X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
סרט - מטיסה [צילום: ד"ר מרגלית מולנר גויטיין]
מטיסה-מטיס
עבודת הווידאו של אורית אדר בכר "מטיסה" המוצגת כעת בבית האמנים בת"א היא עיבוד לציורו של אנרי מאטיס "הרמוניה באדום" היוצרת מקימה לתחייה את ציורו של מאטיס וטוענת אותו באינטרפרטציה אישית משלה

לציור המרשים של אנרי מטיס "הרמוניה באדום" או "הדסרט", הקינוח (1908), יש ציור קודם (1897) ריאליסטי עם פרספקטיבה מקובלת של אותו חדר עם שולחן. אין ספק שהציור המאוחר, החדר באדום, נועז, מלא חיים ומרשים יותר מהקודם, הקונבנציונלי. החדר באדום הוזמן על-ידי קונה רוסי והיה במקור עם רקע כחול. מטיס החליט שעדיף לשנות את הרקע לאדום. זה חי יותר, מתאים למטרתו.
מטיסה
עבודת הווידאו של אורית אדר בכר "מטיסה" המוצגת כעת בבית האמנים בת"א היא עיבוד לציורו של אנרי מאטיס "הרמוניה באדום". היוצרת מקימה לתחייה את ציורו של מאטיס וטוענת אותו באינטרפרטציה אישית משלה. היא משאירה את המרכיבים הציוריים והפלסטיים של העבודה המקורית, כך שהמשרתת נעה בתוך עולם שהוא למעשה ציור. אדר בכר מאמצת את סגנון ההשטחה של מאטיס, המבטל את העומק הריאליסטי ואת הפרספקטיבה המסורתית באמצעות שימוש בצבעוניות מונוכרומטית אדומה, בה הרקע מתאחד עם המפה האדומה בעלת אותם אורנמנטים כחולים של הטפט בקיר.
לטענת אוצר התערוכה, שהוצגה במוזאון הרצליה (3120), כי מטיס הושפע בעבודה זו מציורי ילדים אביא עובדה אחרת, המעוגנת בהיסטוריה של עולם האמנות והיא הנטייה הכלל עולמית באותה עת לציור היפני השטוח כפי שנראית גם אצל ואן גוך, גוגן המאוחר ועוד. בנוסף, השימוש בצבעים עזים ראשוניים הוא חלק מהזרם הפוביסטי שמטיס היה מראשי המובילים שלו.
"אדר בכר מעניקה לדמות אוטונומיה והופכת אותה לדמות פעילה ויוצרת, לאמנית שמשנה בהדרגה את הציור המקורי של מאטיס והולכת ומקצינה את מוטיב ההשטחה שבו עד כדי מחיקתו כליל" כותב האוצר.

מטיס - הרמוניה באדום [צילום: ד"ר מרגלית מולנר-גויטיין]

למה כעסה מטיסה-אורית?
אדר בכר מספרת כי אותגרה על-ידי הופעת המשרתת בציור: לדידה היא מסמלת את המעמד הנמוך, כוח העזר, וחורה ליוצרת שמטיס השתמש במודל שלו המופיעה במספר ציוריו "בזמן שהיה כבר נשוי לאשתו אמילי פאריאר". המשרתת בווידאו שלה יוצאת בחמת זעם נגד תפקידה המתסכל, הבלתי מתגמל. היא שותה בהתרסה מהיין שהיא אמורה להניח לאורחים או לבני המשפחה. היא מחביאה בבגדיה פירות ודברי אוכל. בכך היוצרת מרמזת שהמשרתת גם אינה מתוגמלת מבחינה תזונתית על-ידי בעלי הבית, קרי: מטיס ואשתו.
הציור הוא דו-ממדי, אבל בעבודת הווידאו קיים, כמובן, הצד התלת ממדי, כך שהמשרתת ששומעת, לכאורה רעש מבחוץ, יכולה ללכת לחלון (יש הטוענים שזו תמונה) להציץ דרכו ולסגור אותו. וכאן אזכיר, כמובן, את הצד האודיטיבי. בסרט יש מוזיקת רקע שמשתלבת היטב בנושא ובהלך הרוח המרדני של הפרוטגוניסטית, המשרתת (במינוח יותר נעים: עוזרת הבית).
מטיסה המתוסכלת מורחת את שפתיה באודם אך בתסכולה הרב מורחת את הצבע על מחצית פניה ובהמשך מבצעת מחיקה טוטלית בציור של מטיס עם מטאטא ארוך. יחד עם הציור גם היא נעלמת. סוף הסרט. היוצרת מספרת שעבדה על הסרט כשנה, הכנת סקיצות, בניית חלקים מדיקטים ומגזרות לתפאורה.
האם בצדק כעסה מטיסה-אורית?
לדברי אדר בכר היא הייתה במצב מקביל לזו של האישה בציור, אשר לטעמה מייצגת את האישה הנחותה, המשרתת, במשפחה הבורגנית. היוצרת לא מפרטת מה היה התסכול שלה עצמה. אבל כמו בסרט הרגישה צורך עז לפרוק מטענים ולפרוץ מסגרות. "למה נעלמה קרולין? למה אינה מגדלת את ילדתה? האם התאבדה"? היא שואלת.

