X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
עוד מבט על דוח המבקר בנושא הקורונה

הכי חמור, ששום דבר איננו מפתיע

מתניהו אנגלמן מאשש את מה שכולנו ידענו או הרגשנו בזמן אמת: הניהול הסוליסטי של נתניהו, חוסר האמון במנהיגות, אכיפת הבידוד שלא הייתה, העדר הפקת לקחים, הלימוד מרחוק שנכשל, ההימנעות מהכנות לשעת חירום דווקא בשל כך המחדלים של נתניהו וממשלותיו חמורים עוד יותר: הדברים היו גלויים לעין כל, והם לא פתרו אותם. המחיר היה בחיי אדם ובנזק כבד למשק
▪  ▪  ▪
אחריות מיניסטריאלית ואישית [צילום: פלאש 90]

בניגוד לצה"ל, בו כידוע כל דבר מתחלק לשלושה חלקים, את דוח מבקר המדינה על ההתמודדות עם הקורונה ניתן לחלק לשניים בלבד: מה שכולנו ידענו ומה שכולנו הרגשנו. הדבר כמובן לא מפחית בכהוא זה את חשיבות עבודתם של מתניהו אנגלמן וצוות משרדו - הראויים לכל שבח על ביצועה המקיף בעיצומה של המגיפה - שכן יש משמעות לכך שהדברים נאמרים בצורה מוסמכת וממוסמכת. אבל העובדה שהדברים בגדול היו ידועים, רק מעצימים עוד יותר את עוצמת המחדל והכשלונות של בנימין נתניהו ושתי ממשלותיו.
שיהיה ברור: מדובר במשבר עולמי חסר תקדים בהיקפו ובהשלכותיו, וברור שלא ניתן היה לנהל אותו בצורה מושלמת מהיום הראשון. נתניהו ראוי להערכה על כך שנטל לידיו את ניהולו ולא הסתתר מאחורי שרים ופקידים, ולהערכה רבה עוד יותר על השגת החיסונים הרבה לפני מדינות גדולות ועשירות פי כמה מאשר ישראל. לצד זאת, הוא נושא באחריות לכשלים המשמעותיים עליהם מצביע אנגלמן, ובחלק מהם מדובר לא רק באחריות מיניסטריאלית מתוקף תפקידו, אלא גם באחריות אישית מכוח פעולותיו.
נתניהו ניהל את המשבר, במידה רבה, כהצגת יחיד בה הממשלה והדרג המקצועי ממלאים לכל היותר תפקידי משנה, אם לא פועלי במה בלבד. אנגלמן אומר שזה לא תקין: יש נוהל חירום בו אמורה הממשלה לעבוד, יש דרכי פעולה של ממשל תקין, יש דרישות של מערכת דמוקרטית. נכון שכאשר מדובר בחיי אדם, יש יתרון לעבודה מהירה של בודד או בודדים; אבל לא בכל מחיר. וכאן המחיר היה כבד מדי: נתניהו לבדו החליט מהו תרחיש הייחוס לקראת הגל השני, נתניהו לבדו קבע את היקף תוכנית הסיוע, נתניהו לבדו בחר את הערים שייכנסו לבידוד. התוצאה הייתה העדר הכנה מספקת לגל השני, תוכנית סיוע שלא נוצלה במלואה ומוקדי תחלואה שלא טופלו כיאות. במילים אחרות: התוצאה הייתה חיי אדם ונזק כלכלי כבד.
