X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ההחלטה החשובה עבור מי שאובחן עם כבד שומני היא מה חשוב לו יותר - ההנאה הרגעית בכל פעם מהמוצרים שמזיקים לבריאותו, או הנאה מוקטנת (ללא סבל) מתזונה בריאה ומותאמת לצורך מניעה או דחית מחלות, או שיפור המצב במחלות קיימות
▪  ▪  ▪
להקפיד על תזונה בריאה [צילום: AP]

כיום ניכרת עליה בקרב האוכלוסייה לבעיה בריאותית, שפחות התייחסו אליה והיא דורשת אבחנה וטיפול - כבד שומני לא אלכוהולי. כבד שומני זו תופעה שכיחה בקרב כ-25%-30% מאוכלוסיית העולם וכ-35% באזורנו. לצערי, המספר האמיתי כנראה גבוה הרבה יותר, משום שרבים הסובלים מכבד שומני אינם מאובחנים. זו מחלה שקטה ו"ערמומית", בדומה לסוכרת ויתר לחץ דם, עד שהיא מתפרצת וגורמת לסבל רב.
במהלך המחלה תאי הכבד מתמלאים בשומן (טריגליצרידים), מה שגורם לירידה הדרגתית בתפקודי הכבד. לכבד חשיבות כבדת משקל בין יתר תפקידיו, הוא מייצר- מסנתז את החומרים הדרושים לתפקוד תקין של הגוף, וכן מפרק חומרים רעילים, פוגעניים ומיותרים. לאוהבי הנושא "ניקוי הגוף" - הכבד יחד עם אברים נוספים מבצע ניקוי אמיתי. לפיכך חשוב לשמור על בריאותו.
למה כבד שומני מסוכן? אם הוא לא מטופל תזונתית בזמן, הוא עלול להפוך לרקמה פיברוטית, ועם הזמן לשחמת כבד (כמו באלכוהוליזם) מחלה קשה, הגורמת סבל רב, לסרטן הכבד בכ-7% מהחולים, ולתמותה.
חשוב לדעת, שבשלבים ההתחלתיים ניתן להחזיר כבד שומני לתפקוד תקין. אך אם מגיעים לכדי שחמת, זה כבר לא ניתן, ונדרשת השתלת כבד.
עדיין אין טיפול תרופתי יעיל לכבד שומני, והטיפול היעיל היחיד הוא תזונתי. בנוסף לדיאטה ספציפית, קיימים תוספי תזונה המסייעים לשיפור תפקוד הכבד. כמו בכל מחלה כרונית, ככל שהאבחון מוקדם יותר כך קל יותר, בעזרת הטיפול התזונתי, להחזיר את הכבד לתפקוד תקין.
לכבד שומני גורמי סיכון רבים, ביניהם אלכוהול, השמנה ביטנית (אף ללא עודף משקל), סוכרת, שחלה פוליציסטית, רמה גבוהה של טריגליצרידים בדם, תזונה לקויה, הריון, ירידה מהירה במשקל בדיאטה דלת קלוריות, תרופות מסוימות, גורמים גנטיים ועוד.
איך מאבחנים כבד שומני? יש לבצע בדיקת דם שגרתית לאנזימי הכבד - GOT, GLT ו-GGT. אם רמתם מוגברת, כנראה שמדובר בכבד שומני. לעיתים האנזימים תקינים ובכל זאת יש כבד שומני. אם יש לנו ספק ויש גורמי סיכון, מפנים את המטופלים לבדיקות הדמיה, קודם לאולטרסאונד של הכבד, ובמקרי הצורך ל-CT או MRI.
מה הכי הרסני לכבד מבחינת המזון?
  • מאכלים המכילים סוכרים, מכל סוג סוכר חום, לבן, סירופ מייפל, סילאן, אגבה, דבש, גלוקוזה, ובמיוחד פרוקטוזה וסירופ תירס - הרסניים ביותר לכבד.
  • מזון עתיר בשומנים, במיוחד רווים (מן החי) ושומני טראנס.
  • מזון אולטרה מעובד, כמו דגני בוקר וחטיפים, במיוחד מתוקים, למרות השיווק האגרסיבי שמציגם כאוכל בריא, הרבה בריאות אין שם וגם נקניקים ונקניקיות.
  • ארוחות גדולות, דשנות, כמו בערבי שישי, בחגים ובאירועים למיניהם.
