X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
סוגיית מקום קבורתם של חללי צה"ל אשר אינם יהודים על-פי ההלכה צפה בתדירות גבוהה בעיקר בשל העלייה הגדולה ממדינות חבר העמים אשר הציבה אתגר למציאות, בו חלק גדול מקרב העולים הינו ספק יהודי, זרע ישראל, או שרק האב הינו יהודי
▪  ▪  ▪
בתוך הגדר [צילום: פלאש 90]

לפני 28 שנים נפל חלל צה"ל לב פסחוב ז"ל, מירי מחבלים במחסום דיר-בלוט. בן עשרים היה בנפלו. יצחק רבין, שר הביטחון, כתב למשפחתו כי בנם "נתן את חייו למען מולדתו". אביו של לב, רפאל, היה יהודי, אמו סבטלנה אינה יהודייה על-פי ההלכה.
לב היה נער מלא שמחת חיים אשר עלה עם הוריו ואחיו דניאל מלטביה לישראל במסגרת חוק השבות. משפחתו של לב התגוררה בבית שאן, בה שירתי בתקופה זו כעורך ראשי במקומון בו חשפתי לראשונה את החלטת המועצה הדתית ורב העיר שלא לקבור את לב בחלקה הצבאית אלא בשוליו בסמוך לגדר.
הארץ געשה. המשורר נתן זך, הסופר אלי עמיר, והאומן יגאל תומרקין הגיעו להלווית לב בבית העלמין בבית שאן לחזק את המשפחה ולמחות על החלטת הרבנות. לבסוף, בלחץ ההד הציבורי הוחלט לקבור את לב בבית הקברות הצבאי ולא מחוץ לגדר.
סוגיית מקום קבורתם של חללי צה"ל אשר אינם יהודים על-פי ההלכה צפה מאז בתדירות גבוהה בעיקר בשל העלייה הגדולה ממדינות חבר העמים אשר הציבה אתגר למציאות, בו חלק גדול מקרב העולים הינו ספק יהודי, זרע ישראל, או שרק האב הינו יהודי. מציאות זו הציבה אתגר גדול ומשמעותי בהתנגשות בין ההלכה היהודית לבין הרצון להעניק כבוד אחרון ראוי והולם לחללי צה"ל אשר מסרו נפשם למען המולדת ולמען עם ישראל.
רבנים, בהם גדולי ישראל, הרב עובדיה יוסף, הרב שלום אלישיב, הרב מרדכי אליהו ישבו על המדוכה לפרק את הסוגיה המורכבת והקשה. הרב"צרים בשלשת העשורים האחרונים התייעצו עם גדולי הדור טרם שיקבלו החלטה והכרעה הלכתית בסוגיה שהונחה לפתחם, ואכן נמצאו פתרונות הלכתיים כמו קבורה באותה שורה של חללי צה"ל יהודיים ובמרחק ארבע אמות.
לפני חמישה חודשים קיבל הרב"צר איל קרים, החלטה הגורמת בימים אלה לסערה בקרב משפחות שכולות ואנשי הלכה מובהקים. ההחלטה שהתפרסמה באקראי, בעקבות חשיפתו של העיתונאי משה שטיימניץ, הינה אפשרות קבורה בצמוד לחלל יהודי ללא הפסק של ארבע אמות, קבורת החלל שאינו יהודי בעומק של עוד 20 ס"מ ומחיצה כפולה. חמישה חודשים מתנהלת החלטה זו של הרב"צר ומשרד הביטחון בחוסר שקיפות מוחלט ובחשאי. ותהייה זו נותרת תלויה באוויר מבלי לקבל תשובה.
לפני שמתחילה מלחמת בוץ, מלחמת סחי ומיאוס, מלחמת דת, מלחמת ערכים, מלחמת פטריוטים מול משתמטים, תורמים מול פרזיטים, אנשי האור מול אנשי החושך, חייבים בדיון רגיש וחשוב זה לזכור את הבסיס, המסד את הבסיס להיותנו בארץ ישראל. להדגיש את המכנה המשותף המאחד, המחבר. אנחנו יהודים, לנו מסורת יהודית בת שלושת אלפי שנים.
אחרי שהצבנו את הבסיס צריך וחובה להתחיל להידרש לפתרונות יצירתיים, פתרונות מכבדים, פתרונות המעניקים את כל הכבוד הראוי לחללי צה"ל אשר אינם מוגדרים יהודים על-פי ההלכה, תוך שמירה על זכותם של חללי צה"ל יהודים להיטמן על-פי ההלכה היהודית. אל תהפכו נושא חשוב ומשמעותי למאבק פוליטי. החיילים שלנו אינם פוליטיקאים. הניחו להולכים, בכבוד הראוי ביותר.

הכותב הינו מחנך, משורר, סופר ופובליציסט.
תאריך:  17/11/2020   |   עודכן:  17/11/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין
עיריית תל אביב יפו פרסמה את "פתיחת אירועי עונת האמנות החזותית בתל אביב-יפו, אירוע שמתקיים מעל לעשור, ביוזמת ובהפקת המחלקה לאמנויות בעיריית תל אביב-יפו", שהתקיים בסופ"ש האחרון, חמישי עד שבת (14.11.2020)    האם זו יריית הפתיחה ויהיה לזה המשך? כלומר, פתיחת גלריות ואולי גם מוזאונים?
הדר אלפי
השינוי צריך להיות בתודעה    לא מתחילים מלחנך את הדור הצעיר או את הנוער    מתחילים מלשנות את עצמנו, במפגשים הקטנים שלנו, כאנשים בוגרים, עם הסביבה
חנה סמוכה מושיוב
האחיות - "המוצלחת" ו"הסוררת", נראו לגמרי אחרת. הן התנהגו אחרת, התלבשו אחרת, התייחסו אחרת ללימודים וגם לדרך ארץ... זרים התקשו להאמין שהן אחיות
איילת פדה-גולדשטיין, איתי הל-אור
מומלץ לשחרר קודם משימות ממוקדות, שהטיפול בהן קליל והתועלת גבוהה, או משימות שמהוות צוואר בקבוק למשהו שמחכה לכם ועלול להיווצר קונפליקט
יוסי אחימאיר
"לאחר מות" נשפכו מלים רבות על זך המנוח. הגדיל המוסף לתרבות וספרות של הארץ שכל כולו הוקדש לו - פרט למדור פרשת השבוע ומכתב קטנוני של א. ב. יהושע. כמה מהבולטים בחוקרי הספרות השתתפו בו, כדי להביע את הערכתם ליצירתו. שום מילה על עמדותיו הפוליטיות, שהיו חלק ממהותו הציבורית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il