מטיס, שולחן, אוסף מוזורוב [צילום: ד"ר מרגלית מולנר גויטיין]

על-פי ויקפדיה למאטיס נולדה בת בשם מרגריט (1894) מקרולין ג'ובלו, דוגמנית עירום אותה צייר ועמה חי בעוני בפריז במשך חמש עשרה שנה. קרוליין הופיעה בכמה ציורים מוקדמים של מאטיס, אך בני הזוג נפרדו בשנת 1897. לכן קשה להניח שהיא זו המופיעה בציור (1908) החדר האדום. אדר בכר חושבת שעדיין היא זו המצויירת כאן כי היו עבודות קודמות בדיו באותו נושא בהן הדוגמנית היא בברור קרלויין ז׳ובלאו.
ב-1898 נישא מטיס לאמלי נואלי פראיר, והם גידלו את מרגריט יחד עם שני בניהם, ז'אן (1899) ופייר (1900). אמלי ומרגריט שימשו לעיתים קרובות כדוגמניות של מאטיס בציוריו. אך מה קרה לאמה של מרגריט, קרולין? למה נשארה מרגריט לגור עם משפחת מטיס? רבות נכתב על ציוריו של מטיס ובצדק קובע קנדינסקי שפיקסו ומטיס הם גדולי האמנים של המאה ה-20, אך אין לנו מספיק אינפורמציה על חייו הפרטיים.
בספר שיצא באנגלית ב 2005 על מטיס חושפת המחברת, הילרי ספרלינג, חלקים סמויים, או נשכחים מחייו. ידוע כי לאחר שהתיישב בפריז עם אשתו והצליח באמנות נעלם פתאום וחזר לעיר מולדתו האפורה אותה תיעב, בצפון צרפת. מסתבר שהמחותנים של מטיס, הוריה של אשתו, היו מעורבים בפרשת פשע פיננסי חמור שזעזע את צרפת. החותנת של מטיס עבדה במשק הבית של מי שהייתה ידועה כ'פרשת הוברט' שפגעה קשות בבנקאות הצרפתית. חותנו אף נלקח לכלא ונערך חיפוש משטרתי בבתו של מטיס.
תקופה זו כונתה על-ידי המבקרים כתקופה האפורה בחייו של מטיס. אגב, עיר הולדתו התבססה על אריגת בדים משובחים ורבגוניים ואולי משם, וגם בהשפעת האוריינט, הרבה מטיס לצייר בדים ובגדים עשירי צבע ואורנמנטים. מטיס זכה להערכה רבה עוד בחייו. הוא מצא לבסוף את מקומו בניס, בדרום צרפת, מקום בו נהנה מהאור ומהצבעים העזים שאפיינו את אמנותו בהמשך דרכו, וכאחד מהאבות המייסדים של הפוביזם.

סרט - מטיסה [צילום: ד"ר מרגלית מולנר גויטיין]

2013 וידאו, 10 דקות, (Matissa) מאטיסה.
אורית אדר בכר (נ' 1960), אמנית רב תחומית, מרצה במדרשה, סמינר הקיבוצים ועוד.
Hilary Spurling .2005. The Unknown Matisse: A Life of Henri Matisse: The Early Years, 1869-1908
תאריך:  11/11/2021   |   עודכן:  11/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שאול מנשה
אם חיזבאללה טוען שידיו נקיות, מדוע הוא מתנגד לחקירה? מדוע לא לתת למשפט לאשר את טיעונו? עצם ההתנגדות מעוררת חשדות ופחד
יוני בן-מנחם
ההחלטה האמריקנית על פתיחת הקונסוליה האמריקנית בירושלים מתעכבת נוכח התנגדות ישראל ובגלל מחלוקות בין ממשל ביידן לפלשתינים. גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי מחמוד עבאס לא ייכנע לתכתיבים שהממשל מנסה לכפות עליו ובראשן עריכת רפורמות שלטוניות ברש"פ
דן מרגלית
יכן היו היהודים? והיכן היו אוהדי ישראל, יהודים ושאינם יהודים?    הגם באלביון נוהגים כך? בירת הדמוקרטיה וגאוות הפרלמנטים, ומי שהמציאה את ההייד-פארק?
שמואל פישר
בפועל משמשת כיום סרבנות הגט בידי הבעלים הסרבנים ככלי להתעללות באשה וגם ככלי לסחטנות כלכלית בעניין דמי המזונות והכתובה    סבלן של העגונות היה צריך להיות גורם מרכזי בהחלטה לשלוח את הסרבן למאסר
בעז שפירא
אם יהודי לא מרגיש קרבה יתרה לאחיו היהודים, אם יהודי אינו רואה עצמו כחוליה בשרשרת הדורות מאז ימי אברהם אבינו, אם יהודי איננו מחובר להיסטוריה של עמנו המפורטת בספר הספרים התנ"ך כי אז אין מה שיחבר אותו באופן אמתי, בכל הווייתו, בערכיו, דעותיו, אמונותיו והשקפותיו - אל הנס אותו אנו חווים בדורות האחרונים עם הקמת מדינת היהודים היא ראשית צמיחת גאולתנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il