X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ביום האחרון של ועידת גלזגו מסביר וושינגטון פוסט את ההבדל העצום שבין יעד התחממות של מעלה וחצי לבין יעד של שתי מעלות בפריז לפחות דיברו על מעלה וחצי; טיוטת הסכם גלזגו הולכת אחורה בהיבט החשוב ביותר של שינויי האקלים
▪  ▪  ▪
ועידת גלזגו. טיוטה פושרת [צילום: אלברטו פאזלי, AP]

בהסכם פריז לפני שש שנים התחייבו המדינות לפעול לכך שהתחממות כדור-הארץ עד סוף המאה (ביחס לעידן הטרום-תעשייתי) תהיה "הרבה מתחת לשתי מעלות"; לשון ההסכם גם לימדה, כי היעד הוא מעלה וחצי. אבל טיוטת הסכם גלזגו שפורסמה השבוע אומנם חוזרת על נתונים אלו, אך אינה מתחייבת להגשים את היעד של מעלה וחצי.
ההבדל נראה קטן – מסביר וושינגטון פוסט – אבל בפועל הוא משמעותי מאוד מבחינת המאמץ להפחתת פליטת גזי החממה ומבחינת התוצאות של ההתחממות. השירות המטאורולוגי הבריטי קבע השבוע, כי מיליארד בני אדם צפויים לעומס חום קיצוני קבוע אם ההתחממות תהיה שתי מעלות. עם זאת, חלק מן המומחים סבורים שעדיין ניתן להגיע למעלה וחצי – אך זה יהיה קשה מאוד.
כיצד נקבע היעד של שתי מעלות? כאשר נפגשו מנהיגי העולם בפריז, הם חיפשו דרך לשנות כיוון לאחר תקופה ארוכה של חוסר מעש והכשלונות של הסכמי קיוטו (1992) וקופנהאגן (2009). האחרון כלל לשון בלתי מחייבת ולפיה "הדעה המדעית היא שיש להגביל את ההתחממות הגלובלית לפחות משתי מעלות".
קרוב ל-200 מדינות חתמו על הסכם פריז, אשר כלל יעדים להפחתת הפליטות ותוכניות להשגתם, לצד הסכמה בדבר הגבלת ההתחממות ל"הרבה מתחת לשתי מעלות". לפי ההסכם, על המדינות לשאוף ליעד של מעלה וחצי, מתוך הכרה בכך ש"הדבר יפחית משמעותית את הסיכונים וההשלכות של שינויי האקלים". שני היעדים – אחד ברמת הפעולה והשני ברמת השאיפה – שיקפו ויכוח סוער בו דרשו מדינות מתפתחות לקבוע את היעד של מעלה וחצי, ואילו המפותחות סירבו.
לאחר ההסכם אימצו רבים ברחבי העולם את הססמה "אחת וחצי כדי להישאר בחיים". ההסכם היה שינוי משמעותי, מציין הפוסט. למעלה מ-100 מדינות הביעו תמיכה ביעד של מעלה וחצי, כולל – לראשונה – כמה מן המזהמות המובילות ובראשן ארה"ב; ללחץ המדעי היה תפקיד בשינוי. אבל לצד זאת נותרה ספקנות, כאשר סעודיה עתירת הנפט והגז מפעילה לחץ נגד קביעת יעדים ממשיים שאפתניים. היו שטענו שיש להמשיך ביעד של שתי מעלות כדינ להימנע מכשלון.
הנשיא דונלד טראמפ הוציא את ארה"ב מהסכם פריז וקידם את השימוש בדלקים מאובנים. הנשיא ג'ו ביידן לא רק שהחזיר אותה, אלא גם הצטרף לקבוצת המדינות הדורשת שמעלה וחצי יהיו הסטנדרט המחייב. אולם, בשיחות פרטיות הביע ביידן ספקנות בדבר היכולת להשיג אפילו את היעד של שתי מעלות אם הפולטות העיקריות לא יעמדו בהתחייבויותיהן הקיימות.
סכנה לקיומן של ערים ואפילו מדינות
הפאנל הבין-ממשלתי לשינויי האקלים, הגוף של האו"ם המופקד על הצד המדעי של המשבר, מזהיר שאפילו התחממות של מעלה וחצי תהיה משמעותית – עם גלי חום כבדים והתקצרות של עונות הקור. עם שתי מעלות השינויים יהיו קשים עוד יותר. גל חום כבד, שהיה מתחולל פעם בעשור בלא ההתחממות מעשה ידי אדם, יתרחש 4.1 פעמים עם התחממות של מעלה וחצי ו-5.6 פעמים עם שתי מעלות. גם שטפונות כבדים ובצורות קשות יהיו תכופים בהרבה. עליית מפלס הים תימשך במאה הנוכחית וגם אחריה, עם שלושה מטרים במעלה וחצי ושישה מטרים בשתי מעלות – מה שמהווה סכנה ברורה לעצם קיומן של ערים ואפילו של מדינות.
הדוח של האו"ם היה הסיכום של 14,000 מחקרים ודוחות נפרדים הצביעו על תמונה זהה ואף חמורה עוד יותר. המחקר של השירות המטאורולוגי הבריטי אומר כי התחממות של שתי מעלות תוביל לכך שמספר בני האדם הסובלים מהשפעות ההתחממות יזנק מ-68 מיליון כיום למיליארד. התחממות של ארבע מעלות תוביל לכך שמחצית מאוכלוסיית העולם תושפע משמעותית.
בדיקת הפוסט העלתה, כי כדור-הארץ כבר התחמם במעלה אחת ובחלק מן האיזורים ההתחממות כבר עומדת על שתי מעלות. האו"ם מעריך, כי בקצב הנוכחי ההתחממות תהיה מעלה וחצי כבר בשנת 2040. על-פי התרחישים הקודמים האופטימיים ביותר, התחממות זאת אמורה הייתה להתרחש רק ב-2050 – מה שנותן יותר זמן להתארגן להשלכותיה – ולאחר מכן אמור היה להתחיל תהליך הפוך, תוך מניעת ההשלכות החמורות ביותר. התרחיש הקשה ביותר של האו"ם מדבר על 4.4 מעלות בסוף המאה – עם השלכות עצומות על עצם החיים בכדור-הארץ.

תאריך:  12/11/21   |   עודכן:  12/11/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חצי מעלה של התחממות היא שאלה של חיים ומוות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אובמה טיפש?
ld1976  |  12/11/21 09:12
2
וושינגטון פוסט - עיתון מדעי ?? ל"ת
מדען מתעניין  |  13/11/21 18:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ועידת האקלים
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מדווח: תושבי המדינות המתפתחות סובלים בצורה קשה במיוחד משינויי האקלים - אך המדינות המפותחות, האחראיות המרכזיות לנזקים, מסרבות לפצות אותן
איתמר לוין
הטיוטה שפרסמה סוכנות האו"ם לאקלים קוראת להאיץ את הפחתת פליטת גזי החממה ולסייע למדינות העניות לעשות זאת - אך אין בה תאריכי יעד ואין מנגנוני אכיפה כלפי המדינות שלא יעמדו בהתחייבויותיהן
דוד ארגז
הבעיה העיקרית של הגזע האנושי בכדור-הארץ היא לא עליה בריכוז גזי החממה אלא התפוצצות האוכלוסין
יפעת גדות
יוסף אליעז
מה שפחות מובן הוא מדוע ראש הממשלה נטל עמו 140 בני לוויה לפסגה בת יומיים    טיסתם לבטח לא תרמה להגנת הסביבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il