X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
התפיסה הפוסט-מודרנית רואה את הבית והמשפחה כגורם מעכב בהתפתחותו והצלחתו של האדם. לשיטתה ככל שהאדם ישקיע יותר בביתו ובמשפחתו כך 'תיגזל' ממנו האפשרות להצליח בחיים, וככל שהאדם יתאמץ יותר להשתחרר מ'כבלי' המשפחה כך ייפתחו בפניו אופקים של התקדמות והצלחה פרק חמישי ואחרון בסדרה
▪  ▪  ▪
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
לחזק את התא המשפחתי
התרבות הפוסט-מודרנית הציבה כאלטרנטיבה לייעוד המוסרי את המימוש המטריאליסטי של חיי הפרט. לפי תפיסתה פיתוח הקריירה, המעמד החברתי והמעמד הכלכלי עומדים במרכז חיי האדם. כמובן שתפיסה אגוצנטרית זו משפיעה לרעה על חיי המשפחה. נדרשים אנו בעת הזו להשיב את ערכי התורה והאדם למקומם הראוי. מעמד המשפחה צריך לשוב ולתפוס מקום מרכזי כאבן יסוד בבניין החברה, וחיזוק התא המשפחתי צריך להוות ערך עליון שישפיע בטהרתו על כל המרחב הציבורי

עיקרון שלישי / התורה מול תרבות המערב - ייעוד או שכחת הייעוד
האדם מורכב מנשמה ומגוף. מצד אחד, קיימת בו נשמה עליונה בעלת שאיפה מוסרית המבטאת את ייעודו ותפקידו בעולם, ומצד שני, קיימת בו נטייה חומרנית שלא תמיד עולה בקנה אחד עם המגמה המוסרית של נשמתו. בחיי האדם מתנהלת התגוששות מתמדת בין שני הצדדים הללו, כאשר האדם המתוקן מתאמץ להגביר את השאיפה האידיאלית על השאיפה החומרנית ולהיות נאמן לייעודו המוסרי בעולם.
התרבות הפוסט-מודרנית, לעומת זאת, התנערה מהשאיפה למצוא ייעוד וצדק בעולם, והציבה כאלטרנטיבה לייעוד המוסרי את המימוש המטריאליסטי של חיי הפרט. לפי תפיסתה, פיתוח הקריירה, המעמד החברתי והמעמד הכלכלי עומדים במרכז חיי האדם, וכל המשאבים האנושיים צריכים להיות מכוונים לשם. גישה זו יוצרת חברה שאחד המאפיינים הבולטים שלה הוא תחרות בין אישית בלתי פוסקת על כסף, מעמד וכבוד. לא פלא שהדמויות הנערצות בחברה זו הם דווקא האנשים העשירים, אלו שהצליחו לעשות קריירה מזהירה, להרוויח הרבה כסף, וליהנות מפרסום ומאהדה ציבורית. כמובן שתפיסה אגוצנטרית זו משפיעה לרעה על חיי המשפחה, כפי שיפורט בהמשך. אך לפני שנסביר זאת נרחיב מעט כיצד רואה התורה את ייעודו של האדם בעולם, וכיצד משפיעה תפיסה זו באופן חיובי על התא המשפחתי.
תורת ישראל מכוונת ומדריכה אותנו בכיוון ההפוך מהתרבות הפוסט-מודרנית. התורה מלמדת אותנו שלעולם ולאדם יש ייעוד מוסרי אלוקי שלמענו הוא נברא, וכי על כל אחד מוטל להתאמץ ולממש את הייעוד הזה, לטובתו ולטובת החברה כולה. אדם החי את חייו מתוך תודעת ייעוד ושליחות כזו הולך ונהיה אדם אידיאליסט, שטובת הכלל עומדת לנגד עיניו. הוא אינו רואה את תכלית החיים ברדיפה מתמדת אחר כסף, כבוד ומעמד, אלא ברצון להיטיב ולהתמסר למען הייעוד האלוקי שלו.
