X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
את שלושת הסיפורים של צ'כוב הביא חנוך לוין לכלל סיפור אחד, המשתלב בהזיה בימתית, שבמרכזה ניצבים במלוא קדרותם המוות והאבדון
▪  ▪  ▪
זהרירה חריפאי [צילום: יוטיוב]

לפני עשרים ושתיים שנים בחודש מרס 1999, ראיתי בפעם הראשונה את ההצגה "אשכבה", שכתב וביים המחזאי חנוך לוין בתיאטרון הקאמרי, כשאת תפקיד הזקנה מלאו באותם ימים שחקני מאוד מרשימים, זהרירה חריפאי, זכרונה לברכה, ואת תפקיד הזקן מילא יוסף כרמון.
השבוע חזרתי פעם נוספת לתיאטרון הקאמרי עם זיכרונות מרגשים מהמפגש הראשון לפני כעשרים ושתיים שנים עם ההצגה "אשכבה". מצאתי עצמי שעה ארוכה בתום המחזה יחד עם כל הקהל מצטרף לגלי מחיאות הכפיים הסוערות תוך הבעת התרגשות על החוויה האמנותית, לה זכיתי, לה זכה הקהל שמילא את האולם עד אפס מקום, למרות שמדובר בימי קורונה והגבלות של משרד הבריאות, הקהל לא נתן לשחקנים לרדת מהבמה.
"אשכבה" זה המחזה האחרון, שכתב וביים המחזאי חנוך לוין. המחזה משלב שלושה סיפורים שכתב אנטון צ'כוב. את שלושת הסיפורים של צ'כוב הביא חנוך לוין לכלל סיפור אחד, המשתלב בהזיה בימתית, שבמרכזה ניצבים במלוא קדרותם המוות והאבדון. מתוך העיסוק במשעולי החיים ונפתוליהם המסתבכים, משעולי חיים המדדים על סף הכמישה והכיליון של החיים, אנחנו פוגשים בהצגה את ההתמודדות הקשה בשאלות יסוד קיומיות הפוקדות את חיינו.
אני כצופה, המטפס ולעתים מדדה לאטו שעון על מקל ההליכה במעלות העשור התשיעי של חיי, גם אני מוצא עצמי מתמודד עם הרבה קשיים ומפגעי חיים, שאיתם מתמודדים גם גיבורי המחזה. אבל בהצגה הייתי מרותק שעה וחצי להתרחשויות במחזה, הקוראות לי, ליתר דיוק דורשות ממני למעשה לא להרפות, להמשיך ולהתמיד במאבק למען העצמת ההיאחזות האיתנה בחיים, תוך כדי השקעת כל המאמצים ובעיקר השקעה רבה של חשיבה, איך לתת תוכן ערכי לכל רגע של ההיאחזות בחיים, למרות המגבלות הגופניות, שניצבות כמכשול קשה ושלעתים מרפות את ידי. חשתי בהצגה שעלי לא לתת לכל מכשול להכשיל ולסגור עלי, יהיה זה גם המכשול הקשה ביותר.
יצאתי מההצגה, כשאני משנן לעצמי את חובתי להתגבר על כל מכשול, כשהמטרה היא היאחזות בחיים. לזכור ולא לשכוח את נכדי היקרים אביב וזאב, שרוצים את סבא, וסבא רוצה אותם. לזכור שיש לי רעייה אוהבת, חברה לחיים כבר כשבעים שנה וילדים אוהבים.
המחזאי חנוך לוין בצעירותו נהג להצליף ללא רחמים בקהל בטקסטים נשכניים במיוחד, שלעתים היו מאוד בוטים, והייתי מעז לומר שגם לא פעם היו מאוד גסים, גסות ששילבה צחוק עד כאב. מהטקסט של חנוך לוין במחזה האחרון - "האשכבה" - נעלם לחלוטין הקול הנשכני והמעטפת הבוטה של ימי הנעורים. את מקומותיהן של הנשכניות והבוטות עם הקול הכואב והמכאיב תפס בעוצמה רבה הקול החומל על הבריות.
זה קול שקט ושלוו רווי החמלה והרחמים, שקיבל חנוך לוין מתנה יפה מצ'כוב. הקול החומל הוא למעשה בהרבה יותר מקרב אותי כצופה במחזה לזעקה הגדולה הטמונה בו. המבט הריאליסטי הנוקב של צ'כוב פינה מקום למבט הגרוטסקי של חנוך לוין. מבט שאינו מניח לי לרגע להפסיק להתמודד עם כתב התביעה, שההצגה תובעת ממני לעשות הכל כדי להיאחז בחיים תוך יציקה תוכן של עוצמות ערכיות, הנותנות טעם לחיים. הנותנות טעם להכרח ההיאחזות בחיים, למרות שלל הקשיים שמערים מטעמו העשור התשיעי לחיים על הגוף בחיי היום-יום. והוא מערים יותר מדי קשיים פיזיים ונפשיים.

