תגובת המועצה האזורית מטה אשר:
"שכונת ההרחבה של אדמית פותחה בשנת 2005-6, בעת ההיא האחריות לפיתוח ההרחבות, הייתה על הישובים עצמם, ישירות מול משרד השיכון. לאחר שלב הפיתוח הראשוני שבוצע על-ידי החברה הכלכלית של המועצה מכספי סבסוד של משרד השיכון, עברה האחריות הכוללת ובמסגרתה גם גביית כספי המשתכנים ישירות לקיבוץ, באמצעות חברת אדמית אחזקות בע"מ. וזו ביצעה את ההרחבה בהתאם לכללים שהיו נהוגים בזמנו. בקופת המועצה אין ולא היו מעולם כספים שנגבו מתושבי הרחבת אדמית. כל תקציב ייעודי שהגיע מן הממשלה (פיתוח, מרכיבי ביטחון וכו') בוצע על-ידי המועצה בהליך מכרזי.
המועצה פועלת מזה שנים רבות בכדי להביא לצמיחת אדמית והקהילה המתגוררת בה. ומבצעת מאמצים כבירים בכדי ליישב בחלוציות את ישוב הגבול הצפוני והמבודד ביותר במועצה.
בימים אלו מבוצעות עבודות בהיקפים של מיליונים עבור ההרחבה החדשה באדמית, אליה גייסה המועצה שותפים רבים (קק"ל, החטיבה להתיישבות, התנועה הקיבוצית). במסגרת עבודות הפתמ"ר (פיתוח תשתיות מראש) של משרד השיכון יבוצעו גם עבודות השלמה תשתיתיות בהרחבה הקיימת".
תגובת אדמית:
"ההרחבה התנהלה במסגרת החלטות מועצת מקרקעי ישראל שהשתנו מעת לעת. אלה הגדירו באופן ברור את כללי המשחק. הרעיון של הקמת הרחבות קהילתיות בצמוד לקיבוצים בא לאוויר העולם בתקופה של משבר דמוגרפי וכלכלי גדול בתנועה הקיבוצית כשמנגד היה צורך בהפשרה מהירה של קרקעות חקלאיות והסבתן למגורים לצורך קליטת גלי העלייה ומתן מענה לגידול האוכלוסייה. על כן יצרה המדינה באמצעות מועצת מקרקעי ישראל מתווה שעודד את הקיבוצים לוותר על קרקעות בתמורה להרחבת אוכלוסייתם המידלדלת. המתווה השתנה כאמור מעת לעת אבל לאורך כל הדרך התקיימה מסגרת נוקשה של כללים לביצוע ההרחבות. בתחילת הדרך התאפשר לקיבוצים להתקשר עם חברות קבלניות לביצוע בניה מרוכזת תוך הפקת רווחים כספיים. הדבר הסתיים עם ביטול החלטה 737 בשנת 2000 בעקבות בג"ץ הקשת המזרחית.
הרחבת אדמית הוקמה לאחר ביטול ההחלטה על אופן הקמת ההרחבה: על-פי המתווה האמור הקיבוץ יזם תב"ע שייעד חלק מקרקעותיו לטובת הרחבה קהילתית המיועדת לתושבים שאינם חברי הקיבוץ ואף אינם בעלי נחלות בישוב חקלאי. חטיבת המקרקעין שיועדה להרחבה חולקה למגרשים סטטוטוריים שגודלם נקבע על-ידי רמ"י בהתאם לאזור (בין 350 מ"ר לדונם אחד). המועמדים להצטרפות להרחבה פנו לקיבוץ, ולאחר קבלת אישור ועדת קבלה וחתימה על הסכמים מול הקיבוץ ו/או תאגידים מטעמו, הופנו לרמ"י כמומלצים לקבלת מגרש. המועמדים חתמו על שלושה הסכמים מול הקיבוץ ותאגידיו:
1. הסכם משתכן-אגודה חקלאית
2. הסכם פיתוח תשתיות
3. הסכם פיתוח מגרש
לקיבוץ היה אסור להתנהל כיזם נדל"ן ולגבות כספים שאינם לצרכי פיתוח. יתרה מזאת, המיזם התנהל תחת בקרה ופיקוח רמ"י אשר קבע את הסכומים המותרים לגבייה מהמשתכנים עבור פיתוח התשתיות הציבוריות על סמך קביעת בקר מטעמו. קיבוץ אדמית מעולם לא חרג מהגבולות הללו. לסיכום הדברים עד כאן, הקיבוץ ויתר על קרקע לטובת גידול האוכלוסייה ללא מטרת רווח.
