X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ניו-יורק טיימס מסכם את ועידת האקלים: יש תמימות דעים על הצורך לעשות יותר ומיד בתחום ההתחממות, אך אין פרטים מחייבים הוועידה הניבה כמה הסכמים נוספים, אך גם כאן המבחן הגדול יהיה האם וכיצד יישומו
▪  ▪  ▪
פערי דורות ומגדר בוועידה [צילום: אליסטר גרנט, AP]

מארגניה של ועידת האקלים בגלזגו הגדירו אותה כ"תקווה האחרונה והטובה ביותר" להציל את כדור-הארץ. במהלכה הצביעו משקיפים אופטימיים על עצם ההתכנסות של ראשי עשרות מדינות ואנשי עסקים מובילים ועל המומנטום שהיא יוצרת. ההשקפה הפסימית מדברת על הבטחות מעורפלות ללא תוכניות ברורות להתקדמות. בסוף השבוע (13.11.21) הסכימו 200 מדינות להציג בשנה הבאה תוכניות מואצות להתמודדות עם ההתחממות וקראו למדינות העשירות "לפחות להכפיל" את הסיוע למדינות העניות. ניו-יורק טיימס מצביע (יום א', 14.11.21) על שש הנקודות המרכזיות העולות מן הוועידה.
הזמן לפעולה הולך ואוזל
ההסכם יוצר תמימות דעים ברורה בין כל המדינות בדבר הצורך לעשות יותר ומיד, כדי למנוע את התוצאות ההרסניות ביותר של ההתחממות. לפני הוועידה אמר מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרס, שהעדיפות העליונה היא להגביל את ההתחממות עד סוף המאה למעלה וחצי ביחס לעידן הטרום-תעשייתי; היא כבר עומדת על 1.1 מעלה.
ההסכם מלמד על התקדמות ניכרת בהקשר זה – אבל עדיין רחוק מאוד מן המינימום הדרוש. הוא מציין צעדים ספציפיים שיש לנקוט, החל מצמצום פליטת הפחמן החד-חמצני במחצית עד 2030 וכלה בהפסקת הפליטה של מתאן, והוא קובע כללים לבחינת עמידתן של מדינות בהתחייבויותיהן. אבל אין בו תחושת בהילות אותה דרשו המדינות המצויות בסכנה החמורה ביותר, בעיקר מדינות איים.
מי צריך לקצץ ובכמה?
לשאלה הקריטית הזאת אין מענה בהסכם. המדינות העשירות – ארה"ב, יפן, קנדה ורוב מערב אירופה – אחראיות כיום רק ל-12% מפליטת גזי החממה, אבל ל-50% מן ההתחממות ב-170 השנים האחרונות בשל השימוש בדלקים מאובנים. מנהיגי המערב, בראשות הנשיא ג'ו ביידן, טענו שמדינות כמו הודו, אינדונזיה ודרום אפריקה חייבות להאיץ את המעבר לאנרגיה נקייה – אבל מדינות אלו השיבו, שאין להן המשאבים הכספיים הדרושים לכך ושהמדינות העשירות מפגרות במימוש הבטחותיהן לסיוע. בשנת 2010 הן הבטיחו 100 מיליארד דולר לשנה לאורך העשור; כעת הן מדברות על 2023 כמועד בו יעמדו בהתחייבות זו.
גוברת הקריאה לסיוע באסונות ולרגולציה
אחת המחלוקות הגדולות ביותר בגלזגו הייתה האם וכיצד על המדינות העשירות לפצות את המדינות העניות על נזקי ההתחממות – בנפרד מן הסיוע להסתגלות לשינויי האקלים. הסכם פריז מ-2015 קרא לקבוע כללים ברורים להיקפי הפליטה ולאפשר סחר במכסות הפליטה, אבל נושא סבוך זה לא נפתר גם בגלזגו.
ההסכם הנוכחי מאפשר לחברות ולמדינות לפצות על הפליטות שלהן בכך שישלמו למישהו אחר כדי שהוא יוריד את הפליטות שלו. אחת הבעיות הטכניות הגדולות היא כיצד לחשב מחירים אלו, כדי למנוע הערכות יתר או תשלומי כפל. המדינות שבסכנה דורשות שהמדינות העשירות יעניקו להן חלק מן ההכנסות של שוק הפליטות, כדי לסייע להן להתמודד עם ההתחממות. ארה"ב והאיחוד האירופי מתנגדים לכך; בנקודה זו לא הושגה הסכמה.
הושגו הסכמים בינלאומיים אחרים
ארה"ב וסין הצהירו של הסכמתן לעשות יותר בעשור הקרוב להפחתת הפליטות. סין התחייבה בפעם הראשונה להכין תוכנית להפחתת הפליטה של המתאן. ההסכם בין שתי המדינות היריבות, שהן הפולטות הגדולות ביותר בעולם, הפתיע רבים. מצד שני, אין בו פרטים וסין רק הסכימה להפחית את השימוש בפחם עד 2026 מבלי להתחייב לשיעור ההפחתה.
מנהיגיהן של למעלה מ-100 מדינות – כולל ברזיל, סין, רוסיה וארה"ב – התחייבו להפסיק את כריתת היערות עד 2030. במדינות אלו מצויים 85% מן היערות בעולם, שהם חיוניים לקליטת הפחמן המשתחרר לאוויר ולהאטת קצב ההתחממות. פעילים בתחום מציינים שלהסכם אין אמצעי אכיפה ומזכירים שצעדים דומים נכשלו באוויר.
למעלה מ-100 מדינות הסכימו לקצץ ב-30% את פליטת המתאן עד לסוף העשור. הסכם זה הוא חלק ממאמציו של ממשל ביידן, אשר הודיע שהסוכנות להגנת הסביבה תגביל את כמות המתאן הנפלטת ממיליון אסדות נפט וגז ברחבי ארה"ב.
הודו הצטרפה למספר ההולך וגדל של מדינות בכך שהתחייבה להגיע עד 2070 ל"אפס פליטות נטו" כדי להפסיק את התוספת לגזי החממה. מדינה זו היא אחת מצרכניות הפחם הגדולות בעולם, וכעת התחייבה להרחיב במידה ניכרת את גיוון הדלקים שלה כך שיכללו יותר מקורות אנרגיה נקיים. הודו גם מבטיחה שעד 2030, מחצית מהאנרגיה שלה תבוא מדלקים שאינם מאובנים.
הפנים השונות של הפעולה בתחום האקלים
בגלזגו ניתן היה לראות בבירור פערי מגדר ודורות, מציין הטיימס. רוב מקבלי ההחלטות הם גברים מבוגרים; רוב מביעי הכעס הם נשים צעירות. מליק אמין איסלאם, יועץ לראש ממשלת פקיסטן, היטיב להגדיר זאת: "הגיל הממוצע שלהם הוא 60, אז אני לא חושב שמישהו מהם יהיה בסביבה כדי לחוות אפס פליטות נטו בשנת 2070". הפעילה הצעירה גרטה תונברג לא הוזמנה לשאת דברים, וטענה שהמארגנים חוששים לאפשר לבני דורה לדבר משום שהם יגרמו להם להיראות רע. את תוצאות הוועידה הגדירה היא במילים "בלה, בלה, בלה".
קיום הוועידה בזמן הקורונה היה אתגר
הוועידה נדחתה בשנה בשל הקורונה והיא הייתה אחד הכינוסים הבינלאומיים הגדולים ביותר מאז פרצה המגיפה. רבים מן המשתתפים הגיעו ממדינות בהן ההתחסנות עדיין איטית וחלקית; פחות ממחצית מן הבוגרים בעולם כבר חוסנו. מגבלות הקורונה ייקרו את ההשתתפות והפכו אותה לבלתי אפשרית לחלק מן המוזמנים. הנשיאים ולדימיר פוטין, שי ג'ינפינג וחאיר בולסונרו החליטו שלא להגיע כלל. במהלך הוועידה אף נאלצו המארגנים להתנצל בפני המשתתפים על התורים הארוכים בכניסה לאולמות בשל בדיקת האישורים הרפואיים, ועל הקשיים בשירותי הווידאו שהופעלו בשל המגבלות על מספר הנוכחים בכל אולם ולצורך נאומיהם של מי שלא הגיעו לגלזגו.

