X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דרשה לפרשת 'חוקת' כלי החרס בא להכיל את הדברים, וכדי להכילם עליו להיות פתוח, הוא משמש אז בית קיבול לתכנים השונים כולנו היינו רוצים להיות כֵּלים להכיל את האור, את הניצוצות
▪  ▪  ▪
להכיל את האור [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

פרשת 'חוקת' מוליכה אותנו אל תחום מסתורי וחידתי: "פּרה אדומה". איש מאתנו לא ראה בחייו פּרה אדומה, והדינים הרבים בפרשה זו מעוררים תהיוֹת. אנו קוראים על דרכים להיטהר מטומאת המת. הטומאה מצטיירת כסוג של דעיכה ברמת החיוניות, נפילה של יכולת הפּוֹריות, עד כדי נגיעה במוות, באובדן. אנו נעים בפרשה הזאת בין אֶרוֹס (יצר חיים ותשוקה) לבין תַנָאטוֹס (יצר אובדן ומוות).
מתברר שגופת המת אינה מטַמאת בנגיעה, אלא כשמתקיים התנאי של "טומאת אוהל". וכך כתוב: "אָדָם, כִּי-יָמוּת בְּאֹהֶל: כָּל-הַבָּא אֶל-הָאֹהֶל וְכָל-אֲשֶׁר בָּאֹהֶל, יִטְמָא שִׁבְעַת יָמִים" (במדבר י"ט 14). כלומר: כל מי שנמצא אז באוהל במחיצת המת - טמא. אבל כאן יש סייג: "וְכֹל כְּלִי פָתוּחַ, אֲשֶׁר אֵין-צָמִיד פָּתִיל עָלָיו--טָמֵא הוּא (במדבר י"ט 15).
כל שיֵש בו מאכל/משקה, ואין "צמיד פתיל" עליו הוא טמא, אך אם יש עליו "צמיד פתיל" אינו טמא. כלומר: אם הכיסוי תואֵם בדיוק לפֶתח הכלי והוא מכסה אותו היטב באמצעות פתיל, הטומאה לא קיימת. הטומאה באה רק מתוך הכְּלי, והיא לא חיצונית. אם היא נחסמת באמצעות "צמיד פתיל", הטומאה אין בה כוח לטמא. לפי זה, הטומאה היא מתוך הכלי, היא חודרת לכלי רק דרך הפתח, ואם הפתח חסום, הכלי אינו טמא.
המשוררים - כלים להכיל את האור
איך כל האמור לעיל נוגע לנו, המשוררים? כלי החרס בא להכיל את הדברים, וכדי להכילם עליו להיות פתוח. הוא משמש אז בית קיבול לתכנים השונים. כולנו היינו רוצים להיות כֵּלים להכיל את האור, את הניצוצות. היוצר יכול ליצור, רק תוך היותו 'איש עלִייה', אדם שמקיים עלייה רוחנית ביצירה שלו: ברגע שהכלים שלנו פתוחים, אנו קולטים את ההארה.
מצד שני, נֶאמר שעלינו לסגור את הכלי, כדי למנוע כניסה של טומאה. מה, אם כן, על האדם לעשות כדי למנוע כניסת טומאה, ובו-זמנית להשאיר פֶּתח לקלוט את האור? המשיכה אל הטומאה קיימת, אך יש בחירה חופשית לאדם, לשים עליו "צמיד פתיל" לחסום אותה, ובו-זמנית להישאר כלי חרס פתוח שמקבל את ההארה.
במשמרת השירה, המשורר מתגבר על המוות
על האדם (וכן גם האדם היוצר) לראות ביצירה שלו ובכוחות הנפשיים שלו סוג של נָפָה שסוגרת את הכלי, אך אינה חוסמת את ההארה החיצונית. כל אור שהיצירה של האדם יוצרת מגרשת את כל החשֵכות, ואת כל הטומאות הרובצות לפתחנו. לנו המשוררים, כתיבת השירה היא סוג של תהליך היטהרות. כל כתיבה דורשת מאִתנו ניקיון דעת. רק אז, כשדעתו של המשורר נקייה היא, יכול הוא לשורר במשמרת השירה שלו. היצירה היא סוג של התגברות על יצר האובדן והמוות.
