X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ספר על המלחין האנטישמי שהעריץ היטלר

השאלות הנכונות על ריכרד ואגנר

אקונומיסט: ספרו של אלכס רוס, מבקר המוזיקה של הביטאון ניו-יורקר, מציג בצורה הוגנת את הבעיה האם ניתן להפריד בין אמן לבין אמנותו
▪  ▪  ▪
מסלול ואגנר [צילום: עיריית ביירוית]
גרמניה אחרת. אבל באיזה מובן
איתמר לוין
המונח "גרמניה האחרת" נטבע בשנות ה-50 וה-60, כדי להבדיל בין גרמניה הפושעת של התקופה הנאצית לבין גרמניה המערבית, מדינה דמוקרטית המכה על חטא ומשלמת פיצויים ביד רחבה. אין להכחיש שאכן גרמניה עשתה דרך ארוכה וממשיכה לעשות מאמץ ניכר לכפר על חטאיה, במיוחד מול ישראל והעם היהודי. אבל שבוע של ביקור במדינה מעלה תופעות מטרידות, הן בנוגע לעברה של גרמניה והן בנוגע לאופן בו היא מנציחה אותו ומתמודדת איתו - החל מהשנים המוקדמות שלאחר המלחמה ועד ימינו
לרשימה המלאה

אדולף היטלר מטיל צל כבד על ריכרד ואגנר, כשם שוואגנר מטיל צל כבד על המוזיקה. כך טוען אלכס רוס, מבקר המוזיקה של הביטאון ניו-יורקר, בספרו עצום-היריעה Wagnerism: Art and Politics in the Shadow of Music (784 עמודים). 50 שנה לאחר מותו ב-1883, הפכו האופרות שלו לרכיב האמנותי המרכזי של המשטר ההרסני ביותר בהיסטוריה. עם זאת, טוען רוס, הנאצים השתמשו בוואגנר רק לאחר שנטרלו את הדו-משמעות שלו, ונוכחותו בתרבות הנאצית הממוסדת הייתה פחותה מזו שמתארים רבים.
רוס אינו אפולוגטי כלפי ואגנר, מציין אקונומיסט. הוא מנתח את האנטישמיות של ואגנר, שבאה לידי ביטוי במאמרו המרושע "יהדות במוזיקה" בשנת 1850. כבר בימי חייו השיב לו פול לינדאו במאמר "נצרות במוזיקה", בו תיאר כיצד האינקוויזיציה העלתה על המוקד את הכופרים בעוד מקהלות ילדים מהללות את רחמי האל. בסוף המאה ה-19 ציינו מבקרים, כי האופרות של ואגנר כוללות רכיבים אנטישמיים לצד מה שאחד מהם כינה "האסתטיקה של האנטישמיות".
הספר הוא יותר מאשר כתב אישום או נאום הגנה. לדברי רוס עצמו, הוא מציג "דו-ערכיות נלהבת" בתארו את מורשתו המתמשכת של ואגנר, המשפיעה עד היום על המודרניזם ועל אירופה. השימוש של ואגנר בדמויות הרואיות, בקנה מידה נרחב ובמיתולוגיה נורדית השפיע על סופרים כמו ג"ר טולקין (מחבר "ההוביט" ו"שר הטבעות") ועל דורות של יוצרי סרטים. בין אם אהבו אותו או שנאו אותו – לא ניתן היה להתעלם ממנו.
היטלר העריץ את ואגנר קודם כל כמוזיקאי ולאחר מכן כהוגה דעות. בשנות ה-20 המוקדמות הוא החזיק ערימת תקליטים של יצירותיו בדירתו במינכן. אבל התלהבותו הייתה שטחית למדי, טוען רוס, ובין היתר הוא התעלם מעיסוקו הנרחב של ואגנר באהבה. גיבוריו של ואגנר נאבקים בחרטה – ממש לא תכונה נאצית.
מעבר לאנטישמיות התקיפה שלו, ואגנר היה בלתי עקבי מבחינה פוליטית. הוא פלרטט עם אנרכיזם, סוציאליזם, קומוניזם, פציפיזם ועוד, ונטה שמאלה ככל שהתבגר; יצירתו "זיגפריד" הושמעה בהלוויתו של ולדימיר לנין. המנהיגים הנאציים היו צריכים להיראות בתיאטרון בביירות, אבל המשיכה המוגבלת לאופרות של ואגנר ודעותיו המעורבות, הגבילו את ערכה של המוזיקה שלו בתעמולה הנאצית.
ועדיין, ואגנר סיפק את מוזיקת הרקע למכונת המלחמה הנאצית ולבסוף למלחמה עצמה. רוס מתאר קטע מרתק ב"אפוקליפסה עכשיו" של פרנסיס קופולה, בו מוזיקה מתוך "רכיבת הוואלקירים" של ואגנר מלווה את ההתקפה של מסוק אמריקני על כפר וייטנאמי. חיילים אמריקניים השתמשו במוזיקה זו במשימות בגרנדה ובעירק.
שאלה ישנה היא עד כמה ניתן להפריד בין האמן לבין האמנות. במקרה של ואגנר, האמנות עצמה היא אנטישמית ובומבסטית. יש הסבורים שהדעות הקדומות שביטא בגלוי הן בלתי נסלחות. אחרים סבורים שהעוצמה של האופרות שלו גוברת על הסתייגויות כאלו. ספרו של רוס מציג את הבעיה בצורה הוגנת, ואם אינו מספק תשובות – הרי שלפחות הוא מציג את השאלות הנכונות, מסכם אקונומיסט.