העובדה שנתניהו פעל לבדו גם הובילה לכך שלא הייתה בקרה מספקת, אם בכלל, על יישום ההחלטות. כאשר האחריות מבוזרת, גם הפיקוח מבוזר. וכאשר כל האחריות נתונה בידי אדם אחד, עסוק ביותר, באופן טבעי אין לו זמן גם להחליט וגם לפקח. דוגמה בולטת במיוחד היא הבדיקות האפידמיולוגיות, שהחלו תשעה חודשים לאחר שנתניהו הורה לבצע אותן. למה? כי איש לא ביצע וידוא ביצוע. ואולי הכי חמור: העדר הפקת לקחים בין הגל הראשון לגל השני. עובדה זו מחזקת את הרושם מזמן אמת: הגל הראשון נוהל די טוב, משום שהופתענו ואנחנו אלופי העולם באלתור; לאחר מכן המצב החמיר, כי היה צורך לתכנן - ובזה אנחנו טובים כמו בהוקי קרח.
כשלים ארוכים בבריאות, באוצר, בהסברה ובחינוך
מעבר לניהול המשבר עצמו, אנגלמן מצביע על שורה של כשלים ארוכי שנים - ונא לזכור שנתניהו היה ראש הממשלה במשך 11 שנים לפני שהקורונה הגיעה. אחד מהם, חמור במיוחד, היה במשרד ראש הממשלה: במטה ההסברה הלאומי לא אוישו משרות בכירות, וכך הוא לא יכול היה לתפקד כראוי בזמן הקורונה. למה זה חמור במיוחד? כי כולנו יודעים עד כמה היה חשוב שהציבור יבין, יפנים ויבצע את המגבלות - וההסברה הייתה הדבר החיוני ביותר לשם כך. אבל במקום שמטה ההסברה הלאומי יוביל, כפי שעליו לעשות, המשימה הוטלה על משרד הבריאות - שלא היה, ולא אמור היה, להיות ערוך לקראתה. אנקדוטה אחת: תוכנית ההסברה של המשרד לא עודכנה מאז 2007 ולא הייתה בה כל התייחסות לרשתות החברתיות. האם זה קשור לעובדה שהמשרד היה כמעט כל השנים הללו בידי יעקב ליצמן?
נישאר במשרד הבריאות. בתי החולים נכנסו לקורונה עם מחסור חמור במיטות טיפול נמרץ ובכוח אדם רפואי וסיעודי במחלקות אלו. הדרג המקצועי התריע שנים על המשבר, אך נתניהו וליצמן לא עשו דבר. להפך: הוא הלך והחמיר. התוצאה הייתה הצורך לסגור מחלקות אחרות ולבטל טיפולים אחרים כדי לטפל בחולי הקורונה. לפחות חלקית ניתן היה למנוע את זה, אם המערכת הייתה ערוכה ברמה המתאימה לשגרה.
כשל רוחבי בולט נוסף היה בתחום החינוך. יצא לי לשאול כבר בגל הראשון, כיצד זה שאין אצלנו תוכנית ללמידה מרחוק ולו כמענה לסכנות הביטחוניות. הרי ברור שהמלחמה הבאה עם חיזבאללה עלולה להכניס חלקים ניכרים מישראל לממ"דים ולסגור את בתי הספר, אז איש לא מתכונן לזה? אנגלמן נותן את התשובה הלא-מפתיעה: לפחות מאז 2016 יש תרגילים ללמידה מרחוק, אבל הכשלים שהתגלו בהם לא נפתרו. בפברואר שעבר, ממש ערב הקורונה, התקיים תרגיל ארצי נוסף. אמורים היו להשתתף בו כל בתי הספר (להוציא את המגזר החרדי, כי כנראה שם מוותרים מראש על למידה מקוונת, כדי שלא לטמא נפשות רכות בתועבות האינטרנט). כמה השתתפו בפועל? 70%.