על-פי תפיסה זו, הן ייעודו של האיש והן ייעודה של האישה הוא להוסיף טוב בעולם ולהיות נאמנים לשליחותם האלוקית. דווקא מתוך נאמנות זו לייעוד האלוקי מבינים האיש והאישה שלכל אחד מהם יש דרך שונה במימוש ייעוד זה. שניהם שווים ברצון להתמסר למען הופעת הטוב, אך כל אחד צריך לעשות זאת בהתאם לאופיו המיוחד, שהרי האיש והאישה שונים זה מזה הן מבחינה ביולוגית והן מבחינה פסיכולוגית, ודבר זה בא לידי ביטוי גם בהגדרת תפקידם בחיים. זו גם הסיבה מדוע אנו מוצאים בתורה הבדלים מסוימים בין תפקידי האיש והאישה מכמה היבטים: חיובי המצוות, החובה ללמוד תורה, תפקודי החיים ועוד.
אחד ההבדלים היסודיים הקיימים בין האיש והאישה נעוץ בשאלה היכן נמצא מרכז הכובד הנפשי שלהם. ונסביר את הדברים: באישה קיימים מספר מאפיינים ייחודיים: היא בעלת יכולת ללדת ילדים ולהביא חיים חדשים לעולם. היא עסוקה ביצירת החיים ויש לה כישרון מיוחד לדאוג להמשכיותם. בולטות בה תכונות של עדינות פנימית ורגישות גבוהה לצורכי הזולת, והיא ניחנת, בדרך כלל, ביכולת הקשבה והכלה יותר מן האיש. האישה גם התברכה באינטואיציה בריאה ובתבונה מיוחדת שמאפשרת לה לנהל את הבית בצורה חכמה, וכפי שניסח זאת שלמה המלך: "חכמות נשים בנתה ביתה" (משלי יד, א). כמובן, אין זה אומר שלאישה אין כישרון להצליח גם בעבודה מחוץ לבית, שהרי אנו רואים נשים רבות שפועלות מחוץ לביתן ומביאות ברכה רבה בעמלן, אבל השאלה היא היכן נמצא מרכז הכובד הנפשי. ייתכן שאישה תשהה מחוץ לביתה מספר שעות לא מבוטל של היום, אבל תמיד הבית והמשפחה יהיו נתונים בראש מעייניה. היא יכולה לעסוק בהרבה דברים חשובים ולהשקיע בהם הרבה זמן, אבל לעולם תלווה אותה התודעה הברורה שהמשפחה נמצאת בראש סדר העדיפות שלה. עמדה נפשית כזו מקרינה באופן חיובי על בני המשפחה ומעניקה להם תחושת ביטחון. הכישרון המרכזי של האישה, אם כן, הוא היכולת לנהל את החיים בתוך הבית.
האיש לעומת זאת קרוץ מחומר אחר. אין לו את יכולת יצירת החיים והוא עסוק יותר בשמירה על קיומם לאחר שנוצרו. אצלו נמצאת יותר האחריות הכלכלית והדאגה לפרנסת אנשי ביתו במוקד החיים. לא במקרה קללת האדם הראשון לאחר החטא הייתה "בזיעת אפך תאכל לחם" והתייחסה לקשיי הפרנסה, לעומת קללת האישה, "בעצב תלדי בנים", שהתייחסה לקשיי ההריון והלידה. חיי השוק הסואנים, עם הקנאה והתחרות שבהם, עם המתח הרב והאופי הלוחמני שלהם, מותאמים, בהכללה, לאופי הגברי יותר מאשר לאופי הנשי. לכך התכוונו חז"ל במאמרם (יבמות סה, ב) "איש דרכו לכבוש ואין אישה דרכה לכבוש". כל זה לא אומר, כמובן, שהאיש פטור מלהשקיע בחינוך הילדים או במטלות הבית, אלא שאצל האיש מרכז הכובד הנפשי נמצא במלחמת החיים שמחוץ לבית.