תאריך:  24/09/20   |   עודכן:  24/09/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
צילה הרשקו
על אף שמאות חברי ארגון הרזיסטנס (ההתנגדות) היהודית בצרפת פעלו בתקופת הכיבוש הנאצי במסגרת אוטונומית ונפרדת מהרזיסטנס הצרפתי ותרמו במידה רבה להצלת שלושה-רבעים מיהודי צרפת, אין בצרפת ובישראל הכרה מספקת בסיפור גבורה זה
אורי שרגיל
אבי, לוחם סיירת בעברו הצבאי, מי שהשתתף במבצע אנטבה, נפעם מהתרגשותי ושאל: מה הוא אומר לך, מה אתה אומר לו, מה פתאום בוכנוואלד?
ניקולא יוזגוף אורבך
עיון בספר 'גיבורה או אנטי' למשוררת עדינה בן חנן    קשה להתעלם אפוא מהמכנה המשותף, הליניארי כמעט, לכל ספריה של בן חנן שבהם המשפחה והשואה הן תימות מכוננות יצירה, ואפשר אף מכוננות שירה
איתמר לוין
הדוח מותח ביקורת בעיקר על מדינות מזרח אירופה, אשר אינן עומדות בהתחייבות לקדם את השבת הרכוש הקהילתי והפרטי - בין השאר בשל לחצים פוליטיים ואנטישמיות    פומפאו מבטיח להמשיך ולשים דגש על הנושא, אך אינו אומר אלו צעדים תנקוט ארה"ב - אם בכלל
איתמר לוין
דחה עתירה נגד ביקוריהם של מי שלטענת העותרים מעורבים בפשעי מלחמה ובהפרת זכויות אזרח ותומכים במדיניות גזענית ואנטישמית    סולברג: אין מקום לביקורת שיפוטית על החלטות הדרג הפוליטי הנבחר כאשר היא מבוססת על טענה עמומה של חוסר סבירות
רשימות נוספות
אבנר שלו עוזב את יד ושם  /  איתמר לוין
הממשלה פוגעת משמעותית בתקצוב יד ושם  /  איתמר לוין
שלטי הזיכרון על שער בירקנאו  /  מירב ארד
"סברה"  /  אורנה מרקוס בן-צבי
יצירה בצל הקורונה  /  ד"ר דוד שוורץ
פוליטיקה על גבם של ניצולי השואה  /  עו"ד יוסי דר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il