מרכז הכנסים הלאומי הבריטי, הגדול במדינה, אמור היה לארח החודש אירועים אופנועים, צעצועים ועוגות – אך במקומם יש בו 380 מיטות לחולי קורונה. זוהי רק דוגמה אחת בלבד להשפעה האדירה של המגיפה על אירועים מרובי קהל, שאין להם זכות קיום בלא אלפי ורבבות משתתפים. בעוד שוקי המניות לרוב מחקו את ההפסדים שרשמו השנה, שווי השוק של "עסקי קהלים" צנח – לפי בדיקת אקונומיסט – ב-45% ל-142 מיליארד דולר.
בצורה הקשה ביותר נפגע ענף התערוכות, שהוא מחצית מכלל שווי השוק של "עסקי הקהלים". הכנסותיו צפויות לרדת השנה בשני שלישים ולהסתכם ב-9 מיליארד דולר; המצב כה נזיל, עד שאיש אינו מסתכן במתן תחזיות לשנה הבאה. כך למשל מרכז הירידים הענק בהנובר: הוא נסגר בחודש מארס ומאז כמעט ואינו פועל. חברת דויטשה מאס, המנהלת אותו, צופה הכנסות של 100 מיליון אירו בלבד השנה (לעומת תחזית ל-300 מיליון אירו), בעיקר בזכות אירועים שהיא מקיימת בסין.
חלק מן האירועים עברו למתכונת אונליין, אבל זה כמובן לא אותו הדבר – לא מבחינת הקהל, לא מבחינת המציגים ולא מבחינת המארגנים. בעוד דוכן פיזי בהמבורג יכול לעלות רבבות אירו, תצוגה מקוונת עולה לכל היותר כמה אלפי אירו. עם זאת, קיום האירועים הווירטואליים מונע קריסה מוחלטת של הענף ומחזיק אותו בחיים עד שהאירועים החיים יחזרו – ואין ספק שהם יחזרו. המארגנים מסכימים שאירועי העתיד יכללו יותר רכיבים דיגיטליים, אבל בתוך כמה שנים הם יחזרו לנורמה. על-פי ההערכות, בשנת 2022 ההכנסות יהיו ברמה של 78% מזו של 2019.
ההפך הוא הנכון בתחום הספורט. לאחר הפסקה באביב, רוב הליגות המקצועניות חזרו לפעול ומפצות את עצמן במגוון של דרכים על העדר הקהל ביציעים. קבוצה בסיאול הציבה במקומות הריקים בובות מין (ונקנסה בידי ההתאחדות המקומית). אחרות משמיעות הקלטות של שאגות הקהל ואפילו מקרינה תמונות חיות של אוהדים על מסכים המוצבים ביציעים. עם זאת, מאחורי הקלעים יש בעיות קשות, בשל אובדן ההכנסות מכרטיסים ומכירות בימי המשחקים. ניו-יורק מטס, קבוצת הבייסבול הידועה השקועה ממילא בצרות, תאבד השנה הכנסות של 250 מיליון דולר.
המגיפה גם שינתה משמעותית את הרגלי הצפייה בבית. העדר הקהל הוביל לירידה בצפייה במשחקים מלאים, כאשר הצופים מעדיפים תקצירים ועוברים לפורמטים אחרים. הצפיות בתקצירי ה-NBA ביישומון סנאפצ'ט זינקה ב-37%, בעוד הרייטינג של משחקי הגמר בטלוויזיה צנח ב-49%. התוצאה היא פגיעה ישירה בערוצי הספורט הגדולים. ESPN שבבעלות דיסני הודיעה השבוע על קיצוץ 500 משרות ועל העברת יותר תכני אודיו וטקסט לשירותים בתשלום. רייטינג נמוך יותר יוביל לירידה בהכנסות הערוצים מפרסומות, ובהמשך – לירידה בתשלומי הזכויות לליגות ולקבוצות.
הקורונה בלמה באחת את הקונצרטים, מדווח אקונומיסט על ענף המוזיקה. Live Nation, מארגנת אירועי הבידור החיים הגדולים בעולם, דיווחה השבוע על התרסקות הכנסותיה ב-95% ברבעון השלישי. CTS Eventim הפועלת באירופה מסרה על צניחה של 79% בתשעת החודשים הראשונים. אך בניגוד לענף התצוגות, ענף המוזיקה נהנה מאמון המשקיעים בכך שלא ניתן להחליף את הקונצרטים החיים בהופעות אונליין. שווי השוק של שתי החברות ירד (בהתאמה) ב-10% וב-15% בלבד מאז פברואר – לא רע בשביל מי שאיבדו כמעט את כל הכנסותיהן.
זה אומר, שחברות המוזיקה החיה ישרדו את הקורונה. לגדולות שבהן אין בעיה: ל-Live Nation יש מיליארד דולר במזומן וסכום דומה באשראי שטרם משכה, סכומים שיספיקו לה לפעול בקלות עד הקיץ הבא. אבל חברות קטנות יותר יתקשו בהרבה. ארגון מארגני ההופעות העצמאיים בארה"ב אומר כי 90% מבין 2,900 חבריו צפויים להיסגר בלא סיוע ממשלתי. הדבר יעניק ל-Live Nation הזדמנות לרכוש חלק מחברות אלו ולהגביר עוד יותר את שליטתה בתחום.
ומה לגבי האמנים? עיקר הכנסותיהם מגיעות מהופעות ולא מהקלטות, ובחודשים הראשונים של המגיפה הם עברו לשידורים חיים אונליין מאולפנים ביתיים. הופעות אלו נעשו מאז מקצועיות יותר, מחירי הכרטיסים נמוכים בהרבה – אבל אין מגבלה למספר הצופים וניתן להגיע לקהלים בכל רחבי העולם. יש גם ניצוצות של צורות בידור חדשות: הראפר האמריקני טרוויס סקוט הופיע בחודש אפריל בצורה וירטואלית במשחק הווידאו פורטנייט; ההופעה הייתה חינם ו-28 מיליון איש צפו בה. יוזמות כאלו יאפשרו למוזיקה לחזור חזקה יותר, גם אם פחות צפופה.