X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
החשוב בחג סוכות הוא בערכים החברתיים שהוא מקנה ערכים, שבהצטרפותם זה לזה, הם יוצרים את נדבכי המערכות המשקפות את המסר היהודי בראייה החברתית
▪  ▪  ▪
עם כל העמים [צילום: יעקב נחומי/פלאש 90]

הסיפור המקראי - מספר שמות דרך ספר ויקרא וספר במדבר עד הגיענו לספר האחרון בתורה, ספר דברים - קובע קביעה חד-משמעית, שלחג סוכות יש צד לאומי מובהק, בהיותו זכר לסוכות, בהן שהו בני ישראל בדרכם רבת השנים במדבר ממצרים לארץ כנען.
בקוראנו את מסכת ראש השנה, פרק א', משנה ב' אנחנו גם עדים להיבט הבינלאומי: "בראש השנה כל באי עולם עוברים לפני כבני מרון". המסכת במשנה מבססת את האמירה הנחרצת על-פי מה שנאמר בספר תהילים פרק ל"ג פסוקים י"ג - ט"ו: "מִשָּׁמַיִם הִבִּיט יְהֹוָה אֶת כָּל בְּנֵי הָאָדָם מִמְּכוֹן שִׁבְתּוֹ הִשְׁגִּיחַ עַל כָּל יוֹשְׁבֵי הָאָרֶץ, הַיּוֹצֵר יַחַד, לִבָּם הַמַּבִּיט אֶל-כָּל-מַעֲשֵׁיהֶם". מן הראוי שניתן את דעתנו לביטוי - "הַיּוֹצֵר יַחַד לִבָּם". ליחד הזה - ליחד הבינלאומי ניתן המבט האלוהי - המבט של היוצר את היחד - על כל מעשיהם.
החשוב בחג סוכות הוא בערכים החברתיים שהוא מקנה. ערכים, שבהצטרפותם זה לזה, הם יוצרים את נדבכי המערכות המשקפות את המסר היהודי בראייה החברתית. בקוראי את פרק ח' בספר מלכים א' אני עד למנהג בחג הסוכות, אחד משלושת חגי העלייה לרגל, בו שומע העם בתפילת שלמה: "אַתָּה יָדַעְתָּ לְבַדְּךָ אֶת-לְבַב כָּל בְּנֵי הָאָדָם" (פרק ח', פסוק מ'), ומיד אחרי הפסוק הזה באה בקשה, לא רק לבני ישראל, אלא "וְגָם אֶל הַנָּכְרִי אֲשֶׁר לֹא מֵעַמְּךָ יִשְׁרָאֵל וּבָא מֵאֶרֶץ רְחוֹקָה" יוגש מלוא הסעד בעת "רַעַב כִּי יִהְיֶה בָּאָרֶץ... שִׁדָּפוֹן, יֵרָקוֹן, אַרְבֶּה, חָסיִל... וְכָל נֶגַע וְכָל מַחֲלָה" (פסוקים ל"ז- מ"א). אודה, שאני נרגש מהבלטת ערך שותפות הגורל עם עמים אחרים, עמים שדת ישראל אינה דתם. אני נרגש מהפניה החוזרת והנשנית בתפילת שלמה שגם למצוקת הנוכרי שאינו בן עמנו עלינו להיות רגישים - "וְעָשִׁיתָ כְּכָל אֲשֶׁר יִקְרָא אֵלֶיךָ הַנָּכְרִי..." (שם, פסוק מ"ג)
חשוב מאד, שאנחנו בני העם היהודי נהיה קשובים למצוקותיו של בן עם אחר, החי לידינו ואתנו במיוחד בעת נגעי טבע קשים, המתוארים לעיל בתפילת שלמה. ישנה חשיבות רבה לשנן בימינו אלו את פניית שלמה לההענות "גָּם אֶל הַנָּכְרִי שֶׁלֹּא מֵעַמְּךָ יִשְׁרָאֵל". זו התשובה במקורות ישראל לדפוסי התנהגות כוחנית בוטה וגסת רוח, שהשתלטו על חיינו בשם מקורות ישראל, וזאת תוך כדי פגיעה קשה בערכי היהדות.
