X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
סיכום יום העדויות השלישי בוועדת נאור לאסון מירון

ברדק המנהלים והצמרמורת של החובש

מישהו בכלל נשא באחריות למתרחש באתר מירון? אחד היה אחראי כל השנה חוץ מאשר בל"ג בעומר, אחר היה אחראי רק בל"ג בעומר, למשטרה לא היו סמכויות, לחרדים לא היה אכפת הסיפור המוזר על התערבותו של אלכס ויז'ניצר לטובת הקיצוניים של תולדות אהרון כל זה התנקז לחובש בן 22 שניסה בצורה נואשת לטפל בלכודים ולפנות פצועים
▪  ▪  ▪
פרויליך. יריבויות חוצות מגזר [צילום: לע"מ]
תוהו ובוהו באתר מירון; המנכ"ל ממודר
איתמר לוין
מספר על פולשים שהגיעו לחלקה שמחוץ לקבר רשב"י והתחברו בצורה פיראטית לחשמל שבאתר; אחר הביא גנרטור לאחר שנותק מן החשמל * טוען שחברי ועדת החמישה אינם מאפשרים לו אפילו גישה לקבלת מידע אינטרנטי בחשבונה * מצטט את קמיניץ: המדינה לא סומכת על הוועדה ולכן כל התקציב הוא בידי המרכז הארצי למקומות הקדושים
לרשימה המלאה

ויז'ניצר יצר את המצב שהוביל לאסון מירון
איתמר לוין
הרב אברהם פרויליך החבר בוועדת החמישה טוען: מי שהיה מנכ"ל נתיבי ישראל - ונדון למאסר על בקשת שוחד - היה בקשר עם תולדות אהרון, אפשר להקים את הטריבונות שיצרו את ההתקהלות העצומה והרחיב בצורה רופפת את גשר היציאה * רומז שגורמים במשטרה גרמו לכך שהשנה יישלל רשיון הכניסה שלו לאירוע בל"ג בעומר, כי "הם רצו לשלוט שלטון יחיד"
לרשימה המלאה

"האדמו"רים משחקים שעה-פלוס עם הצמר הגפן הזה"
איתמר לוין
הרב אברהם פרויליך, חבר ועדת החמישה, בביקורת חריפה על האדמו"רים המשתתפים באירועי ל"ג בעומר * קורא להעביר לידי הוועדה את האחריות להילולה, תוך הישענות על תרומות ולא על תקציב המדינה
לרשימה המלאה

"בראש ספרתי כל הזמן כמה מתים ראיתי"
איציק וולף
נחמן שמואל כהן, שהיה מראשוני המטפלים בפצועים ובהרוגים באסון מירון, העיד בפני ועדת החקירה הממלכתית * "רצתי לשוטרים וצעקתי 'אר"ן'. ראיתי פרצופים על הרצפה שוכבים ואנשים עולים עליהם. באותו שלב לא היו שם שוטרים, ולא מחסום. ראיתי את זה והבנתי מייד שזה הולך להיות אסון" * כוחות ביטחון והצלה שהיו בכניסה למירון לא הבינו את גודל האירוע * שוטר תנועה כיוון אמבולנסים בעיקוף של 50 דקות לצפת, ולא אפשר להם לנסוע בדרך מהירה יותר
לרשימה המלאה

