X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דווקא היום, בעידן הקורונה, הייתה הזדמנות לבצע שינוי עומק בתפיסת שוק הדיור ולקבוע מסמרות ברורים מיהו הגוף שירכז בידיו את כל הסמכויות וידאג לקדם מדיניות שתביא את השוק להיצע המתבקש
▪  ▪  ▪
עליה מסוכנת במחירי הדיור [צילום: קובי גדעון/פלאש 90]

נתוני משרדי מצביעים בעליל על מגמה שעלולה, חלילה, לגרום כבר ב-2021 לעליות מחירי דיור גורפות. בשנת 2020, ובמיוחד מאז פרוץ משבקר הקורונה במלוא עוזו במרץ, הייתה ירידה תלולה בשיעור של כ-40 אחוזים בשיווק קרקע למגורים. יותר מ-40 מכרזים של רמ"י נידחו מסיבות שונות ומשונות, חלקן משום שהיזמים לא היו ערוכים כלל למרכז עקב מצב החירום במשק, חלקם מסיבה הזויה, לא היה כלל תקציב מדינה לקדם אותם.
משמעות המגמה הזו עלולה להיות קריטית להתנהלות שוק הדיור, זאת משום שמגמות הביקוש בשוק נותרו כפי שהיו, כ-65-60 אלף דירות לשנה, זאת שעה שעצירת מכרזי הקרקע של רמ"י עלולה כבר בשנה הקלנדרית הנוכחית להוריד את כמות היצע התחלות הבנייה מכ-50 אלף, כפי שהיו במהלך השנים האחרונות, לכיוון ה-45-40 אלף, ואולי אף פחות מכך, בשנה הקרובה. ובמילים אחרות, הגרעון בהיצע, שקיים בלאו הכי בשוק, יגדל עוד יותר, מה שמן הסתם ידחוף את רמות המחירים כלפי מעלה.
אני רואה בתופעה זו סימפטום נוסף לחולי של ענף הנדל"ן בכלל ושוק הדיור בפרט. העובדה שמקבלי ההחלטות בשוק זה מפוצלים בין משרדי ממשלה שונים, שיכון, פנים, אוצר ועוד, עשרות רבות של עיריות ושרויות מקומיות ואזוריות, וכן וועדות שונות עם אינטרסים שונים, לעיתים אף הפוכים לחלוטין זו מזו, מקומיות, מחוזיות והוועדה הארצית לתכנון ובנייה, שלא לדבר על גופים סטטוטוריים שונים, החל ממטה הדיור וכלה ברשות להתחדשות עירונית, כל אלה יוצרים בוקה ומבולקה בשוק, באין רועה ובאין מנהיג.
מי, למשל, יוכל לטפל בנושא העדר שיווק הקרקעות על-ידי רמ"י? מדוע רמ"י עצמה איננה מזעקת ומתריעה בראש חוצות אודות המחדל? ובינינו, העובדה שרמ"י הפכה במהלך עשרות בשנים ל"קרית הוותיקן", מדינה בתוך מדינה של שוק הדיור, איננה בהכרח אשמתה. יש הלא מעליה שרי שיכון? וישנה ממשלה? וישנה מדינה? מדוע איש אינו דואג לשנות את המצב האבסורדי הזה לפיו שרי שיכון, בזה אחר זה, מצהירים על מדיניות כזו או אחרת, אולם בפועל ידיהם כבולות?
דווקא היום, בעידן הקורונה, הייתה הזדמנות לשנות את המודוס ויונדי האבורדי הזה, לבצע שינוי עומק בתפיסת שוק הדיור ולקבוע מסמרות ברורים מיהו הגוף שירכז בידיו את כל הסמכויות וידאג לקדם מדיניות שתביא את השוק להיצע המתבקש. העובדה שבד בבד לעצירה הגורפת של מכרזי הקרקע הביקושים ממשיכים להתחזק, ואוכלוסיית המדינה גדלה משנה לשנה בעוד 70-60 אלף בתי אב, תביא בשנים הקרובות לא רק לעליות מחירים, אלא, חלילה, לכאוס של ממש.
כבר היום אחוז הישראלים שבבעלותם דירה צנח לכ-65 אחוזים בלבד, זאת לעומת כ-75 אחוזים (כולל דיור ציבורי) בשנות ה-80 של המאה שעברה. ובמילים אחרות, אם היום יותר משלושה מיליון ישראלים אין בבעלותם דירה, מספר זה רק יילך ויגדל במהלך העשור הקרוב, מגמה שהמשמעויות הכלכליות והחברתיות שלה, קל וחומר כיום, כשמשרד השיכון כיסא השר עומד מיותם ואיש הישר בעיניו יעשה.
לכן זה הזמן לעצור, לחשוב ולהחליט, אחרת שאיש לא יתפלא אם מדדי הדיור הבאים יתחילו לנתר כלפי מעלה כפי שקרה במהלך העשור הקודם!

הכותב הוא שמאי ומשפטן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין.
תאריך:  24/11/2020   |   עודכן:  24/11/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קריסה בשיווק הקרקעות תגרום לעליות מחירים גורפות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה קונפורטס
תחת הנהגתו של דוד בן-גוריון הוקמו היחידות והושקעו ההשקעות הראשונות, שמהן התפתח ההיי-טק הישראלי של ימינו    האם המנהיגים הנוכחיים ממשיכים את החזון המדעי שלו, או שהם מזניחים את ההיי-טק בצד הדרך?
יוסי אחימאיר
גוברת החרדה בקרב הרוב הדומם והאחראי, זה שאינו נוטל חלק במופעי הרחוב הפרועים ותוהה: האם תתמתן השנאה ההדדית? האם לא תגבר בסופו של דבר האחריות הלאומית, בטרם ייחצה קו אדום ויקרה פה אסון? באורלי ואורלי תלוי הדבר, אבל גם בבוגי וביאיר, ובאלה הנוהים אחריהם
יוני בן-מנחם
נשיא סוריה בשאר אסד מינה את לונה אלשיבל ליועצת תקשורת מיוחדת בארמון הנשיאות והיא דוחקת ממעמדה את היועצת הוותיקה בותי'יינה שעבאן. מדובר גם במאבק כוחות בין תומכי רוסיה לבין תומכי אירן בצמרת המשטר הסורי וההערכה היא כי ידה של אלשיבל על העליונה
איתן קלינסקי
אל מול דברי הנבלה, שהשמיעו פעילי תנועת הליכוד מתחת חלונם של ההורים השכולים, ענת ודורון פרקש, אני נאחזתי בשירים
דן מרגלית
היא סבתא חביבה בת 62, כה עדינה שספק אם מסוגלת לצעוק על זבוב על הקיר    לפגוע בו? לא בא בחשבון, היא אוהבת ישראל, אוהבת אדם, בלי בדל רשע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il