גם משרד האוצר לא היה מוכן לשעת חירום, למרות שרשות החירום הלאומית קבעה לפני שנים כיצד עליו לפעול במקרה כזה. ונזכיר שוב: שיתוק של המשק עלול להתרחש כל יום, אם חסן נסראללה יחליט להמטיר עלינו חלק מ-100,000 הטילים שברשותו. אבל המשרד הכלכלי החשוב ביותר לא היה ערוך כמו שצריך. ונוסיף את מה שאנגלמן אינו מציין: השר דאז, ישראל כ"ץ, רוקן את האוצר בצורה שיטתית מהפקידים הבכירים ורב עם האחרים. המשרד נכנס לקורונה כאשר הוא לא רק בלתי מוכן, אלא גם חבוט וצולע.
לא מצא אפילו דבר חיובי אחד בקבלת ההחלטות
עוד דברים שכולנו הרגשנו ושהמבקר נותן להם חותמת: העדר האכיפה וכשלון הלמידה מרחוק. המשטרה עשתה רעש וצלצולים, פרסמה מדי יום שבחים עצמיים על מספר הקנסות שחילקה - אבל בפועל, אנו קוראים בדוח, היא לא אכפה את הבידוד (שזה הדבר החשוב ביותר), ובהמשך 2020 למעשה לא פעלה במוקדי ההדבקה בבני ברק ובדיר אל-אסד. ואילו בתחום החינוך מראה המבקר, כי חלק ניכר מן התלמידים לא השתתפו בתוכניות המקוונות. על הזמן שהשקיעו בפועל מי שכן השתתפו ועל התועלת שצמחה להם, יכול להעיד כל הורה.
וכאן אנחנו חוזרים לנקודת ההתחלה. אם כולנו הרגשנו שאין אכיפה של ממש, אם כולנו הרגשנו שאין באמת למידה מרחוק, אם כולנו חיכינו בתורים לבדיקות והמתנו במתח לתוצאות, אם כולנו התייבשנו בהמתנה למוקד הטלפוני של הביטוח הלאומי, אם כולנו קראנו את ההתרעות מפני חל"ת בלתי יעיל המעודד בטלנות, אם כולנו שמענו או הרגשנו שהסיוע מגיע לאט מדי, אם לכולנו היה במקרה הטוב אמון בינוני במקבלי ההחלטות - איפה היו הממשלה, שריה, פקידיה והעומד בראשה? דווקא משום שאין בדוח המבקר הפתעות דרמטיות, הוא זועק לשמים: כיצד זה שהדברים לא טופלו, ודאי שלא בצורה מלאה, בזמן אמת?
אנגלמן היה המועמד של נתניהו לתפקיד מבקר המדינה, ועד היום לא היה נשכני מדי כלפיו ואף הלך לקראתו (למשל במימון הגנתו). אבל אותו אנגלמן לא מצא אפילו דבר חיובי אחד לציין בתמצית הפרק העוסק בקבלת ההחלטות בראשות נתניהו; יש כאלה, חלקם מאולצים, בכל הפרקים האחרים. זו אמורה להיות יקיצה לחסידי נתניהו המייחסים לו הצלחה מסחררת במאבק בקורונה והמאשימים את נפתלי בנט בכישלון מסחרר לא פחות. סביר להניח שזה לא יקרה, כי לעובדות כידוע כבר אין שום חשיבות.