1. בסדרות משטרה טלוויזיוניות רואים לעיתים מצבים בהם שני נאשמים עומדים לדין יחדיו, וכל אחד מהם מאשים את האחר בעבירה המיוחסת לשניהם. התוצאה עלולה להיות ששניהם יזוכו בשל ספק סביר - ואם נאמין לתסריטאים, ייתכן שזו הייתה כוונתם מראש של שני העבריינים. מבלי לייחס כוונות פליליות לאיש, אחרי שלושה ימים של עדויות בוועדת נאור - זו עלולה להיות התוצאה גם כאן: הברדק כל כך גדול, עד שיהיה קשה לקבוע מי באמת אחראי ובאיזו מידה.
אז ככה: המרכז למקומות הקדושים מחזיק את כל התקציב של אתר מירון ומנהל את אירועי ל"ג בעומר, אבל לא את התחזוקה והבטיחות השוטפות. ועדת החמישה אחראית רשמית לשתי החלקות המרכזיות של האתר ולתפעולו 364 ימים בשנה - אבל לא למה שמתרחש מסביבו ולא לאירועי ל"ג בעומר. המשטרה אחראית על שלום הציבור, אבל אין כללים ברורים לניהול אירועי דת המוניים. קבוצות חרדיות קיצוניות עושות באתר ככל העולה על רוחן, ולא ממש מזיז להן מה אומרת המדינה ומה תחליט ועדת החקירה.
גם בתוך ועדת החמישה, שנועדה לפתור את המחלוקות האין-סופיות על האתר, אין הרמוניה: יש שני אשכנזים ושני ספרדים (אותה חלוקה עדתית, שלא לומר גזענית, המאפיינת את חיי הדת במדינת היהודים), יש ארבעה נציגים חרדיים ונציג אחד של המדינה, המנכ"ל אינו יכול כמעט לזוז ואין לו אפילו גישה למידע על חשבון הבנק שלה. הרב אפרים פרויליך, חבר הוועדה, לא הרגיש כנראה בסתירה שבדבריו כאשר מצד אחד טען שמדי שנה כמעט התרחש אסון במירון, ומצד שני התגאה ברקורד הנקי של הוועדה בתחום תביעות הנזיקין וטען שהיא מצליחה בתפקידה ולכן צריך להפקיד את האתר בידיה הבלעדיות.
הברדק הזה עוד יותר קיצוני מאשר אנחנו רגילים לראות במדינת ה"סמוך" וה"יהיה בסדר" שלנו (ראו את הבדיקות הסרולוגיות וחוסר ההיגיון בהנחיות הקורונה כדוגמה הכי עכשווית). אולי זה קשור לכך שמדובר בסופו של דבר באתר חרדי שמנוהל בידי חרדים. בלי אמירה שיפוטית ובלי כוונה לפגוע, במגזר הזה לא תמיד שוררים כללי ניהול והתנהגות המתאימים למדינה מערבית מתקדמת במאה ה-21. השמרנות הטבעית והעוינות לציונות באות לידי ביטוי גם כאן, ולכך יש לצרף את ההרגל הגלותי להתייחס בחשדנות לשלטונות ולנסות לעבוד עליהם. האם התוצאות הקטלניות ישנו תפיסות אלו? קשה להניח, ודאי כאשר מדובר בטווח המיידי ובדרגי ההנהגה. ראו כיצד הח"כים החרדיים התנגדו בכל כוחם להקמת ועדת נאור.
2. ההתקפה של הרב פרויליך על האדמו"רים אולי נשמעה מוזרה למי שאינו מכיר את המגזר החרדי. ככלות הכל, פעיל חרדי מרכזי מירושלים מדבר בלגלוג בלתי מוסתר על ה"אדמור"ים שמשחקים שעה-פלוס עם צמר הגפן" ועל כך שמוטב שהאדמו"ר יתבודד בחדרו וידבר עם המלאכים, ואז ייצא אל חסידיו להדלקה קצרה. למעשה, גם זה הולך מאות שנים אחורה. הרב פרויליך הוא איש בריסק - אחד ממעוזי המתנגדים לחסידות, מבית מדרשו של הגר"א מווילנה. והיה עוד משהו מאותו סוג: טענתו של הרב פרויליך לפיה במשך 11 שנותיו בוועדה הוא אינו מצליח להיפגש עם אריה דרעי - השר החרדי הבכיר ביותר ומי שהיה שר הפנים ברוב השנים הללו. למה? לשיטתו: כי אנחנו לא גורם פוליטי וש"ס למעשה אינה מעורבת בוועדה. שני ביטויים קטנים וסמליים ליריבויות שעודן חוצות את המגזר הזה, ומסייעות להבין כיצד נוצרה האווירה שהובילה לאסון מירון.
3. אם להאמין לרב פרויליך ולמנכ"ל הוועדה, אבי פריינד, הבעיה הכי גדולה במירון היא אנשי תולדות אהרון. וזה מוזר, בלשון המעטה. מדובר בקבוצה חרדית קיצונית, אולי צעקנית אך לבטח שולית, שאין לה נציגות במוסדות המדינה (אם היא בכלל מכירה בה). על-פי עדויותיהם, ההדלקה הגדולה של חסידות זו היא שיוצרת את התקהלויות הענק ואת הצפיפות שהשנה הסתיימה ב-45 הרוגים. כל הנסיונות להזיז את אנשי תולדות אהרון מקרבת הקבר למתחם סמוך ונרחב יותר, עלו בתוהו - כולל מול המשטרה והמשרד לשירותי דת שסירבו לגבות את ועדת החמישה.
יהיה צורך לשמוע את גרסת המשטרה והמשרד לטענות אלו, שכאמור - על פניו מעוררות תהיות קשות. מהיכן יש לקבוצה הזאת כוח שכזה? הרב פרויליך הטיל את האחריות לעבר מנכ"ל נתיבי ישראל לשעבר והמורשע בשחיתות בהווה, אלכס ויז'ניצר, אך לא ידע לומר מה הסיפור מעבר להפרחת החשד שיש איזשהו קשר ביניהם. וזה מוזר: מה למהנדס יליד אוקראינה המקורב לאביגדור ליברמן ולקבוצה חרדית כה קיצונית? לא סביר להניח שוויז'ניצר יוזמן להעיד - הסיפורים הנוגעים אליו הולכים כמה שנים אחורה, ומרים נאור ביקשה שוב ושוב מהעדים שלא להתפרס יותר מדי. אולי עדים אחרים יוכלו לשפוך אור על הטענות הללו, על מידת דיוקן ועל מה שעומד מאחוריהן.
4. אחרי שנשמעו כמה עדויות של אנשים שהיו אמורים לשאת באחריות דה-יורה כזו או אחרת לתפעול התקין והבטוח של הילולת מירון, התפנתה ועדת נאור להקשיב למי שנאלץ בעל כורחו לשאת באחריות דה-פקטו בעת האסון. החובש נחמן שמואל כהן, צעיר בן 22 בסך-הכל שעובד למחייתו כמחנך כיתה א', תיאר לחברי הוועדה באופן רהוט ומסודר את השתלשלות האירועים כפי שחווה אותם באותו לילה. מהרגע שבו התחיל להרגיש את גלי האדם ואת הדוחק, דרך תיאור הטיפול הכמעט-נואש בלכודים ועד לתיאור מצוקתו הנפשית בעקבות המחזות הקשים שראה.
בכל הנוגע לענייני רוחב - מה שבלט בעדותו של כהן היה הנתק שתיאר בהעברת המידע מאזור האסון לגורמי ההצלה והביטחון המרוחקים יותר. על-פי העדות, בזמן שפינו אנשים עוד התנגנה מוזיקה למעלה, שוטרים שהיו באזור לא הבחינו במה שקורה (מה שאומר שלא זיהו כנראה במשטרה את המדרגות כנקודת תורפה אפשרית), וגם בחפ"ק של איחוד הצלה אנשים היו בענייניהם ולא הבינו שמדובר באירוע רב נפגעים. לזה אפשר להוסיף את עדותו לפיה שוטר לא אִפשר לאמבולנס שבו פינה פצועים (קל) לפנות שמאלה ממירון לצפת, והצריך אותם לנסוע דרך צומת חנניה ולמעשה לעשות עיקוף של 50 דקות עד לבית החולים זיו.
הייתה זו עדות מסוג שונה לגמרי מאלו שנשמעו לפניה. עדות מרגשת ומצמררת במידה לא מבוטלת. לקראת סופה שאלה נאור את כהן בן כמה הוא, ולמשמע תשובתו ציינה שמדובר בחוויה קשה לכל החיים. היא שאלה האם קיבל טיפול נפשי מאז האסון והאם בארגון איחוד הצלה דאגו לו מהבחינה הזאת. כשאמר שהסתובב אחרי האסון עם תחושה שלפיה לא עשה מספיק, השיבה נאור, שניכר בהחלט היה שהתרשמה מהעד: "עשית הרבה".

