X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אישור תוספת הרמטכ"ל לפנסיות של אנשי הקבע

הכשרה בדיעבד היא עדיין טריפה

מתוך הגדרה, "הכשרה" - של מטבח או של אדם - היא פעולה שמשמעותה היא מכאן ולהבא, ואין היא יכולה לבטל את מה שנעשה לפניה ההיגיון הבסיסי הזה, כמו גם הפסיקה העקבית של בג"ץ, אמורים להוביל לפסילת החלטת הממשלה בנוגע לפנסיות בצה"ל תארו לעצמכם איזו מהומה תתחולל אם כך אכן יפסוק בית המשפט העליון
▪  ▪  ▪
ניגוד עניינים בוטה [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

למילה "הכשרה" יש שתי משמעויות. האחת - מלשון "כשר": הפיכת הטרף לכשר. למשל: הכשרה לפסח של כלים בהם נאכל חמץ, או הכשרת מטבח בו בושל אוכל שאינו כשר. השנייה - מלשון "כושר": לימוד והכנה, בין אם גופניים ובין אם רוחניים. למשל: הכשרת לוחמים או הכשרת מורים.
מה שמשותף לשני המובנים הוא, שלא ניתן לעשותם בדיעבד. הם משנים את המצב מכאן ולהבא, לא מכאן ולשעבר. אפשר יהיה להשתמש בעתיד למאכלי בשר בסיר בו בושל בעבר בשר בחלב, אבל אותו מאכל נותר בלתי כשר. אפשר להפוך נער בעל כושר גופני ממוצע לבעל כושר קרבי, אבל זה לא יגרום לכך שהישגיו הספורטיביים הקודמים ישתפרו. עניין של ההיגיון הכי בסיסי שיש.
לכן, כאשר הממשלה מכשירה בדיעבד את תוספת הרמטכ"ל לפנסיות של משרתי הקבע - זו סתירה במונחים. היא יכולה לקבוע שמכאן ולהבא הפנסיות יגדלו בכל שיעור שתמצא לנכון; היא לא יכולה לגרום לכך שהפנסיות ששולמו שלא כדין יהפכו לחוקיות. שוב, זה עניין של ההיגיון הכי בסיסי שיש.
המחלוקת על הפנסיות היא אמיתית. בשנת 2016 גילה מבקר המדינה דאז, יוסף שפירא, כי הרמטכ"לים אישרו במשך שנים הגדלה ממוצעת של הפנסיות ב-8.8% מעבר למה שאמורים היו לקבל הפורשים משירות הקבע - עסק של 1.1 מיליארד שקל בשנה. משרד האוצר טען ועודנו טוען, כי לרמטכ"ל יש סמכות לאשר הגדלה נקודתית, אבל לא הגדלה רוחבית בלא בחינה פרטנית של הנסיבות. משרד המשפטים תומך בעמדת האוצר, ובג"ץ הורה לממשלה לנמק מדוע לא תבטל את ההגדלה ותגבה בחזרה את הכסף שלכאורה שולם שלא כחוק.
החלטת הממשלה אתמול (יום א', 22.8.21) נועדה לתת מענה לצו על תנאי של בג"ץ - אבל ספק רב אם היא עושה זאת. כאמור, לצו יש שני ראשים: קדימה ואחורה. ההחלטה הזאת כנראה פותרת את בעיית העתיד, אבל לא יכולה לפתור את בעיית העבר. משום שלא ניתן להכשיר בדיעבד תשלומים בלתי חוקיים.
להפך: בתי המשפט, ובראשם בית המשפט העליון, פסקו שוב ושוב, כי כאשר רשות ציבורית מגלה ששילמה כספים שלא כדין - היא אינה רשאית להפסיק את התשלומים, אלא חייבת לעשות זאת. בתי המשפט נתנו שוב ושוב גיבוי לרשויות שדרשו החזרים של כספים כאלה, גם כאשר היה מדובר במאות אלפי שקלים. כי שוב חזרנו למחוזות ההיגיון הבסיסי: כספי ציבור שייכים לציבור, ואין לאיש רשות לחלק אותם כראות עיניו בניגוד לנהלים ובוודאי שלא בניגוד לחוק.
באופן עקרוני, בית המשפט העליון אינו אוהב הכשרות בדיעבד, כפי שניתן ללמוד מפסיקתו העקבית בנוגע לעבירות בנייה. על-פי פסיקה זו, אין לאפשר לעברייני בנייה לקבל אישורים רטרואקטיביים שיכשירו את העבירות שביצעו וימנעו את הריסת הבנייה הבלתי-חוקית (בפועל המצב הפוך, אבל זה נושא למאמר אחר).
מתן הכשר בדיעבד אינו רק בלתי הגיוני ובלתי חוקי; הוא גם ובעיקר בלתי מוסרי וחותר תחת יסודות שלטון החוק. כי מה זה אומר? שמי שהפר את החוק מספיק זמן ובצורה מספיק בוטה ויש לו מספיק כוח פוליטי - לא רק שלא ישלם את מחיר עבירותיו, אלא שגם יוכל ליהנות באין מפריע מפירותיהן. זהו מצב של כל דאלים גבר, זהו מצב של פגיעה בעיקרון היסודי ביותר של שוויון בפני החוק. ולא משנה אם מדובר בבדואי בנגב או בקצין בכיר בקריה.
מעבר לכל זה, יש טעם לפגם - בלשון המעטה - בכך שדווקא בני גנץ הוא שיוצא למלחמה על תוספת הרמטכ"ל. הרי הוא אחד מאלו שאישרו את התוספות הבלתי-חוקיות הללו, ובהחלט ייתכן שהוא גם אחד מאלו שנהנים מהן. כלומר: הוא גם מסיר מעצמו את האחריות לתשלומי עתק בלתי חוקיים, וגם כנראה מבטיח לעצמו את שמירת הכסף שקיבל. אם זה לא ניגוד עניינים - אני לא יודע מה כן. ייתכן שעל נקודה זו לבדה ראוי לפסול את החלטת הממשלה.
ההכרעה תהיה בסופו של דבר בבג"ץ. התקדימים והקו הפסיקתי אמורים להביא לפסילתה של ההכשרה בדיעבד ולהוראה לגבות בחזרה את הסכומים ששולמו עד עתה. אבל תארו לעצמכם איזו מהומה תתחולל כאן אם כך ייפסק: הם פוגעים בצה"ל! אנשי קבע חיוניים יעזבו את הצבא! הנה הוכחה שהם שופטים של מרצ - שהתנגדה לאישור התוספת! העובדות, כמו תמיד, יישבו מבוישות בפינה חשוכה.

