X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
התוכנית לייבוא עובדים זרים להיי-טק לא טובה ולא ישימה: הם לא יסתפקו בשכר נמוך מזה של עמיתיהם הישראלים ועלולים לבוא על חשבון העסקת עובדים עם פוטנציאל לא ממומש, כגון החרדים והערבים מומלץ לשרה פרקש הכהן לאפסן אותה ולהתמקד בפתרונות שבאמת יועילו לענף
▪  ▪  ▪
עובדים זרים? קודם כדאי למצות את הפוטנציאל שיש בארץנ[צילום: סופי גורדון/פלאש 90]
לא ממומשים
המוחות המבריקים של ישראל מבוקשים בכל העולם, ויש חברות שפותחות פה מרכזי פיתוח ועסקים רק בגלל זה, אז מדוע שאנחנו נוותר על מוחות ישראלים שקיימים אך לא ממומשים ונסתפק במוחות פחות טובים?

בסוף השבוע פורסם בכלי התקשורת רעיון שהעלתה שרת המדע, הטכנולוגיה והחדשנות, אורית פרקש הכהן, לפתוח את ענף ההיי-טק לייבוא מסיבי, כמעט בלתי מוגבל, של עובדים זרים. הנימוק: לדעתה, הצפת הענף בעובדים זרים תוריד את לחץ השכר, ובנוסף תסייע מיד לצמצום מצוקת כוח האדם בענף, שחסרים בו 15 אלף עובדים.
יש לציין שזה רעיון ישן, שכבר נדון פעמים רבות בפורומים שונים ובממשלות רבות, וכאז כן כעת, נדחה על-ידי רבים מראשי ענף ההיי-טק, כפי שעולה מהפרויקט המיוחד שפרסמנו (יום ב', 23.8.21). עד כה, הרעיון לא יצא לפועל מפני שאי אפשר לייבא עובדים זרים לישראל על אשרת תייר עם ויזת עבודה, כפי שקיים במדינות רבות, למעט ענפים מסוימים. מבלי לפגוע בכבודו של אף עובד, מהנדס טאלנט בהיי-טק הוא לא פועל תאילנדי.
העובדים הזרים לא פראיירים
הכוונה של השרה פרקש הכהן נכונה. היא זיהתה את הבעיה העיקרית שאיתה מתמודד ענף ההיי-טק. אבל מכל כיוון שלא נבדוק את הרעיון, נראה שההיתכנות שלו היא אפסית. את אחת הסיבות לכך מונה בפרויקט שלנו ד"ר צבי מרום, מנכ"ל באטמ ולשעבר יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים - וצודק בכך. הוא אומר שגם אם יצליחו להביא לפה טאלנטים מאוקראינה, הם לא יתרמו להורדת השכר, כי אין סיבה שהם יסכימו לעבוד בשכר נמוך ממה שמרוויח עמיתם הישראלי. הם לא פראיירים.
מעבר לזה, השרה בוודאי יודעת שהמחסור בטאלנטים בהיי-טק הוא עולמי, ומתקיים החל מעמק הסיליקון ועד להודו וסין. בדיוק כמו שיש תחרות על טאלנטים ישראלים, גם אנחנו מתחרים על מוחות מבחוץ - שאפשר להעסיק גם בעבודה מרחוק או במדינות שלהם. אין סיכוי שהם יבואו לפה או יצטרפו לחברות היי-טק ישראליות תמורת דולר אחד פחות ממה שיציעו להם במקום אחר, וממה שאותן חברות משלמות לעובדים הישראלים שלהן.

שרת המדע, הטכנולוגיה והחדשנות, אורית פרקש הכהן [צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90]

