X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מה באמת פסק בג"ץ ומה משמעות האיומים עליו

בג"ץ התערב בחוק יסוד שאינו חוק יסוד

תרגיל התקציב של 2020 נפסל לאחר שנפסק שלמרות שנשא את הכותרת "חוק יסוד" - בפועל הוא לא היה כזה נתיב הפסיקה הזה מרמז על הכשרה אפשרית של חוק יסוד הלאום אל מול פסילה של תיקוני החוק שעיגנו את ממשלת החילופים ההשתלחויות מימין - בלא שהדוברים טרחו לקרוא את פסק הדין - מלמדות שאם החבורה הזאת תשלוט במדינה, היא תהווה איום ממשי על הדמוקרטיה
▪  ▪  ▪
רוצים את חוק יסוד החקיקה [צילום: פלאש 90]
בג"ץ מתערב לראשונה בחקיקת חוק יסוד
איתמר לוין
שישה שופטים בראשות חיות קבעו: הגדלת התקציב ההמשכי אשתקד הייתה שימוש לרעה בסמכותה של הכנסת כרשות מכוננת, ואיננה יכולה להיחשב כחלק מן החוקה העתידית - למרות שנעשתה במסגרת חוק יסוד - משום שהיא נועדה לפתור בעיה נקודתית של ממשלה ספציפית * שופטי המיעוט: הביקורת השיפוטית במקרה זה עלולה להיות "שימוש שלא לטובה" בסמכויות בג"ץ
לרשימה המלאה

חיות קובעת כיצד ייבחן שימוש לרעה של הכנסת בסמכות המכוננת
איתמר לוין
מציבה מבחן דו-שלבי: שלב הזיהוי של מהות התיקון לחוק היסוד ושלב הצידוק אם התיקון אינו עומד בנורמות של חקיקת יסוד * מדגישה: הכנסת רשאית להגביל את הביקורת השיפוטית של בג"ץ
לרשימה המלאה

1. הכותרת שלנו לידיעה על פסק דינו של בג"ץ בנוגע לתרגילי התקציב בשנה שעברה הייתה "בג"ץ מתערב לראשונה בחקיקת יסוד". זה נכון, אך הפסיקה יותר מורכבת מזה. למעשה, בג"ץ התערב בחקיקת יסוד לאחר שקבע שהיא לא חקיקת יסוד. הממשלה הוסיפה 11 מיליארד שקל לתקציב ההמשכי, באמצעות הוראת שעה בחוק יסוד משק המדינה. דעת הרוב בבג"ץ קבעה, כי למרות שבכותרת נאמר שזהו תיקון לחוק יסוד, בפועל זה לא עונה על המאפיינים של חוק יסוד - ולכן ניתן לבטל אותו.
יש שיאמרו שזה מתוחכם, יש שיאמרו שזה מתחכם. אבל בשורה התחתונה, בג"ץ נזהר שלא להיכנס במלוא העוצמה לשדה של ביקורת שיפוטית על חוקי היסוד. אולי אפשר אפילו להחיל את כלל חז"ל, לפיו "מכלל הן אתה שומע לאו": בג"ץ התערב כאשר יכול היה לקבוע שהחקיקה איננה בפועל חקיקת יסוד; אם זו תהיה חקיקת יסוד אמיתית וברורה, הוא לא יתערב אלא אם - כפי שהגדירו השופטים בעבר - מדובר יהיה בשינוי יסודי של השיטה (דוגמה שנתנו: בחירות פעם בעשר שנים).
מכאן, שיש הבדל משמעותי בהשלכות של פסק הדין הנוכחי לגבי שני פסקי דין נפיצים נוספים העומדים בפתח: חוק יסוד הלאום והתיקונים בחוקי היסוד שעיגנו את ממשלת החילופים. הראשון יעסוק בחוק יסוד כהלכתו, לפי כל המבחנים המחמירים ביותר: הוא קובע עקרונות חיוניים ומיועד להתקיים לדורי-דורות. הוויכוח הוא על תוכנו, ובזה השופטים יעשו כל שביכולתם כדי שלא להתערב. השני יעסוק בתיקונים הדומים מאוד לאלו שנפסלו היום - הסדרים נקודתיים פרטניים, שנועדו לענות על צורך פוליטי ספציפי. שני פסקי הדין הללו צפויים להתפרסם עד 12 ביולי, המועד האחרון בו יכול להיות שותף בהם המשנה היוצא לנשיאה, חנן מלצר.
2. הנשיאה אסתר חיות וחלק מן השופטים האחרים, כולל בדעת הרוב, קראו לכנסת לחוקק סוף-סוף את חוק יסוד החקיקה. כן, אותו חוק בו אמורה להיכלל פסקת ההתגברות שתאפשר לכנסת לשוב ולחוקק חוקים שיפסול בג"ץ. כן, אותו חוק שאמור להגביל את יכולתו של בג"ץ לפסול חוקים. השופטים רוצים שייאמר להם במפורש מה מותר להם ומה אסור להם, כשם שייאמר לכנסת במפורש מה מותר לה ומה אסור לה. אבל הרי הרבה יותר נוח להשתלח ולהתנגח, להעלות הצעות המתאימות למשטרים אפלים (נעסוק בהן המשך) ולזרוק על בג"ץ את כל חולאי השלטון.
חיות אמרה במפורש כי זכותה של הכנסת לחוקק חוק שיגביל את הביקורת השיפוטית על חוקי היסוד. דפנה ברק-ארז אמרה במפורש, כי הכנסת יכולה להתגבר בקלות על ביקורת כמו זו הנוכחית (כאשר מדובר בשימוש לרעה בסמכותה כרשות מכוננת, ולא בתיקון חוקתי בלתי-חוקתי): לתקן דרך קבע את חוק היסוד או להעביר חוק רגיל. וזה מזכיר לנו, כי בסערה הקודמת - הגיורים הרפורמיים - חיות אמרה שהכנסת יכולה לחוקק חוק שיקבע מיהו יהודי וכך לגבור על הפסיקה. אבל הרבה יותר נוח לשבת בחיבוק ידיים במשך שנים ולעיתים עשרות שנים, ואז לבוא בטענות כאשר לבית המשפט אין ברירה אלא לפסוק.
3. אני חייב להתפעל מיכולת הקריאה, הניתוח וההבנה של יריב לוין, בצלאל סמוטריץ, מירי רגב ואחרים בצמרת הימין. בלא להשתחצן, אני יכול להעיד על עצמי כמי שקורא פסקי דין במהירות ומשתדל לקלוט במהירות את עיקריהם כדי להביא אותם לפניכם. פסק הדין בו עסקינן הוא בן 105 עמודים. אני הגעתי בערך לעמוד 50, כאשר ההתקפות מימין כבר התפרסמו באמצעי התקשורת. אז יש שתי אפשרויות: או שהללו ניחנו ביכולות קליטה ועיבוד כמעט של מחשבים, או שהם לא טרחו לקרוא ולהבין. תבחרו לבד את האפשרות הנכונה.
4. כמה מן התגובות היו חמורות במיוחד. סמוטריץ' קרא במפורש שלא לקיים את הפסיקה, ויהיו שיראו בדבריו איום חסר תקדים על בג"ץ ושופטיו: "הפתרון הוא פשוט: לא לציית לאבסורדים שלו. אין דרך אחרת. אין לבג"ץ ארנק או חרב. לנו, נציגי העם ושליחי הריבון, ברוך השם יש". המשפט האחרון מתכתב עם דבריו המפורסמים של אלכסנדר המילטון, לפיהם לשופט אין חרב וארנק אלא רק אמון הציבור. אבל למה מתכוון סמוטריץ' כאשר הוא מדבר על חרב וארנק של הריבון? הפעלת נשק נגד בית המשפט? פגיעה בתקציבו?
נניח שסמוטריץ' מתכוון רק למשחק מילים. זה לא מה שיבינו בהכרח רבים שאינם מכירים את הרקע. זוכרים את 6 בינואר? דונלד טראמפ קרא לתומכיו לצעוד לקפיטול ולמנוע את גניבת הבחירות. כולנו יודעים היטב מה קרה לאחר מכן. ההסתה מימין נגד מערכת החוק והמשפט - המשטרה, הפרקליטות, בתי המשפט - הופכת לסכנה ברורה ומיידית של אלימות פיזית (כלפי שוטרים היא כבר קיימת ובגדול, פרקליטים זקוקים לאבטחה).
בנימין נתניהו עומד מזה שנתיים בראש המסיתים, מסיבות אנוכיות לגמרי. יריב לוין, עדיין יו"ר הכנסת, מתבטא בלשון מתסיסה, גסה ומשולחת רסן. סמוטריץ' ואנשיו הגזענים רוצים להשתלט על בית המשפט העליון ולהופכו לנחלתם הפוליטית. אם החבורה הזאת תשלוט במדינה, היא תהווה איום ממשי על הדמוקרטיה.

