X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
וושינגטון פוסט מדווח: תושבי המדינות המתפתחות סובלים בצורה קשה במיוחד משינויי האקלים - אך המדינות המפותחות, האחראיות המרכזיות לנזקים, מסרבות לפצות אותן
▪  ▪  ▪
כבשים שגוועו מן הבצורת בקניה [צילום: בריאן אינגנגה, AP]
האם המגזר הפיננסי יציל את העולם מהאסון האקלימי
איתמר לוין
קבוצה שחבריה מנהלים נכסים ב-130 טריליון דולר הכריזה בגלזגו על יעד של אפס פליטת גזי חממה ב-2050 * אקונומיסט מסביר מהם המכשולים שבדרך למימוש יעד זה, וקורא להטיל מיסוי על פליטות הפחמן כצעד פיננסי חיוני למעבר לאנרגיה ירוקה
לרשימה המלאה

היבולים בשדותיה של בוורלי לונגיד בפיליפינים נבולים, תוצאה ישירה של אביב יבש בשל שינויי האקלים. מי יפצה אותה? הקריאה לפיצוי על נזקי האקלים נשמעת זמן רב מפיהם של פעילים, אך כאשר המצב הולך ומחמיר – הנושא מצוי במחלוקת עמוקה בפסגת האקלים בגלזגו, מדווח וושינגטון פוסט.
בשנה שעברה קבע דוח של הצלב האדום, כי האקלים המחמיר הרג 410,000 בני אדם בעשור הקודם. מחקר אחר מעריך שהנזק למדינות המתפתחות יגיע בסוף העשור הנוכחי ל-580-290 מיליארד דולר בשנה. המימון הנוכחי – המוענק לקורבנות אסונות מכל הסוגים, לאו-דווקא של שינויי האקלים – הוא פחות מעשירית הסכום. תושבי המדינות העניות משלמים את מחיר בחירותיהן של המדינות העשירות: למעלה ממחצית הזיהום היא תוצרת ארה"ב והאיחוד האירופי.
לפני למעלה מעשור הבטיחו המדינות העשירות 100 מיליארד דולר בשנה למדינות העניות להתמודדות עם שינויי האקלים, אבל עדיין לא עמדו בהתחייבותן במלואה. ונכון לעכשיו הן מסרבות להעניק מימון נוסף לפיצוי על הנזק הנוכחי, שלא לדבר על העתידי. עד כה, הכלי הבינלאומי המרכזי לטיפול בהפסדים ובנזקים הוא אתר אינטרנט לשיתוף במידע על סיכוני האקלים. בשנת 2019 הסכימו שורה של מדינות להקים תוכנית לסיוע טכני – אך שנתיים מאוחר יותר אין לה מימון ועובדים.
בהסכם פריז משנת 2015 הסכימו המדינות המפותחות להכיר ב"צורך למנוע, לצמצם ולהתמודד עם ההפסדים והנזקים הנובעים משינויי האקלים". אבל הן התעקשו לכלול בו סעיף נוסף, המדגיש שההסכם אינו יוצר בסיס לאחריות או לפיצוי כלשהם. אפילו מדינות עשירות שבדרך כלל מתגאות בכיס פתוח לסיוע בינלאומי, כמו גרמניה, האפשרות לממן פיצוי על נזקי האקלים התקבלה בספקנות, וממשלתה אומרת שביקשה מ-OECD לבחון את הנושא.
התומכים בתשלום פיצוי טוענים, שיש להפרידו מסוגיות צמצום הפליטה והתאמת המשקים לשינויי האקלים – המטרות הנוכחיות של רוב מימון האקלים. והבעיה אינה רק של מדינות מתפתחות: בשנת 2018 הרסה דליקת קוצים 69 בתים בעיירה אוסטרלית, כחלק מהתארכות עונת השריפות והנזקים הכבדים שהיא גורמת לנפש ולרכוש. אבל המדינות העשירות מסוגלות לסייע במהירות וביד רחבה לנפגעים, כפי שאירע באותה דליקה באוסטרליה ובשטפונות השנה בגרמניה.
אחד הפעילים במדינות המתפתחות אומר לפוסט, כי הדרישה מן המדינות הללו להפחית את פליטת הגזים שלהן בעוד הן סובלות מתוצאות שינויי האקלים, דומה למצב בו אדם שביתו עולה בלהבות מתבקש לתרום למכבי האש. "אם אני הייתי שר האוצר והתושבים שלי סובלים, האם הייתי משקיע בתחנת כוח סולארית? לא", הוא מוסיף. "קודם כל צריך לעזור לאנשים להתאושש ולהבטיח שהם מוכנים לאסונות עתידיים. רק כאשר נוציא פחות על אסונות, נוכל לעמוד ביעדי ההתאמה".
הפעילים רואים כמה סימנים של התקדמות בוועידת גלזגו. בשבוע שעבר הבטיחה סקוטלנד מיליון ליש"ט לקרן המטפלת בנזקים והפסדים – המדינה המתועשת הראשונה העושה זאת. 61 מדינות השותפות לקבוצה הקרויה "High Ambition Coalition" – והכוללת כיום את ארה"ב – פרסמו הצהרה המכירה בצורך להקצות יותר משאבים לנושא. מאות בנקים, חברות ביטוח, קרנות פנסיה וחברות השקעות התחייבו להסיט טריליוני דולרים מפעילות מזהמת ולהפנות חלק מהם למדינות המתפתחות (ראו קישור משמאל). לדברי הפעילים, אלו צעדים חשובים – אך לא מספיקים.
הבעיה הוחמרה עוד יותר בשל הקורונה, אשר הותירה מדינות מתפתחות רבות שקועות בחובות כבדים וחסרות יכולת לממן את צרכיהן הבסיסיים, שלא לדבר על השקעות בשינויי האקלים – מציין הפוסט. סיוע אמיתי להפסדים ולנזקים יסייע לשקם את האמון בין המדינות, אשר נפגע עוד יותר בשל הפערים העצומים בהתחסנות, אומרת אחת הפעילים.

תאריך:  11/11/21   |   עודכן:  11/11/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ועידת האקלים
איתמר לוין
הטיוטה שפרסמה סוכנות האו"ם לאקלים קוראת להאיץ את הפחתת פליטת גזי החממה ולסייע למדינות העניות לעשות זאת - אך אין בה תאריכי יעד ואין מנגנוני אכיפה כלפי המדינות שלא יעמדו בהתחייבויותיהן
דוד ארגז
הבעיה העיקרית של הגזע האנושי בכדור-הארץ היא לא עליה בריכוז גזי החממה אלא התפוצצות האוכלוסין
יפעת גדות
יוסף אליעז
מה שפחות מובן הוא מדוע ראש הממשלה נטל עמו 140 בני לוויה לפסגה בת יומיים    טיסתם לבטח לא תרמה להגנת הסביבה
יהודה קונפורטס
הפעם בטור: על הקריאה של בנט לרתימת ההיי-טק הישראלי למלחמה במשבר האקלים, חוסר הנגישות בוועידה בגלזגו והמקרה של השרה קארין אלהרר, והמתקפה של הממשלה נגד אורקל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il