X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הנשיאים הדמוקרטיים הקודמים, ביל קלינטון וברק אובמה, הבטיחו ופעלו לצמצום החוב הלאומי ביידן אפילו לא מדבר עליו ומתכוון להוציא עוד, מדווח אקונומיסט
▪  ▪  ▪
אפריל 2020. מאז נוספו 3 טריליון [צילום: אנדרו הרניק, AP]
ביידן: 2 טריליון דולר ב-15 שנים
איתמר לוין
בין הסעיפים המרכזיים: 600 מיליארד דולר לבניית תשתיות; 300 מיליארד דולר לתמיכה בייצור מקומי; 200 מיליארד דולר לתשתיות דיור; 174 מיליארד דולר למכוניות חשמליות; 400 מיליארד דולר לטיפול ביתי בקשישים ומוגבלים; 100 מיליארד דולר לפס רחב באינטרנט * מתכנן לממן את התוכנית על-ידי העלאת המיסים על חברות ובעלי הכנסות גבוהות * התוכנית זקוקה לאישור הקונגרס וביידן יצטרך לעמול קשות כדי להשיג אותו
לרשימה המלאה

כאשר ביל קלינטון קיים את מסיבת העיתונאים הראשונה שלו ב-1993, החוב הלאומי האמריקני היה 63% מהתוצר והמדינה הייתה במיתון; קיצוץ הגרעון היה הנושא הראשון עליו דיבר. 16 שנים מאוחר יותר החוב היה 77%, ארה"ב יצאה מן המשבר הפיננסי וברק אובמה הדגיש גם הוא שקודם כל צריך לטפל בצד ההוצאות.
כיום החוב הוא 27 טריליון דולר – 130% מהתוצר. בשנה שעברה לבדה זינק הגרעון הפדרלי פי שלושה ל-3 טריליון דולר. ארה"ב מנסה שוב לאתחל מחדש את כלכלתה, עם תוכנית סיוע בסך 1.9 טריליון דולר. אבל במסיבת העיתונאים הראשונה שלו (25.3.21), ג'ו ביידן כלל לא הזכיר את החוב, ואת המחיר של תוכנית החילוץ הזכיר רק לאחר 38 דקות – כחלק ממתקפתה על הרפובליקנים. גם כאשר שרטט ביידן את תוכניותיו להשקעות של 3 טריליון דולר, איש לא שאל אותו על המחיר ועל המימון.
הוצאות היוצרות חוב הפכו להיות נושא חסר חשיבות מבחינה פוליטית, מציין אקונומיסט. שיעורי ריבית נמוכים במיוחד הקהו את חששותיהם של כלכלנים רבים מפני סכנות החוב הציבורי, שפעם היה אובססיה של נבחרים, מועמדים, עיתונאים וקובעי מדיניות. רק לפני שנים אחדות, הצורך להפחית את החוב הניב שורה של הצעות דו-מפלגתיות; כיום הדמוקרטים מתייחסים אליו כגלגול עיניים של מטומטמים. הציבור תומך בביידן ובתוכנית הסיוע הענקית שלו; רק 3% מהאמריקנים סבורים שהחוב הוא הבעיה החשובה ביותר בפניה ניצבת ארה"ב.
שיעורי הריבית הנמוכים מובילים לכך שפרעון החוב הוא זול יחסית, למרות שהנטל השנתי – 300 מיליארד דולר – הוא יותר ממה שמוציא הממשל על דיור לעניים. עלייה של 1% בלבד בריבית תכפיל את התשלום השנתי, וזה עוד לפני ההשקעות שמתכנן ביידן. הנשיא אומנם מתכנן לממן אותן באמצעות העלאת מיסים, אך הרפובליקנים יתנגדו לכך והן לא יכסו את כל ההוצאה; תומכיו טוענים שההשקעות בתשתית יממנו את עצמן באמצעות האצת הצמיחה.
אקונומיסט מזכיר, כי במשך עשרות שנים היה ביידן נץ בתחום החוב. בשנת 1984, כאשר החוב היה רק 37% מהתוצר, הוא תמך בהקפאת כל ההוצאות הפדרליות כדי להתמודד עם הגרעונות שיצר ממשל רייגן. ביידן אף הזהיר מפני "משבר כלכלי ופוליטי ענק" בתוך 18-12 חודשים אם הקונגרס לא יפעל בתקיפות נגד החוב; הוא טעה.
למרות שהחוב התנפח תחת רונלד רייגן וג'ורג' בוש האב, הדמוקרטים הם שנתפסו בציבור כמפלגה של ההוצאות הגדולות. ב-1996 מצא סקר של גאלופ, כי החוב הוא הבעיה מספר אחת בעיני האמריקנים, וקלינטון הבטיח בנאום מצב האומה לאזן את התקציב בהכריזו: "עידן הממשלה הגדולה הגיע לקיצו". קלינטון הוביל לארבע שנים רצופות של עודף תקציבי, תוך יצירת ביטוח בריאות לילדים עניים – שילוב שנחשב עד לאחרונה לניצחון בעיני השמאל האמריקני. אבל עודפים אלו נמחקו בידי צניחת הבורסה, מתקפות 9/11 וקיצוצי מס בידי ג'ורג' בוש הבן.
אובמה נהג כמו קלינטון, ובחודש הראשון לכהונתו כינס "פסגה לאחריות פיסקלית", אותה פתח סגנו – ג'ו ביידן. בתקופתו של אובמה הצטמצם הגרעון ביותר מ-50%, הישג מרשים לנוכח העובדה שנקודת הפתיחה הייתה ההוצאות הניכרות בעקבות המשבר הפיננסי. ואז באו קיצוצי המס של טראמפ, עם ההבטחה שהם יממנו את עצמם בצמיחה מואצת; מטרה זו לא הושגה. סנאטורים רפובליקנים שנראו כנים בתמיכתם בצמצום הגרעון הצביעו בעד רפורמת המס של טראמפ, והדמוקרטים הגיעו למסקנה שהתמיכה הזאת היא לצרכים פוליטיים בלבד. כעת נראה, כי "סוף העידן של הממשלה הגדולה" הוא שהגיע לסופו.

