X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
קבוצה שחבריה מנהלים נכסים ב-130 טריליון דולר הכריזה בגלזגו על יעד של אפס פליטת גזי חממה ב-2050 אקונומיסט מסביר מהם המכשולים שבדרך למימוש יעד זה, וקורא להטיל מיסוי על פליטות הפחמן כצעד פיננסי חיוני למעבר לאנרגיה ירוקה
▪  ▪  ▪
מפגינים בשולי ועידת גלזגו [צילום: אליסטר גרנט, AP]

פסגת האקלים בגלזגו מצטיירת ככישלון. התקווה שהשווקים המתעוררים, הפולטים את רוב גזי החממה, יכריזו על יעדי הפחתה שאפתניים - התפוגגה. התוכניות של סין, הודו וברזיל רחוקות מלהיות מספקות. אין סימן להסכם להפסקת השימוש בפחם כפי ששואפת בריטניה להשיג. מנהיגי העולם טרם הסכימו להפסיק לסבסד דלקים מאובנים.
אבל יש תחום אחד בו ההתלהבות גוברת, מדווח אקונומיסט: כספי אקלים. ההודעה החשובה ביותר עד כה בגלזגו באה מצד Glasgow Financial Alliance for Net Zero - קבוצה של בעלי נכסים, מנהלי נכסים, בנקים וחברות ביטוח, המחזיקים יחדיו 130 טריליון דולר. הם הודיעו, כי יפעלו להפחית לאפס את פליטת הפחמן של החברות בהן הם משקיעים ולהן הם מלווים. האם ענף הפיננסים יכול להציל את העולם?
בעיקרון, מגזר זה יכול למלא תפקיד מרכזי. מעבר מאנרגיית דלקים מאובנים לאנרגיה נקייה דורש השקעות עתק. עד 2030 יהיה צורך בהשקעות של 4 טריליון דולר בשנה, הרבה יותר מאשר ההיקף הנוכחי. במקביל, חייבת לרדת ההשקעה בדלקים מאובנים. בעולם אידיאלי, יעדי הרווחים של המשקיעים המוסדיים יעלו בקנה אחד עם הפחתת הפליטות - וכך מנהלי הנכסים יוכלו להיות גם המניע וגם המממן של השינוי.
אלא שהמציאות רחוקה מאידיאל זה, מדגיש אקונומיסט. הבעיה הראשונה היא זהות הפולטים. חברות שאינן בבעלות ממשלתית אחראיות רק ל-14%-32% מן הפליטות. חברות ממשלתיות הן חלק ניכר מהבעיה, והן אינן פועלות בחסות מנהלי ההשקעות המוסדיים או הבנקאים מהמגזר הפרטי. הבעיה השנייה היא המדידה. אין דרך להעריך את טביעת הרגל הפחמנית של תיק השקעות בלי ספירה כפולה. הפליטה מחבית נפט אחת יכולה להופיע בחשבונות של המפיקה, המזקקת והמשתמשת. קשה עוד יותר לחשב את המשמעות הפיננסית של הפליטות. כמה עולה פליטה של טון גזים מתחנת כוח פחמית?
מפיקי הנפט מוצאים בעלים חלופיים
הבעיה השלישית היא הדחיפה. מטרתן של חברות השקעה פרטיות היא למקסם את הרווחים עבור לקוחותיהן, תוך נטילת סיכון מחושב. זה לא עולה בקנה אחד עם הפחתת הפליטות. הדרך הקלה ביותר לצמצם את טביעת הרגל הפחמנית של תיק השקעות היא למכור את האחזקות בחברות מזהמות ולהשקיע את התמורה בכאלו שאינן מזהמות כלל; חמש ענקיות ההיי-טק האמריקניות אחראיות ל-3% בלבד מן הפליטה של 500 חברות מדד סטנדרד אנד פור. אבל המספר הקטן יחסית של החברות המזהמות ימצאו בעלים חדשים למניותיהן, ולו רק משום שפעולות הניקוי שלהן יוצרות הוצאות מוכרות לצורכי מס. מפיקי נפט גדולים אומרים, כי בעוד בעלי המניות דורשים מהם להפחית את הזיהום, מניותיהם נקנות בשקט בידי קרנות גידור - משום שמדובר בתשואה נאה עם סיכון נמוך.
כוונון יכול לעזור, מציע אקונומיסט. יש לשפר את מדידת הפליטה. האיחוד האירופי מתכנן לחייב עסקים לדווח על פליטת הפחמן; ארה"ב שוקלת זאת. כמה גופים חשבונאיים מבקשים לקבוע תקינה לגילוי השפעות האקלים. מנהלי נכסים, כמו קרנות פנסיה, צריכים למשוך השקעות מחברות מזהמות ולהשתמש בהן כדי לחולל שינוי. משקיעים מוסדיים צריכים להקים קרנות שישקיעו בטכנולוגיות חדשות.
התחייבויות כמו אלו של "ברית גלזגו" טובות ככל שיתממשו, אבל העולם זקוק למיסוי על הפחמן כדי שהתחום הפיננסי יוכל להוביל לשינוי של ממש. מחיר זה יחול על כל החברות, לא רק על אלו הנשלטות בידי משקיעים מוסדיים. הרצון להימנע מתשלום המס יגביר את המאמץ להפחית את הפליטות. לחברות וממשלות יהיה מניע לבדוק מי פולט ומי צריך לשלם. תמחור הפחמן ישלב את מניע הרווח עם הפחתת הפליטות, ואז תפקידו של המגזר הפיננסי יהיה לממש את האיתותים שישלח תמחור הפחמן. שילוב זה יהיה מנוע רב-עוצמה לשינוי דרכי פעולתם של משקים, מסכם אקונומיסט.

תאריך:  04/11/21   |   עודכן:  04/11/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם המגזר הפיננסי יציל את העולם מהאסון האקלימי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ועידת האקלים
צבי גיל
בנוגע לשימוש בכלים חד-פעמיים בחוף, נציגת חברת "אתרים" הודיעה כי הנושא נמצא בראש סדר העדיפות של עיריית תל אביב-יפו ושל חברת "אתרים"
מרדכי שחם
במצב הנמשך הקיים, וכאשר כל הצעת פתרון נבחנת ממילא על-פי התייחסויות צפויות של מדינות חוץ, אשר הן עצמן מושפעות משינויים פנימיים ומשינויים גלובאליים – מוצע לחפש דרך מוצא שתוביל אלי פתרון אפשרי עתידי, לא רק בחיפוש במרחבי המזרח-התיכון ובין תיאוריות אקדמאיות, אלא גם... במרחבי-הזמן ובשינויי-הזמן של העתיד הקרוב
מירב ארד
מוקדם יותר היום נועד עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי    ג'ונסון בפגישה עם בנט: "צריכים ללמוד ממבצע הבוסטר בישראל"    רה"מ הבריטי התנצל בפני השרה אלהרר על כך שנמנעה ממנה הכניסה לוועידה
איציק וולף
ראש ממשלת הודו, נדרנרה מודי, הודיע בוועידת גלזגו כי עד לשנת 2030 תעבור מחצית ממשק החשמל ההודי לאנרגיות מתחדשות ועד לשנת 2070 תגיע ליעד של אפס פליטות פחמן
איציק וולף
הטכנולוגיה שבה משתמשת באטמ תוצג בימים הקרובים בוועידת האקלים המתקיימת בגלזגו שבסקוטלנד על-ידי נשיא צ'אד    המכרז שבו זכתה הוא בהיקף של כ-910 אלף אירו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il