X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לרוב, לוחמה פסיכולוגית חשאית, ומבצעים אותה ארגונים חשאיים את התעמולה במלחמה, או בשעת חירום, מלווה תמיד צנזורה קפדנית, שמונעת הפצת מידע שלילי אודות היוזם, או מידע סותר צנזורה הנה עניין ותיק מאוד, ומלווה את כל המלחמות, כשהתארגנות הצנזורה תואמת את המשטר ואת התרבות הפוליטית המקומית
▪  ▪  ▪
מלחמת ויטנאם [צילום: AP]

תעמולה
למרות הדמיון ביניהן, ל"פ ותעמולה שונות. לפי המילון האנגלי של אוקספורד, קשור המונח תעמולה בהאשמה, כי "הופצו בחשאי דעות". מכל מקום, לדעת ספראול, הפך המונח תעמולה לשָגוּר פוליטית רק ממלחמת העולם הראשונה, שבמהלכה הפעילו כל הצדדים הלוחמים שיטות גלויות וחשאיות להשפיע על דעת קהל בארצותיהן, אצל יריבותיהן ובארצות ניטרליות; והדבר נחשף במהלך המלחמה ואחריה1.
מסבכת את ההבחנה בין לוחמה פסיכולוגית (ל"פ) לבין תעמולה העובדה, כי קיים עוד מושג בתחום הזה - אגיטאציה, שהיא הנעת המון לפעולה. הרבה שנים שררה הסכמה, כי תעמולה נועדה להנחיל ערכים חברתיים. עם השנים (והניסיון), הובן, כי המדובר גם בערכים פוליטיים, שהנחלתם מושפעת על-ידי ממשלות, על-ידי קבוצות אינטרס גדולות ועל-ידי ארגונים מסחריים. בשנות העשרים התברר, כי תעמולה משמשת להפצה ממוסדת של רעיונות פוליטיים - קומוניזם, סוציאליזם, ליברליזם, פאשיזם וכיו"ב - בעיקר, עם ירידת מעמדו של הנואם בכיכר והחלפתו באמצעים העולים של תקשורת ההמונים - עיתונות, רדיו וקולנוע.
בעוד של"פ עדיין נושאת קונוטציה ניטרלית, יש לתעמולה קונוטציה שלילית, כיוון שהיא עוסקת בחשאי בטפלול דעת קהל באמצעות סמלים, עיוות המציאות בלשון חלקלקה וגישה אינטרסנטית ולא-מאוזנת2. מבחינה זו, שונה תעמולה מיחסי ציבור ומפרסום, שיוצריהם גלויים. הבדל נוסף - ל"פ ותעמולה מכוונים אל ההמונים, אל הציבור, ולא אל היחיד, אל הפרט3.
תעמולה ול"פ יוצר ארגון גדול, שמתא̤ם בקפידה את ביצוען ואת הסתרת מקורותיהן (בעיקר בל"פ). היא נחלקת לשלושה, לפי מקורותיה:
א. שחורה - שלפעמים זהה למונח הסובייטי, דיס-אינפורמציה, ומקורותיה חשאיים, ויוצריה מתאמצים להסוותם.
ב. אפורה
ג. לבנה - שמקורותיה גלויים.
לשון, גרפיקה וצילום הנם כלים חשובים ביותר בתעמולה, שמשרתים את הרעיון באמצעים שונים. בין השאר - קריאת שמות חיוביים לצד היוזם והדבקת שמות גנאי ליריבו; מתן תארים קליטים ומקוטבים (טוב מול רע, חופש לעומת דיכוי, צדק לעומת אי-צדק); שימוש בדגל; עדויות של בכירים ושל מפורסמים; התחזות ל"איש מהרחוב". זאת, כדי לשכנע את הקהל לאמץ ללא בחינה עמוקה דעה, או אידיאולוגיה, מבלי לספק לו נימוקים עמוקים ומסובכים, אלא מסרים פשוטים, שטוחים ולרוב חד-צדדיים, שעיקרם גימוד היריב והגחכתו, או הצגת מסוכנותו לכאורה מחד-גיסא והצבעה על כך, שכך חושבים רוב האזרחים מאידך-גיסא.
