X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
על-פי הסרט "אשכנז", יהודי אירופה נטרפו בגלל השואה והגיעו ארצה לחיות חיים חצויים של שנאה וגעגוע כאחד הערבים והמזרחים הם הקורבנות
▪  ▪  ▪
[צילום: פיליפ בלאיש]

"אשכנז", ערוץ 8. שבת ב-22:00
סרטה של רחל לאה ג'ונס מעמיד פנים כשואל שאלה - מהו אשכנזי, מהי אשכנזיות, היכן הוא המקום שנקרא "אשכנז". די מהר מתברר שאין כאן שאלה תמימה, אלא אג'נדה נחרצת.
ג'ונס מראיינת כמה אנשים שמבטאים את האג'נדה הזאת - יוצר הקולנוע איל סיוון שמדבר על משפט אייכמן כאירוע שבמהלכו בא לידי ביטוי היחס אל יהדות אירופה כאל מרכז העולם היהודי ומצד שני היחס אל המזרחים כאל "אספסוף" (על-פי ציטוט של חנה ארנדט); ח"כ ג'מאל זחאלקה, שבשבילו אשכנזים זה קיבוצניקים; שאול ביבי, עיתונאי ממוצא מזרחי שבשבילו אשכנז זה מקום שבו נדרשים לשמור על השקט; ושהרה בלאו, שאשכנזיותה מתבטאת בעיסוק אובססיבי בשואה. כדי לטשטש את האג'נדה, ג'ונס יוצאת גם למשאלי רחוב ופוגשת כמה אשכנזים לא כל-כך אינטליגנטים וכמה מזרחים נחמדים, שחושפים את ההדחקות והסטריאוטיפים הרווחים ברחוב הישראלי בנוגע לסוגיית המוצא העדתי.
אז מה אנו מבינים מסרטה של ג'ונס? האשכנזי, מוטרף בגלל השואה, הגיע לישראל ופה חי את הפרדוקס: מצד אחד, שנאה לרוצחיו האירופאים ולבני עמו היהודים החלושים שלא יכלו להגן על עצמם, וניסיון לנקום באמצעות הכיבוש. ומצד שני, כמיהה עלובת נפש למה שנשאר מאחור - תרבות אירופה. הקורבנות הם קודם כל הערבים, ואחריהם היהודים הערבים, שנדרשים לשלול את מזרחיותם, כך לטענת סמי שלום שטרית, על-מנת להשתלב בחברה הנשלטת על-ידי האשכנזיות. ובמשפט אחד: האשכנזים הם קטסטרופה, האשכנזיות היא מחלת נפש.
האם זו המסקנה אליה מגיעה ג'ונס לאחר שהעמיקה חקר בחברה הישראלית? או שמא זו האג'נדה המאוד מסויימת שלה, אותה היא מבקשת לבטא בסרטה באמצעות קומץ דוברים שעמדתם תואמת היטב את השקפתה? מובן שבבסיסו של כל סרט נמצאת עמדתו של היוצר, אולם במקרה זה מקוממת העמדת הפנים של חקירה מדוקדקת וניסיון לרדת אל שורשי העניין.
לג'ונס אין כל כוונה להציג מגוון של עמדות או לחקור באמת את מאפייניה של האשכנזיות. היא מסתפקת בביקור בתערוכה "אשכנזים", בהדרכתו של האמן דורון רבינא, על-מנת לסמן בקווים כלליים עוד כמה סטריאוטיפים, באמצעות עבודות אמנות: אשכנזים זה "Ash", כלומר אפר, ו"Nazi" - אף וגם נאצי.
אשכנזי זה ילד ג'ינג'י בסוודר. אשכנזי זה יד חותכת קרפיון. אשכנזי זה שן זהב מבצבצת מתוך שפתיים צבועות באודם. מעבר לזה אין כל דיון בסוגיית האשכנזיות, אלא רק באסון שהמיטו האשכנזים הרדופים האלה על כל הסובב אותם. והיום, פתטיים שכמותם, למרות שכבר דעכו אל תוך הישראליות - הם מנסים לייחד את עצמם ולדבר על "תרבות אשכנזית", כאשר כל מה שנותר הוא קומץ צעירים חובבי יידיש בבית לייויק, ועוד איזה זקן מהספרייה.
ובכל זאת, מלבד הצילום המצוין של פיליפ בלאיש, נותרות מהסרט גם כמה אמירות מעניינות, בזכות כמה מהדמויות שמופיעות בו, ובראשם חוקר התלמוד דניאל בויארין והמשורר סמי שלום שטרית, שמספר על אמו שבכתה על ניצולי השואה, לא רק מפני הזוועות שעברו, אלא גם בגלל ש"במקום כזה, איך אפשר יהיה לפתוח בכלל את הפה".

תאריך:  09/12/2007   |   עודכן:  09/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האשכנזיות - כמחלת נפש
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
האשכנזיות
יצחק יעקב  |  9/12/07 10:55
 
- מיהו הנרדף?
אשכנזי נרדף  |  9/12/07 22:41
2
הבעיה - העם היהודי חולה נפש !
אברום  |  9/12/07 12:50
3
האשכנזיות כמחלת נפש?
גד  |  10/12/07 00:59
4
ביחד נוכל
חשוב מאוד  |  4/09/08 22:57
5
אין עם יהודי יש דת יהודית
מוני יקים אנטיציו  |  26/10/08 20:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שרון קביליו
הסדרה נמלטים מגיעה לפרק סיום כבר בחלק הראשון של העונה השלישית בעקבות שביתת התסריטאים בהוליווד    השביתה שנמשכת כבר למעלה מחודש הובילה להפסקת צילומיהן של תוכניות אירוח כמו ג'יי לנו וקונאן או'בריין
יפעת גדות
חוקרים הגיעו למסקנה כי כמות נמוכה של רצפטורים לדופמין במוח הם שמשפיעים על לימוד מטעויות    משפיעים על תופעות של התמכרות
משה ריינפלד
מנתוני דוח האגודה לזכויות האזרח: מספר האזנות הסתר בישראל כמעט כמו בכל ארה"ב    שוטרים אלימים כמעט לא עומדים לדין
עידן יוסף
השניים יוועדו הערב - לראשונה מאז פרצה השביתה, ואולי ייחתם הסכם    מוקדם יותר היום שלושה מורים עוכבו לחקירה לאחר ששכבו על הכביש
דרור מרום
לדברי בנק ישראל - סקר דעת קהל שנערך בקרב מדגם מייצג של הציבור ושל עוסקים במזומן - קופאים בבנקים, זבנים ונהגי מוניות - העלה תמיכה גורפת בהנפקת המטבע החדש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il