תאריך:  31/08/2021   |   עודכן:  31/08/2021
+"לא נהסס לשנות תוכניות לפי התחלואה"
20:17 31/08/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

מערכת החינוך צפויה להיפתח ללא הגבלות משמעותיות ועם כ-91 אלף תלמידים בבידוד, 35 אלף מהם מאומתי קורונה  ▪  שרת החינוך: אחרי שנה וחצי מורכבות אסור היה לנו להשאיר את הילדים מאחור. אנחנו בודקים מעל מיליון תלמידים במדינת ישראל. המשמעות היא שנזהה מאומתים שאילולא הפתיחה ב-1 בספטמבר הם היו ממשיכים להסתובב בקהילה

כמיליון תלמידים נבדקים בבדיקות אנטיגן מהירות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+מהי מטרת מדיניות הקורונה
18:15 31/08/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

ארה"ב חייבת לתת לעצמה תשובה ברורה: האם היעד של הגבלות הקורונה הוא בלתי מציאותי - להגיע לאפס הדבקות - או להוריד למינימום את התחלואה הקשה

לא מקשה אחת [צילום: ג'ף צ'יו, AP]
+פי שניים נוגדנים למחוסנים בחיסון מודרנה
17:25 31/08/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

במחקר שבדק את הנוגדנים לקורונה בגופם של 2,500 נבדקים בבלגיה נמצא כי אצל הנבדקים שקיבלו שתי מנות חיסון של מודרנה נמצאה כמות יותר מכפולה של נוגדנים מאצל הנבדקים שחוסנו במנות חיסון מתוצרת פייזר

[צילום: ביל פייקס, AP]
+המשטרה לא אכפה את חובת הבידוד
13:51 31/08/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הבדיקות והאכיפה בירושלים ובני ברק לא תאמו את חומרת ההתפרצות בהן  ▪  איזורים בהם החמירה התחלואה לא הוכרזו כמוגבלים; הוועדה בראשות נתניהו כלל לא התכנסה בחודשיים בהם גאתה ההידבקות

בני ברק. כפליים מהממוצע הארצי [צילום: גילי יערי, פלאש 90]
+הרגולטורים הפיננסיים פעלו במהירות וביעילות
13:51 31/08/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

ליקויים במתן ההלוואות בערבות מדינה: התהליך היה ממושך, הרוב המכריע של הבקשות אושרו רק בבדיקה חוזרת, חלק מן הכסף לא שימש למטרתו המוצהרת

אין גמישות מספקת [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
+כמה קשישים יש בישראל? לא ברור
13:51 31/08/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הנתונים על האוכלוסייה הפגיעה ביותר לקורונה אינם חד-משמעיים ומחלוקת בין משרדי הרווחה והשוויון החברתי מנעה יצירת מאגר מידע אחיד

לא קבעו סדרי עדיפויות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+מחסור קשה בכוח אדם בטיפול נמרץ
13:51 31/08/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

התמותה בספטמבר-אוקטובר אשתקד הייתה גבוהה ב-22%-26% מאשר בשנה הקודמת  ▪  מערכת האשפוז נכנסה למגיפה בלא יתרות ותוך עומסים כבדים - אשר חייבו להפסיק טיפולים רגילים

מחלקת קורונה בבית החולים בילינסון [צילום: יוסי אלוני, פלאש 90]
+המתנה ממושכת והעדר ריחוק חברתי בבדיקות
13:51 31/08/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

שיעור הבדיקות החיוביות במגזר החרדי ממשיך להיות גבוה במיוחד גם בסוף השנה הראשונה של המגיפה  ▪  ההמתנה לבדיקות הייתה ארוכה ב-50% מן הזמן שנקבע במכרז; במעבדות נוצרו צווארי בקבוק - או מחסור בעבודה

דגימות ללא תיעוד [צילום: יוסי זלינגר, פלאש 90]
+מערך החקירות האפידמיולוגיות לא עמד ביעדים
13:50 31/08/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הזמן לפתיחת חקירה מאז איתור החולים היה גבוה בהרבה מכפי שנקבע  ▪  4,500 חולים סירבו לשתף פעולה; חקירה נפתחה נגד אחד בלבד  ▪  רק הורדת מספר המגעים שיש לאתר הובילה לכך שהחקירות עמדו בו

תוצאות באיחור [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
+כשלים רבים של נתניהו וממשלותיו
13:50 31/08/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

נתניהו קיבל לבדו החלטות מרכזיות, לא עקב אחרי מימושן, החליט על תרחיש מחמיר ולא בדק את השלכותיו  ▪  המל"ל הפך לגוף אופרטיבי, בעוד הממשלה לא עבדה במתכונת חירום  ▪  אי-כינוס קבינט הקורונה ביולי-אוגוסט 2020 תרם לצורך בסגר בספטמבר  ▪  היציאה מהגל הראשון הייתה מהירה מדי ולא הופקו לקחים בין שני הגלים

לא הביא לממשלה [צילום: לע"מ]
+סכנה לאבטלה כרונית בשל תוכניות החל"ת
13:50 31/08/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מענה לקוי של הביטוח הלאומי לפונים אליו בשיא המשבר  ▪  צמצום בהכשרות המקצועיות דווקא אל מול הגאות באבטלה  ▪  הביטוח הלאומי שילם דמי אבטלה של 923 מיליון שקל למי שאינם זכאים לכך