תאריך:  07/10/2021   |   עודכן:  07/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרהורים בעקבות ההצגה "אשכבה" (א')
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
מאחל לאיתן יום נחמד.
מאחל לאיתן  |  7/10/21 08:53
2
להיאחז בחיים למען אידילים
שמוצניקית ממלבס  |  7/10/21 11:12
3
"החומל על הבריות"
מגיב ותיק  |  7/10/21 13:01
4
כבר אין תאונות עבודה בישראל
ב.ל  |  7/10/21 14:40
 
- ב.ל מתמיד בשקריו
ב.ל מתמיד בשקריו  |  9/10/21 09:18
 
- את המורה-הסופר יוסף חנני
חבל שהמגיבה שכחה  |  9/10/21 17:55
 
- ב.ל התאהב בשקריו
ב.ל מאוהב בשקריו  |  10/10/21 11:27
5
יאוהב לחזור על הבדיות שלי
אני מגיב ותיק  |  7/10/21 17:40
6
נהניתי מכתיבתך האישית
נהניתי מכתיבתך  |  8/10/21 11:36
7
על ההשראה - תודות
השכנה ממול   |  8/10/21 11:40
8
מוסר השכל יפה מהצגה האשכבה
להיאחז בחיים  |  9/10/21 06:47
9
נהניתי מקריאת הרשמים מההצגה
ההאחזות בחיים  |  9/10/21 08:49
10
חסרים היום מחזאים כחנוך לוין
חסרים לנו היום  |  9/10/21 09:50
11
שבוע טוב ושל בשורות טובות
בשורות טובות  |  10/10/21 07:20
12
כשהזיקנה לא מיטיבה עם בעליה
מרק_טווין  |  16/10/21 13:06
13
כל הכבוד לך איתן ל"ת
gעמליה  |  17/10/21 06:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גיל
בתל אביב שוטפים כלים מפלסטיק ומשיטים לים    המסעדות בקו החוף נהנות מפריבילגיה ענקית מאחר שהן קיבלו את אחד המיקומים הכי מתויירים והכי יפים בעיר    מעבר לכך הפריסה שלהם על החוף היא עצומה    לא רק שהן נוגסות בשטח ענק מהחוף למען המסעדה, הן גם משרתות את כל יושבי השמשיות שלצד המציל
עליס בליטנטל
סיפור "האודיסיאה" של הומרוס הופך במחזה של רולנד שימלפפניג (1967) הגרמני בביצוע בוגרי סטודיו ניסן נתיב ירושלים לחוויה מסעירה בביצוע ובבימוי הכה מעולים    הצגה חדשנית כה ייחודית, אינטנסיבית, אנרגטית ועשירה בהתרחשויות, שאפילו אודיסיאוס לא היה מתאר לעצמו
דן מרגלית
הגל הנוכחי של הקורונה נבלם, ועשרות מיליארדים שבוזבזו על-ידי הממשלה הקודמת בסגר נותרו בקופת האוצר, בידי הציבור כי לא היה סגר שמראש היה בלתי נחוץ
יהודה קונפורטס
ה-"טירוף" שאחז בעולם בעקבות התקלה בפייסבוק מוכיח שצריך להקים לה חלופות, כי רשת חברתית דומיננטית אחת זה יותר מדי מסוכן
ד"ר רבבקה שפק-ליסק
הביקורת של נציגי מרץ על עמדת מפלגות הימין ידועה ונאמרה פעמים רבות, אבל, נציגי מרץ חייבים היו להציג בפני אבו מאזן את "תרומתה" של הרשות הפלשתינית להמשך הכיבוש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il