X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צבי שוב עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

ספיר זילבר עורכת דין משרד צבי שוב ושות'
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
שנתיים אחרי שוועדת הערר הורתה לתקן שומה, הוועדה המקומית הודיעה שאין לה שום כוונה לציית - ואילו ועדת הערר הבהירה שאין לה סמכות אכיפה ושלחה את האזרחים הנפגעים לבית המשפט
▪  ▪  ▪
עיריית בני ברק

האם סביר שבשנת 2021 ועדה מקומית מתעלמת מהחלטה של ועדת ערר לה היא כפופה? האם הגיוני שרשות ציבורית, עליה מוטלת חובת הגינות מוגברת, תעשה דין לעצמה? ויתרה מכך: שוועדת הערר לא תוכל לתת את המענה הנדרש לאזרח ותשלח אותו לניהול הליכים ארוכים בערכאות אחרות?
מדובר בערר שהוגש בידי בעלי זכויות, בעקבות חיוב היטל השבחה בגין חדרי יציאה לגג. ועדת הערר קבעה, כי שומת הוועדה המקומית בני ברק לא כללה כל התייחסות לכך שאין המדובר בגג צמוד, והורתה לוועדה המקומית לתקן את שומתה ולתת ביטוי למצב הזכויות, בהתאם להלכות קודמות.
אלא מאי? שנתיים לאחר החלטה זו (שהפכה חלוטה), הוועדה המקומית הודיעה לבעלי הזכויות, כי אין בכוונתה לתקן את השומה והיא לא תפעל בהתאם להחלטת ועדת הערר. דבר זה חמור ביתר שאת כאשר מדובר ברשות ציבורית, עליה חלות חובות מוגברות לנהוג בתום לב וביושר. חובת ההגינות המינהלית מציבה בפני הרשות רף גבוה ביחסיה עם האזרח, יותר מזה הקיים והמוכר במשפט האזרחי במערכת היחסים החוזית בין פרטים, שהרי הרשות תפקידה להיות נאמנה של הציבור.
בעקבות סירוב הוועדה המקומית לתקן את השומה, בעלי הזכויות פנו שוב לוועדת הערר, בבקשה שתיתן צו עשה ותורה לוועדה המקומית לתקן את השומה. וכך קבעה ועדת הערר (ערר 85271/14):
"מיותר לומר כי הוועדה המקומית אינה יכולה לעשות דין לעצמה ולא לתקן את השומה בהתאם להחלטתנו. לו סברה הוועדה המקומית כי בהחלטה נפלה טעות, כי אז המקום לתקוף את ההחלטה הינו בפני בית המשפט המוסמך. משלא הוגש ערעור - הרי שהחלטת ועדת הערר בדבר התיקון הנדרש, הינה החלטה חלוטה. ההחלטה מדברת בעד עצמה. עם זאת, ועדת הערר איננה מוסמכת לתת צווי עשה, או לכוף את הוועדה המקומית לקיים את החלטתה - ולשם כך יש לפנות אל בית המשפט המוסמך".
החלטה זו ככל הנראה נכונה מבחינה משפטית, אך מקוממת מבחינה מעשית. ועדת הערר נעדרת סמכות חוקית לתת לבעלי הזכויות צו עשה, כלומר: אין באפשרותה לתת צו המחייב את הוועדה המקומית לתקן את השומה, אף שכבר הוחלט כך לפני שנתיים. חוסר סמכות זו מעודד את הוועדה המקומית לפעול בצורה זו, ומנצל את המצב האבסורדי שנוצר. לא כל שכן, שבעלי הזכויות נאלצים להיגרר להליכים נוספים בבית המשפט ולהוצאות מיותרות, וזמן רב שהולך ואוזל.
חוק בתי המשפט אינו חל על ועדות הערר, ואין ועדות הערר יונקות את סמכויותיהן מחוק זה. אף לעניין הוצאה לפועל והליכי ביזיון, הקיימים באשר להוראות בתי המשפט, נראה הם כי הוחרגו ועדות הערר.
מדוע המחוקק יצר מלכתחילה הפרדה בין החלטות של ועדות ערר לבין החלטות של בית המשפט? מדוע לא כל ההחלטות שיש לבצען ינוהלו בגוף אחד, ודאי כאלו שמטילות חיוב כספי? האם ראוי לתת לרשויות אפשרות להתעלם מצווי ועדת הערר? ונזכיר, כי בעבר חלק גדול מההליכים המתבררים בוועדות הערר, בעיקר אלו הנוגעים להיבטים כספיים, התבררו בבתי משפט שאת פסקי הדין שניתנו ניתן היה לאכוף.
בפועל, האזרח שהרשות מתעלמת ממנו נאלץ לפתוח בהליכים חדשים בבית המשפט על סמך החלטות ועדת ערר. זאת, במקום לאכוף את ההחלטות שכבר ניתנו. הדבר לא פשוט, גורם לעינוי דין והתמשכות הליכים וכרוך באגרות נוספות שלעיתים עלולות להיות גבוהות. תחושה קשה זו מתעצמת, כאשר המצב הפוך, והרשות מקבלת החלטה לטובתה בוועדת ערר. היא זכאית, באמצעות כלים שונים שנתן בידיה המחוקק, לפעול לגביית חוב ללא עיכובים.
ראוי שהמחוקק יפתור לקונה זו, ויתן לאזרח כלים להתמודד עם רשויות המתעלמות מהחלטות שיפוטיות ועושות ככל העולה על רוחן, מתוך כוונה להתיש את האזרח בתקווה שיתייאש בדרך.

