X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דוד ארגז רופא פנימי מרכז רפואי קפלן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
אנחנו בעיצומו של תהליך מסוכן בו אמצעי התקשורת טוענים לבעלות בלעדית על האמת ומנסים להחניק ולדכא כל דעה מתחרה. אם פעם ברפובליקת בננות אפריקנית, כשרצו לבצע מהפכה היו מוציאים טנקים לרחוב ומשתלטים על תחנת הטלוויזיה, כיום אמצעי התקשורת דלגו על שלב הטנקים ומבצעים השתלטות אלימה על שוק הדעות היישר מתוך האולפנים
▪  ▪  ▪
ביידן. עדיין לא זכה [צילום: קרולין קסטר, AP]

לפני כמה חודשים פורסם סיפור על אדם בהודו שרצח למעלה מ-50 נהגי מוניות והשליך את גופותיהם לנהר שורץ תנינים. הסיפור הפיקנטי הזה עורר אצלי מספר תמיהות. מדוע רצח האיש רק נהגי מוניות? האם שיטת החיסול המיוחדת נועדה להעלים ראיות או שליבו של הרוצח נכמר על התנינים הרעבים בנהר? אבל השאלה העיקרית שעלתה וצפה בי הייתה האם האירוע הזה בכלל התרחש? האם הוא קרה במציאות או שנרקם במוחו הקודח של עיתונאי אי-שם בין רחוב שוקן לרחוב קרליבך? כיון שאנחנו מוצפים באין ספור ידיעות, סיפורים ופריטי מידע כוזבים, קשה עד בלתי אפשרי לבדוק כל דבר ולדעת מה אמת ומה שקר.
במקביל, אנו עדים לדעיכתה, אולי אפילו גסיסתה של האמת ועוד יותר מכך של תחושת הכבוד לאמת. אם פעם אנשים התביישו לשקר וחששו להיתפס בשקר פן תיפגע אמינותם, אם פעם העולם שסביבנו עמד על יסודות עובדתיים יציבים, היום כמעט לא נותר שום דבר שאיננו מפקפקים בו או קוראים עליו תגר. במקום אדמה יציבה, המציאות החדשה שלנו היא סירה מטלטלת בים סוער. שוב אי-אפשר להיות בטוח האם אובמה נולד בהוואי או בקניה, האם יגאל עמיר רצח את רבין או שרבין חוסל על-ידי השב"כ, האם ישראל ניצחה במלחמת ששת הימים והאם ביידן באמת זכה בבחירות?
אז איך אפשר להסכים על משהו בעולם כאוטי ומקוטב כזה? ואיך נוכל להבדיל בין אמת לשקר?לפני הכל צריך להסכים שקיימת אמת אובייקטיבית בעולמנו, שלא הכל סובייקטיבי ושאותה אמת נכונה לא רק לשעתה. רוב האנשים פרט לכמה פילוסופים אקסצנטריים יקבלו את ההנחה הזו מתוך הבנה שאם נפקפק בעצם קיומה של המציאות אנחנו מנסרים את הענף עליו אנחנו יושבים. אבל גם אחרי שהסכמנו שקיימות עובדות וקיימת אמת אובייקטיבית מי תוקע לידינו שקיימת אמת יחידה? ואפילו אם היא זו קיימת איך נזהה אותה ונבדיל אותה ממידע לא מדויק ואפילו שקרי? מהו מבחן האמת?
משורר ידוע אמר פעם ש"המשמעות לחיות היא לשאול את השאלות ולענות" ואכן כך כולנו עושים כל הזמן. בכול פעם שאנחנו נתקלים במידע חדש אנחנו בוחנים אותו כדי להחליט האם אנחנו מקבלים אותו ומאמינים בו או לאו. ראשית נבדקת רמת אמינותו. אנחנו בוחנים האם המידע הגיע אלינו ממקור ראשון (למשל עדות ראיה) או ממקור שני או שלישי. אחר כך נשאל האם הוא הגיוני בעינינו והאם הוא מתאים ומשתלב עם מה שידוע לנו מניסיון קודם. בחלק מהמקרים המידע החדש משתלב עם, או מחזק מידע קיים. לפעמים המידע החדש עוזר לנו להסביר תופעות שלא היו ברורות קודם ואפילו לחזות אירועים עתידיים.
כל אלו מחזקים את ביטחוננו בכך שמדובר במידע אמיתי. לבסוף רווחת ההשקפה שהאמת "ניכרת מעצמה". יש באמת מעין אור פנימי שאפשר לזהות. חשוב להגיד שבני אדם הם יצורים מורכבים ובשונה ממחשבים אינם חושבים בינארית. מידע יכול להיות לא רק בסטטוס של אמת או שקר אלא גם בדרגה של "לא בטוח" או להתקבל כאמת ברמת אמינות גבוהה או נמוכה בהתאם לנסיבות העניין. ומה קורה כשהמידע לא מסתדר לנו טוב עם תפיסת עולמנו? בדרך כלל נדחה אותו על הסף. רק במקרים בודדים כשקיימת התנגשות של ממש בין המציאות הפנימית שלנו והמציאות החיצונית נשקול מחדש את הנחות היסוד ונהיה מוכנים לשנות את דעותינו.
מידע אמין ומדויק
אבל אם אכן קיימת אמת אובייקטיבית, מדוע כל כך קשה לנו לזהות אותה להסכים עליה? הסיבה לכך היא שאנחנו נוטים לבלבל בין עובדות לפרשנות של עובדות. למשל במקרה של רצח רבין, העובדות הן שיגאל עמיר הודה שירה ביצחק רבין ושבית המשפט הרשיע אותו ברציחתו. ג'ו ביידן הוכרז כמנצח על-ידי רשתות הטלוויזיה אך עדין לא נבחר על-ידי האלקטורים ולכן עובדתית עדין לא מונה להיות נשיא ארצות הברית. זה מאוד סביר שזה יקרה בקרוב אבל זה עדין לא קרה. אבל איך נדע מהן העובדות? זהו בדיוק תפקידם של אמצעי התקשורת לספק לנו מידע אמין ומדויק ולהבחין בין עובדות ובין פרשנות לאותן עובדות.
אם ברמה האישית האמת היא עובדה קשיחה והפרשנות היא תוצאה אישית של תהליך אינטלקטואלי ורוחני, האמת, ברמה החברתית אינה עובדה אלא תופעה סטטיסטית שקשורה באופן הדוק להזדהות חברתית. האמת החברתית היא נרטיב או מה שרובנו מאמצים כאמת. וכאן נוצרת הבעיה. כדי שכול אחד מאיתנו יוכל לגבש את דעתו ולהחליט מה אמיתי בעיניו עלינו להיחשף לעובדות ולפרשנויות השונות כדי שיתחרו על תשומת לבנו וכדי שנוכל להכריע ביניהן באופן חופשי. למרבית הצער, אנחנו בעיצומו של תהליך מסוכן בו אמצעי התקשורת טוענים לבעלות בלעדית על האמת ומנסים להחניק ולדכא כל דעה מתחרה.
אם פעם ברפובליקת בננות אפריקנית כשרצו לבצע מהפכה היו מוציאים טנקים לרחוב ומשתלטים על תחנת הטלוויזיה, כיום אמצעי התקשורת דלגו על שלב הטנקים ומבצעים השתלטות אלימה על שוק הדעות היישר מתוך האולפנים. מגישי ועורכי החדשות בישראל רואים עצמם כמפקחים או אומנות על הציבור וסבורים שחלק מתפקידם לסנן את הידיעות ולהדיר מהשידורים ומהשיח עובדות ודעות שנתפסות בעיניהן כוזבות, מעליבות, מסיתות או סתם שונות משלהם. דוגמה לכך היא הקריאה לא לשדר נאומים של נתניהו וההתעלמות מהמאבק המשפטי של דונלד טראמפ בעקבות תוצאות הבחירות בארה"ב. אלו שטוענים שטראמפ ואוהדיו מפיצים מידע כוזב טועים ומטעים.
אין ספק שהיו אי-סדרים בבחירות בארה"ב וכמעט אין ספק בכך שההצבעה בדואר שינתה את התוצאות לרעת טראמפ כפי שהוא טען שיקרה עוד לפני הבחירות. אין גם ספק שזכותו לבקש סעד משפטי מבתי המשפט כפוף להצגת ראיות לאי סדרים. אלו שמעמידים פנים כאילו ביידן כבר מונה לנשיא ופוטרים את טענותיו של טראמפ כהזויות ולא לגיטימיות מפיצים מידע כוזב בעצמם ומנסים לצייר, או גרוע מכך לייצר, מציאות שקרית. הטענה שהבחירות הוכרעו באופן לא הוגן אומנם אינה מוכחת אבל היא כלל לא מופרכת ובעיני רבים היא אפשרות סבירה גם אם קשה להוכחה. כל עוד הספירה לא הסתיימה, כל עוד בית המשפט לא הכריע, כל עוד האלקטורים לא הצביעו וההליך החוקי לא הסתיים ביידן עדין לא מונה לנשיא. זאת האמת ואין בלתה.

