חבילת ההשקעות בתשתיות האמריקניות בסך טריליון דולר עודנה תקועה, כאשר חברי האגף השמאלי-ליברלי בסיעה הדמוקרטית בבית הנבחרים מסרבים לתמוך בה. הנשיא ג'ו ביידן נאלץ (יום ו', 1.10.21) להשלים עם דחיית ההצבעה עליה עד לאחר העברת חבילת רווחה בסך 3.5 טריליון דולר על פני עשר שנים. שני החוקים חיוניים למימוש מדיניותו הכלכלית של ביידן.
ביידן נסע בעצמו לקפיטול - צעד נדיר מאחר שרוב הפגישות בין הנשיא לבין המחוקקים מתקיימות בבית הלבן - לפגישה בדלתיים סגורות עם חברי מפלגתו בשני הבתים. הוא אמר לראשונה, כי אין מנוס מהצמדת שני החוקים והודה שהשגת פשרה על חבילת התשתיות עלולה להימשך שבועות רבים. חבילת התשתיות אושרה ברוב דו-מפלגתי גדול בסנאט, אך הרפובליקנים בבית הנבחרים - שם יש לדמוקרטים רוב של 220 מול 212 - אינם מוכנים לתמוך בשינויים אותם דורשים הדמוקרטים מן השמאל. את חבילת הרווחה מקווים הדמוקרטים להעביר בקולותיהם-שלהם בלבד, כחלק מן התקציב - בתנאי שכל 50 הסנאטורים ממפלגתם יתמכו בו, ואזי הקול המכריע יהיה של סגנית הנשיא קאמלה האריס.
לאחר הפגישה הופיע ביידן בפני העיתונאים יחד עם יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, ואמר: "אני מבטיח לכם שנעשה את זה, ולא משנה מתי. לא משנה אם זה בתוך שש דקות, שישה ימים או שישה שבועות. נעשה את זה". החלטתו של ביידן מהווה מכה קשה לו עצמו, לפלוסי ולאגף המתון של המפלגה, אל מול התנגדות קולנית ועיקשת של מספר קטן יחסית של צירים מן השמאל - אך כאמור, בשל הרוב הקטן של הדמוקרטים, ביכולתם לטרפד כל חקיקה. האיתות הראשון שלהם היה הסירוב לתמוך בתקציב כאשר נכלל בו המימון בסך מיליארד דולר לכיפת ברזל - מה שאילץ את הממשל והנהגת הסיעה לפצל מימון זה ולהעלותו להצבעה נפרדת (בה אושר ברוב דו-מפלגתי עצום).
אנשי השמאל בבית הנבחרים דורשים שהסנאטורים הדמוקרטים יתמכו בתוכנית הרווחה הכוללת התמודדות עם שינויי האקלים, הרחבת הביטוח הסוציאלי והעלאת המיסים על העשירים. הסנאטורים המתונים ג'ו מנחין וכריסטן סינמה מאיימים שלא לתמוך בצעדים אלו, מה שימנע מהדמוקרטים להעביר את התוכנית ואולי אף את התקציב, כך שמדובר במאבק כוחות בינו לבין השמאלנים בבית הנבחרים. ביידן והמתונים קיוו להעביר תחילה את חבילת התשתיות ובכך להתחיל לממש את סדר היום הכלכלי של הממשל.
פלוסי טענה לאחר הפגישה, כי נרשמה התקדמות ניכרת בשיחות על חבילת הרווחה, המכונה Build Back Better Act, אך יש צורך בזמן נוסף. "אין ספק שחוק התשתיות הדו-מפלגתי יעבור ברגע בו יהיה לנו הסכם על חוק התקציב", הוסיפה. השיחות עם מנוחין וסינמה מתמקדות בניסיון להשיג את תמיכתם בהקצבת 2 טריליון דולר לשינויי האקלים ולצעדי רווחה כמו חינוך חינם בגני הילדים וחופשות בתשלום לצרכים משפחתיים. מנוחין הודיע בשעתו, שהוא יתמוך בהוצאה של לכל היותר 1.5 טריליון דולר על פני עשר שנים. אנשי האגף השמאלי-ליברלי דרשו במקור להקציב 6 טריליון דולר במשך עשור, וכאמור תוכניתו של ביידן היא רק כמחצית מכך.
ביידן אמר בפגישה עם הסיעה, כי עוזריו דנים עם שני הסנאטורים על צמצום התוכנית ל-2.3 טריליון דולר, סכום שלדבריו גם הוא יחולל שינוי ניכר בחיי האמריקנים, יעודד את הצמיחה, ייצור מיליוני משרות בשכר טוב ויעניק הטבות נדירות למעמד הביניים. ביידן, אשר כיהן 36 שנים בסנאט, הוסיף, שאינו זוכר מקרה בו התקדמות לא הייתה כרוכה בפשרות. אך על-פי הדיווחים בארה"ב, אנשי האגף המתון במפלגה יצאו בלתי מרוצים מן הפגישה, משום שהם הבטיחו בזמנו שחוק התשתיות יאושר לפני חודש אוקטובר.
תוכנית התשתיות כוללת מימוש של תוכניות קיימות בסך 450 מיליארד דולר ותוספת של תוכניות חדשות בסך 550 מיליארד דולר. בין סעיפיה המרכזיים: 110 מיליארד דולר לשיפוץ כבישים, 65 מיליארד דולר להרחבת הפריסה של אינטרנט מהיר ו-25 מיליארד דולר לשדות תעופה. היא כוללת גם השקעות בתחום שינויי האקלים, כגון הקמת עמדות טעינה למכוניות חשמליות.