X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
החורף הקשה של הפליטים, ינואר 2021 / DW News
עשר שנים למלחמת האזרחים בסוריה (ב')

מצב הפליטים הסורים מחמיר

וושינגטון פוסט מביא את הנתונים הקשים על מצוקתם של המיליונים שנאלצו לברוח ממולדתם, ואומר שפתרון אינו נראה באופק; לא ברור האם סוריה תתאושש אי-פעם
▪  ▪  ▪
פליטים מסוריה בלבנון [צילום: חוסיין מאלה, AP]

לפני עשר שנים יצאו המוני סורים לרחובות במטרה להפיל את משטרו של בשאר אסד. במקום זאת, הם קיבלו הרס וכאוס. כעימות צבאי, מלחמת האזרחים הסתיימה בנצחונו של אסד, השולט כעת ב-70% מן המדינה ובכל הערים העיקריות, בזכות תמיכה רוסית ואירנית ולאחר שהשתמש בנשק כימי. המורדים מחזיקים בשטח צר בעיקר בצפון-מערב המדינה, תודות לתמיכה טורקית, ואילו הכורדים בצפון-מזרח ננטשו בידי ארה"ב ונאבקים הן באסד והן בטורקיה ושלוחיה.
לעומת זאת, מדגיש וושינגטון פוסט, המשבר ההומניטרי רחוק מלהסתיים. למעלה ממחצית מתושבי סוריה נמלטו מארצם. בשנת 2014 הפסיק האו"ם למנות את מספר האזרחים שנהרגו, לאחר שהגיע ל-400,000. מבין הפליטים, 5 מיליון עודם שוהים מחוץ לגבולות סוריה, בתנאי חיים קשים ביותר. מיליון נוספים נכנסו לאירופה. והרחק מעין המצלמות, רבבות מבין המוחים נאסרים בצורה שיטתית ומוגלים למחנות.
במשך שנים ראה המערב את הפליטים הסורים בעיקר כאיום, בעידודם של אנשי ימין קיצוני משני צידי האוקיינוס האטלנטי – למרות שככלל, הם הפכו לסיפור הצלחה ברוב אירופה. למרות הסיוע ההומניטרי, מיליונים עדיין סובלים קשות בשכנותיה של סוריה ומפחדים מדי לשוב למולדתם. המצב רק הולך ומחמיר: העוני והמחסור במזון גוברים, הגישה לחינוך ולבריאות צונחת והקורונה חיסלה את רוב התעסוקה של הפליטים, דיווח לאחרונה נציב האו"ם לפליטים.
בטאון הרפואה הבריטי היוקרתי "לנסט" קבע, כי 23 מיליון בני אדם בסוריה ובשכנותיה זקוקים לסיוע הומניטרי, וכי הרוב המכריע של הפליטים חיים מתחת לקו העוני. תוכנית המזון של האו"ם מעריכה, כי 12.4 מיליון סורים סובלים כיום מחוסר ביטחון תזונתי – פי שלושה מאשר לפני שנה בלבד. 5.8 מיליון ילדים סורים זקוקים לסיוע בחינוך; 3 מיליון ילדים כלל אינם הולכים לבית הספר.
פתרון של ממש איננו באופק, ממשיך הפוסט, למרות שנים של מאמצים מצד גורמים בינלאומיים. ממשלות המערב הטילו עיצומים קשים על המשטר בדמשק, אך הללו לא פגעו בצורה ממשית במשטר אסד אלא הוסיפו לסבלם של הסורים מן השורה. כלל לא ברור האם האומה הסורית יכולה להתאושש. "זו כבר אינה מדינה אלא אוסף של אנשים באותה נקודה", אומר פעיל סורי.
יש המשדרים מעט תקווה. פעילת האופוזיציה חסנה עיסא, המתגוררת כעת בצפון-מזרח המדינה, אמרה לעיתון גארדיאן: "המחיר של ההצטרפות למהפכה לא היה נמוך. שילמנו מחיר עצום וסבלנו אבידות נוראות. אבל אנחנו לא רק קורבנות. אנחנו ניצולים. אנחנו מגדלים את הדור הבא בדרך שונה מכל מה שיכולנו לדמיין בעבר". אחרים חיים ביאוש עמוק. אולה דווארשי, פליטה בת 26 בטורקיה, נשאלה מתי תשקול לשוב למולדתה. היא השיבה: "אני אפילו לא שואלת את עצמי את השאלה הזאת. אני אפילו לא חושבת על זה".

תאריך:  17/03/21   |   עודכן:  17/03/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה בסוריה
איתמר לוין
סוריה קרועה בין קבוצות אתניות, התושבים במצוקה איומה ואסד אינו שולט בפועל מחוץ לדמשק. אבל הוא חושש מכל פשרה ומאיים במלחמה נוספת - מנתח אקונומיסט
עידן יוסף
התקיפה הייתה כנגד מטרות אירניות    גורם צבאי סורי: התקיפה בוצעה מהאוויר מהגולן. מערכות הנ"מ הופעלו ויירטו את רוב הטילים    גורם ביטחוני אמר מוקדם יותר: אין מנוס מתגובה ישראלית על הפגיעה באונייה
עידן יוסף
כך התירה לפרסם הצנזורה הצבאית    נתניהו וגנץ קיימו שיחות עם פוטין ועם שר ההגנה הרוסי    הממשלה קיימה ישיבה חסויה שבה נמסרו לשרים פרטים    לפני כשנתיים הוחזרו בתיווך רוסי עצמותיו של חלל צה"ל זכריה באומל, ובימים האחרונים דווח בסוריה על חיפושים בבית קברות מדרום לדמשק בניסיון נוסף למצוא שרידי גופות של חיילים ישראלים
ירון פרידמן
ישראל מפציצה מטרות אירניות על אדמת סוריה מדי חודש, לעיתים בקצב של פעם בשבוע, ורוסיה שותקת. על כן, נוצר הרושם כאילו הוצאת הכוחות האירניים מסוריה אינה רק אינטרס ישראלי בלבד אלא גם רוסי. לפי פרסומים בתקשורת הערבית אפילו הנשיא אסד מעוניין להתפטר מהאירנים. האם תאוריה זו נכונה? והאם יש לצפות לפינוי המיליציות והיועצים האירנים מאדמת סוריה בטווח הקרוב?
ירון פרידמן
התקשורת הישראלית עסוקה כל הזמן בסוריה כזירת מלחמה בין ישראל ואירן. אולם רוב הישראלים אינם מודעים לטרגדיה של הדרוזים בדרום סוריה, הסובלים ממצוקה כלכלית וביטחונית חמורה. המקרה של הדרוזים בסוריה מוכיח עד כמה כוזבת הססמה של הנשיא בשאר אל-אסד לפיה הוא מגינם של המיעוטים. מה באמת קורה לדרוזים מעבר לגבול הגולן, עד כמה חמור מצבם, מי עוזר להם, וכיצד זה קשור לישראל?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il