כצופה מן הצד עושה רושם שמשרד החינוך לא נערך כמו שצריך לפתיחת הגנים ובתי-הספר היסודיים. ביום שני האחרון (19.10.20) הציג מנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי תוכנית נוספת להחזרת הלימודים בכל מערכות החינוך השונות (זאת כפוף להקצאת תקציבים מתאימים לכך).
לפי התוכנית כיתות א'-ב' ילמדו חמישה ימים בשבוע כאשר הם מחולקים לשתי כיתות בלבד.
במתווה דומה ילמדו גם כיתות ג'-ד', וה'-ו'. חטיבות הביניים והתיכוניים ילמדו יומיים בשבוע בבית-הספר, ובשאר הימים הם ילמדו בבית באמצעות תוכנת "הזום". לפי התוכנית לא ברור האם את הכיתות ילמדו צוותים קבועים כפי שמתחייב מחלוקה לקבוצות עבודה קבועות, ואיך יתנהלו בגרויות החורף הנוקשות על דלתנו.
בשל הקושי הקיים בעריכת מבחני בגרות תובעים רוב המורים, המנהלים והתלמידים לבטל את בגרויות החורף, או לחלופין לצמצם את החומר המיועד לבחינות הבגרות. בנוסף תובעים גופים אלו שכל החלטה תיעשה בתיאום עם המועצה להשכלה גבוהה, זאת מחשש שהאוניברסיטאות ישנו תוך שש-שבע שנים את הקריטריונים לקבלה לחוג מסוים, כך שיינתן משקל רב לבחינה הפסיכומטרית מאשר בחינת הבגרות.
חשוב לציין בהקשר זה כי ביום שני האחרון פרסם משרד החינוך את ציוני בחינות הבגרות שנערכו בקיץ 2020 שלפיהם חלה עלייה בציוני התלמידים אשר הספיקו ללמוד את רוב החומר לבגרות לפני הסגר הראשון. אך עם תום הסגר השני קיים החשש בקרב מורים ותלמידים שהם לא יספיקו תוך זמן קצר ללמוד את החומר המיועד לבגרויות החורף.
עמדת משרד החינוך
נכון לעכשיו נוטה משרד החינוך שלא לבטל את מועדי בגרויות החורף, וזה הוביל את יו"ר התאגדויות מנהלי בתי-הספר התיכוניים מנשה לוי להציע הצעת פשרה בנושא: במקום שכל תלמידי י"א-י"ב יעשו את בחינות הבגרות שוב תינתן הזדמנות לתלמידים שנכשלו במועד קיץ להעלות את הציון במועד חורף. מדובר בהצעה הוגנת ושקולה ששווה לבחון אותה.
נכון לעכשיו לא ברור האם עמדה זו תתקבל על-ידי משרד החינוך והמועצה להשכלה גבוהה, והרבה תלמידים לא יודעים כיצד ללמוד את החומר באמצעות שימוש בתוכנת "הזום". הגיע הזמן שדברים יסתדרו תוך פרק-זמן סביר ולא בשנייה האחרונה כנהוג במקומותינו.