X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
תשומת לבי במעמד זה היה לשני משעולי ההיסטוריה הנפתלת והכואבת, כשמלב אותם שני המשעולים הדמועים והמדממים, שנטלו חיים רבים משני העמים, הם מבקשים על במת בית הכנסת היהודי בברוקלין רק את השלום בין שני העמים
▪  ▪  ▪
מרדכי בר און [צילום: סער יעקב]

כשקראתי את מודעת האבל, בה צוין כי הלך מאתנו בגיל 92 ההיסטוריון מרדכי (מורל'ה) בר און, ניצבה לנגד עיני תמונה מלפני כ-37 שנים משנת 1984 של מורל'ה, מי שהיה קצין חינוך ראשי בצה"ל והשתחרר בדרגה של אלוף משנה, עומד על הבמה ולצדו מוחמד מלחם, מי שהיה ראש עירית חלחול. היה זה ביום שבת אחרי תפילת שחרית בבית הכנסת בברוקלין.
רעייתי ואני ביקרנו את בתנו, שגרה באותה תקופה בברוקלין. בתי וחברה לחיים נהגו בימי שבת לפקוד את בית הכנסת ברחוב 8 ונטלו חלק בחיי הקהילה, שהתגבשה סביב בית הכנסת. כך במקרה הגענו באותו יום שבת לבית הכנסת, שהיה מלא מפה לפה, כשרבים באו במיוחד לשמוע אחרי תפילת שחרית את מי שהיה בעבר קצין חינוך ראשי בצבא הגנה לישראל ומי שהיה בעבר ראש עיריית חלחול וגורש מישראל, שהיו באותה שנה במסע הרצאות משותף ברחבי ארצות הברית.
אודה, יותר מאשר הקשבתי לדברי היהודי מירושלים והפלשתיני מחלחול, מצאתי עצמי יושב על ספסל אחרון באולם בית הכנסת ברחוב 8 בברוקלין ומשוטט בהרהורי על פני העבר, עליו פסעו שני האנשים, שבאו לכאן לניו-יורק משני קצוות החיים בארצי המדממת ומבקשים פה במלוא הכנות והפשטות רק מילה אחת - שלום. שלום לשני העמים החיים על אותה כברת ארץ.
תשומת לבי במעמד זה היה לשני משעולי ההיסטוריה הנפתלת והכואבת, כשמלב אותם שני המשעולים הדמועים והמדממים, שנטלו חיים רבים משני העמים, הם מבקשים על במת בית הכנסת היהודי בברוקלין רק את השלום בין שני העמים תוך כבוד והערכה של כל אחד למאווייו הלאומיים, התרבותיים והדתיים של זולתו העומד לידו.
אני מישיר מבט אל הבמה, עליה ניצב סיפורו ההיסטורי של מורל'ה בר און, מי שהיה מפקד מחלקה ויותר מאוחר מפקד פלוגה בחטיבת גבעתי בחזית הדרום בשנת 1948. הרהורי מקפצים במסע דילוגים ועוברים לשלהי אותה שנה, בה עברה חטיבת גבעתי לחזית בשרון. מי שעומד כאן על הבמה נפצע על-ידי חיילי הצבא העירקי בקרבות ליד רמת הכובש. הפצוע מפקד על פלוגתו שכבשה ב-1948 את קלנסואה, טייבה טירה ועוד יישובים באזור המשולש.
מסע הדילוגים הנחשוני משאיר מאחוריו תחנות חיים רבות בשרותו הצבאי, ומביא אותי לתהות מה עובר עכשיו על מי שעמד בראשות לשכת הרמטכ"ל משה דיין, מי שנטל חלק בפגישות חשאיות עם ראשי צבא בריטי וצרפתי ערב מלחמת קדש בשנת 1956. השוטטות מדלגת על פני שלל אירועים בעשרים שנות שירותו בצה"ל, ממנו השתחרר בדרגת אלוף משנה, כשתפקידו האחרון הוא קצין חינוך ראשי בצבא הגנה לישראל.
השוטטות ההיסטורית מנסה למצוא עם מה באה הדמות השנייה, הניצבת על הבמה בבית הכנסת בברוקלין המלא מפה לפה. לצערי, השוטטות שלי דלתה מידע מועט. אני ידעתי באותו יום רק שליד אלוף המשנה במילואים ניצב מי שהיה ראש עיריית חלחול, שב-8 ביולי 1983 הודח מתפקידו כראש עיר יחד עם כל חברי מועצת העיר בפקודת אלוף פיקוד המרכז והוחלט לגרשו.
למרבה הכאב, יום לפני הדחת ראש העיר ב-7 ביולי נרצח סמוך לשוק הערבי הישן בחברון אורי גרוס, תלמיד ישיבה בן 18, שהמתין בכיכר בפתחו של השוק לרכב הסעה. הרצח של תלמיד הישיבה עורר פעולת גמול של התפרעות תלמידי הישיבה בשוק.
ראש העיר לא הואשם ברצח בשוק בחברון, אלא הואשם בהשמעת דברים קשים נגד הכיבוש, כשהוא מצביע על סיפוח שטחי יהודה ושומרון כמעשה לא חוקי. עכשיו לנגד עיני הוא עומד על הבמה בבית הכנסת היהודי ומצהיר יחד עם מורל'ה בר און, אלוף משנה במילואים, שמילא תפקידים בכירים בצבא, ושהם מכירים בזכותם של שני העמים לבנות את חייהם הלאומיים בארץ ישראל זה לצדו של זה. שניהם הצהירו, שכיבוש וסיפוח יביאו רק להנצחת משעולי חיים מדממים ודמועים בארץ הזו.
אני קורא את מודעת האבל על לכתו של מורל'ה בר און, אלוף משנה במילואים, ואומר לעצמי - חיינו בארץ הזו יכולים היו להיות שונים לחלוטין, אם היינו פוסעים בדרך, אותה ביקשו לסלול מי שהיה קצין חינוך ראשי בצבא הגנה לישראל ומי שהיה ראש עיריית חלחול.