בג"ץ 5969/20, סתיו שפיר ואח' נ' הכנסת ואח' / פס"ד
הגדלת תקציב המדינה ההמשכי בשנת 2020 באמצעות תיקון חוק יסוד משק המדינה הייתה שימוש לרעה בסמכותה של הכנסת כרשות מכוננת
תאריך:  23/05/2021   |   עודכן:  23/05/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ התערב בחוק יסוד שאינו חוק יסוד
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
דעת המיעוט
יאיר4  |  23/05/21 22:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אקטיביזם שיפוטי
איתמר לוין
ויכוח נוקב על סמכותו של בית המשפט העליון להתערב בחוקי יסוד מתקרב לנקודת הרתיחה - הן בנושא ממשלת החילופים והן בנושא דחיית אישור התקציב    חיות, הנדל ופוגלמן הורו לנמק מדוע דחיית התקציב לא תבוטל בשל "שימוש לרעה בסמכותה המכוננת של הכנסת"    זהו רמז למסלול בו עשוי ללכת בג"ץ בבואו לתת תשובה לשאלה המכרעת של התערבותו
איתמר לוין
מבהיר לצד זאת: יש להשתמש בעילות הסף כדי למנוע התערבות יתר של בית המשפט, שאינו נבחר, בעבודת הרשויות הנבחרות    דניאל פרידמן: בית המשפט העליון הפך את היועץ המשפטי לממשלה למפקד הממשלה ולמי שעומד למעשה בראש הרשות המבצעת
פרופ' עמיחי כהן
האמנם האליטה האשכנזית-חילונית-בורגנית ניסתה לשמר את מעמדה? בדיקה הגיונית ועובדתית מראה שלטענה זו אין על מה לסמוך    פרק מהספר החדש "מלחמות הבג"ץ"
פרופ' עמיחי כהן
בחינת חוקי היסוד וההיסטוריה שלהם מלמדת, כי הכנסת ידעה היטב שהיא מעניקה לבית המשפט העליון את הסמכות לבטל חוקים    פרק מהספר החדש "מלחמות הבג"ץ"
פרופ' עמיחי כהן
מטבע הלשון של אהרן ברק אולי לא היה הכי מוצלח, אבל בחינת הטענות העיקריות נגד המהפכה החוקתית מעלה שהן אינן משכנעות    פרק מהספר החדש "מלחמות הבג"ץ"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il