X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דברים שכתבתי על השיר היפה של תפארת חקק "עדינה" ועל המשמעות שלו לקרבה בין בני אדם, קליטה של ילד חדש במערכת חינוכית חדשה
▪  ▪  ▪
תפארת חקק [צילום: באדיבות המשוררת]
ארכיון משפחתי: תפארת מצד שמאל לאחר העליה של המשפחה מפולין לארץ [צילום: אלבום משפחתי]

"עדינה" / תפארת חקק
"עֲדִינָה" -
מִילָּה פְּשוּטָה בְּלִי הֶסְבֵּר.
אֲנִי הָיִיתִי "עֲדִינָה" עֲבוּרָם
לְגַבַּי זוֹ הָיְתָה קְלָלָה.
צְנוּמָה וַעֲדִינָה הָיִיתִי
בְּשִׂמְלָה כְּחֻלָּה.
לְבוּש אַחֵר.
הָיִיתִי תּוֹהָה וּמְגַשֶּשֶת.
חֲדָשָה בַּקִיבּוּץ
וַחֲרֵדָה מִן הָרֶשֶת.
יְרֵאָה, מְלֵאַת פְּלִיאָה
מַתְאִימָה עַצְמִי לַסְּבִיבָה.
מְבַקֶּשֶת מִלָּה שֶל קִרְבָה.
וְאָז הַמִּלָּה נִזְרְקָה לְעֶבְרִי:
"עֲדִינָה"!
וּבְתוֹךְ הַמִּלָּה הַיָּפָה הָרַכָּה
רָאִיתִי אֶת הַתְּהוֹם.
תְּהוֹם עֲמֻקָה.
כללי
השיר נקרא "עדינה". מילה אחת המשמשת כציר לשיר שלם המעלה את הניגודיות האנושית בין המהות העירונית למהות הכפרית או הקיבוצית. הניגודית בשיר מתבטאת גם באחד מול הרבים, החברה הבאה מהעיר מול אנשי הקיבוץ, היינו חוסר איזון בין אחדות רעיונית התנהגותית של אנשי הקיבוץ לעירונית העומדת עם כל מורשתה והתנהגותה מולם.
לפי התיאור של "יראה", "מלאת פליאה" "חרדה מן הרשת" ניתן להבין שמדובר בילדה ולא באישה בוגרת. ילדה שבאה לקיבוץ והוא חדש עבורה כולו פלא שהרי מעולם לא ראתה צורת התיישבות כזאת. ולכן המבט הוא לאחור, לתקופה מעברה של הדוברות. והיא גם כותבת בלשון עבר: "אני הייתי", "הייתי תוהה". האמת שבעבר המרחק בין המנטליות העירונית לזו של הקיבוץ הייתה רחוקה מאוד (היום המצב שונה ויש קרבה יתרה בין העיר לקיבוץ).
[הערה ביוגרפית: הכותבת גדלה בפולין עד גיל 10 בעיר ליגניצה. עלתה לארץ והייתה תקופה קצרה בבית ספר בקריית שמונה, ואז משפחתה נקלטה בקיבוץ].
מעבר לשיר גופו
בית ראשון
"עֲדִינָה" -
מִילָּה פְּשוּטָה בְּלִי הֶסְבֵּר.
אֲנִי הָיִיתִי "עֲדִינָה" עֲבוּרָם
לְגַבַּי זוֹ הָיְתָה קְלָלָה.
לכאורה "עדינה" מצטיירת בעיני הדוברת ובינינו כמילה פשוטה שאינה טעונה הסבר אך מתוך דבריה שלה יוצא שלגביה יש הסבר, ולא סתם הסבר, אלא הסבר מעמיק, צורם וצורב עד כדי כך שהדבקת התואר הזה לדוברת כמוהו כקללה. ולמה קללה? כי המלה "עדינה" כאילו תייגה אותה אל העיר. בידדה אותה מהחברה החדשה אליה הגיעה. והייתה כמעין אות קין לגביה. ולא זה מה שהיא רצתה.
מבחינה אומנותית ספרותית יש בפתיח שלושה דגשים חשובים ראויים לציון:
א. מעין אוקסימורון בין מהותה של המילה "עדינה" למהותה של המילה "קללה". דבר והיפוכו (גם במילים לכשעצמן וגם במהותן ובמשמעות שלהן).
ב. הפתעה מוחצת. איש לא ציפה למרחק כל כך גדול בין "עדינה" ל"קללה", כלומר המרחק כעוצמה לביטוי השירי.
ג. ההפתעה בניגודיות שבין "עדינה" ל"קללה" מושכת את הקורא הסקרן לתוך השיר כדי להבין מדוע היא רואה עדינה כקללה.
המשוררת משתמשת בהגדה בין שתי מילים ליצירת דרמטיזציה כבר בפתיחה וכך מושכת את הקורא אל תוך השיר. זו אומנות. ספרותית.
בית שני
צְנוּמָה וַעֲדִינָה הָיִיתִי
בְּשִׂמְלָה כְּחֻלָּה.
לְבוּש אַחֵר.
הָיִיתִי תּוֹהָה וּמְגַשֶּשֶת.
חֲדָשָה בַּקִיבּוּץ
וַחֲרֵדָה מִן הָרֶשֶת.
יְרֵאָה, מְלֵאַת פְּלִיאָה
מַתְאִימָה עַצְמִי לַסְּבִיבָה.
