X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
הישג ננו-טכנולוגי של חוקרי הטכניון החוקרים חרטו את התנ"ך על משטח סיליקון בגודל חצי מילימטר אוהד זוהר, חוקר בטכניון: שיא גינס הנוכחי מדבר על תנ"ך בגודל 25 מ"מ רבוע, התנ"ך שלנו הוא הקטן ביותר בעולם
▪  ▪  ▪
גודלו של הננו-תנ"ך הוא כגודל גרגיר אורז [בצילום: הננו-תנ"ך בתוך האות ב' של המילה בראשית]
הננו-תנ"ך על מטבע של 10 אגורות

חוקרי הטכניון הצליחו להעלות גרסה מלאה ומנוקדת של התנ"ך בעברית על שטח של 0.5 מילימטר רבוע - פחות משטחו של ראש סיכה. הננו-תנ"ך נכתב באמצעות מכשיר מדעי הנקרא FIB - אלומת יונים ממוקדת. בעזרת מכשיר זה ניתן לשגר אלומה ממוקדת של חלקיקים קטנטנים (יוני גליום) לעבר עצם נתון. כאשר החלקיקים פוגעים בעצם הם מתיזים ממנו אטומים ובכך חורטים בו. הדבר דומה לחפירת גומה באדמה באמצעות סילון מים מצינור השקייה.
"הננו-תנ"ך נכתב באמצעות מכשיר מדעי הנקרא FIB - אלומת יונים ממוקדת. בעזרת מכשיר זה ניתן לשגר אלומה ממוקדת של חלקיקים קטנטנים (יוני גליום) לעבר עצם נתון. כאשר החלקיקים פוגעים בעצם הם מתיזים ממנו אטומים ובכך חורטים בו"הננו-תנ"ך נכתב על משטח סיליקון מצופה בשכבת זהב דקיקה (עובייה 20 ננו-מטר). "כאשר אנו משגרים את אלומת החלקיקים לעבר נקודה על המשטח, אטומי הזהב ניתזים מאותה נקודה ובכך חושפים את מצע הסיליקון שמתחת. קוטר הנקודה הנחשפת הינו כ-40 ננומטר. כאשר אנו מתבוננים בדוגמה הכתובה באמצעות מיקרוסקופ אלקטרונים סורק (SEM), נקודת הסיליקון החשוף נראית כהה יותר מהזהב שסביבה. באמצעות שיגור אלומת החלקיקים לעבר נקודות שונות על פני המצע אנו יכולים לחרוט תבנית כלשהי של נקודות, ובפרט תבנית המייצגת טקסט", מסביר אוהד זוהר, מנהל הפרויקט.
התבנית של הננו-תנ"ך נבנתה על-ידי תוכנה מיוחדת שפותחה במסגרת הפרויקט, אשר מאפשרת לחרוט על פני המצע כל טקסט שהוא. "העובדה שהתנ"ך מכיל מידע רב (כ-10 מיליון ביטים) - הינה מרכזית. אנו מכירים רעיונות רבים לאחסון מידע בצפיפות גבוהה, אולם כמעט תמיד הניסיון להחיל רעיונות אלו על כמות גדולה של מידע חושף אתגרים חדשים ובסופו של דבר מביא להבנה עמוקה יותר של השיטה המוצעת ושל מגבלותיה", אומר זוהר.
עוד הוסיף זוהר כי "פרויקט הננו-תנ"ך בא להמחיש את יכולות המזעור שברשותנו. אנו שוקדים בימים אלו על צילום הננו-תנ"ך באמצעות מיקרוסקופ אלקטרונים סורק, במטרה להגדיל את התמונה פי 10,000 ולהציג אותה על קיר ענק בפקולטה לפיסיקה בטכניון. בתמונה זו, שגודלה יהיה 7 מטר על 7 מטר, ניתן יהיה לקרוא את התנ"ך כולו בעין בלתי מזוינת (גובה כל אות יהיה כ-3 מילימטר). בסמוך לתמונה זו יוצב המקור - הננו-תנ"ך עצמו - שגודלו כגרגיר סוכר".
הננו-תנ"ך נכתב כחלק מתוכנית חינוכית שפותחה במכון לננוטכנולוגיה על שם ראסל ברי, תוכנית שמטרתה להגביר את התעניינותם של צעירים בננוטכנולוגיה. את הרעיון לכתוב את התנ"ך כולו על שטח הקטן מראש סיכה הגה ראש המכון לננוטכנולוגיה, פרופ' אורי סיוון. הפרויקט נוהל על-ידי אוהד זוהר, היועץ המדעי של המכון לתוכניות חינוכיות בתחום הננו ודוקטורנט לפיסיקה, יחד עם ד"ר אלכס להב, לשעבר ראש מעבדת ה-FIB במרכז וולפסון למיקרו אלקטרוניקה. זוהר אמר ל-TheMarker כי ככל הידוע לו, מדובר בהישג עולמי: "שיא גיניס הנוכחי מדבר על תנ"ך בגודל 25 מ"מ רבוע, פי 50 מהתנ"ך שלנו. התנ"ך שלנו הוא הקטן ביותר בעולם".

תאריך:  17/12/2007   |   עודכן:  17/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התנ"ך הקטן ביותר בעולם
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד ל"ת
ikik  |  19/12/07 16:17
2
נו, ו...
אריק1234  |  21/12/07 07:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעל ולצר
זאת בעקבות חוסר בלעדיות ההפצה בתחנות של רכבת ישראל
איציק וולף
כוננות בשדרות: בכיר חוסל בעזה    כלי טיס ישראלי ירה טיל לעבר רכב פלשתיני שבו נסע בכיר בג'יהאד האיסלאמי אשר שילח מחבלים לשגר קסאמים    בעיר שדרות מתכוננים לתגובה הפלשתינית
רותי אברהם
הפרקליטות ממליצה להגיש כתב אישום נגד שופטת בית המשפט השלום דליה מארק הורנצ'יק בעבירה של הפרת אמונים    באי-כוחה: השופטת לא עברה עבירה כלשהי
רונן ליבוביץ
החוק יאפשר למשטרה לדרוש שמות וכתובות של דואר אלקטרוני, מיקומו של אדם על-פי הטלפון הנייד שלו, רישומי חברות אשראי על משיכות כספים    ח"כ גלאון: "יש לתת למשטרה כלים להיאבק בפשיעה אך לא יתכן שהכלים יהיו גורפים ומפירי זכויות אדם"
משה ריינפלד
המחוזי מתיר לעבוד בחברות איתן עבדו    די בחצי שנת צינון לבכיר בתובלה העובר לחברת משאיות הקשורה לצה"ל, ולבכיר בלוחמה אלקטרונית העובר לעוסקת בענף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il