X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בט"ו בניסן יצאו בני ישראל ממצרים ביד רמה - הגאולה בתפארתה, התבואה צומחת ויוצאת מחביון החורף חג השבועות החל בעת הקציר שהתבואה נקצרת ומוכנה למאכל אדם
▪  ▪  ▪
ביכורים הנה הבאנו [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

התורה מציינת את המאפיין החקלאי של כל חג וחג כמובא בספר שמות: "שלוש רגלים תחוג לי בשנה, את חג המצות תשמור למועד חודש האביב... וחג הקציר ביכורי מעשיך אשר תזרע בשדה וחג האסיף בצאת השנה, באספך את מעשיך מן השדה" (כ"ג, ט"ו).
מדוע ציין הקב"ה את המאפיין החקלאי של כל חג וחג? הרשב"ם בפירושו על הפסוק כותב: "הרי שלושה רגלים תלויים כולם בפירות הארץ - אביב, קציר ואסיף". ולכן חג הסוכות אף שזמנו בתחילת השנה היהודית, מציינת התורה שהוא חל "בצאת השנה", כלומר בסופה של השנה החקלאית, שלאחריה זורעים את תבואות החורף.
הרב שמשון רפאל הירש בפירושו על הפסוק כותב: "הרי שהרגלים האלה חלים דווקא בעונה שעבודת האדמה בעיצומה, ונצטווינו לנטוש את שדותינו, בתינו וחצרותינו בזמן שכזה, שענייני הפרנסה החומרית הם בראש דאגותינו, כדי להראות לפני ה' במקדש תורתו כבנים ועבדים לתורה הזאת. נמצא שקיום מצוה זו הוא מעשה רב של הקרבה עצמית מצד כל אחד ואחד, ומעשה זה בא להסיר מעל לב כל יהודי ויהודי את אזיקי הכפור של החומרנות".
במבט אחר, ניתן לראות שאין קשר בין היבול לחגים. לו הייתה התורה ניתנת לעם שעובד את אדמתו וחי לפי הלוח החקלאי, היה הדבר מובן. אולם התורה ניתנה במדבר סיני לעם שיצא זה עתה מעבדות בחומר ובלבנים, ועומד לפני ארבעת אלפים שנים שברובו לא יעבוד את אדמתו, אך יחגוג את החגים. מדוע א"כ הוזכר המועד החקלאי המקביל - אביב, ביכורים ואסיף?
לכן, יש הסוברים שהזכרת המועדים החקלאיים באה לעורר אותנו במחשבה להנחותינו לראות את החגים כקשורים זה לזה כקשר שבין האביב, לבין הביכורים והאסיף. לבחון את ההקבלה שבין החגים לבין עונותיהן החקלאיות ולהפיק את הלקח. מסביר זאת המגיד מלומז'ה בספרו "עבודת עבד" על קיום תהליך של הבשלת התבואה, קצירת התבואה ואיסומה של התבואה. חג הפסח - חג החרות הוא הגרעין לשלושת המועדים.
בט"ו בניסן יצאו בני ישראל ממצרים ביד רמה - הגאולה בתפארתה, התבואה צומחת ויוצאת מחביון החורף. הפסח חל בעת האביב שהתבואה בקמותיה. חג השבועות החל בעת הקציר שהתבואה נקצרת ומוכנה למאכל אדם. חג הפסח יום לידת האומה, חג השבועות - חג מתן תורה, יום היותה של האומה הישראלית ליום ה"בר - מצווה". במתן תורה טרם הגענו לשלמות. כאשר חולפים ימי הקיץ עת הגרנות ומגיעים לימי התשובה - ניתן לשמוח כי בחג הסוכות "בצאת השנה באספיך את מעשיך מן השדה" - בחג האסיף יש שכר לעמל.
להזכרת המועד החקלאי המקביל לחג: "משום דהתורה מוסבת לזמן שיהיו ישראל שרויים על אדמתם בארצם, ואז תכונות האלה שבתורה הם מעניין הזמן והמצב בהווייתם בשדה", מובא בספרו של הרב ברוך הלוי אפשטיין "תוספת ברכה" על פרשת פנחס נימוק נוסף ביכורים, קציר, שבועות, אסיף - מהחל חרמש בקמה.
אולם יש לראות שמכיוון בגלות אין לנו נחלה, שדה וכרם, מכוון יותר השם 'עצרת' שעניינו המשך לחג המצות, חג נצחי וקיים בארץ ובגולה על-פי עניינו ממצוות אכילת מצה שנוהג בכל מקום ובכל זמן... וכן נקרא אצלנו חג הסוכות - אף על-פי שהתורה קראה אותו בשם 'חג האסיף', יען כי שם חג האסיף מכוון יותר לעת שישראל שרויים בארצם על אדמתם. עניין אוסף התבואה לגורן הוא להם סמל החג, כהוראת לשון הפסוק חג האסיף 'באספך מעשיך מן השדה'...מה שאין כן בגלות שאבדנו קורת רוח ושמחת לב ממצב כזה ונשאר לנו בחג זה רק מצוות ישיבה בסוכה שאינה תלויה בארץ ונוהגת בכל מקום ובכל זמן ולכן נקרא החג הזה על שם מצווה זו 'חג הסוכות'".
סמלי החגים המציינים משמעויות של רוח וחומר המשולבים יחדיו, אין הם גורמים נפרדים יש לראות אותם יותר כניגודים משלימים.

תאריך:  14/09/2021   |   עודכן:  19/09/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
ביום הכיפורים, כשרבים יאמרו בבתי הכנסת: "כל באי עולם יעברון לפניך...", אשא בלבי תפילה, שבשנת תשפ"ב ישוררו הלבבות את המלים משירה של המשוררת חיה קדמון, שנכתב לפני יותר מיובל שנים - "תאומים ילדה אותנו הארץ הזו"
יוסי אוחיון
יש להניח כי למרות הדממה הזמנית התמוהה, קום יקומו נתניהו, יועציו ונתיניו ויטילו את האשם על בנט וממשלתו בטענה השגורה בפיהם "ממשלת השמאל המסוכנת לישראל". הם לא ירגישו לא אשם, לא בושה ולא מבוכה אם מאן דהו ישאל: אולי גם לכם הייתה "תרומה" למצב?
יוסי אחימאיר
מיום ליום מתברר גודל הנזק שנגרם במחדל השב"ס. על כן, אי-אפשר לעבור לסדר היום על הבריחה מאחריות. על ראשת השב"ס להניח את המפתחות על השולחן. אבל היא, למרות הכשל הכבד, מסרבת להתפטר, שולחת לאולפנים דוברים מטעמה, שבפנים נפולות מנסים לתרץ את המחדל הגדול
יוסף קנדלקר
מפעם לפעם אני נזכר ומהרהר בליבי על יום הכיפורים של פעם    אני מתגעגע ליום כיפורים בנוסח סבא יוסף בנימין קולטקר על שמו אני קרוי
דוד ארגז
הממשלה הדו-לאומית שייסד בנט היא מעבדה שבוחנת אפשרות לחיים משותפים וניהול משותף?    הואיל והממשלה הזו נסמכת על רוב מזערי, לכול מפלגה, כולל למפלגות הערביות, יש יכולת להפיל את הממשלה מצד אחד ואינטרס גדול בהמשך קיומה מהצד השני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il