X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אבראהים ראיסי [צילום: וחיד סאלמי, AP]
עושה דברם של המנהיג העליון ו"משמרות המהפכה"
נשיא אירן החדש אברהים ראיסי יהיה קבלן הביצוע של מדיניות המנהיג העליון עלי ח'מינאי ושל "משמרות המהפכה". אברהים ראיסי נמצא בפני שורה של אתגרים מדיניים כלכליים ובראשם הסרת הסנקציות, שיקומה הכלכלי של אירן וחיזוק פרויקט הגרעין האירני

כל מי שהיו לו ציפיות באירן, אם בכלל היה מישהו כזה, שבחירת נשיא חדש תביא לשינוי לטובה במדיניותה של אירן ולכניסה לעידן חדש, יכול להנמיך מייד את הציפיות האלה או להעלימן, המשטר האירני איננו עומד להשתנות בעקבות בחירתו של אברהים ראיסי לנשיא החדש של הרפובליקה האיסלאמית, הוא ישאר משטר דתי קיצוני דיקטטורי עם שאיפות ותוכניות התפשטות במזרח התיכון והפצת רעיונות המהפכה הח'ומייניסטית.
בחירתו של אברהים ראיסי לנשיא החדש של אירן לא תביא שום טוב לאזרחי אירן, הנשיא החדש, שהינו בובה של המנהיג העליון עלי ח'מינאי ועושה דברם של "משמרות המהפכה", צפוי להגביר את הדיכוי של אזרחי אירן, לא לחינם הוא זכה לתואר "התליין מטהרן" בגלל אחריותו להרג אלפי אזרחים אייראנים שהתנגדו למשטר ונעצרו לאחר מלחמת אירן -עירק.
תוצאות הבחירות לנשיאות היו צפויות וידועות מראש,המנהיג העליון ח'מינאי חיפש מועמד שיהיה צייתן ושמרן, מישהו שיבלום את "המחנה הרפורמיסטי" ואת השאיפות של הדור הצעיר האירני ויבצע את מדיניותו בקפדנות וללא עוררין. אברהים ראיסי הוא חסר כריזמה ויהיה עבד נאמן של המנהיג העליון ח'מינאי ושל "משמרות המהפכה", הוא ידוע בנאמנותו למנהיג העליון, דבר שעשוי גם לסלול עבורו בהמשך את הדרך להיות יורשו.
גולת הכותרת של בחירתו של אברהים ראיסי לנשיא אירן היא כניסתה של אירן לשלב חדש, והשתלטות הזרם השמרני על הרשות המבצעת, בפעם הראשונה מאז מותו של ח'ומייני, מחולל המהפכה האיסלאמית, יהיו שלוש הרשויות: המחוקקת, המבצעת והשיפוטית בידי "משמרות המהפכה" בפיקוח צמוד של המנהיג העליון עלי ח'מינאי.
אברהים ראיסי נמצא בפני כמה אתגרים בתחומים המדיניים, הצבאיים והכלכליים:
  • המשא-ומתן על החזרה להסכם הגרעין- הדעות על כך חלוקות, פרשנים בעולם הערבי גורסים כי המשא-ומתן בשיחות וינה יושלם עד ה-3 באוגוסט לפני כניסת הממשלה החדשה באירן, אולם יש כמה פרשנים באירן שמעריכים כי המנהיג העליון ח'מינאי לא יתן לנשיא היוצא חסן רוחאני את האפשרות לקבל קרדיט ולסכם את המשא-ומתן עם המעצמות על חזרה להסכם הגרעין והסרת הסנקציות,כזכור, הנשיא האמריקני ג'ו ביידן לחוץ מאוד לסיים את המשא-ומתן במהירות כדי להסיר את הסוגיה מעל השולחן ולשוב ולטפל בבעיות הפנימיות של ארה"ב. ההערכה של כמה פרשנים אירניים היא שהנושא יעבור לטיפולו של הנשיא החדש אברהים ראיסי שיכנס לתפקידו ב-3 באוגוסט. אתמול אמר הנשיא הנבחר ראיסי כי על ארה"ב לחזור להתחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין מכיוון שהיא זו שנטשה אותו מלכתחילה והיא חייבת להסיר את הסנקציות מעל אירן. בכל מקרה, אברהים ראיסי מגלה חשדנות גדולה מאוד כלפי המערב ואם הוא זה שיצטרך להשלים את המשא-ומתן בוינה על חזרה להסכם הגרעין, הוא יקים צוות חדש למשא-ומתן שיאמץ גישה נוקשה יותר. על-פי הערכות המודיעין הישראלי, ראיסי יפעל לחיזוק פרויקט הגרעין האירני.
  • ההתמודדות עם המצב הכלכלי הקשה-המצב הכלכלי באירן הוא קשה מאוד ומחייב פתרונות מדיניים כדי להביא לשיפור כלכלי מהיר שאזרחי אירן ירגישו בו בחיי היום יום. אברהים ראיסי יצטרך להתמודד עם הנושאים הבאים:אינפלציה ונסיקת מחירים, הסרת הסנקציות הכלכליות שהטילה ארה"ב, מלחמה בשחיתות במנגנוני השלטון, נזילות כלכלית והתמודדות עם משבר הקורונה והאבטלה.
  • מעמדה האזורי של אירן-אברהים ראיסי צפוי להמשיך את המדיניות של המנהיג העליון ח'מינאי ושל "משמרות המהפכה" בכל הקשור למגמות ההתפשטות של אירן במזרח התיכון וחיזוק השלוחות האירניות בעירק, סוריה, לבנון, תימן ורצועת עזה.
הסרת הסנקציות ושיפור הכלכלה יאפשרו הזרמת כסף רב לחיזוק השלוחות האלה.
ראיסי צפוי להמשיך את הדיאלוג האירני עם סעודיה בתיווך עירקי אבל מדינות המפרץ האחרות שחתמו על הסכמי נורמליזציה עם ישראל, כמו איחוד האמירויות ובחריין ירגישו את היחס הצונן של המשטר האירני החדש אליהן. אברהים ראיסי יתן גיבוי מלא לכל הפעולות של גיס "קודס" של "משמרות המהפכה" בראשות הגנרל אסמעיל קאאני, יורשו של קאסם סולימאני. נראה כי אירן עומדת להתחזק באופן משמעותי במזרח התיכון כתוצאה מחילופי הממשל בארה"ב, החזרה להסכם הגרעין והסרת הסנקציות ובחירתו של אברהים ראיסי כנשיא החדש של אירן.
ההתעקשות האירנית והעמידה במשטר הסנקציות השתלמה למשטר ההיאתולות ועתה הוא מתחיל לראות את האור בעיקר בגלל הרפיסות של מדינות המערב, זוהי בשורה רעה מאוד לישראל ולמדינות הסוניות המתונות, ישראל נמצאת בפני אתגר ביטחוני ענק שעלול להוות עבורה גם סכנה קיומית, אם אירן תצליח להשיג את הפצצה הגרעינית והיא תצטרך להתמודד עמו.

