X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צבי שוב עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

ספיר זילבר עורכת דין משרד צבי שוב ושות'
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
תוכניות איחוד וחלוקה בהתחדשות עירונית נעשות מורכבות, כאשר מחלוקות בין בעלי הקרקע וחוסר כדאיות כלכלית לחלק מהם עלולים לעכב אותן שנים רבות
▪  ▪  ▪
246 דירות במתחם בית הפועלות ברחובות

בית המשפט המחוזי קבע לאחרונה, כי אין לתת זכויות עודפות בתוכנית איחוד וחלוקה לחלק מבעלי נכסים על חשבון בעלים אחרים בתוכנית, רק כדי שהפרויקט יהיה רווחי ויצליח. נקבע, כי סטייה מתקן 15 באופן בררני ללא נימוק כלשהו, רק על-מנת להעלות את שווים היחסי של נכסים מסוימים לעומת נכסים אחרים, ללא הצדקה מלבד הרצון למנוע מהם ירידת ערך ולעודד אותם לקדם את התוכנית ולממשה, היא פסולה.
מטרתן של תוכניות איחוד וחלוקה היא הסדרת הזכויות הקנייניות ביחידות תכנוניות שנוצרו מכוח התוכנית, ובכך לאפשר את פיתוח השטח וניצולו המקסימלי לטובת בעלי הקרקע ולטובת הציבור. אחד מייעודיו העיקריים של הסדר איחוד וחלוקה הוא חלוקה צודקת של הנזק וההשבחה בין כל בעלי המקרקעין בתחומה של התוכנית.
בתוכניות אלו, הסדרת הכללים להקצאת הזכויות נעשית לפי תקנות וכן לפי תקן 15 שפרסמה מועצת שמאי המקרקעין, וקובע את הפירוט המזערי שנדרש בטבלאות הקצאה ואיזון. תקן זה מרכז הנחיות מקצועיות באשר להקצאת זכויות ולעריכת שומות של שווי הזכויות. יצוין, כי התקן אינו בגדר חקיקה, אולם כבר נקבע, כי יש בו כדי להוות הנחיה מקצועית כבדת משקל.
זכויות פחותות לאחר התוכנית
תוכנית "מתחם בית הפועלים" ברחובות, תוכנית פינוי בינוי החלה על 55 בעלי זכויות, כוללת שלושה מגרשים ל-246 יחידות דיור. הוועדה המקומית טענה בהליך, כי ככל שתפעל בהתאם לתקן 15, הדבר יגרום לכך שחלק מבעלי הזכויות "ייכנסו" לתוכנית כשהם בעלי זכויות בדירת מגורים, אך "ייצאו" ממנה כשבידיהם שווי נמוך משווי דירת המגורים שהייתה ברשותם.
נסביר. תקן 15 קובע, כי כאשר השמאי מגיע להקצות זכויות, עליו להעריך את שווי הקרקע כפנויה, גם אם יש עליה מחוברים. הפיצוי בגין המחוברים יינתן בדרך של הקצאת זכויות נוספות ששווין זהה לתרומתו של המבנה לשווי הקרקע כשהיא נישומה כבנויה. בגין תרומה זו יוקצו זכויות נוספות במגרשים החדשים בשווי של תרומת המחוברים.
בית המשפט קבע: "סטייה בררנית מתקן 15... לגבי חלק מבעלי הזכויות במקרקעין, לא רק שאיננה משקפת את כלל השוויון היחסי בין בעלי הזכויות במקרקעין אלא שהיא עושה בדיוק ההפך. כך, סטייה בררנית מתקן 15 היא הכרה במלוא תרומת המחוברים לנכסים מסוימים בלבד. הכרה זו תביא להעלאה משמעותית של השווי היחסי של אותם נכסים על חשבון אותם נכסים שלגביהם לא הוכרה תרומת המחוברים. באופן זה מתערער לחלוטין עקרון השוויון היחסי הקבוע בחוק התכנון והבנייה והעומד בבסיס תוכנית איחוד וחלוקה".
בית המשפט הדגיש, כי הפתרון להעדר כלכליות של תוכניות לצד מסוים, כטענת הוועדה המקומית, לא יכול להיות באמצעות פגיעה בזכויות של צד אחר, שהרי פתרון זה מחטיא את המטרה השוויונית העומדת בבסיס תוכניות ואיחוד וחלוקה. כמו-כן, צוין, עולה חשש שסטייה זו נעשתה מטעמי פיצוי לאותם בעלי נכסים שהגישו תביעת פיצויים. לאור האמור, עתירת הוועדה המקומית נדחתה.
סכנה לעיכוב ממושך של התוכניות
נראה, כי פסיקה זו מעלה סוגיה מורכבת שמביאה איתה לאחרונה ההתחדשות העירונית. ישנם מצבים רבים בהם התוכנית לא בהכרח כלכלית ולא רווחית לכל בעלי הזכויות. לאור מחלוקות בין בעלי זכויות, בין היתר בשל התחשבות במבנים קיימים, עלולות לצוץ טענות שיעכבו את התוכנית שנים רבות. הבנייה לא תתבצע והתוצאה הקריטית היא הקפאה תכנונית, דווקא במצב בו הביקוש למגורים בשיא כל הזמנים ואיתו גם עליית מחירי הדיור.
עולה התהייה, האם צריך להיות שוויון בכל מחיר. לא תמיד ניתן להגיע לפתרון צודק, שהרי כאשר עסקינן בהתחדשות עירונית, ישנן סוגיות רבות שלא עולות כאשר מדובר בקרקע ריקה, וישנן גישות שונות המסתכלות שונות להתחשבות במחוברים, ומשם צריך לבדוק איך מייצרים זכויות חדשות. בעיה נוספת היא כאשר מדובר בקרקע הכוללת מבנים בעלי זכויות גדולות או בנייה בלתי חוקית. כאשר הולכים לפי התקן והפסיקה, ייתכן שלא ניתן יהיה להציע לבעלי הזכויות תמורה מספקת בתוספת הוצאות גבוהות ליישום התוכנית, ולכן תוכנית כזו לא תוכל להתקדם. ייתכן, כי קביעת מתחמים נפרדים בתחום התוכנית הייתה יכולה לסייע בפתרון מורכבות שכזו.

