X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הטיוטה שפרסמה סוכנות האו"ם לאקלים קוראת להאיץ את הפחתת פליטת גזי החממה ולסייע למדינות העניות לעשות זאת - אך אין בה תאריכי יעד ואין מנגנוני אכיפה כלפי המדינות שלא יעמדו בהתחייבויותיהן
▪  ▪  ▪
אינטרסים מנוגדים של המשתתפות [צילום: אלברטו פזאלי, AP]

סוכנות האקלים של האו"ם פרסמה (יום ד', 10.11.21) טיוטה להסכם בוועידת גלזגו על שינויי האקלים, הקוראת למדינות לבחון מחדש ולחזק בשנה הבאה את תוכניותיהן לצמצום פליטת גזי החממה. הטיוטה מאותתת על הסכמה ראשונית בין 200 המדינות המשתתפות בוועידה ועל הכיוון המסתמן על ההסכם שיוכרז עם סיומה.
הטיוטה קוראת למדינות לקבוע יעדים שאפתניים יותר להפסקת הפליטות, להאיץ את הפסקת השימוש בפחם ולהפסיק לסבסד את השימוש בנפט ובגז טבעי. עוד הן נקראות לקבוע מדיניות ולפיה לכל המאוחר באמצע המאה תיפסק הוספת גזי חממה, כדי להותיר את התחממות כדור-הארץ ברמה בטוחה יחסית. המדינות העשירות נקראות להגביר את הסיוע למדינות העניות כדי שיוכלו להתאים את עצמן לשינויי האקלים.
אולם, הטיוטה אינה כוללת תאריכי יעד ברורים ואמצעי אכיפה כלפי המדינות שלא יעמדו בהתחייבויותיהן - מה שמלמד על הקשיים שעוד נותרו ואשר ספק אם ייפתרו בשלושת הימים האחרונים של הוועידה. על-פי המסורת של ועידות בינלאומיות גדולות, כל המשתתפות אמורות לחתום על ההסכם הסופי - ולכן די בהתנגדותה של מדינה אחת כדי להגיע למבוי סתום. לרבות מן המשתתפות בגלזגו יש אינטרסים מנוגדים. כך למשל, מדיניות האיים המאוימות בידי עליית מפלס הים, שואפות להפסקת הפליטות מוקדם ככל האפשר - בעוד מפיקות נפט גדולות דוגמת סעודיה ורוסיה מבקשות לעכב את ההליך ככל האפשר.
כדור-הארץ כבר התחמם ב-1.1 מעלה ביחס לעידן הטרום-תעשייתי, הסכם פריז משנת 2015 קבע יעד של הגבלת ההתחממות עד סוף המאה ל-1.5 מעלה - אך לפי כל הסימנים והמחקרים, הקצב מהיר בהרבה וההתחממות בדרך לשתי מעלות ואף יותר. המשמעות תהיה הרסנית: סערות קטלניות, בצורות ממושכות ושטפונות הרסניים יתחוללו בעוצמה חסרת תקדים ובתדירות חסרת תקדים.
ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן התחייב לקצץ את פליטת גזי החממה ב-52%-50% עד סוף העשור הנוכחי, בהשוואה לרמתה ב-2005. סין, המזהמת הגדולה בעולם, הודיעה שהפליטות ממנה יגיעו לשיאן ב-2030; היא לא אמרה האם ובאיזה קצב יירדו לאחר מכן. רוסיה סיפקה התחייבות עמומה להפסיק להוסיף גזי חממה בשנת 2060. שתי האחרונות לא שלחו את מנהיגיהן לגלזגו.
מדעני האו"ם פרסמו אתמול דוח, ולפיו אפילו אם כל המדינות יעמדו בהתחייבויותיהן הנוכחיות להפחתת הפליטות - התחממות כדור-הארץ תגיע ל-2.5 מעלות בסוף המאה. המשמעות היא שיש צורך בצעדים חריפים בהרבה, אשר ספק אם יינקטו - לנוכח העובדה שמדינות רבות לא עמדו אפילו בהתחייבויות הצנועות יותר שנטלו על עצמן לפני שש שנים. המדינות העשירות התחייבו ב-2010 להזרים מדי שנה עד תום העשור 100 מיליארד דולר למדינות העניות - אולם במקרה הטוב ישלימו את העברת הכסף רק בעוד שלוש שנים.
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, יקרא הערב בנאומו בוועידה לנצל את ההזדמנות ולנסח הסכם סופי ושאפתני. "צוותי המו"מ עושים בימים האחרונים את העבודה הקשה של הפיכת ההבטחות לפעולה בנושא שינויי האקלים", אמר ג'ונסון לפני צאתו מלונדון. "הנושא גדול יותר מאשר כל מדינה, והגיע הזמן שהמדינות ישימו בצד את חילוקי הדעות ויתאחדו למען כוכב הלכת שלנו ולמען האוכלוסייה שלנו".

תאריך:  10/11/21   |   עודכן:  10/11/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טיוטת הסכם גלזגו: קריאה לפעולה ללא יעדים ואכיפה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ועידת האקלים
דוד ארגז
הבעיה העיקרית של הגזע האנושי בכדור-הארץ היא לא עליה בריכוז גזי החממה אלא התפוצצות האוכלוסין
יפעת גדות
יוסף אליעז
מה שפחות מובן הוא מדוע ראש הממשלה נטל עמו 140 בני לוויה לפסגה בת יומיים    טיסתם לבטח לא תרמה להגנת הסביבה
יהודה קונפורטס
הפעם בטור: על הקריאה של בנט לרתימת ההיי-טק הישראלי למלחמה במשבר האקלים, חוסר הנגישות בוועידה בגלזגו והמקרה של השרה קארין אלהרר, והמתקפה של הממשלה נגד אורקל
אברהם בנמלך
בלי תמונות, רק לעסוק בהצלת כדור-הארץ    הם לא הצילו    אבל התחייבו    אשרי המאמין    בכל זאת 190 מדינות התחייבו    סתם הצגה    למה?    גם בפריס הם התחייבו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il