X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
סין קנסה את אליבאבא בסכום חסר תקדים של 2.8 מיליארד דולר בשל פגיעה בתחרות, האיחוד האירופי עומד לפרסם כללים שיגבילו טכנולוגיות המופעלות בבינה מלאכותית, וג'ו ביידן הנחה את הממשל לפעול נגד אמזון, פייסבוק וגוגל ניו-יורק טיימס על המאבקים נגד כוחן המונופוליסטי של החברות והשימוש בהן להפצת דברי שטנה - וגם נגד החופש שהן מעניקות למתנגדי משטר
▪  ▪  ▪
קוראות לפעולה מתואמת [צילום: AP]
משה פרידמן [צילום: ישראל ברדוגו]

סין קנסה את אליבאבא בסכום חסר תקדים של 2.8 מיליארד דולר בשל פגיעה בתחרות, האיחוד האירופי עומד לפרסם כללים שיגבילו טכנולוגיות המופעלות בבינה מלאכותית, וג'ו ביידן הנחה את הממשל לפעול נגד אמזון, פייסבוק וגוגל. התמונה העולמית, קובע ניו-יורק טיימס, היא של ממשלות הפועלות נגד ענקי ההיי-טק בצורה חסרת תקדים – אם בשל פגיעתן בתחרות (בארה"ב ואירופה), אם כדי להשתיק מתנגדים (ברוסיה) ואם בשל שניהם (בסין).
ממשלות וחברות מנהלות מאבקים מזה שנים, אך הפעולות כיום עשויות לעצב מחדש את אופן פעילות האינטרנט וזרימת המידע הדיגיטלי. אוסטרליה מחייבת את פייסבוק וגוגל לשלם למו"לים תמורת חדשות. בריטניה מקימה גוף נפרד לפיקוח על הענף. הודו נטלה לעצמה סמכויות מול הרשתות החברתיות. מיינמאר וקמבודיה הגבילו משמעותית את השימוש ברשת. סין מהדקת את הפיקוח על מימון החברות ומקשיחה את חוקי ההגבלים.
במוקד המאבק עומדת מילה אחת: כוח. עשר חברות ההיי-טק הגדולות – השולטות בסחר, במימון, בפנאי ובתקשורת – הן בעלות שווי שוק מצרפי של למעלה מ-10 טריליון דולר, נתון שהיה הופך אותן למשק השלישי בגודלו בעולם. אך בעוד קיימת הסכמה נרחבת בין הממשלות שהחברות הפכו לחזקות מדי, אין תיאום של ממש לגבי פתרון הבעיה. תגובות סותרות מוליכות למחלוקות גיאופוליטיות; ממשל ביידן איים להטיל מכסים על מדינות שיטילו מיסים על חברות היי-טק אמריקניות.
חוקרים אומרים, כי התוצאה עשויה להיות שהאינטרנט לא ישרוד במתכונתו המקורית – מרחב דיגיטלי חסר גבולות בו מוחלפים בצורה חופשית רעיונות מכל הסוגים. אפילו במדינות שאינן מצנזרות את הרשת, שורה של חוקים יתנו מידות שונות של גישה לתוכן, הגנה על הפרטיות וחופש ביטוי.
חברות ההיי-טק משיבות מלחמה שערה. אמזון ופייסבוק הקימו גופים משלהן כדי לטפל במחלוקות על חופש הביטוי ולבחון את מדיניותן. החברות משקיעות סכומים ניכרים בשדלנות בארה"ב ואירופה. חלקן, המודעות לכוחן, תומכות בהגברת הפיקוח לצד אזהרה מפני ההשלכות של אינטרנט מפוצל, והן קוראות לדמוקרטיות המובילות ברחבי העולם לפעול יחדיו כדי לשמר את ערכי הרשת.
המאבק מול חברות ההיי-טק צבר תאוצה במשך שנים, אך החריף מאז דצמבר שעבר – כאשר רגולטורים ומחוקקים ברחבי העולם הודיעו במקביל על שורה של צעדים בתחומי התחרות ובקרת התוכן. ב-9 בדצמבר הגישו ועדת הסחר הפדרלית וכמעט כל המדינות בארה"ב תביעה נגד פייסבוק בטענה לפגיעה בתחרות. פחות משבוע לאחר מכן הציג האיחוד האירופי טיוטת חוק לחסימת דברי שטנה ברשת. ב-24 בחודש פתחה סין בחקירת הגבלים נגד אליבאבא לאחר שהשעתה את הנפקתה.