תאריך:  22/06/2021   |   עודכן:  22/06/2021
+"צריך לשקול את האלטרנטיבה - לא רק מה לא"
09:01 22/06/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

הסביר: מדינות אחרות יחתמו על ההסכם ולא אנחנו, לכן זה לא כל כך מעניין את האמריקנים מה אנחנו אומרים  ▪  על חוק האזרחות אמר: המליאה צריכה להצביע ולאשר את הוראת השעה כמו שהיא

רם בן-ברק [צילום: נועם רבקין-פנטון, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עושה דברם של המנהיג העליון ו"משמרות המהפכה"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
עידן יוסף
נתניהו תוקף את מדיניות ה"אין הפתעות" של שר החוץ: "לא התחייבתי להודיע מראש לארה"ב על כל פעולותינו, שכן הודעה כזו מראש יכולה להזמין לחץ לא לבצע, או הדלפות לתקשורת שיסכלו את המבצעים הרגישים ביותר שלנו ועל-ידי כך להפקיע מידינו את חופש הפעולה מול אירן בעניינים קיומיים"
יוני בן-מנחם
בחירתו של איברהים ראיסי לנשיא אירן מחזקת את הקו הניצי באירן הפועל להשיג פצצת גרעין, ישראל צריכה להיערך בהתאם ולזרז את הכנת האופציה הצבאית נגד מתקני הגרעין האירניים. מערכת ההסברה הישראלית צריכה להוקיע את בחירתו לנשיא של ראיסי, המכונה "התליין מטהרן", ואת הסכנה הטמונה בכך שמשטר אירני קיצוני יחזיק בפצצה גרעינית
איציק וולף
האירנים הודיעו כי הכור הגרעיני בבושהר הושבת בשל תקלה לפחות למשך שלושה ימים וכי צפוי מחסור בחשמל בעקבות ההשבתה    במרס האחרון טענו האירנים שלא יוכלו להמשיך להפעיל את הכור בשל חוסר יכולת לרכוש חלקים וציוד בגלל העיצומים האמריקניים
עידן יוסף
נשיא ארה"ב: שוחחתי עם פוטין על האופן שבו יש למנוע מאירן להגיע לנשק גרעיני, זה גם אינטרס רוסי    ביידן על האפשרות שנבלני ימות במאסר: הבהרתי לפוטין שיהיו לכך השלכות הרסניות    פוטין: "אין לי אשליות לגבי ארה"ב. קשה להעריך האם היחסים ישתפרו, אך יש שביב של תקווה"
איציק וולף
דובר מטעם משרד החוץ האירני אמר כי אומנם עדיין נותרו סוגיות טכניות, פוליטיות, חוקיות ומעשיות לפתרון אך הצדדים הגיעו להבנות ביחס להסכם נרחב שיאפשר הסרת העיצומים מעל התעשיה האירנית
רשימות נוספות
רוסיה תספק לאירן לווין בעל יכולות HD  /  איציק וולף
שר הביטחון ידון בוושינגטון על הגרעין  /  איציק וולף
נסכל האיום מאירן גם במחיר חיכוך עם ארה"ב  /  מירב ארד
בלי בושה  /  שאול מנשה
הסכם הגרעין עם אירן יהיה רק ההתחלה  /  פרופ' אפרים ענבר, ד"ר ערן לרמן
אירן וסעודיה מדברות. לאן זה יוביל  /  יואל גוז'נסקי, סימה שיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il