מְבַקֶּשֶת מִלָּה שֶל קִרְבָה.
וְאָז הַמִּלָּה נִזְרְקָה לְעֶבְרִי:
"עֲדִינָה"!
הבית השני - להכיל את האחר בקבוצה - ממרחק הזמן המשוררת רואה את עצמה כילדה הבאה לקיבוץ בשמלה הכחולה הנקייה מכתמים, היפה, אולי החגיגית משהו כנגד הלבוש של הקיבוצניקים. לעומתם לבושה הוא אחר.
כאן היא מפרטת תחושות רגשות ומהות - הדוברת מפרשת את נקודות המבט של הקיבוצניקים המסתכלים בה לא בתוכן, אלא בצורה: והצורה היא הלבוש, היוצא דופן מבחינתם. היא בשמלה כחולה והם... (כנראה בסנדלים ומכנסי ספורט וכובע טמבל). הייתי אומר בצורה מטפורית "הקודש = השמלה הכחולה היפה, קרי הלבוש העירוני, מול החול" = הלבוש הקיבוצניקי האופייני.
והתוצאה של הצורה - הלבוש, משפיעה על התוכן הפנימי; התחושות של זרות, שונות, והמכלול הזה של תחושות ורגשות מביכות את הדוברת. כאן היא מעלה מול ההרגשות הסברים משלה:
תוהה ומגששת. הסיבה - חדשה בקיבוץ. תחושת פחד ויראה לגבי ההתאמה וההסתגלות מעצם הפליאה שנפלה כאילו אל עולם אחר.
"מתאימה עצמה לסביבה" כך לדעתה! בגלל שהיא משתדלת ומאמינה שהיא אכן מתאימה עצמה לסביבה. ולפיכך, היא מבקשת היזון חוזר באישור ההתאמה. והאישור יכול להיות במלה שמבטאת קרבה. היינו, קבלה שלה להיות כאחת משלהם. אך מה שהיא מקבלת זה בהחלט מה שלא עמלה עבורו.
"עדינה"! הם אומרים לה... אך את המילה שהייתה רוצה כל כך לשמוע היא לא מקבלת מהם. לא משום שהם לא היו רוצים לרצות אותה, אלא שהם לא מבינים ולא מכירים דרך אחרת! או הסתכלות אחרת עליה.
מבט אמנותי על השיר
שוב יש הנגדה אך הפעם בין צד גלוי: האמירה שלהם "עדינה", לצד הנסתר כביכול, הלא גלוי של הבקשה האחת למלה של "קרבה", מלה שידועה לדוברת עמוק בלבה אך לא ידועה לא לאנשי הקיבוץ וגם לא לנו הקוראים. המלה היא בבחינת צא ונחש בעצמך! או לקט את נתוני השיר שנתתי לך עד כה והבן בעצמך מה המלה המתבקשת! גם הנגדה או קיטוב היוצרים מתח דרמתי וגם חידה? זה אלמנט שירי מתוחכם ויפה מצד תפארת.
הבית האחרון הוא הפואנטה של השיר: כלום לא הועיל, שהרי בתוך התואר הזה שנתנו לה "עדינה", יכולה הייתה לראות רק דבר אחד: מעין מרחק תהומי בין העירונית המצטיירת שונה בעיני בני הקיבוץ, ולחוסר היכולת מבחינתה להשתלב מיד בחברה הקיבוצית. אם האחר נותר אחר, אין יכולת השתלבות. אך אם התחושה הייתה ש"האחר הוא אני", יש אז צעד להתקרבות.

תאריך:  30/09/2021   |   עודכן:  30/09/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רון בריימן
ראש הממשלה נסע לנאום לעצרת האו"ם כדי להציג את כרטיס הביקור של ממשלתו - "להתווכח בלי לשנוא". ברור לכל שאין זה כך. המכנה המשותף בין סיעותיה ועילת הקמתה של ממשלתו הם שנאה ל"קודמו", נתניהו, אין מדובר בממשלת אחדות
יוני בן-מנחם
במהלך חג הסוכות הונף, לראשונה מאז 1967, דגל ישראל ברחבת הר-הבית, דבר שעורר את זעמה של ממלכת ירדן. ממשלת בנט פתחה דף חדש ביחסים עם ירדן אולם אם לא יושגו הבנות על ביקורי היהודים בהר-הבית, הפיצוץ הוא רק שאלה של זמן
יעקב קורי
איפה הימים ההרואים שבהם יונה קיצונית כאורי אבנרי רדף עד חורמה יונה אחרת כעופר בשם הצדק והמלחמה בשחיתות בלי מורא ובלי משוא פנים
דן מרגלית
אם אנשי המקצוע ייסוגו מפני ביקורת של פוליטיקאים שוב יתמלאו שורותיהם ב"אומרי הן" מהזן שהיה מזמר שירי הלל ורוקד לפי חלילו של ביבי
צבי גיל
5.5 מיליון ילדים, לא פעוטות, עד גיל חמש, מתים מדי שנה    800 אלף מתאבדים מדי שנה    792 מיליון אנשים סובלים מהפרעה נפשית    3.4 מיליון אנשים מתים מזיהום אוויר    9.6 מיליון מתים ממחלת הסרטן    8.1 מיליון אנשים מתים בשל עישון סיגריות    11.8 מיליון אנשים מתים מדי שנה בשל נטילת סמים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il