביוזמתכם, וללא החלטות ממשלה וועדות ערר למיניהם, לקבוע מחדש כיצד יתחלקו התקציבים בנושא חשוב זה.
וביורוקרטיה הזכרתי? אומנם כן, נושא מאוד כאוב לכולנו. מה לעשות שהפקיד או הפקידה שיושבים מולנו אינם מודעים לויה דולורוזה שאנחנו עוברים עד שפרויקט מאושר, שלא לדבר על כך שאנחנו הם אלה שלוקחים על עצמם סיכון כלכלי רב ועצום, ובוודאי לא עושים "כסף קל". מאוד חשוב, אם כן שתיקחו בחשבון את ההארה הזו וגם תפעלו על-מנת לקצר תהליכים.
ואחרון אחרון, המטוטלת הניצחית בין תמ"א 38 לבין פינוי בינוי. הייתה מציע, מניסיוני, שראשי הערים ומהנדסי הערים לא ייקבעו מראש "מסמרות" שעדיף ככה או עדיף ככה. בסופו של יום, צריך לשקול כל מקרה לגופו של עניין ותודעתית אם מתחם זה או אחר מתאים לפינוי בינוי או לתמ"א 38/2 ולא להסתכל על כך ב"שחור לבן".
לסיכום, לטעמי, הן כיזם ומנכ"ל והן כפטריוט ישראלי, צו השעה לכל ראשי הערים ולמרכז השלטון המקומי לבצע "אתחול מסלול מחדש" בחשיבה בנושא זה, ולטובת ה-well being של כלכלת ישראל!

תאריך:  24/08/2020   |   עודכן:  24/08/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התחדשות עירונית כאינטרס של העיריות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
נשים לוחמות אינן תורמות הרבה ליכולת הקרבית של צבאות ושל שירותים מזוינים    ההשקעה בהתאמת בסיסים וכלי-שיט לשירות משותף של נשים ושל גברים אדירה    התאמה ושיפור נשק, ציוד אישי, קסדות וציוד מגן לנשים, שבממוצע הינן קטנות מגברים, עולה הון עתק    להערכתי, בג"ץ יפסוק לטובת הנערות, שעתרו, כדי שיוכלו לשרת ביחידות למבצעים מיוחדים ובחטיבות החי"ר הסדירות בצבאנו, ולא יתחשב בצורכי צבאנו, וישית עוד פגיעה קשה בביטחון המדינה
איתן קלינסקי
מאמצים רבים הושקעו בהשחרת דמותו של היועץ המשפטי לממשלה, בהשחרת דמותם של שופטים ופרקליטים
יובל כהן
העולם נמצא בתקופת דמדומים אשר לא ברור מתי תחלוף אם בכלל. תארי-כבוד, השכלה, לשון חדה ושכל חריף - כל אלו לא יועילו במאום במצב הכלכלי הנוכחי. האם הקורונה היא שעתו הקשה של הליברליזם האמריקני? אולי כולנו היינו זקוקים לניעור הזה כדי להזכיר לנו שמושגים כגון עצמאות פיננסית, הצלחה חומרית וביטחון כלכלי אינם תלויים בכישרונותינו
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - צנינים בעיניהם, הכתובת על הקיר, טירוף וירד מהפסים    "אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, שמחה ואושר לכולנו
רון בריימן
האדם השלישי בהנהגת כחול-לבן, אבי ניסנקורן - העסקן שעלה לגדולה ונעשה שר - מתראיין שוב ושוב ומתנשא כאילו הוא מגן הדמוקרטיה ושלטון החוק. בכלל, מחנה השמאל/תקשורת מתנהג כאילו המחנה כולו, לרבות הפוליטיקאים ושופרות התעמולה שלו, הם הם שומרי הסף, ובלעדיהם הדמוקרטיה בסכנה. חשוב לומר: רק בבועת השמאל/תקשורת חושבים כך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il