אתרי השכנוע (אם אינו באמצעי תקשורת) ועיתויו חשובים בתעמולה. כך, אחרי מלחמת קוריאה נוצרה אגדה בדבר "שטיפות-מוח", שעברו שבויים אמריקניים ובעלי-בריתם (שאוגדו בכוח או"ם) במחנות השבויים של צפון-קוריאה. דבר דומה אירע בטבח ההמוני, שחוללו אנשי קמֶר רוּז' בראשות פול פוֹת, שהשתלטו על קמבודיה בתום מלחמת ויטנאם (ראו בסרט, "דמעות של שתיקה" של הבימאי הבריטי רולאנד ג'ופה, 1984); וכמו-כן, במחנות "לחינוך מחדש" בסין של מאו. כלומר, מאמץ שיטתי ומאורגן לשנות את עמדות השבויים לעוינות למערב ולקפיטליזם הליברלי ולאהדה לקומוניזם. כנראה, לא החזיק המאמץ הקומוניסטי מעמד: כששבויי המלחמה שוחררו, השתנו תנאי חייהם, ויצאו ממרות שוביהם ומהלחץ ומהרעב במחנות השבויים, הם התנערו משטיפת המוח שעברו, למרות "תסמונת שטוקהולם" הנודעת, שמסבירה את הזדהות השבוי/חטוף עם שוביו/חוטפיו. יתר על כן, מבנה החברה הטורקית וערכיה חיסנו את השבויים הטורקיים נגד שטיפות-מוח קוריאניות, כיוון שמסריהן נדחו על-ידי מערכת הערכים של השבויים הטורקיים4.
תעמולה, צנזורה ול"פ
לרוב, ל"פ חשאית, ומבצעים אותה ארגונים חשאיים. את התעמולה במלחמה, או בשעת חירום, מלווה תמיד צנזורה קפדנית, שמונעת הפצת מידע שלילי אודות היוזם, או מידע סותר. צנזורה על ספרים, על עיתונות, על סרטים ועל דעות הנה עניין ותיק מאוד, ומלווה את כל המלחמות5. התארגנות הצנזורה תואמת את המשטר ואת התרבות הפוליטית המקומית6. כך, נוצרות בעיות כשמדובר בפעילות כוחות משלוח במדינות, שתרבותן הפוליטית שונה - למשל, אמריקנים בצרפת במלחמת העולם הראשונה, ב"מלחמה המדומה"7 במערב אירופה, בתחילת מלחמת העולם השנייה, במלחמת קוריאה, במלחמת ויטנאם, ב"סופת מדבר" בסעודיה, במלחמה בעירק ובמלחמה באפגניסטן. ארצות-הברית הצטרפה מאוחר לשתי מלחמת העולם. לכן, הרבה מהתעמולה ומהל"פ של הצדדים הלוחמים כוּונו לעברה - כדי שתצדד באחד הצדדים, או, למצער, תישאר ניטרלית.
עוד בשנת 1915 החליטו בעלות-הברית, כי כדאי לנהל מלחמה על דעת הקהל. אוסטריה ובריטניה הודיעו עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה על סידורים להאמנת כתבים (מקומיים וניטרליים) - בנהלים, שהתגבשו במלחמות קודמות. משרד המלחמה הבריטי אף רכש סוסים עבור כתביו. לעומת זאת, טיפלו הצרפתים בכתבים כאילו היו מרגלים: קצינים צרפתיים קיבלו הוראה לאסור כל כתב, כולל כתבים ניטרליים, שייתפס משוטט בתוך קוויהם. לעומתם, הרשו הרוסים לקבוצה קטנה של כתבי חוץ מואמנים לסק̤ר את הנעשה בקוויהם8. התעמולה של בעלות-הברית (אנגליה, צרפת, איטליה ורוסיה) הייתה בנוסח של מסע צלב גדול, שבו הועמדה החרות כערך נעלה מכל. לכן, הייתה להן בעיה עם חופש העיתונות, ובעיקר, בהשוואה לאויביהן ממדינות "ההסכמה" (גרמניה, אוסטרו-הונגריה וטורקיה), שנתנו לעיתונאים יד חופשית יחסית9.
למרות שכל הצדדים לא התכוננו לל"פ במלחמה, גם עקב רתיעה מוסרית, הם התעשתו במהרה. הבריטים הקימו במלחמת העולם הראשונה כמה גופים לפעולה כשקהל המטרה כפול - הציבור הבריטי וארצות-הברית - עד שוושינגטון הכריזה מלחמה על מעצמות "ההסכמה", כולל נציגות הסברה פעילה מאוד בוושינגטון הבירה. התעמולה הבריטית עסקה בהשחרת פניה של גרמניה, והגרמנים עסקו בהשחרת פניה של בריטניה - שתיהן בעיני ציבור ניטרלי (בעיקר, אמריקני), אך גם לצורך חיזוק המוראל והחוסן הלאומי של עמיהן.