תאריך:  24/08/2021   |   עודכן:  24/08/2021
+"בראש ספרתי כל הזמן כמה מתים ראיתי"
15:50 24/08/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

נחמן שמואל כהן, שהיה מראשוני המטפלים בפצועים ובהרוגים באסון מירון, העיד בפני ועדת החקירה הממלכתית  ▪  "רצתי לשוטרים וצעקתי 'אר"ן'. ראיתי פרצופים על הרצפה שוכבים ואנשים עולים עליהם. באותו שלב לא היו שם שוטרים, ולא מחסום. ראיתי את זה והבנתי מייד שזה הולך להיות אסון"  ▪  כוחות ביטחון והצלה שהיו בכניסה למירון לא הבינו את גודל האירוע  ▪  שוטר תנועה כיוון אמבולנסים בעיקוף של 50 דקות לצפת, ולא אפשר להם לנסוע בדרך מהירה יותר

נחמן שמואל כהן. אנשים צעקו שמע ישראל [צילום: לע"מ]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ברדק המנהלים והצמרמורת של החובש
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסון מירון
עידן יוסף
הרב שמואל רבינוביץ', המשמש כראש ועדת החמישה במירון, העיד בפני הוועדה ואמר כי ועדת החמישה לא הייתה מעורבת באירועי ל"ג בעומר    שלמה ינאי הגיב לו בדיון: האסון קרה בגלל שיותר מדי גופים לא התערבו
איציק וולף, איתמר לוין
אם היום הראשון של העדויות בוועדת נאור מרמז משהו על ההמשך, הרי ששתי שאלות מרכזיות צפויות לעמוד על סדר היום    האחת - בסיסית ונוקבת: האם מישהו ידע כמה אנשים יכולים להיכנס במטר רבוע אחד במתחם מירון    השנייה - רוחבית ומשמעותית: האם הדרג המדיני התערב משיקולים פוליטיים בשיקול דעתה המבצעי של המשטרה    סיכום יום העדויות הראשון בוועדת נאור
איציק וולף
מפקד המחוז הצפוני של המשטרה סיפר לחברי ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון על השתלשלות האירועים בל"ג בעומר בקבר רשב"י ועל כך שביום האירוע קיבל הודעה שלא תהיה מגבלת מספר משתתפים    "לא הייתה אפשרות לווסת ולחסום אנשים מלהגיע אל ההר וכי המשימה של המשטרה הייתה לדאוג לכך שהתנועה של האנשים תזרום כל הזמן"
עידן יוסף
סקר מצא כי חרדים רבים כלל אינם מודעים לזכויותיהם וננעים מפנייה לאגפי תלונות הציבור    רבים יעדיפו פנייה לרבנים או לעסקנים, ורבים אחרים יעדיפו שלא להתלונן כלל
איתמר לוין
זימנה את המפקד הנוכחי והמפקד הקודם של מחוז צפון במשטרה, מנכ"ל המרכז לפיתוח המקומות הקדושים והממונה על מחוז הצפון בו, רב המקומות הקדושים ומנהל האתר במירון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il