נאמנות האיש והאישה להבדלי האופי הללו, ולתפקידיהם השונים, היא תוצר של הבנת היסוד כי האדם נברא כדי למלא את ייעודו האלוקי בעולם. התפיסה לפיה תפקידה המרכזי של האישה להוסיף טוב במעגל הפנימי של החיים, ותפקידו המרכזי של האיש להוסיף טוב במעגל החיצוני של החיים, מביאה בסופו של דבר להשלמה הדדית ולבנייה הרמונית של התא המשפחתי. נדגיש שוב: כל מה שאמרנו אינו בא לשלול את העובדה כי נשים יכולות לעבוד ולהצליח מחוץ לביתן, כשם שהוא לא בא לשלול את העובדה שגברים יכולים להצליח בניהול הבית פנימה. הדבר העיקרי שעמדנו עליו הוא ההבדל בין ייעודו המרכזי של הגבר לייעודה המרכזי של האישה, כפי שהוא בא לידי ביטוי אצל רוב הגברים והנשים.
נקודה נוספת אותה יש להדגיש היא, שחלוקת התפקידים בין האיש והאישה לא מצביעה על הפרדת רשויות, כמובן. אחרי כל ההבדלים צריך לזכור שהבעל והאישה מנהלים יחד בית אחד ומשפחה אחת. המשימות השונות המוטלות על כתפי כל אחד מהם אינן משימות פרטיות, אלא הן בעצם משימות כלל משפחתיות, שכל חלקי הבית שותפים להן.

האיש והאישה בעולם הפוסט-מודרני

נשוב לתרבות המערבית הפוסט-מודרנית. כיצד היא רואה את ייעודיהם של האיש והאישה? כפי שהוסבר לעיל, הפוסט-מודרנה יצרה עולם שאין בו ייעוד מוסרי, עולם שרק מעמד, כסף וכבוד נחשבים בו כדברים בעלי ערך. בעולם כזה 'עשיית קריירה' נחשבת כפסגת ההצלחה האנושית, ואילו ההשקעה בתוך הבית נתפסת ככורח המציאות ונראית חיוורת לעומת ה'זוהר' שיש בעשייה שמחוץ לבית. טיפוח הזוגיות, גידול הילדים, חינוך למידות טובות, יצירת אמון ואהבה בתוך המשפחה - כל אלה הם מושגים זרים לרוח התרבות הפוסט-מודרנית ששכחה את הייעוד המוסרי. לדידה גם האיש וגם האישה ימצאו את 'ייעודם' ואת הצלחתם דווקא בעולם החיצוני. תרבות זו לא רואה כל הבדל בין האיש והאישה, לתפיסתה לשניהם יש 'ייעוד' ותפקיד דומים.
תפיסה זו רואה, למעשה, את הבית והמשפחה כגורם מעכב בהתפתחותו והצלחתו של האדם. לשיטתה ככל שהאדם ישקיע יותר בביתו ובמשפחתו כך 'תיגזל' ממנו האפשרות להצליח בחיים, ומאידך-גיסא, ככל שהאדם יתאמץ יותר להשתחרר מ'כבלי' המשפחה כך ייפתחו בפניו אופקים של התקדמות והצלחה.
על בסיס תפיסה זו בא הפמיניזם הרדיקלי וקרא לנשים לוותר על הבית לטובת הקריירה, כלומר לדחות את גיל הנישואים, להביא ילדים לעולם בגיל מאוחר, לצמצם את הילודה, ולעתים אף לוותר לגמרי על חיי המשפחה. שהרי אם 'הצלחה' נמדדת רק במושגים של קריירה ומעמד כלכלי מדוע שהאישה תיאלץ לוותר על 'פסגת האושר' בחייה?
כך הולכת לה התרבות המערבית ופוגעת בתא המשפחתי, כאשר גם האיש וגם האישה נעשים 'קורבנות' של תפיסה זו. האיש מוצא עצמו 'נשלט' על-ידי הקרייריזם המערבי שמאלץ אותו להשקיע פחות במשפחה, האישה נשאבת למלחמת החיים המנוגדת לאופיה היסודי, הזוגיות ביניהם לא נבנית כראוי, והילדים, אם ישנם, נתקלים בחוסר מענה לצרכיהם הבסיסיים.