תאריך:  14/11/21   |   עודכן:  14/11/21
+כשלון ועידת האקלים בגלזגו
11:06 14/11/21  |  רפי לאופרט   |   לרשימה המלאה

ועידת האקלים בגלזגו חזרה על שגיאות הוועידות הקודמות, בעיקר בכל הנוגע להנחת יסודות מוצקים להובלה קוהרנטית של מאמץ בינלאומי עקיב. הוואקום שיצרה ארה"ב של טראמפ לא התמלא ע"י זו של ביידן או כל גורם אחר. לא התבשרנו על שת"פ קונקרטי בין שתי המעצמות העולמיות המתחרות ארה"ב וסין ובלעדיו לא צפוי עתיד מזהיר למאמץ הבינלאומי

ועידת האקלים [צילום: אלברטו פזאלי, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ועידת גלזגו הסתיימה בהסכמה המלווה בהבטחות מעורפלות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ועידת האקלים
איתמר לוין
ועידת האקלים מסתיימת בקריאה להאיץ את הפחתת הפליטה של גזי חממה ולהגדיל משמעותית את הסיוע למדינות המתפתחות - אך ללא קביעת יעדי פליטה, ללא לוחות זמנים מחייבים וללא צעדים כלפי מדינות שלא יעמדו בהתחייבויותיהן
איתמר לוין
ביום האחרון של ועידת גלזגו מסביר וושינגטון פוסט את ההבדל העצום שבין יעד התחממות של מעלה וחצי לבין יעד של שתי מעלות    בפריז לפחות דיברו על מעלה וחצי; טיוטת הסכם גלזגו הולכת אחורה בהיבט החשוב ביותר של שינויי האקלים
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מדווח: תושבי המדינות המתפתחות סובלים בצורה קשה במיוחד משינויי האקלים - אך המדינות המפותחות, האחראיות המרכזיות לנזקים, מסרבות לפצות אותן
איתמר לוין
הטיוטה שפרסמה סוכנות האו"ם לאקלים קוראת להאיץ את הפחתת פליטת גזי החממה ולסייע למדינות העניות לעשות זאת - אך אין בה תאריכי יעד ואין מנגנוני אכיפה כלפי המדינות שלא יעמדו בהתחייבויותיהן
דוד ארגז
הבעיה העיקרית של הגזע האנושי בכדור-הארץ היא לא עליה בריכוז גזי החממה אלא התפוצצות האוכלוסין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il