X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הנשיא מנחה את גופי הממשל להכין כללים להגברת התחרות, החל מההיי-טק והתרופות וכלה במכשירי שמיעה וושינגטון פוסט: הצעדים המעשיים - רק בעוד חודשים
▪  ▪  ▪
ביידן חותם על הצו. "תחרות פתוחה וחופשית" [צילום: אוון ווצ'י, AP]

הנשיא ג'ו ביידן חתם בסוף השבוע (9.7.21) על צו נשיאותי נרחב, היוצא נגד התנהלותן של חברות הטכנולוגיה הגדולות, ענף הרפואה, חברות חקלאות וחברות תעשייתיות. הצו, הכולל 72 צעדים, נועד להגביר את התחרות ועוסק גם בענפים קטנים יותר הנשלטים בידי חברות בודדות, כגון מכשירי שמיעה.
"בליבו של הקפיטליזם האמריקני ניצב רעיון פשוט: תחרות פתוחה וחופשית", אמר ביידן לפני שחתם על הצו. "תחרות מבטיחה שהמשק ימשיך לנוע ולצמוח. תחרות חופשית היא הסיבה לכך שהקפיטליזם היה הכוח הגדול ביותר בעולם לרווחה וצמיחה". מדובר בשינוי ניכר של מדיניות המפלגה הדמוקרטית, והוא בא לאור מחקרים של כלכלנים צעירים הטוענים שהריכוזיות פוגעת בעובדים ובצרכנים, מציין וושינגטון פוסט. הצעד גם מציב את ממשל ביידן במסלול של התנגשות עם המגזר העסקי, כולל בבתי המשפט.
הצו קובע, כי שורה ארוכה של ענפים זקוקים לרפורמה. הוא מעודד את המאסדרים הפדרליים לנסח כללים חדשים לגבי איסוף מידע ושיטות למעקב אחרי לקוחות בידי חברות היי-טק – ובכך מציב על הכוונת את פייסבוק, גוגל, אפל ואמזון. הצו גם מבקש להגביל את שליטתם בשוק של ספקי האינטרנט בפס רחב, על-ידי החזרת כללי "ניטראליות הרשת" שביטל ממשל טראמפ, ולהגביל את יכולתם לחתום על הסכמי בלעדיות עם בעלי נדל"ן.
הצו מורה למינהל התרופות והמזון (FDA) לפעול לקראת ייבוא תרופות זולות יותר מקנדה. הוא קורא לקבוע כללים שיגבילו הסכמי אי-תחרות, המונעים כיום מעובדים לעבור לחברות מתחרות בתחומי עבודתם. המלצות אחרות הן לחייב את חברות התעופה לחשוף עלויות שמעבר למחיר הכרטיס ולהקל על נוסעים לקבל החזרים על טיסות שביטלו. עוד אומר הצו, כי הבנקים יחויבו לאפשר ללקוחות ליטול איתם את המידע הפיננסי שלהם כאשר יעברו לבנק אחר. סעיף נוסף יאפשר לרכוש מכשירי שמיעה בלא מרשם רופא ובכך להוזיל אותם במאות דולרים.
החלק המשמעותי ביותר בצו נוגע לעמק הסיליקון. הצו ממליץ להטיל יותר מגבלות על רכישת חברות בידי ענקי הטכנולוגיה, במיוחד כאשר מדובר ברכישת מתחרים ובחיסולם למעשה. הצו מנחה את ועדת התחרות הפדרלית לקבוע כללים חדשים כדי להיאבק בתחרות בלתי הוגנת בשוק המקוון, לנוכח התפקיד הכפול של אמזון ואפל כמי שמפעילות שווקים כאלו וגם משתמשות בהן למכור את מוצריהן, תוך ניצול גישתן למידע על הלקוחות.
הצו אינו כולל צעדים מעשיים ואף אחד מהם לא יתרחש בן-לילה. ביידן הורה לגופי הממשל להתחיל להכין כללים משלהם ברוח הנחיותיו, הליך הכולל קבלת תגובות מן הציבור ועשוי להימשך שלושה-ארבעה חודשים. כאשר מדובר בגופים עצמאיים, כמו ועדת התחרות, הבית הלבן יכול רק להמליץ בפניהם כיצד לפעול.