תאריך:  23/08/2021   |   עודכן:  23/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכשרה בדיעבד היא עדיין טריפה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
שיעור בסמנטיקה לאנשים פשוטים
יהודה אלידע  |  23/08/21 14:28
 
- על איזה "מהפכה שיפוטית"
בני בנקר  |  24/08/21 21:49
2
כל מילה בסלע. העבריין הפלילי
בני בנקר  |  24/08/21 20:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 36
עידן יוסף
מחלקה ראשונה
מטוס שהושקעו בו מאות מיליוני שקלים ומוכן לשימוש בפרויקט "כנף ציון" - יישאר מקורקע    הסיבה: במשרד ראש הממשלה התמהמהו בהגשת טופסי הרישוי
איציק וולף
הבית הלבן העביר הערב הזמנה רשמית לביקור מדיני ראשון של בנט בבית הלבן    ראש הממשלה ייצא לארצות הברית ביום שלישי    ידון עם ביידן בשורת נושאים מדיניים, כלכליים וביטחוניים, ובראשם הגרעין האירני
עידן יוסף
ראש הממשלה מאשים את ממשלת נתניהו בכך שגרמה לגל התחלואה הנוכחי ואומר כי ממשלתו עשתה מה דברים שלא נעשו קודם    "אנחנו מנהלים כיום את המגיפה בצורה שקולה וחכמה"    אומר כי לסגר יש מחיר כבד ואינו יודע להצביע על תאריך לסיום הגל הנוכחי
יעקב ברדוגו
לפיד לא ספר את רה"מ ומינה את האיש שלו לתפקיד היוקרתי בוושינגטון    האזרחים "יכילו את המתים" כי הממשלה לא נערכה כמו שצריך    ממשלת השינוי שומרת רק על עצמה ועל הזכות ההיסטורית להצטלם עם ביידן למזכרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il