תאריך:  15/11/2020   |   עודכן:  15/11/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זאת האמת
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד, ד"ר ארגז
עמעד  |  15/11/20 13:30
2
אתה הולך ומתגלה כקשקשן חסר
הירונימוס  |  15/11/20 13:34
 
- ואתה,איד שימושי מבין מה שאתה
אילעי  |  16/11/20 00:43
3
שטח ההפקר התודעתי
באום  |  15/11/20 18:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמחה סיאני
"על דעת המקום ועל דעת הקבל, בישיבה של מעלה ובישיבה של מטה, אנו מתירים להתפלל עם העברינים" (מתוך תפילת "כל נדרי")
זהר טל
לנו, כישראלים, ברור שגל הטרור אשר פקד את אירופה מדגים את העובדה שאין כל קשר בין הטרור האיסלאמי הרדיקלי לבין ה"כיבוש"    ברור לכל שמה שניצב לנגד עיניו של צעיר מוסלמי באירופה, אשר ביום בהיר אחד מצטרף אל שורות דאעש, הוא לא הכיבוש ולא סבל אלא דחף רצחני אשר מונע מתפיסות אסלמיות-פונדמנטליות
איתן קלינסקי
רק אתמול נתניהו צרח באמצעי התקשורת: "הערבים נוהרים לקלפיות", והיום נתניהו ושליחיו נוהרים למשרדי יושב-ראש הרשימה הערבית המוסלמית בכנסת כדי לקבל את תמיכתם בהצבעות להן זקוק נתניהו
ארי בוסל
מדי שנה מלמדים את מורשת רבין בבתי הספר וניצבים בכחול לבן ומבטיחים קבל חברים לכיתה ולשכבה "לא עוד"! חינוך לשמו! אלא שמזווית הפה נשמעת ביקורת נוקבת בעיקר על ראש ממשלה אחר, שמו בישראל בנימין נתניהו, על אשתו ובנו, על הימין הקיצוני והליכוד של האספסוף
יוסף אורן
בסיפורי הסדרה הביוגרפית בולטת הסקרנות שמעוררים בקנז אנשים חריגים, כיוון שהם מאיימים במראה שלהם ובהתנהגותם החריגה על המוסכמות המוגדרות כנורמטיביות בחברה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il