כולנו זוכרים את הביטוי הלטיני: Memento mori ("זכוֹר שתמוּת"). דווקא מתוך תחושת המוות, מתעורר כוח היצירה והחיים. כך יוצר המשורר את משמרת השירה שלו, כך הוא יוצר במשמרת השירה שלו. אביא כאן את השיר שלי "משמרת אפר", מתוך ספר שיריי "משורר של חצות", 2010.
משמרת אפר/ בלפור חקק
לְאַחַר מְלֶאכֶת הַשִּׁיר
שִׁלְחוּ אֵלַי אֵפֶר
לְטַהֵר אוֹתִי
אֲנִי כּוֹתֵב בְּתוֹךְ הַמַּצְרֵף
בְּתוֹךְ הָאֵשׁ וְהַמַּפּוּחַ
קוֹרֵעַ אֶת הָאוֹתִיּוֹת
מִתּוֹךְ הַיְּרִיעָה
מְבָרֵר אֶת הַמִּלִּים בָּרוּחַ
עַד דַּרְגַּת הָאוֹר
שֶׁקָּדַם לַבְּרִיאָה
כְּכֹהֵן הַשִּׁירָה אֵצֵא
אֶל מִחוּץ לַמַּחֲנֶה אֶל הַשִּׂיחַ
שֶׁכַּאֲשֶׁר אֲנִי נִצְרַב
בְּאֵשׁ הַמִּלִּים
אֲנִי נִטְמָא מִן הַסִּיגִים
וְהַפִּיחַ
לְאַחַר מְלֶאכֶת הַשִּׁיר
שִׁלְחוּ אֵלַי אֵפֶר
לְטַהֵר אוֹתִי
שֶׁלֹּא תָּזוּחַ דַּעְתִּי
מִמְּלֶאכֶת הַבְּרִיאָה
שֶׁלֹּא אֶשְׁקַע עָמֹק
בְּתוֹךְ הַטֻּמְאָה
אֶת שִׁירַת הַשִּׂיחַ
אוֹתִיר לָכֶם
מַבְהִיקָה עֲטֶרֶת
וְאֶת הָאֵפֶר אָנִיחַ לִי
לְמִשְׁמֶרֶת

תאריך:  17/06/2021   |   עודכן:  17/06/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם הללי
אמר לו הקב"ה למשה: משה באיזה פנים אתה מבקש לבוא אל הארץ, שהרי נגזר על משה רבנו שלא יביא את ישראל לארץ כלומר שהוא יכנס    והרי משה רבנו מתחנן לבטל את רוע הגזרה שנאמר: ואתחנן אל ה'... אעברה-נא ואראה את הארץ הטובה
אלון קוחלני
לשכת המבקרים הפנימיים העולמית (IIA) פרסמה נייר עמדה המנחה מבקרי פנים כיצד עליהם לפעול בתחום סיכוני ESG
ציפי לידר
מדוע כלי התקשורת היהודית נותנים במה למשת"פי טרור הנותנים יד לפיגועים נגד יהודים ושואלים לחיסול מדינת ישראל? תלמדו משרון גל    ולקינוח איווט המושחת הוא הממונה על הקופה הציבורית ומחזיק בידיו את הברז התקציבי של המדינה?
דן מרגלית
מה יש לי לתמוה? ראש ממשלה שהסתיר משר הביטחון משה (בוגי) יעלון והרמטכ"ל גדי איזנקוט כי הסכים לבניית צוללות משופרות למצרים במספנה גרמנית; ושיקר לקרן מרציאנו בערוץ-12 כי יש אישים היודעים מה הסיבה למעשהו התמוה; והם הכחישו מיד, מסוגל גם לא לספר ליורשו בנט סודות מדינה חשובים
מרטין שרמן
במעשה רמייה נמהר אחד, סיפק נפתלי בנט לשמאל את אשר נשלל ממנו במשך שנים ארוכות: גישה רחבת-היקף לעמדות שלטון במדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il