אם חפצי חיים אנחנו, צריכים אנו להגן על עצמנו מפני השפעות שליליות אלו. עלינו לתת את הדעת כיצד לבנות מערכת משפחתית וחברתית הנאמנת לערכי הצניעות והטהרה, מערכת בה ימלאו האיש והאישה את תפקידיהם השונים בשמחה ובענווה, וילכו ויעמיקו את האמון והאהבה שביניהם.
אחרית דבר
ראינו אם כן, כיצד משפיעה הפוסט-מודרנה על מעמד המשפחה בישראל ובעולם. ניתחנו שלושה עקרונות שקיימים בתרבות זו והסברנו כיצד הם פוגעים באופן עמוק במעמד הבריא של התא המשפחתי: התרכזות האדם בצרכיו הפרטיים; המתירנות והחופש; והשעבוד למעמד הכלכלי ולהצלחה המקצועית - כל אלה חותרים עמוק תחת המבנה הבריא של המשפחה והחברה.
התרבות הישראלית, לעומת זאת, מציבה את התא המשפחתי במרכז הווייתה ומעמידה עולם תרבותי וערכי ששומר על חוסנו ושלמותו מפני הרוחות השונות המנשבות בעולם. היא מלמדת אותנו שצלם אלוקים שבאדם יכול לצאת אל הפועל רק מכוח החיבור העמוק שבין האיש והאישה, וכי בניין המשפחה על אדנים של קדושה וטהרה מהווה את הערובה הבטוחה לקיום העולם.
נדרשים אנו בעת הזו להשיב את ערכי התורה והאדם למקומם הראוי. מעמד המשפחה צריך לשוב ולתפוס מקום מרכזי כאבן יסוד בבניין החברה, וחיזוק התא המשפחתי צריך להוות ערך עליון שישפיע בטהרתו על כל המרחב הציבורי.
ברוך ה', החברה הישראלית בנויה על יסודות חזקים ואיתנים. בכוחה להשיב לעצמה את חוסנה ואת בריאותה ולהציב את התא המשפחתי במרכז חייה. זהו סוד ההצלחה שלה ועל כך עומד העתיד הגדול שלה. ככל שנשכיל להבין כי חיי המשפחה בישראל הם היהלום שבכתר - כך נצליח לשמור על היהלום הזה מפני הרוחות הזרות המנסות לעמעם את יופיו וזוהרו!

תאריך:  25/05/2021   |   עודכן:  25/05/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
אני חוזר על הצעתי מן השבוע שעבר: ללכת בדרכו של מנחם בגין, שיחד עם עמיתו ד"ר יוחנן בדר העביר את שרביט יושב-ראש הכנסת מיריבתו מפא"י לאחדות העבודה
ישראל אברמוב
אם נשווה את אחוז הישראלים שמתגוררים בפריפריה לזה שהיה לפני 60 שנה, בראשית שנות ה-60 של המאה הקודמת, הוא לא השתנה בהרבה
משה ניסנבוים
"גורל היהודים לעת הזו ותפקיד הפקידים והעבודה העברית" - טיוטת המאמר מורכבת מחלק מודפס (4 עמודים) עם תיקונים ותוספות בכתב-ידו של בן-גוריון (וכמה הערות בכתב-יד אחר) שפורסם ברובו לאחר מכן וכן משני דפים בכתב יד אשר לא ראו אור והם נחשפים כעת לראשונה
הרצל ובלפור חקק
בימים 2-1 ביוני 1941 אירע ה'פרהוד' ביהודי בגדד    נרצחו שני האחים הבכורים של אמנו סעידה    נולדנו כתאומים שבע שנים לאחר הפרעות, והחכמים אמרו להורים השכולים שזה הפיצוי למתים: "שניים תמורת שניים"    מאיתנו הוסתר הסוד עד גיל 29    מאז הפרהוד חלפו 80 שנה
יוסף כהן אלרן
ביקורות קצרות (קבוצה ה') על שישה ספרי שירה: "נשיקה ופגיון" מאת גילי קימור, "פרח לסמוראית" מאת גבריאלה, "בראי אחר" מאת רחל נפרסטק, "עֻבר הלב" מאת מיכל יקֹר, "מתקלף" מאת דויד מונסונגו, "שפת אב שפת אם" מאת מנחם מ' פאלק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il