X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
יש לברך על החלטת פורום ההנהלה של קרן קיימת לישראל להמשיך בפעולותיה הייעודיות לרכישת קרקע בכל ארץ ישראל. אין כל חדש במאמץ הנמשך יותר ממאה שנים לרכישת קרקע גם במרחבי יהודה ושומרון. קק"ל התמידה במאמציה במרחבים אלה גם אחרי 1948, כשהיה המרחב בשליטת ממלכת ירדן
▪  ▪  ▪
[צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

ההחלטה, שהתקבלה עם כניסתו של אברהם דובדבני לתפקיד יו"ר קק"ל בנובמבר 2020, זכתה לגיבוי מלא מקודמו בתפקיד, דני עטר. התגובה המיידית של המתנגדים לכל צעד ציוני פעיל, ובהם רבנים רפורמים בארה"ב וסוכני מגמת אוסלו הישראלים, והמהירות בה גייסו תגובה מהבית הלבן, אינה מפתיעה. אולם תגובת שר הביטחון בני גנץ, שמיהר לשגר מכתב הסתייגות רשמי ליו"ר קק"ל, צריכה לעורר תמיהה. לא ברור כיצד הידרדר גנץ לנקודת שפל חדשה בסטייתו מדרכם המסורתית של מנהיגי מפלגת העבודה.
בחוות דעת משפטית של השופט בדימוס יוסף אלון - שהוזמנה על-ידי יו"ר קק"ל הקודם עטר - ניתנה תמיכה מלאה להמשך פעולות קק"ל ביו"ש ובירושלים. בין המובאות עליהן התבססה חוות הדעת צוטטו דבריו של ראש הממשלה לוי אשכול.
במכתב ארוך מיוני 1968 ליו"ר קק"ל יעקב צור התייחס אשכול למרחבים שמעבר לקו הירוק: "הרבה תלוי יהיה כמו בעבר, בנכונותנו שלא להירתע ממשימות קשות ובכישרוננו לבצע בתנופה את מפעל ההתיישבות החלוצית באזורים מרוחקים של ארצנו. תפקידים אלו יבוצעו רק אם הקרן הקיימת תשתלב מלכתחילה בהגשמתם על-ידי הפיכת השטחים העזובים, שקללת הדורות רובצת עליהם, לאדמה נושבת... מתוך נאמנות למטרתה היסודית, שהיא יצירת אדמה ליישוב הארץ".
בתשובת יו"ר קק"ל דובדבני לשר הביטחון גנץ התגלה מחדש הצורך החיוני בשימור הקרן הקיימת כמוסד חוץ-מדינתי עצמאי ובלתי כפוף למדיניות ממשלת ישראל. על כך בדיוק נוטים לערער מומחי ממשל ומינהל ציבורי. ל"סדרני החוק והמינהל התקין" המשך קיומם ופעילותם של מוסדות מקבילים שאינם כפופים לממשלת ישראל הוא אנומליה מוסדית מיותרת, המחוללת מתחים בעייתיים. מטריד אותם שעשרות שנים לאחר הקמת המדינה ממשיכים להתקיים בה מוסדות לאומיים מקבילים מחוץ למערכת השלטון הרשמית ובהם הסוכנות היהודית, ההסתדרות הציונית, קרן היסוד וקרן קיימת לישראל.
הסתייגותו של גנץ מהחלטת קק"ל מלמדת מחדש עד כמה הייתה נכונה החלטתו של דוד בן-גוריון להותיר על-כנם מוסדות לאומיים אלה מימים שקדמו להקמת המדינה ולאפשר את המשך פעולתם בשם האינטרסים הנצחיים של העם היהודי. המשך פעולתם במקביל לפעולותיה הרשמיות של מדינת ישראל מאפשר מיצוי חופש פעולה מעבר לאילוציה של ישראל הרשמית.
בין ישראל כמדינת חוק לכל אזרחיה לבין מדינת ישראל כאמצעי לגאולת העם היהודי, המחויבת לקיבוץ גלויות ולירושת הארץ, קיים מימיה הראשונים מתח בלתי פתור. הכרה במתח הזה הכרחית כנקודת מוצא להבנת זהותה הייחודית של מדינת ישראל. הודות למחאת המתנגדים נוצרה ההזדמנות לחזור לנקודת הבראשית ולהתחייב מחדש לייעודה של קק"ל, שהוקמה ביוזמת תאודור הרצל, לשם רכישת קרקע לצורכי העם היהודי בארץ ישראל. הייעוד נצחי והמלאכה קדושה.
המאמר התפרסם ב ישראל היום ב-21.2.2021.

הכותב הוא עמית מחקר בכיר במרכז בגין–סאדאת למחקרים אסטרטגיים. שירת בצה"ל במשך ארבעים ושתיים שנים. פיקד על חיילים בקרבות מול מצרים וסוריה. לשעבר מפקד גיס ומפקד המכללות הצבאיות.
תאריך:  14/03/2021   |   עודכן:  14/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קק"ל ביו"ש: תחשבו על זה כעל ווקף יהודי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זלמן שובל
סגן ראש-המוסד לשעבר, ככל שידוע, הוא בעל זכויות רבות, אך אין לו הזכות לעשות מעשה זמרי ולפגוע מבחינה מוסרית ומעשית בארגון שהעסיק אותו ובמדינה ששלחה אותו. האם מצפונו הציק לו כשראה את הגיליון ואת תמונתו המושחרת בשערו?
יוני בן-מנחם
גורמים במפרץ טוענים כי ישראל עשתה פעולת נקם בספינה אירנית במימי המזרח התיכון. עיתון אמריקני חושף כי ישראל פגעה בשנתיים האחרונות ב-12 מיכליות נפט אירניות שהבריחו נפט לסוריה, ישראל שומרת על שתיקה
ארי בוסל
כיוון שחיי שחורים נחשבים בארה"ב יותר מכל חיים אחרים, ולשחורים היום מותר לעשות מה שעולה על רוחם (לדוגמה, הם לא צריכים לצאת עם מסיכה, כי הווירוס מבין שהם שחורים וצריכים להתייחס אליהם כראוי), המשטרה התמהמה בכוונה תחילה
אהרן פאפו
בית המשפט העליון הביע תמיהה גדולה על תצהירי ההגנה שנתן קסטנר לנאצים ולכן נשיא בית המשפט העליון אגרנט סיים את דבריו בכך שרק ההיסטוריה תשפוט את מעשיו. עם כל הכבוד לכישוריה של נכדתו מרב מיכאלי - ההיסטוריה עדיין לא מדברת מגרונה
יוסף אליעז
לא מדובר במסעות ר' בנימין מטודלה שבספרד בן המאה ה-12 באירופה, אסיה ואפריקה אלא במסעות בנימין מרחוב בלפור בירושלים.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il