תאריך:  01/04/21   |   עודכן:  01/04/21
+מדי חודשיים מתפוצץ צינור מים מרכזי
15:47 01/04/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

וושינגטון פוסט מנתח את התוכנית להשקעת 2.3 טריליון דולר בשמונה השנים הקרובות: יש הסכמה רחבה על הצורך לשדרג את התשתיות הפיזיות ולפרוס אינטרנט בפס רחב; המבקרים טוענים שהמחצית השנייה של התוכנית היא למעשה סדרי עדיפות דמוקרטיים; הרפובליקנים יתנגדו למימונה באמצעות העלאת מיסים; המתימטיקה העומדת בבסיסה היא מעורפלת ובלתי שגרתית; קרוב לוודאי שהיא תיצור משרות טובות

ביידן מציג את תוכנית ההשקעות, 1.4.21 / NBC
ציון התשתיות הוא C מינוס [צילום: שפקאת אנואר, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החוב לא מטריד את ביידן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
איפה אתה מוצא את השטויות
ישראל בר-ניר  |  4/04/21 07:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשל ביידן
איתמר לוין
ביידן הקיף את עצמו בעשרות אנשי אובמה - אבל הוא גם מנסה ללמוד מן הטעויות של הנשיא ה-44, תוך הישענות על עשרות שנות נסיונו בוושינגטון
איתמר לוין
הנשיא והמחוקקים רוצים להגדיל את הנטל על העשירים והחברות - הן כדי לממן את תוכניות הענק להשקעה בתשתיות ובחינוך, הן כדי להקטין את חוסר השוויון והן כדי לבטל את הרפורמה של טראמפ    ניו-יורק טיימס מדווח שחילוקי הדעות הן על שיעור ההעלאות, על מי יחולו ואלו צעדים נוספים יש לנקוט
איתמר לוין
אומר שהוא מצפה להתמודד ב-2024 יחד עם האריס    תוקף את הצעות הרפובליקנים לשינויים בנוהלי ההצבעה בבחירות ומביע תמיכה בצמצום ה"פיליבסטר" בסנאט    הנסיגה מאפגניסטן לא תושלם עד 1 במאי
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מציג את השאלות המרכזיות להן אין תשובה מוסכמת בקרב הדמוקרטים, ומסביר שהעדר מדיניות בנושא כבר מסבך את ממשל ביידן
איתמר לוין
אקונומיסט: כל נשיא אמור לאייש 4,000 משרות פוליטיות - אך התהליך ארוך ומייגע, ומוביל לעיתים לשאלה האם חלק מן המשרות הללו בכלל נחוצות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il