ערב מלחמת העולם הראשונה הייתה בבריטניה אווירה של פייסנות כלפי גרמניה, שנחשבה ידידותית יותר מצרפת. ממשלת בריטניה התקשתה להסביר לעם הבריטי מדוע נכנסה למלחמה נגד גרמניה. לכן, נקטה שילוב של אמצעי תעמולה, שבהם הוצגו גרמניה, בכלל, והקייזר, אישית, ככוחות שטניים, ונופח עניין הזוועות, שעשו הגרמנים - גם מעבר לעובדות, שהיו בשטח. לורד ברייס עמד בראש ועדה של משפטנים ושל היסטוריונים, שקבעה, כי בכניסתם לבלגיה רצחו הגרמנים, אנסו, שדדו, ועינו אזרחים. בשנת 1922 לא הצליחה ועדת חקירה בלגית לאמ̤ת, ולו פרט אחד, מכל הסיפורים הללו, שכה הלהיבו את דעת הבריות במהלך המלחמה. כלומר, זו הייתה עלילת-דם10.
במלחמת העולם הראשונה לא הצליחו הגרמנים להתאושש ממכות ל"פ, שהונחתו עליהם כבר בתחילתה (כולל השמות "הוּנים" ו"בּוֹש", שהודבקו להם). בנוסף, הזדרזה בריטניה לנצל את מעידותיהם, כמו במקרה אדית קאוול, אחות בבית-חולים בבריסל הכבושה, שהוצאה להורג באמצע אוקטובר 1915, למרות שגם בריטניה הוציאה להורג מי שנחשדו בריגול, כולל אחיות, לטובת גרמניה ומדינות ההסכמה. כידוע, גרמה מעידה חמורה של הגרמנים - "מברק צימרמן"12 - לכניסת ארצות-הברית למלחמה נגדם בנובמבר 1917.
ארצות-הברית פעלה במלחמת העולם הראשונה בשלוש זירות של תעמולה - שכנוע הקהל האמריקני להתגייס למלחמה, לתמוך במלחמה, ולתרום כספים לניהולה; הקהל הבינלאומי שוכנע (גם באמצעות "ארבע-עשרה הנקודות" של הנשיא וודרו וילסון, שהבטיחו הגדרה עצמית ללאומים משועבדים), כי ארצות-הברית נלחמת עבור צדק ולמען דמוקרטיה (למרות דיכוי אלים של מתנגדי הנשיא וילסון מבית); בריטניה וצרפת שוכנעו להמשיך במלחמה העקובה מדם ולא להיכנע לפציפיזם ולייאוש מהמלחמה הממושכת, שנראתה חסרת-תכלית וחסרת-קץ13.
בל"פ הבריטית במלחמת העולם הראשונה בלטה תעמולת זוועות, שרובה היה עלילות בדויות, שהצליחו מאוד להשחיר את פניה של גרמניה, וללכד את העם הבריטי למאבק נגדה. היא התבססה על הדבקת הכינוי, "הוּנים", לגרמנים, ובלטו בה סיפורי טבח, הרס כנסיות, התעללות בנשים הרות ובעובריהן, רצח מזוויע של תינוקות ופגיעות מיניות בנשים ובנזירות באזורים שכבשו הגרמניים. לתעמולה הבריטית, כלפי פנים וכלפי ארצות-הברית, סייעו הטבעת אניית הנוסעים "לוזיטניה", שעליה היו 1,200 נוסעים (וביניהם כמה עשרות אמריקנים), על-ידי צוללת גרמנית במאי 1915 14 למרות שהתעמולה הבריטית הדגישה, בניגוד לתעמולה הגרמנית, שזו אניית נוסעים, נִִשלו בשנות התשעים מאתר הטביעה ממצאים, כי הספינה אכן נשאה עליה אמצעי לחימה15.
סיפור אחר, שהתעמולה הבריטית העצימה, היה מפעלים גרמניים, שמפיקים שומן מגופות. זה סיפור לא-מבוסס, שצמח מאי הבנה של קצין מודיעין בריטי, שגילה בעיתון מקומי גרמני ידיעה על הקמת מפעל לייצור שומן מִפּגרי אלפי הסוסים, שנהרגו בקרבות. למרות שוועדת בלשנים קבעה, שדובר בפגרי בהמות, השתמשה התעמולה הבריטית בסיפור, וטענה, שהכוונה להפיק שומן מגוויות בני-אדם; והסיפור רווח מאוד16.
