X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
שכנותיה של סוריה מחדשות את הקשרים איתה ושוב אינן חולמות על הדחתו של הנשיא, למרות ששליטתו במדינה היא מוגבלת מאוד – מדווח ניו-יורק טיימס
▪  ▪  ▪
אסד. שבועות טובים [צילום: AP]

מבחינתו של אדם שהעביר את העשור האחרון במלחמת אזרחים נגד בני ארצו, השבועות האחרונים היו טובים במיוחד לבשאר אסד. בכירים בלבנון ביקשו את עזרתו בהתגברות על הפסקות החשמל התכופות. שר הכלכלה שלו התחכך בעמיתו מאיחוד האמירויות בתערוכה בדובאי. ארה"ב תומכת בהעברת צינור גז דרך סוריה. הוא דיבר בטלפון עם המלך עבדאללה, לראשונה מזה עשר שנים.
סוריה עדיין בחורבות, תושביה שקועים בעוני, מיליוני פליטים מסרבים לחזור, חלקים ניכרים משטח המדינה אינה בידיה. אבל ברחבי המזרח התיכון יש תחושה ש-אסד חוזר מן הכפור. החשיבה היא, מסביר ניו-יורק טיימס, שהמלחמה כמעט והסתיימה ואסד עדיין בשטח – אז אולי הגיע הזמן לשוב ולחבר את סוריה אל שכנותיה.
בפועל, רבים תוהים האם ניתן יהיה לשוב ולחבר את הפיסות להן נקרעה סוריה בעשר שנות המלחמה. יתרה מזאת: שליטתו של אסד אינה יציבה אפילו בחלק באיזורי המדינה שבשליטתו. הוא אינו יכול לנסוע מארמונו שבדמשק לגבול הצפוני עם טורקיה או לגבול המזרחי עם עירק, בלי להיתקל בדרך בכוחות עוינים. את צפון-מערב סוריה מנהלים ג'יהאדיסטים הקשורים לארגון אל-קאעידה, המשקיעים יותר מאמץ ביצירת ערוצים למדינות המערב מאשר אל אסד. מורדים הנתמכים בידי טורקיה מחזיקים שטחים ליד הגבול, שם הלירה הטורקית באה במקומה של הלירה הסורית שאיבדה כמעט את כל ערכה. בצפון-מזרח המדינה, שם נמצאים רוב הנפט והחקלאות של סוריה, שולטים כוחות כורדים בגיבוי אמריקני.
אסד נשען במידה רבה על רוסיה ואירן כדי להדוף את המורדים, ושתי המדינות לוטשות כעת את עיניהן לעבר ההזדמנויות הכלכליות במדינה כהחזר להשקעותיהן. אבל הכלכלה הסורית כה חלשה, עד שחנויות רבות נסגרות. בעלי חנות גלידה בדמשק אמר לטיימס, כי הוא סוגר את החנות שהייתה בבעלות משפחתו במשך 50 שנה ועובר למצרים. הוא מספר, כי אנשי רשויות המס, חברת החשמל והמחלקה להגנת הצרכן הגיעו אליו לאחרונה ודרשו שוחד, ואיימו להפליל אותו בסחר בסמים אם יסרב. משפחות אחרות כבר העבירו את עסקיהן – ואת המשרות הכה-נחוצות שהם יוצרים – לטורקיה, עירק, מצרים ומדינות המפרץ, הוא מוסיף.
מעצמות בינלאומיות ויתרו זה מכבר על הניסיון להשיג שלום באמצעים דיפלומטיים, ורבים מבינים שלאחר עשר שנות מלחמה – גם העיצומים לא הצליחו להוציא מ-אסד ויתורים, ולא סביר שהוא יתפשר דווקא עכשיו. החוקר הטורקי כרים שאער מסביר, כי אסד הרג אנשים כה רבים – עד שהוא יודע שאם שלטונו יפול, אלפים ינסו לצוד אותו.