בהצעה הנוכחית של השרה יש נקודה מעניינת: היא מעודדת הבאת טאלנטים יהודים. זוהי מטרה ציונית חשובה, משום שהבטחת מקום עבודה היא פקטור חשוב בשיקולי עלייה. אלא שחלק מאותם מוחות יהודים כבר עובדים בהיי-טק במדינות מוצאם, ומשתכרים יותר מאשר יקבלו פה. הסיכוי שהם יוותרו על השכר הגבוה ועל המדינה שהם מכירים לטובת מקום מגורים אחר ושכר נמוך יותר - קלוש.
אין קיצורי דרך, אין קסמים
ואחרי שאמרנו את כל זה, צריך לשאול את השאלה המתבקשת: אם לא יבוא, אז מה כן? המחסור בעובדים בהיי-טק לא נולד בממשלה החדשה, וגם ממשלות קודמות התחבטו בשאלה מה לעשות. התשובה היא שאין קיצורי דרך, אין קסמים. יש תוכניות ארוכות טווח, שקיימות במגירות של משרדי הכלכלה, המדע, משרד ראש הממשלה וגופים ממשלתיים ואחרים נוספים. התוכניות עוסקות בהשקעה הרבה יותר רחבה בהכשרת אנשים לתחומי הטכנולוגיה - החל מבתי הספר היסודיים, דרך חטיבות הביניים והתיכונים, וכלה במוסדות האקדמיים. זה נעשה, אבל לא מספיק, בפרט לא במגזרים שמדובר עליהם רבות כפוטנציאל לא ממומש להצטרפות להיי-טק, ובהם חרדים, ערבים ונשים.
השרה פרקש הכהן יודעת זאת היטב. לראייה, גם היא עצמה יצאה עם תחילת הקדנציה שלה, וזה היה ממש לא מזמן, בלשון המעטה, בשורה של תוכניות שנועדו לטפל בהגדלת אחוז המועסקים בענף ממגזרים אלה. הביקורת על תוכניות אלה היא שהן לטווח ארוך, זה נכון, אבל למען השם, צריך להתחיל ליישם אותן מתישהו. עד היום היו הרבה יותר דיבורים מאשר מעשים. תקציבים ניתנו והוקמו גופים שנועדו לסייע לענף, אבל התשתיות לא שופרו ותוכניות הלימודים של החינוך הטכנולוגי לא תוגברו.
ערב פתיחת שנת הלימודים, לא נראה שמשהו הולך להשתנות. החינוך הטכנולוגי היה החצר האחורית של מערכת החינוך. בעקבות הקורונה הוא התקדם לחצר הקדמית, אבל הוא עדיין לא מקבל את תשומת הלב הנדרשת. כאן טמונה ההזדמנות של השרה פרקש הכהן להטביע את חותמה לשינוי בתפיסת העולם ובסדרי העדיפות, להציב את ההיי-טק בראש סדר היום הלאומי ולא להיזכר כמי שניסתה להציף את מרכזי הפיתוח בעובדים זרים. המוחות המבריקים של ישראל מבוקשים בכל העולם, ויש חברות שפותחות פה מרכזי פיתוח ועסקים רק בגלל זה, אז מדוע שאנחנו נוותר על מוחות ישראלים שקיימים אך לא ממומשים ונסתפק במוחות פחות טובים?

תאריך:  25/08/2021   |   עודכן:  25/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מהנדס בהיי-טק הוא לא פועל תאילנדי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
חמאס התלונן למודיעין המצרי כי ארגון הג'יהאד האיסלאמי הוא שעומד מאחורי ההסלמה עם ישראל    גורמי ביטחון בכירים בישראל אומרים כי מדובר בטענה שקרית אולם בין חמאס לג'יהאד האיסלאמי קיימת מתיחות על-רקע דברים שאמר מנהיג הארגון זיאד נח'אלה על המלחמה האחרונה
דן מרגלית
הבעתי דעתי שמבצעי צה"ל השיגו את התוצאה המעשית האפשרית שהיא רחוקה מן הרצוי, אבל אין ברירה; והבעתי תמיכה בסיוע לרצועת עזה בחשמל ובמים ובבניית נמל בעומק הים ובמתן רשיונות עבודה באישור השב"כ ביישובים הישראלים אם יתקיים השקט
עומר מואב
פודקאסט מרתק: שיחה בין ג'רמי פוגל יוזביץ ורועי משקפת את ההבדלים האידיאולוגיים בין השניים    רועי הוא איש ימין, לא מתרגש מתקינות פוליטית, מעריץ את תומס סואל ואת בן שפירו    ג'רמי מאוד לא אוהב את הדברים ומאתגר יפה את רועי בטענות שונות על הסביבה השונה של קבוצות שונות
דן מרגלית
תפקיד צה"ל אינו רק למנוע תקרית כה נוראה שמחבל פלשתיני ירה אל החריר בקיר ופגע בצלף בראל חדריה שמואלי, שהכל מאחלים לו החלמה ושיקום מהירים    כל התקרבות לגדר ולקיר ולנוכחות הצה"לית בתחומי ישראל חייבת להיענות באש מהירה עוד לפני שהמחבלים מעזים לפרק את הגדר או לירות לעבר לוחם ישראלי
יעקב קורי
רוב הפליטים ברחו בהוראת מנהיגיהם ומיעוטם גורשו על ידנו במהלך המלחמה, אבל לישראל אין כל מחויבות להחזיר אפילו פליט אחד כפי שהפולנים, הרוסים, הטורקים וההודים לא חושבים להחזיר פליטים, וכמו גם שלא יעלה על הדעת של עירק, מצרים, סוריה ותימן להחזיר פליטים יהודים שברחו משם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il