המטרה העיקרית לתעמולה הבריטית הייתה הגברת הגיוס, והאמצעי הבולט ביותר לתעמולת הגיוס הייתה העיתונות. ואכן, כבר ביולי 1915 התגייסו יותר משני מיליונים לצבא הבריטי, אלא שמלחמת החפּרות המודרנית דרשה הרבה יותר כוח-אדם מהצפוי; והיה צורך בגיוס חובה. לשם כך נדרש שינוי בחוק הבריטי. משזה אושר, כוּון המאמץ העיקרי של התעמולה ממאי 1916 והלאה - לתמוך בגיוס החובה ובמוראל העורף17.
בשנת 1917 (לאחר מתקפת סוֹם הכושלת) היה המוראל בבריטניה גופא ובקֶרב גיסותיה הלוחמים ירוד. לכן, נדרש לתגבר את התעמולה ואת הצנזורה. כך, הועצם הפער בין הדיווחים לבין הנעשה בשדה הקרב. כיוון שהיו מודעים לשקרי העיתונאים, תיעבו החיילים הבריטיים, לדברי נייטלי, את הכתבים הצבאיים יותר מאשר תיעבו את המטה הכללי של צבאם, שהרג אותם במבצעים מיותרים18. ואכן, דיוויד לויד ג'ורג', ראשד ממשלת בריטניה, סיכם בעשרים ושמונה בדצמבר 1917 את המצב בשיחה עם עורך העיתון "מנצ'סטר גארדיאן" על האמת בשדה הקרב: "... אם אנשים יידעו באמת, אבל, כמובן, הם לא יודעים, ואינם יכולים לדעת. עיתונים אינם כותבים, ואם יכתבו על כך, לא תעביר הצנזורה את האמת ..."19.
הפטריוטיות של הכתבים הבריטיים סתמה את עטיהם במלחמת העולם הראשונה, אך לא הצליחה להוליך שולל את החיילים בחזית. הללו פיתחו איבה נוראה כלפי לונדון, כלפי מי שאינם בחזית וכלפי העורף בבריטניה. איבה זו הקשתה על התערותם מחדש בחברה הבריטית לאחר המלחמה.

הערות

1., EDINFO Press and ERICChannels of PropagandaJ. Michael Sproule, Clearinghouse on Reading, English, and
Communication, 1994, pp. 2-3. .2
p. 3., Channels of PropagandaSproule, .3
p. 7., Psychological WarfarePropaganda and Qualter, .4 שלייפר, לוחמה פסיכולוגית, עמ' 88-89.
5. ראו מאמריי - "הממסד הצבאי האמריקני וחופש העיתונות בענייני ביטחון", 1991, מערכות 321, עמ' 52-42; "הממסד הצבאי הבריטי וחופש המידע", 1991, ספר השנה של עורכי כתבי-העת בישראל, עמ' 105-93; "החוק האמריקני וחופש הביטוי בענייני ביטחון", 1992, ספר השנה של עורכי כתבי-העת בישראל, עמ' 98-77.
6. ראו - Four chramm, Fred S. Siebert, Theodore Peterson and Wilbur STheories of the Press, 1976, University of
Illinois press. 7 התחילה אחרי הפלישה הגרמנית-סובייטית לפולין, ונמשכה עד לפלישת הגרמנים לארצות השפלה בעשרה במאי 1940. התקופה נקראה כך משום שאופיינה באי-פעילות צבאית לאורך הגבולות המערביים של גרמניה.
