כשבא אלון לגליל הוא כרת ברית עם שייח' אבו-יוסוף, מנהיג השבט הבדואי הקטן ערב אל-הייב, שמחנהו היה סמוך לגבול עם סוריה, ממזרח לראש-פינה. אבו-יוסוף יזם את הברית הזאת. ירוחם כהן כתב: "הדבר נראה לנו תמוה, מאחר שמצבנו היה באותו זמן בכי רע. הידיעה עוררה את סקרנותו של יגאל אשר החליט לעמוד אישית על מניעי השייח' לצעדו זה. יגאל יִיחס להצטרפות השבט חשיבות מדינית שאינה נופלת בערכה מן החשיבות הצבאית. ניתנה הוראה למפקד 'מבצע מטאטא',
9 שנערך באותם הימים, לא לפגוע באנשי שבט זה. ליתר ביטחון נתלווה אל הכוח שפעל באותו אזור איש מבני הסביבה כדי להבטיח את הדבר. הביקור אצל השייח' אבו-יוסוף לא נערך מיד אלא כעבור זמן.
"בבוא המועד יצאנו בשני ג'יפים חמושים במקלעים לעבר הכפר טובא. יגאל, שלא מלאו לו שלושים שנה ואף נראה צעיר מכפי גילו, חשש שמא בהופיעו בלא מדים ודרגות, שלא לדבר על חתימת שפם או מגפיים, לא יאמין השייח' הזקן שהוא מפקד הכוח היהודי. הוא החליט אפוא להציג את עצמו כסגן המפקד אשר נשלח על-ידי מפקדו להכיר את השייח' ואנשיו ולקבוע את פרטי ההסכם. מנו פרידמן ואני הכינונו את הביקור מראש כדי לשוות לו מעמד מכובד וכדי למנוע הפתעות מצד הגבול הסורי.
"בשעה היעודה הגענו אל המחנה. במרכז המאהל ניצבה מחלקה של בדואים צעירים לבושי מדים צבאיים של הצבא הצרפתי. בידיהם היו רובים משלושה-ארבעה סוגים ואשפות כדורים עיטרו את חזיהם. השייח' הזקן קידם אותנו במאור-פנים ובצרור ברכות ערביות מסורתיות. יגאל עבר על-פני המסדר המוזר והבלתי-רגיל ולאחר מכן נכנסנו לאוהלו של השייח' וגלגלנו שיחה על צוק העיתים על בעיות החקלאות ועל מזג-האוויר. משהרגשנו שיצאנו ידי חובת הנימוסים גילגל יגאל את השיחה לאפיק ענייני יותר. הוא אמר לשייח' כי מפקדו שמע על נכונותם להצטרף לכוחותינו והינה על כן נשלח הוא יגאל להיפגש עמו כדי להסדיר את הדבר. לפני שכילה דבריו הפסיקוֹ השייח' בנעימת תוכחה: 'הוי בני עקיל
10, אל תנסה לשטות בזקן כמוני. הכרתי את סבך אבי אימך רבי אלתר שוורץ המנוח מוותיקי ראש-פינה. אני מכיר את אביך זה שבעים וחמש שנה. אתה הוא המפקד היהודי ומתוך אמון בך מוכן אני לקשור את גורל שבטי עם גורלכם'.
"דבריו של השייח' החמיאו מאוד ליגאל. ללא גינונים של טקס שאל את אבו-יוסוף מה הניעוֹ לעשות צעד בלתי רגיל זה. השייח' השיב, ודבריו נשמעו כנאמרים בגילוי לב ובכנות: 'בתורה כתוב כי הארץ הזאת מיועדת ליהודים ואין לחלוק על כתבי הקודש. אני ואנשי רוצים לחיות בשלום כאזרחים נאמנים למדינה היהודית'. כן אמר השייח' כי הוא מתנגד למלחמה וביקש לחסוך דם וסבל. מניסיונו הרב ביחסי שכנות טובה עם היישובים היהודיים למד שיהודים וערבים יכולים לחיות בכפיפה אחת בשלום. הוא הטיח דברים בוטים נגד נציגות הוועד הערבי העליון בצפת, שהתעמרה באוכלוסייה הערבית והתיימרה לניצחון בעוד שהסיכויים הם לטובת היהודים. יגאל סבר כי שני הנימוקים האחרונים הם שהכריעו את הכף בשיקוליו של השייח' שכן ידענו כי נקמת-דם שררה בינו לבין הוועד הערבי העליון ואמונתו בניצחון היהודים אך סייעה לו להחליט ברוח זו.
"אף כי התרשמנו מכנותו של השייח' ורצינו מאוד להיעזר באנשיו לתפקידי סיור, ריגול והטרדת הכוחות הסוריים, ביקשנו לעמוד על מהימנותו. יצאנו עם השייח' אל מחוץ לאוהל. הוא התבקש לדווח על הצבא הסורי ממזרח לירדן מעבר לגשר בנות-יעקב. השייח' נתן תשובה מקיפה ומפורטת על העוצמה המרוכזת שם. השווייתי את האינפורמציה של השייח' עם הידיעות שהיו ברשותנו ומצאתיה מדויקת. דבר זה שיכנע אותנו סופית ויגאל החליט לצרף את השייח' ואנשיו לכוחותינו. כדי להבטיח קשר הדוק בין השבט ובין הפיקוד מינה יגאל בו ביום את יצחק חנקין כמפקד יחידת הבדווים אשר בכינוי 'פל-הייב'
11 צורפו אליה חוליית חבלנים וחוליית מקלענים מאנשי הפלמ"ח. נפרדנו מהשייח' בתקיעת-כף, שסימלה את הברית הלוחמת הראשונה בין יהודים לערבים במדי ישראל".
12