הקיבוץ איננו יזם ואיננו קבלן בניה ו/או פיתוח. על כן צוין במפורש בהסכמים עליהם חתמו המשתכנים שאין לו כל התחייבות באשר לביצוע הפיתוח לרבות מפרט ולוחות זמנים. תפקידו בהיבט זה היה לגבות את הסכומים המותרים מהמשתכנים ולהעביר אותם לגורם המפתח, במקרה הזה החברה הכלכלית של המועצה או הקבלנים מטעמה שנבחרו באמצעות מכרזים. הכספים הופקדו בחשבון נאמנות ושוחררו אך ורק לצרכי תשלום למבצעי העבודה לאחר אישור שני נאמנים (עורך דין ורואה חשבון).
לכל המשתכנים בהרחבה סופקו התשתיות החיוניות: דרכי גישה, חשמל, מים, ביוב, תאורת רחוב ותשתיות תקשורת. מה שחסר בחלק מהשכונות הוא מדרכות וגינון שטחים ציבוריים. התשתיות החסרות יושלמו בעזרת כספי המשתכנים הבאים וגופים נוספים שנרתמו לסייע כגון משרד השיכון, קק"ל והחטיבה להתיישבות.
"למען הסר ספק תשלומי המשתכנים בגין פיתוח תשתיות לא זלגו ולא שמשו לשום מטרה אחרת מלבד מטרתם המוצהרת.
השלב הראשון בבניית התשתיות התאפיין בטופוגרפיה קשה במיוחד, המייקרת מאוד את עלות הפיתוח. הדבר יצר חוסר איזון זמני בין מקורות (שנקבעו כאמור על-ידי רמ"י על בסיס חישובי עלות ממוצעים) לבין השימושים. על כן קרה שכספים שנגבו ממשתכנים שהגיעו מאוחר יותר הושקעו בהשלמת התשתיות ששרתו את התושבים הראשונים. הדבר לגיטימי ואינו סותר שום הסכם.
אין שום התחייבות חוזית בה לא עמדנו. טענה זו מקבלת חיזוק מהעובדה שבמשך 20 שנת פיתוח ההרחבה לא קיבלנו כל הערה או התראה מהגופים הסטטוטוריים (רמ"י, משרד השיכון) האמונים על הפיקוח ואף לא הוגשה שום תביעה משפטית על-ידי מי מהמשתכנים למעט תביעה ממוקדת שנדחתה כבר בשני בתי משפט. הדבר אומר דרשני".
תגובת משרד הבינוי והשיכון:
"השכונה הוותיקה באדמית בוצעה ע"י המועצה האזורית והיישוב באמצעות חברת אדמית. משרדנו העביר את מלוא הסבסוד על-פי מפת עדיפות לאומית אך מסתבר כי רמת הביצוע ותחולתו לקתה בחסר.
יש להדגיש, הפיתוח לא בוצע ע"י המשרד או ע"י קבלן מטעמנו אלא ע"י הישוב והמועצה האזורית. בימים אלה החל פיתוח של שכונה נוספת באדמית- הפעם ישירות בביצוע של המשרד. על-אף שהאחריות על הכשלים בשלב א' אינם באחריות המשרד, ייעשה מאמץ במסגרת פיתוחה של השכונה החדשה לתת מענה לצרכים בטיחותיים בשכונה הוותיקה".