הכותבים הם ממשרד צבי שוב, העוסק בתחום הנדל"ן.
תאריך:  03/02/2021   |   עודכן:  03/02/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 תום לב
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
המתיחות וחוסר האמון בין בצלאל סמוטריץ' לאיתמר בן-גביר מהווה אבן-נגף בחיבור לרשימה אחת. בהעדר יכולת לפתור את המשקעים ביניהם, טוב יעשה בן-גביר אם יוותר על בכורה לטובת דמות נשית
עו"ד עופר רשו
המשטרה ובתי המשפט ממהרים להרחיק גברים מבתיהם כאשר בנות-זוגם מתלוננות על אלימות - רק משום שהם חוששים מן התקשורת ומנטילת האחריות
יואב יצחק
ליברמן מציג עצמו כמועמדה של מפלגת ישראל ביתנו לראשות הממשלה    ליברמן שינה מנהגו - בשנתיים האחרונות הוא נמנע מביקורת נגד גורמי אכיפת החקירה בישראל    עם או בלי קשר - על-אף המידע הרב והמפליל לכאורה שנחשף בעניינו, בפרשות שונות, הוא לא זומן לחקירה באזהרה וגם לא לעדות פתוחה    ובינתיים התגלה לח"מ דבר אחד הסודות של ליברמן - שנאלץ לבקש טיפול בבעיות מיסוי נפיצות ורגישות    וגם, מידע חדש המצוי בבדיקת News1: על עסקיו ומינויו של עמוס ליברמן
נסים ישעיהו
במה אנחנו שונים מהם? האם אנחנו מוכנים להשתחרר מקבעונות חשיבתיים? אנחנו מצווים לזכור את יציאת מצרים בכל יום כדי לבחון את עצמנו האם ועד כמה השתחררנו מדעות קדומות, מהרגלים מזיקים, מפחדי הדמיון ואפילו מהנטייה לחשוב ש'ככה זה ואין מה לעשות'
עו"ד עופר רשו
אזרחים המוזמנים למשטרה לחקירה באזהרה, מעוכבים למעשה שעות רבות ולאחר מכן משוחררים בתנאים - וזאת תוך הפרה ברורה של חוק המעצרים ופגיעה בזכויות יסוד שלהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il