הטיפול במובטלים במשבר הקורונה / משרד מבקר המדינה
שירות התעסוקה בירושלים, יולי 2020
+לציבור לא היה אמון במקבלי ההחלטות
13:50 31/08/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

ההסברה נוהלה באלתור ובניגוד לתוכנית לשעת חירום שתורגלה ב-2018  ▪  רוב ההסברה הוטלה על משרד הבריאות, שלא היה ערוך למשימה  ▪  משרות מרכזיות במטה ההסברה במשרד רה"מ לא היו מאוישות והוא נדחק לשוליים

ההסברה לציבור במשבר הקורונה / משרד מבקר המדינה
פחות משלוש בסולם של עשר [צילום: פלאש 90]
+תוכנית הסיוע מומשה ב-81.3% בלבד
13:50 31/08/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אין תיעוד על האופן בו נקבעו היקף התוכנית וסעיפיה  ▪  למרות נוהל שהוצא בשנת 2018, משרד האוצר לא השלים את היערכותו למגיפות

ההתנהלות התקציבית במשבר הקורונה / משרד מבקר המדינה
כץ. המשרד לא היה ערוך [צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת]
+הלמידה מרחוק הייתה חלקית מאוד
13:49 31/08/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הבעיות שהתגלו במהלך הקורונה נחשפו כבר בתרגילי החירום השנתיים מאז 2016  ▪  80%-55% לא התחברו אשתקד לאתרים של ספקי התוכן  ▪  הכשלים עלולים להגדיל את הפערים החברתיים הקיימים ממילא

הוראה ולמידה מרחוק במשבר הקורונה / משרד מבקר המדינה
אין מספיק מחשבים [צילום: טד וורן, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכי חמור, ששום דבר איננו מפתיע
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
הפעילות בתנאים של חוסר וודאות
טירה  |  31/08/21 18:55
2
נתניהו פעל! ולא הכיל מוות!
מפוכח  |  31/08/21 19:51
3
רק שחכ לצין שישראל יצאה ראשונה
מהגלים הראשונים  |  31/08/21 21:05
4
איתמר לוין - מחדלים.
א.ל. רמת-גן  |  31/08/21 22:36
 
- עוד פייק
אישש  |  1/09/21 08:14
 
- בושה ל NFC שאיתמר לוין כותב
tty  |  1/09/21 09:13
5
איתמר לוין שופר פגום וסדוק
ראאם  |  1/09/21 10:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איתמר לוין
הבדיקות והאכיפה בירושלים ובני ברק לא תאמו את חומרת ההתפרצות בהן    איזורים בהם החמירה התחלואה לא הוכרזו כמוגבלים; הוועדה בראשות נתניהו כלל לא התכנסה בחודשיים בהם גאתה ההידבקות
איתמר לוין
ליקויים במתן ההלוואות בערבות מדינה: התהליך היה ממושך, הרוב המכריע של הבקשות אושרו רק בבדיקה חוזרת, חלק מן הכסף לא שימש למטרתו המוצהרת
איתמר לוין
הנתונים על האוכלוסייה הפגיעה ביותר לקורונה אינם חד-משמעיים ומחלוקת בין משרדי הרווחה והשוויון החברתי מנעה יצירת מאגר מידע אחיד
איתמר לוין
התמותה בספטמבר-אוקטובר אשתקד הייתה גבוהה ב-22%-26% מאשר בשנה הקודמת    מערכת האשפוז נכנסה למגיפה בלא יתרות ותוך עומסים כבדים - אשר חייבו להפסיק טיפולים רגילים
איתמר לוין
שיעור הבדיקות החיוביות במגזר החרדי ממשיך להיות גבוה במיוחד גם בסוף השנה הראשונה של המגיפה    ההמתנה לבדיקות הייתה ארוכה ב-50% מן הזמן שנקבע במכרז; במעבדות נוצרו צווארי בקבוק - או מחסור בעבודה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il