תאריך:  11/03/2021   |   עודכן:  11/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מלים לזכרו של מרדכי בר און
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
צר שמורל'ה לא הצליח להנחיל
נערה.  |  11/03/21 13:39
2
שבת של שקט ושלווה
שבת שלום לכולם  |  12/03/21 09:27
3
שגם מתה דרכו האמיצה של מורהל'ה
צר לי מאד  |  12/03/21 11:34
4
מאחל לקוראים בריאות טובה. ל"ת
מאחל בריאות טובה  |  12/03/21 12:41
5
שלום עכשווניק שהמציאות
מגיב ותיק  |  12/03/21 18:56
 
- זה אני מגיב ותיק סתם משקר
זה אני מגיב ותיק  |  14/03/21 10:33
 
- לבור
מגיב ותיק  |  14/03/21 11:25
6
כואבים כי הלך אדם יקר ל"ת
כואביפ  |  13/03/21 12:26
7
כי הלך מאתנו מרדכי בר און ל"ת
כואבים  |  13/03/21 15:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה זכה בתקופת כהונה נוספת לאחר שניצח בבחירות הפנימיות את בכיר התנועה ניזאר עוואדללה. ניצחונו של סינוואר הוא ניצחונה של אירן בקרב ההשפעה על הנהגת התנועה מול ציר "האחים המוסלמים" בראשות קטר וטורקיה
דן מרגלית
אני מכיר את רביב שנים רבות    הוא אמין בעיניי, אבל גם זו אינה הוכחה חותכת    והיו לי כמה וכמה שיחות עם דוד שמרון, מהן קשות, ולא מצאתי חלילה שאי פעם שיקר לי    אז מה עושים?
רפי לאופרט
שימוש חד-פעמי בספינת(ות) נוסעים גדולה כחלופה להחזרת ישראלים לארץ למימוש הזכות להצבעה בבחירות או תכלית חשובה אחרת הכרוכה בתנועת רבים צפופה, מבלי לשבור את הסגר על נתב"ג, הוא רעיון שראוי להיבחן בזריזות ובזהירות. יש בו פוטנציאל לפתרון תפעולי של שתי בעיות "חוקתיות" דחופות
יפעת גדות
ציפי לידר
בעקבות ריבוי מקרי הרצח הגיעה השעה להגביל חלוקת נשק    ולקינוח עם קמפיין לא הולכים לקלפי    לתשומת לב הבוחר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il