מדובר בשני התחומים בהם חברות ההיי-טק פגיעות במיוחד, מציין הטיימס. גוגל, פייסבוק, אפל, אמזון, אליבאבא וחברותיהן שולטות בבירור בשוקי הפרסום, החיפוש והסחר המקוונים, וניצבות בפני טענות בדבר שימוש בכוחן כדי לקנות ולחסל מתחרים. הן גם ניצבות בפני שאלות על האופן בו דברי שטנה מועברים באמצעותן והופכים למעשים בעולם הפיזי, תוך קריאות לפיקוח טוב יותר על התוכן.
המאבק בתחום ההגבלים התחדד במיוחד בארה"ב, שם הוגשו אשתקד תביעות נגד גוגל ופייסבוק, ומחוקקים משתי המפלגות אומרים שהם מנסחים חוק חדש שיטפל בחברות ההיי-טק. ביידן מינה מבקרים בולטים של החברות לתפקידי מפתח בממשלו: טים וו, פרופסור למשפטים התומך בפיצולה של פייסבוק, הוא יועץ בבית הלבן; לינה קאן, מומחית להגבלים עסקיים, מונתה לנציבות הסחר הפדרלית.
פקידי האיחוד האירופי מכינים חוקים אשר יאלצו את פייסבוק, טוויטר ויוטיוב להוריד במהירות תכנים רעילים ולחשוף יותר פרטים על מדיניות התוכן שלהם. חוק הגבלים חדש יגביר את האפשרות של צעדים נגד החברות. הנציבות גם מכינה טיוטות להתמודדות עם טכנולוגיות חדישות עוד יותר, כמו בינה מלאכותית, במטרה להגביל את השימוש בהן לקבלת החלטות ולהשפיע על התנהגות בני אדם.
חלק מחברות ההיי-טק מאיימות בצעדים משפטיים נגד הכללים החדשים, אך בכמה מן המקרים נכנעו לדרישות הממשלות. זה מה שקרה באוסטרליה. גוגל איימה להפסיק את שירותיה באוסטרליה ופייסבוק הפסיקה לשתף חדשות מן המדינה, בשל החוק המחייב אותן לשלם ליצרני החדשות. ממשלת אוסטרליה לא נכנעה, החוק עבר והשתיים החלו לשלם.
השינוי החד ביותר נגד חברות ההיי-טק התחולל בסין, מציין הטיימס. במשך שנים מנעה בייג'ינג כניסה של אתרים זרים ופיקחה על התוכן באתרים מקומיים, אך אפשרה את הצמיחה של הענקיות אליבאבא וטנסנט. אבל בשנה שעברה היא אותתה בבירור על רצונה להכניע למרותה את הענף, לו יש השפעה רבה בנושאים פוליטיים רגישים כמו עבודה ואבטחת מידע.
הממשלה בלמה את ההנפקה של Ant, הזרוע הפינננסית של אליבאבא; מייסד הקבוצה, ג'ק מא, נעלם לשבועות ארוכים מעין הציבור; ואז בא הקנס הענק על החברה. למחרת זימנו הרגולטורים את נציגי 34 חברות האינטרנט הגדולות במדינה והבהירו שהם עלולים להיות הבאים בתור. החברות קיבלו חודש לביצוע בדיקות משלהם, והן התחייבו פומבית לשפר את התנהגותן התחרותית ולקיים במלואם את חוקי סין, החל מאבטחת מידע וכלה במיסוי ובמגבלות על חופש הביטוי.

תאריך:  23/04/21   |   עודכן:  23/04/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העולם נגד חברות ההיי-טק הגדולות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מנהיגת הירוקים, אנאלנה ביברוק בת ה-40, אולי לא תהיה הקנצלר הבאה - אבל קרוב לוודאי שתהיה שותפה מרכזית בממשלה והשפעתה תהיה מרובה
איתמר לוין
משטרים רבים ניצלו את המגיפה כדי לסתום לא רק את פיותיהם שמחו נגד אופן הטיפול בה, אלא גם כדי להשתיק מתנגדים ותיקים ופעילי זכויות אדם
איתמר לוין
פרצו בשנה האחרונה לעשרות גופי ממשל, תעשיות ביטחוניות, מוסדות פיננסיים ומגזרים חיוניים אחרים - מדווח וושינגטון פוסט, בעקבות הודעת חברת FireEye
איתמר לוין
מול רוסיה, אירן וסין פועל ביידן בשילוב של תקיפות עם נכונות לשתף פעולה - ובכך הוא שונה לא רק מדונלד טראמפ, אלא גם מברק אובמה
איתמר לוין
צ'כיה מאשימה את רוסיה באחריות לפיצוץ במחסני תחמושת במדינה ב-2014, במקביל למתיחות בגבול אוקראינה, העיצומים האמריקניים והחמרת מצבו של נבלני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il