p. 87The First CasualtyKnightley, .9
p. 8The First CasualtyKnightley, .10 על דוח ועדת החקירה אודות התעללות הגרמנים בבלגיה הכבושה (שיצא לאור בדצמבר 1914, ופורסם בתחילת 1915) חתומה ועדה בראשות לורד ברייס, היסטוריון ושגריר ארצו בארצות-הברית. בוועדתו ישבו היסטוריונים ועורכי-דין נודעים. Peter Buitenhuis, The Great War of Words, British, American, and Canadian Propaganda and Fiction 1914-1933 [Hereafter - Buitenhuis,1988], University of British 30;-pp. 27 Columbia Press, 1988, Phillip Knightley, The First Casualty. From the Crimea to Vietnam: the War Correspondent as Hero, Propagandist, and Myth Maker [Hereafter - The First Casualty], Hartcourt, Brace Jovanovich, 1975, 1986, pp. 83-84. 11 84-, pp. 83The
First CasualtyKnightley, . 12 מברק מוצפן, שיירט המודיעין הימי הבריטי, ופענחוֹ. ארתור צימרמן, שר החוץ הגרמני, שלח אותו בשישה-עשר בינואר 1917 לשגריר גרמניה בוושינגטון הבירה, כדי שיעבירוֹ לשגריר גרמניה במקסיקו. צימרמן הסמיך את שגרירו במקסיקו להציע למקסיקנים ברית עם גרמניה נגד ארצות-הברית - תמורת תמיכה כלכלית נדיבה והבנה גרמנית, שעל מקסיקו לכבוש את טקסס, את אריזונה ואת ניו מקסיקו, שהיו פעם בריבונותה. ברברה טוכמן, מברק צימרמן. מברק שהניע את ארצות-הברית להיכנס למערכה במלחמת העולם הראשונה, דביר, 2003, עמ' 210.
13. שלייפר, לוחמה פסיכולוגית, עמ' 48.
14. שלייפר, לוחמה פסיכולוגית, עמ' 48-53.
15. שלייפר, לוחמה פסיכולוגית, עמ' 52.
16. שלייפר, לוחמה פסיכולוגית, עמ' 50. התנגדות ג'ון ביוקאן, בכיר במערך התעמולה הבריטית, לשימוש בסיפור הביאה לפיטוריו. xvii 26-Buitenhuis, 1988, pp. 21.
Knightley, The First Casualty, p. 85; Joseph J.17. Mathews, Reporting the Wars, 1957, The University of Minnesota Press, pp. 161, 164-7. xix, p. 85The First CasualtyKnightley,

המאמר פורסם במלואו בכרך ט' של ספרו של אורי מילשטיין, "בשדות הקרב של מלחמת העצמאות" (הוצאת שרידות והמדרשה הלאומית, 2021), עמ' 214-173.
תאריך:  27/04/2021   |   עודכן:  27/04/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זוועות ועלילות-דם – נשק במלחמה (ב')
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
טעות קטנה
ציוני אומלל  |  28/04/21 02:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
הסרת המחסומים מרחבת שער שכם בעיר העתיקה לא תרגיע את המצב הביטחוני בירושלים, היעד הבא של הפלשתינים הוא לשבש את חגיגות "יום שחרור ירושלים". תנועת חמאס מנסה לכפות על ישראל בכוח משוואה חדשה הקושרת בין המצב בירושלים לרגיעה בגבול רצועת עזה כדי לחזק את מעמדה בירושלים על חשבון הרש"פ
יוסי אחימאיר
בנט מחוזר מכל הכיוונים, עיני הכל נשואות אליו - היש סיפוק גדול מזה לשאפתנות האישית המפותחת של מי שבעצם כשל בהשגת יעודו, מספר דו-ספרתי של מנדטים ל"ימינה"? מודעה זאת כמו גם מאמרים אחרים - ועוד תמונת שער ענקית באחד העיתונים - אינם נסתרים מעיניו. מעצימים את הפיתוי לשררה. ואולם ברור לכל, שאם ימשיך בטילטול המערכת הפוליטית בין ימינה לשמאלה, זו עלולה להיות תחילת סופו הפוליטי
איתן גלבוע
שלושה חודשים לאחר כניסת הנשיא ביידן לבית הלבן ובמדיניות החוץ שלו כבר ניתן להבחין בתסמינים של תמימות, חוסר הבנה והתעלמות מכישלונות עבר. תופעות אלה בולטות במיוחד בנושאים הקשורים לישראל
רפי לאופרט
אירועי ירושלים של הימים האחרונים נגרמו בעטיה של הצטברות גורמים שעודדו את השחקנים העיקריים לפעול. המרכזיים הם: התקדים החרדי בשנת הקורונה, חולשת הממשל המרכזי והמשטרה, הבחירות ברשות ומעורבות זרה. כל אלה העצימו נטיות שליליות קבועות שהיו בשטח ולא טופלו כהלכה. הקרע הישראלי-חרדי הוא האיום המרכזי על כל הצדדים
קרן ישראלי
ייתכן שהמשרד אליו אתם חוזרים עבר שינויים בעקבות המשבר    נהלו את ציפיותיכם בסבלנות ובגמישות, כך שבכל פעם שמשהו משתנה, לא תהיו עצבניים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il