X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
גם אם חיזבאללה אחראי למטח הירי האחרון לגליל, חמאס הוא האחראי להתחממות בדרום לבנון כחלק מניסיונו להרחבת פעילות הטרור שלו מחוץ לזירה הגאוגרפית המקומית לשטח המדינות הערביות השכנות. על ישראל לקבוע משוואה חדשה לפיה היעדר שקט בצפון ייענה בחוסר שקט ברצועת עזה, בה מונח מרכז העצבים הפוליטי, החברתי והמבצעי של חמאס
▪  ▪  ▪
רכב של חיזבאללה לאחר שיגור רקטות לישראל [צילום: מוחמד זעתרי/AP]

לאחר שנים ארוכות של שקט, גבול לבנון מתחמם. ישראל ניצבת בפני מדרון חלקלק העלול לסבכה בעימות עם הגורם שדווקא אינו אחראי ישירות להתחממות הגזרה. מטח הירי האחרון לעבר הצפון בוצע אומנם בידי חיזבאללה אך הוא היה תגובה לתקיפה הנרחבת של חיל-האוויר בדרום לבנון (5 אוגוסט) כמענה לשלושה אירועים מצטברים של ירי טילים לעבר הגליל.
גם אם התגובה הישראלית היא המעשה הנכון, היא אינה במקום הנכון, ובעיקר לא מכוונת כלפי הגורמים הנכונים. מי שעמדו מאחורי ירי הרקטות שבוצע לראשונה במהלך מבצע שומר החומות הם גורמים פלשתינים, וספציפית - חוליות חמאס בדרום לבנון. עניין זה מלמד על שינוי עמוק המתחולל בתפיסת הטרור של הארגון, אשר לראשונה מאז הקמתו מרחיב את פעילות הטרור שלו מחוץ לזירה הגאוגרפית המקומית לשטח המדינות הערביות השכנות, בדומה לפעילות אש"ף בשנות השישים והשבעים.
מגמה זו נובעת משתי סיבות, הראשונה היא סיבה מבצעית - מאז מלחמת עזה בחודש מאי 2021, מתקשה חמאס לייצר פעילות טרור כלפי ישראל משטח הרצועה במאפיינים המוכרים של בלוני נפץ וירי רקטי העלולים לחשוף אותו לתגובה ישראלית ולחבל בשיקום הרצועה. העתקת זירת הלחימה ללבנון מעניקה לחמאס סוג של "כיפת ברזל" מפני תגובה ישראלית.
הסיבה השנייה היא סיבה אסטרטגית. מאז מבצע שומר החומות אימץ חמאס תפיסה החותרת להוציא את הסכסוך מתוך ההקשר המקומי לתוך הקשר הנרחב של עימות אזורי, שבו התנועה מתייצבת כאבן הפינה של מערך ה"התנגדות" במזרח התיכון כולו ואף מנהלת אותו בשם סמלים על-לאומיים כמו המאבק על ירושלים.
זו התפתחות חמורה המעידה על שינויים ברעיון ההתנגדות של חמאס, על אחת כמה וכמה בנתונים העכשוויים של התפוררות המדינה הלבנונית וחולשת גורמי הכוח המרכזיים שם.
מציאות זו הופכת את לבנון לזירה כאוטית בדומה למה שהפכה סוריה לפני כעשור, ויוצרת את התנאים בשטח המאפשרים לחמאס ללכת צעד קדימה במימוש ה"היגיון" של הרחבת הפעילות האופרטיבית והאסטרטגית שלו מעבר לזירה העזתית.
אמנם טרם ברור עדיין מה מידת ההכוונה של גורמי הרצועה את פעילות חוליות הירי מלבנון, אבל הרושם הוא שיקשה על ישראל, בייחוד בראי המציאות המתפתחת במדינה זו, לקטוע את תהליך חימום הגזרה באמצעות התכתבות צבאית ומדינית עם חיזבאללה וממשלת לבנון. הם פחות רלוונטיים.
הכתובת האמיתית לניהול האירוע היא דווקא ארגון חמאס, וזה שברצועת עזה. באמצעותו ניתן למשוך בחוטי הבובה שזרועותיה נמצאות גם בלבנון. בהיבט הזה, ישראל נדרשת לקבוע משוואה חדשה לפיה היעדר שקט בצפון ייענה בחוסר שקט ברצועה. שם מונח מרכז העצבים הפוליטי, החברתי והמבצעי של חמאס.
כל היגיון אחר המבוסס על תגובות לא אפקטיביות ולא ממוקדות בשטח לבנון, שנועדו "לאותת" למי שממילא אינו מסוגל לפעול בתנאים הקיימים השוררים במדינה זו, יהיה מרשם בטוח להפיכת צפון המדינה לזירת העימות המדממת הבאה.

הכותב הוא חוקר במרכז בס"א, מילא בעברו תפקידים בכירים במערך המודיעין הישראלי.
תאריך:  14/08/2021   |   עודכן:  14/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
מירב ארד
במהלך היום חנך שר החוץ לפיד את הנציגות של ישראל ברבאט    השר לפיד אמר בטקס: "היום אנחנו בוחרים בשלום"    ראש הנציגות הישראלי דוד גוברין קבע מזוזה בפתח הנציגות
עידן יוסף
שר הביטחון אומר בסיור בפיקוד הצפון כי חיזבאללה פועל בשליחות אירן וכי ישראל מוכנה לסייע ללבנון, אך לא תאפשר לטרגדיה הלבנונית לחצות את הגבול    "מה שהיה הוא לא בהכרח מה שיהיה"
יוני בן-מנחם
מרבית תושבי דרום לבנון זועמים על חיזבאללה ומתנגדים לכניסה לעימות צבאי עם ישראל שיפגע ברכושם ובפרנסתם. כמה אינטרסים פנימיים ואזוריים הניעו את חיזבאללה לשגר את הרקטות לעבר ישראל למרות שהוא מסתכן בגרירת לבנון לעימות צבאי שיהרוס את המדינה
יוסי אחימאיר
תוך שהיא מזרזרת את התקדמותה לעבר נשק גרעיני, אירן האנטישמית פועלת באופן ישיר נגד ישראל באמצעות שתי שלוחותיה - רצועת עזה מדרום ורצועת דרום לבנון מצפון. שתי טריטוריות, שנשלטות בידי ארגוני טרור חסרי מעצור, חמאס וחיזבאללה. שתי טריטוריות שהן כקוץ נעוץ בבשרנו, מטרד קבוע, יעד לשיגור רקטות ובלוני תבערה
ירון פרידמן
בניגוד לתדמית חיזבאללה כארגון כל-יכול בלבנון, חושפת העיתונות הערבית סדקים במכונה השיעית הצבאית המשומנת הפועלת בלבנון כבר 40 שנה בהוראת טהרן: משבר כלכלי קשה, שחיקה אחרי הלחימה בסוריה, סכסוכים עם עדות אחרות בלבנון, נקמות דם בין שבטים שיעים ובין שיעים לסונים ועוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il