על-פי הצו, 75% מענפי המשק האמריקני ריכוזיים כיום יותר מכפי שהיו לפני 20 שנה. התוצאה היא שבתחומים רבים המחיר לצרכן זינק פי שלושה, בעוד העובדים איבדו חלק משמעותי מכוח המיקוח שלהם מול המעסיקים. הפוסט מזכיר, כי מחקר של אוניברסיטת הרווארד מצא בשנת 2018, כי השכר החציוני יכול היה להיות גבוה ב-10,000 דולר לשנה אלמלא הריכוזיות. שנתיים קודם לכן קבע מחקר באוניברסיטת שיקגו, כי ירידה חלקם של העובדים בהכנסות החברות נובעת מהריכוזיות הגוברת.
הרפובליקנים והשמרנים צפויים להתנגד לצעדים אותם יוזם ביידן, ולטעון שמדובר בהתערבות של הממשל בשוק החופשי. דגאלס הולץ-איקין, מומחה רפובליקני לתקציבים, אמר לפוסט שהצו מתפרס על פני תחומים רבים מדי ויוצא מתוך הנחה חסרת ביסוס בדבר העדר תחרות. לדבריו, הממשל גם לא סיפק הוכחה כלשהי לכך שהצו והצעדים שבעקבותיו יגבירו את התחרות.
כצפוי, המגזר העסקי הגיב גם הוא בשלילה. ניל ברדלי, מנהל המדיניות בלשכת המסחר האמריקנית, טוען שביידן נוקט גישה של "הממשלה יודעת הכי טוב". לדבריו, לשכת המסחר תמיד מעודדת קידום של עסקים קטנים, החיוניים לשגשוג המשק כמו העסקים הגדולים, אך היא תתנגד בכל תוקף לקביעת מחירים בידי הממשל, להתייחסות לעסקים כאל תשתיות ציבוריות ולפוליטיזציה של מדיניות ההגבלים העסקיים.

תאריך:  11/07/21   |   עודכן:  11/07/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביידן יוצא למאבק בריכוזיות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בידן מופעל לחיסול אמריקה
האביב הערבי  |  11/07/21 08:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשל ביידן
איתמר לוין
הנשיא זיהה בצורה נכונה את רכיבי האתגר הענק של הדמוקרטיות מול הסמכותנים, הוא מציע להם תשובות ראויות - אבל הבעיה האמיתית היא להפעיל את האסטרטגיה
מירב ארד
הוסיף: ההחלטה בנושא החל"ת היא החלטה לא פשוטה, אך עם זאת יש היום במשק הישראלי יותר מ-130 אלף משרות פנויות    ארנון בן-דוד: "הנושא החשוב מבחינתו הוא העלאת שכר המינימום ל-6,000 שקל"    הבהיר: "המחרים עולים ועל כן הקפאת השכר צריכה לחול על כולם"
איתמר לוין
ביידן וקבוצת סנאטורים משתי המפלגות הסכימו על פשרה - ואישורה תלוי בכך ששני אגפי המפלגה הדמוקרטית בסנאט יתמכו בה    התנאי המרכזי של אנשי השמאל: אישור השקעות עתק נוספות כחלק מתקציב 2021/22
איתמר לוין
ההתמודדות עם הקורונה, המו"מ על ההשקעות בתשתיות וחוק זכויות ההצבעה – כל אלו יגדירו בקרוב את שנת הכהונה הראשונה של הנשיא
עידן יוסף
נשיא ארה"ב: שוחחתי עם פוטין על האופן שבו יש למנוע מאירן להגיע לנשק גרעיני, זה גם אינטרס רוסי    ביידן על האפשרות שנבלני ימות במאסר: הבהרתי לפוטין שיהיו לכך השלכות הרסניות    פוטין: "אין לי אשליות לגבי ארה"ב. קשה להעריך האם היחסים ישתפרו, אך יש שביב של תקווה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il