יש מספיק בעיות אחרות
למרות כל אלו, מהלכי ההתקרבות מצד שכנותיה של סוריה מלמדים על השלמה עם הישארותו, כאשר האזור מתמודד עם בעיות רבות נוספות. צינור הגז בו תומכת ארה"ב אמור להעביר גז ממצרים דרך ירדן וסוריה ללבנון, שקריסתה הכלכלית מובילה להפסקות חשמל תכופות. ארה"ב תומכת בפרויקט משום שהוא יתחרה באספקת הנפט מאירן אותה מארגן חיזבאללה.
ירדן, המבקשת לשקם את כלכלתה המקרטעת, פתחה מחדש למסחר את הגבול עם סוריה ואירחה לאחרונה את שר ההגנה הסורי לשיחות ביטחוניות. על-פי הארמון ברבת עמון, עבדאללה שוחח עם אסד על היחסים "בין המדינות האחיות ועל דרכים לחזק את שיתוף הפעולה ביניהן". מדינות המפרץ העשירות, ובראשן סעודיה ואיחוד האמירויות, שחלקן תמכו במורדים, נטשו את התנגדותן לאסד ומחפשות הזדמנויות השקעה – אבל הכסף לא הגיע, במידה רבה בשל העיצומים האמריקניים.
גישתו של ממשל ביידן כלפי אסד פחות תוקפנית משל ממשל טראמפ, אבל הוא עדיין קורא לבנות בריתה הערביות של ארה"ב שלא לנרמל את היחסים עם דמשק. בכיר בממשל אומר לטיימס, כי ברור ש-אסד שרד ושהעיצומים לא הצליחו להוציא ממנו ויתורים, ולכן הממשל מעדיף להתמקד בנושאים אחרים ובהם הקלת המצוקה הכלכלית במזרח התיכון והגבלת השפעתה של אירן.
לדבריו, וושינגטון רוצה שעסקת צינור הגז, שפרטיה עדיין נדונים, תניב כמה שפחות תועלת לאסד. "אנחנו אומרים לאיחוד האמירויות ולסעודיה: אל תבנו שם קניונים. אל תשחררו את נכסיו של אסד. אל תתנו לממשלת סוריה שום גישה למשאבים לשיקום או לבנייה מחדש", הוסיף. אולם, הוסיף הבכיר, הממשל מגלה גמישות בנושאים כמו אספקת חשמל ללבנון וסיוע מסוים בתוך סוריה, בתקווה להשיג "מדיניות הומנית והגיונית".

תאריך:  13/10/21   |   עודכן:  13/10/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקאמבק של בשאר אסד?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הפייסנות מעולם לא יצאה מהאופנה
יהודה אלידע  |  13/10/21 12:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה בסוריה
מירב ארד
מערכות ההגנה האוויריות בסוריה הופעלו בעקבות תקיפת שדה התעופה T4 בחומס    מרכז המעקב הסורי: אנשי מיליציות אירניות נהרגו
מירב ארד
צבי גיל
אילו העולם לא היה עובר בשתיקה בשלבים הראשונים של פרעות הנאצים ביהודים שלא לדבר על העם הגרמני עצמו, אפשר והשואה הייתה נמנעת    משום כך המורשת של השואה ולקחיה אינם עניין רק לימי הזיכרון, אלא לכול ימות השנה, בעולם, ולא פחות מזה כאן בארץ
ענת בן-חיים
בעלות בריתו של אסד מתחרות על שיקומו של צבאו, ונכון לעכשיו ידה של רוסיה על העליונה    המשימות העיקריות של הצבא המחודש הן כלפי פנים – להבטיח את הישרדות המשטר – אך היכולות שלו עלולות להיות מופנות גם כלפי ישראל
כרמית ולנסי
המצב הקשה המתמשך בדרום סוריה מאפשר לישראל ליזום מהלך סיוע, העשוי להיות צעד ראשון לקראת לשיתופי פעולה מקומיים ואזוריים, ואף להוות מקפצה לשיח בינלאומי רחב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il