X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בין מומחי הבישול והתזונה למיניהם יש דעות מנוגדות בדבר הצורך בקילוף ירקות ופירות נוכח חשיבות הנושא גיבש משרד הבריאות עמדה חד-משמעית נגד הקילוף ובעד השטיפה
▪  ▪  ▪
[צילום: חן ליאופולד/פלאש 90]

הצורך בקילוף ירקות ופירות עלה בגלל החשש שקליפותיהם מכילות חומרי הדברה מסוכנים. הנושא הגיע בכל חומרתו לדיון ציבורי, לאחר שארגון אדם טבע ודין מצא שירקות ופירות ישראלים מכילים יותר שאריות חומרי הדברה בהשוואה למדינות העולם המערבי.
מבקר המדינה חיזק את ממצאי אדם טבע ודין ומתח ביקורת על היעדר בקרה ואכיפה בנושאי הדברה במשרד החקלאות. התוצאה הייתה שצרכני הירקות והפירות קילפו הכל, כולל עגבניות וענבים. חנויות כלי הבית הוצפו בכל מיני קולפנים מתוחכמים, ובמדורי האוכל הוצגו שיטות קילוף מגוונות.

משרד החקלאות מרגיע: חלה ירידה בחומרים רעילים

הביקורת בדבר הימצאות חומרים רעילים שכוונה למשרד החקלאות עשתה את שלה, וכבר בסקר שפרסם המשרד ב-2017 נמצא שחלה ירידה בשימוש חריג בחומרי הדברה רעילים בחלק מהגידולים, בשנים 2017-2016 [ראו טבלה בתחתית הכתבה].
במשרד החקלאות טוענים שלא כל חריגה בשימוש בחומרי הדברה מסוכנת לבריאות ושהחריגות שנמצאו ב-2016 מעידות על שימוש בחומרי הדברה בניגוד להנחיות ל"חקלאות נאותה". משרד החקלאות אף יצא בהצהרה מפורשת על כך שבשנים האחרונות חלה ירידה בחשיפה לחומרים הרעילים (זרחנים ארגונים וקרבמטים) בתוצרת המקומית. משרד החקלאות הדגיש שבנושאי הדברה "התקן האירופי פחות מחמיר מהתקן הישראלי בהרבה מקרים".
בעד שטיפה
ברקע הדיווח של משרד החקלאות על ירידה בשאריות חומרי הדברה בפירות וירקות, מסר משרד הבריאות כי הוא ממליץ "לצרוך ירקות ופירות בקליפתם, במידת האפשר. הקליפות מהוות מקור טוב לסיבים תזונתיים ורכיבי תזונה שונים, המרוכזים באזור הקליפה ומתחתיה". עם זאת מזהיר משרד הבריאות כי "ש להקפיד לשטוף היטב את הירקות והפירות".
מומחי התזונה הבריאה באתרים השונים במרשתת מבטיחים ששטיפה ושפשוף של הירקות והפירות מספקים פתרון יעיל להסרת שאריות חומרי הדברה מירקות ומפירות. יש הממליצים למהול חומץ או לימון במי השטיפה כדי לייעל את הסרת חומרי ההדברה.
יש הנוהגים לרחוץ את הירקות והפירות עם סבון, או עם סבון-כלים. המומחים מזהירים כי זהו נוהג פסול שכן סביר להניח שסבון מכיל תרכובות שחודרות בקלות את קליפת הפרי, ובכך הן מסכנות את הבריאות יותר מחומרי ההדברה עצמם.
קיים סיכון בירקות ופירות כשרים למהדרין, שכן החשש מהימצאותם של חרקים בירקות עלול לגרום שחקלאים ישתמשו ביותר חומרי הדברה.
גוונו את צריכת הפירות והירקות
גיוון צריכת הירקות והפירות ימנע צריכה קבועה של חומר הדברה אחד שעלול לאורך זמן להשפיע על בריאותנו לרעה. הרבו לגוון ולאכול ירקות ופירות ממשפחות שונות.
לסיכום נאמר כי נראה שהחקלאות העולמית מיטיבה להטמיע את חוקי הממשלות, שנוסחו בהתאם למסקנות המחקרים, במטרה להגן על בריאות הצרכנים, ואילו כאן בישראל, העניין מתנהל בקצב שאינו מעורר אופטימיות. לכן, כפי שציינו כבר בהתחלה, גורל בריאותנו נמצא בידינו אנו וזוהי אחריותנו המלאה, כאנשים פרטיים וכאזרחים, להעלות את המודעות ולעודד צרכנות נבונה, יחד עם דרישה חד-משמעית מהממשלה להתוות דרך חדשה לחקלאות התעשייתית כך שתתכתב עם הערכים התזונתיים והאקולוגים אליהם אנו שואפים להגיע.

הימצאות חומרי הדברה רעילים בגידולים
פרי / שנה
2016
2017
פרי / שנה
2016
2017
אגס
18%
0%
נקטרינה
23%
0%
רימון
20%
0%
ענבים
20%
10%
דובדבן
67%
0%
קישוא
30%
0%
חסה
33%
17%
פרי הדר
18%
2%
תאריך:  18/12/2020   |   עודכן:  18/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא לקלף ירקות ופירות - לשטוף אותם
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
האיטלקים מקלפים עגבניות לפסטה
חחחחחח  |  18/12/20 16:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מדינת ישראל אינה מסוגלת לתכנן דבר וחצי דבר    מגיפת הקורונה מבליטה זאת בצורה החמורה ביותר - החל בהעדר ההיערכות לחיסונים וכלה בחוסר הטיפול בהשלכות ארוכות הטווח    הברדק חוגג גם ברכבת הקלה בתל אביב    מי שמתלונן על חוסר משילות, כדאי שיראה איזה ברדק מייצרים הפוליטיקאים במשרדים החשובים ביותר
איציק וולף
חוקרים מבית הספר למדעי הים על שם ליאון צ'רני באוניברסיטת חיפה מנסים לנטר את תנועות הכרישים בים התיכון ובין היתר לנסות להבין מה גורם לקבוצות כרישים להגיע מדי חורף לאזור תחנת הכוח בחדרה
פרופ' אפרים ענבר, ד"ר ערן לרמן
הממשל הבא יהיה אוהד לישראל, אם כי ייתכנו חילוקי דעות איתו בשני נושאים - הפלשתינים ואירן    מאחר שאירן הוא הסוגיה החשובה באמת, ישראל תיטיב לעשות אם תציע כבר כעת יוזמה שמטרתה לנהל את הסכסוך מול הפלשתינים
מיקי אהרונסון, ד"ר ערן לרמן
שאיפותיו של נשיא טורקיה יכולות להביא לשיתוף פעולה יוצא דופן בין ארה"ב לרוסיה – וגם לישראל יש מה להרוויח ממנו ואולי אפילו ליזום אותו
אלדד שביט, רותם אורג
ישראל יכולה להשפיע כבר כעת על עמדותיו של הממשל הבא בנושא אירן - בתנאי שתעשה זאת בצורה חיובית, דיסקרטית וממוקדת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il