מומלץ להגביל עד כמה שאפשר ממתקים, עוגות, עוגיות, וופלים וכדומה, למנוע שתייה ממותקת בסוכר ומיצי פירות טבעיים (בגלל כמות גבוהה של הסוכר פרוקטוזה) להגביל את כמות הפירות (גם זה בגלל פרוקטוזה) ומזון עתיר שומן.
מומלץ לאכול, בכמויות המתאימות: פחמימות מורכבות, כולל לחם מקמח מלא, ירקות, סוגי חלבון רזים, ביצים, מוצרי חלב עד 5% שומן, שמן זית או קנולה. כמו-כן - להימנע מארוחות דשנות, לחלק את האוכל לארוחות קטנות יותר ותכופות יותר, מה שגם מונע את הרעב והתנפלות על האוכל וגם מונע את האבסת הכבד שבעקבות ארוחה דשנה.
תוספי תזונה שנמצאו במחקרים רבים בעלי השפעה חיובית על כבד שומני: הצמח גדילן מצוי שכיום אפשר לקנות אותו בתכשירים, וויטמין E ו-C ועוד.
מניסיוני עם טיפול במאות אנשים עם כבד שומני, אני יכולה לומר בביטחון שלטיפול התזונתי הצלחה רבה, כולל ירידה ברמות אנזימי הכבד ושיפור בהדמיה.
ההחלטה החשובה עבור מי שאובחן עם כבד שומני היא מה חשוב לו יותר - ההנאה הרגעית בכל פעם מהמוצרים שמזיקים לבריאותו, או הנאה מוקטנת (ללא סבל) מתזונה בריאה ומותאמת לצורך מניעה או דחית מחלות, או שיפור המצב במחלות קיימות. מדובר בדיאטה קלה לביצוע, טעימה בעלת תוצאות מוכחות שעשויה להציל מסיבוכים רבים, כולל כבד שומני, משקל עודף, סוכרת, מחלות לב ועוד. השלב המכריע זו ההחלטה לבצע שינוי, ולהתחיל ליישם אותו במציאות.

הכותבת היא חוקרת ומרצה המחלקה למדעי התזונה אוני' אריאל
תאריך:  24/05/2021   |   עודכן:  24/05/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כבד שומני - מגפה נוספת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מעולה תודה
כרובי  |  27/05/21 23:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איילת פישביין
מחקר פורץ דרך שנערך על-ידי דוקטורנטית באוניברסיטת בן-גוריון ופורסם לאחרונה חושף את המתח ביחסים בין תושבים ערבים וחברי הגרעינים, שהתגלו בעוצמתם עם אירועי אלימות בחודש האחרון
איתמר לוין
תרגיל התקציב של 2020 נפסל לאחר שנפסק שלמרות שנשא את הכותרת "חוק יסוד" - בפועל הוא לא היה כזה    נתיב הפסיקה הזה מרמז על הכשרה אפשרית של חוק יסוד הלאום אל מול פסילה של תיקוני החוק שעיגנו את ממשלת החילופים    ההשתלחויות מימין - בלא שהדוברים טרחו לקרוא את פסק הדין - מלמדות שאם החבורה הזאת תשלוט במדינה, היא תהווה איום ממשי על הדמוקרטיה
תא"ל (מיל') איתי ברון
חמאס נפגע בצורה קשה מאוד, אבל הציבור הישראלי מתוסכל מכך שממשלתו בחרה בהרתעה ולא בהכנעה, משיגורי הרקטות הבלתי-פוסקים ומהקושי של צה"ל להסביר את הישגיו    במסגרת האסטרטגיה הנוכחית של הדרג המדיני, ספק אם יש טובה מזו בה בחר צה"ל; תפקידה של ההנהגה הוא לתאם ציפיות עם הציבור - ודאי לקראת מלחמה עם חיזבאללה
איתמר לוין
יש לנו הרבה מה ללמוד מן היהדות: החל מדברי התנ"ך והנביאים, דרך דיוניה של הגמרא וכלה בפסיקת ההלכה    הנה כמה לקחים כאלו בנושאים אקטואליים
איתמר לוין
ישראל מפקירה את ההסברה ואת שמה הטוב בידי חובבנים, ואת ההשלכות רואים היטב בטלוויזיה, בפייסבוק ובטוויטר    התוצאות עלולות להיות נוראות: החל מאלימות כלפי ישראלים ויהודים, דרך עיצומים כלכליים ועד העדר גיבוי מדיני ונשק חיוני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il