בקוראי את תפילת שלמה (מלכים א', פרק ח') המתייחסת לתפילה בעת העלייה לרגל בחג סוכות, מתחזקת בי התחושה כמה יפה לומר: "אַתָֹה בְּחַרְתָּנוּ עִם כָּל הָעַמִּים". מאשר לומר: "אַתָּה בְּחַרְתָּנוּ מִכָּל הָעַמִּים". בפירוש "תוספתות יום טוב" למשנה נכתב "אם בראש השנה כל באי עולם, לא רק ישראל, עוברים תהליך... בסוכות, הנקרא החג, גם ברכת הגשמים ניתנת למשמע כמיהתו של כל עובד אדמה, ברכת הגשמים האלוהית ניתנת לא רק לישראל, אלא לכל באי עולם, כדי שיתברכו בהם גשמי השנה".
אודה, שאני סולד מקורבנות של בעלי חיים. הייתי מעדיף, שאלוהים היה שועה לקורבן של קין - קורבן יפה מפרי האדמה ולא שועה לקורבן של הבל - קורבן דמים מבשר של בעל חיים. אך אתגבר על סלידתי מקורבנות של בעלי חיים ואתייחס למנהג של הקרבת שבעים פרים בבית המקדש בחג הסוכות.
אל המנהג הזה מתייחס בגמרא רבי אלעזר: "שִׁבְעִים פָּרִים כְּנֶגֶד שִׁבְעִים אוּמוֹת הָעוֹלָם". ועל כך מוסיף רש"י: "לכפר עליהם, לכפר על חטאי שבעים האומות, כדי שירדו גשמים בכל העולם, לפי שנידונין בחג סוכות על המים". כן, אני נרגש מערכי שותפות הגורל עם עמים אחרים כפי שבא לידי ביטוי בדברי רבי אלעזר וביתר נחרצות בפירוש של רש"י.

תאריך:  21/09/2021   |   עודכן:  21/09/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חג סוכות שלי (א')
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
חג שמח וחול המועד שמח
חול המועד שמח  |  21/09/21 19:55
2
IMMORAI OFFICER
IMMORAL OFFICER  |  22/09/21 11:10
3
I LAVE i SRAELl  ל"ת
I lave peace  |  22/09/21 11:18
4
מאחל ליהודים ולערבים יום של של ל"ת
יהודי...  |  23/09/21 09:12
5
שמור עלבריאותך ! שמור !!  ל"ת
בקשה לאיתן  |  23/09/21 15:20
6
מאחל ליהודים ולערבים יום של של ל"ת
יהודי...  |  25/09/21 17:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
אילה בן-גביר
עליות רגועות בהר-הבית, סיפורים של התפעלות, שמחה מהתקדמות ההר ויהודים רבים ושונים שפוקדים את המקום, מתפללים ומתרגשים
צבי גיל
יום הכיפורים הוא היום היחיד שבו הולכי הרגל יכולים ללכת על הכביש שכן בשאר הימים עיריית תל אביב מכבידה עליהם
עידן יוסף
איתן קלינסקי
מי ייתן וביטויי היחד יהיו מלווים בברכה, שמשה רבנו בברכתו לשבטי ישראל הרעיף על הבן יוסף, שארצנו תהיה תמיד מבורכת גם מהשפע הנובע "ממגד שמים מטל... וממגד תבואת שמש...וממגד ארץ ומלואה..."
מנחם רהט
חידוש מדהים נתחדש בבית מדרשו של רבי יהודה אלקלעי, לפני היות הציונות: "התשובה הכללית היא שנשוב אל הארץ אשר יצאנו משם, כי היא בית חיינו"    "ותשובה ותפילה וצדקה, מעבירין את רוע הגזירה" - מתוך פיוט 'ונתנה תוקף'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il