הכותבים הם ממשרד צבי שוב ושות', העוסק בתחום הנדל"ן.
תאריך:  02/11/2021   |   עודכן:  02/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
אברהם אבינו הוא המחנך הראשון והגדול מכולם, הוא מהווה דוגמה אישית לדבקות באמת (שפירושה דבקות ברצון ה') מפני שהיא אמת. אף פעם הוא לא טוען ואפילו לא חושב "מגיע לי" משהו, מה שה' נותן לי זה מה שמגיע לי ונכון עבורי
נסים ישעיהו
הציווי הראשון שקיבל, לך לך, הפך לדרך חיים עבורו, לעולם לא להביט לאחור, לא לבקש את הנוחות שבחזרה לשגרה אלא להתמיד בחתירה קדימה. ואת זה אנחנו אמורים ללמוד מאבינו הראשון, לא להתגעגע לאתמול שלפני הקורונה ולפני הממשלה שהשתלטה עלינו, אלא לחתור קדימה
עו"ד גלעד ברון, עו"ד גרצן חייבטוב
יש לזכור שאחזקת כספים בחו"ל היא חוקית, כל עוד הבעלים עומדים בחובות הדיווח    גם מי שלא דיווח ושילם את המס עד כה, יכול בדרך כלל להגיע להסדר עם רשות המיסים
נסים ישעיהו
לזכותו חשוב לציין שנח גם לא ניסה למצוא חן בעיני הסובבים שהלכו בדרך שונה משלו. ניסיון כזה, יש להניח, היה גורם להתקרבות שלו אליהם ולא להפך, כי הבסיס שלו לא היה יציב מספיק. בניגוד לאברהם אבינו שאליו אנחנו מתוודעים בסוף הפרשה, שמתוך המאמץ המתמיד שלו להעמיק את הקשר עם הבורא יתברך, טרח כל ימיו להפיץ את האמונה בא-ל היחיד תוך שהוא מקרב את האנשים אליו ואל דרכו ולא להפך חלילה
עו"ד צבי שוב, עו"ד ליבי קופאיגרוצקי
הדרך המועדפת על המחוקק לפירוק שיתוף במקרקעין היא מכירה פומבית, אך יש מקרים בהם הליך זה יוביל לקיפוחו של אחד הבעלים הנוכחיים או יאפשר סחטנות מצד בעלי חלק קטן בהם    ניתן לתקן את החוק באופן שיפחית סכנות אלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il