X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מפעל הנשק המחתרתי ביצרון [צילום: אלי אלון]
מפעל הנשק "ביצרון" בקיבוץ משמרות
אולי רבים לא יודעים אבל בקיבוץ משמרות השוכן צפונית לפרדס חנה, התקיים במשך מספר שנים, טרום הקמת המדינה, מפעל מחתרתי שייצר רימוני יד וחלקי מרגמות עבור ארגון ה"הגנה" והצבא שבדרך המבנה בו שכן המפעל קיים עד היום ומשמש נגרייה

מפעל נשק חשאי שכונה בשם הקוד "ביצרון" במשמרות, הוקם בשנת 1944 בצמוד-מתחת לרפת של הקיבוץ. המפעל היה חלק מהתעשיה הצבאית - תעשיית הנשק של ה"הגנה" טרום הקמת המדינה. הוא התקיים במשך כשנתיים וחצי ובו יצקו-יצרו גופי רימוני יד מסוג "מיילס" וחלקים לפצצות מרגמות. חומרי הגלם והברזל ליציקה לייצור הרימונים ופצצות המרגמה הושגו במפעלי יציקה, שפעלו בארץ עבור הצבא הבריטי והשוק האזרחי.
אולם היצור במפעל הנשק ביצרון, היה גדול יחסית (30 מ' על 8 מ'). באתר ארגון חברי "ההגנה" יודעים לספר כי על-מנת להגיע לפתח המפעל היה צריך לעבור את כל הרפת מבפנים. עבדו בו למעלה מ-20 חברי קיבוץ משמרות ומספר מומחים חיצוניים. מנהל המפעל היה יוסף פדר, מומחה ליציקות. מידי פעם היה מגיע למפעל הנשק, חשמלאי עובד התעשיה הצבאית של "ההגנה" לטיפול, תחזוקה ותיקוני חשמל. במפעל נחפרו מספר סליקים, חפירות שנועדו לאיחסון והסתרת חלקי כלי הנשק מחשש לפשיטה בריטית על המפעל עד להעברתם ליחידות "ההגנה" .
אנשי פלמ"ח משולבים במפעל הנשק
העבודה במפעל הנשק המחתרתי הייתה כרוכה בסיכון כפול: חשש להיתפס על-ידי הבריטים שכמה ממחנותיהם שכנו סמוך למפעל ולהיאסר לשנים רבות בכלא, וחשש מ"תאונות עבודה" שעלולות להיגרם מיציקת ויצור כלי הנשק ואחסנתו מתחת לקרקע בשטח קטן ולא מאוורר תוך תנאי לחץ ומתח תמידי מחשש שיתגלו על-ידי הבריטים שערכו מידי פעם חיפושים וסריקות ביישובי הארץ.

מבנה מפעל הנשק ביצרון בקיבוץ משמרות [צילום: אלי אלון]

בין השנים 1947-1946 שהתה בקיבוץ משמרות מחלקת סיירים של הפלמ"ח ("מחלקת משמרות") שמנתה 34 חברים מהם חמש בנות. קיבוץ משמרות היה בין הקיבוצים, שנענו לקריאת הקיבוץ המאוחד לאירוח מחלקות פלמ"ח. הפלמ"ח קיים בקיבוצים מה שכונה "משטר אימונים ועבודה". הפלמ"חאים עבדו בקיבוץ מספר ימים קבוע ובשאר הימים התאמנו. כך מימנו את מחייתם ואימוניהם.
קיבוץ משמרות התקשה בשלב מסוים להקצות מקרב חבריו את כוח האדם הדרוש למפעל הנשק ופנה למטה הפלמ"ח לסיוע. מטה הפלמ"ח אישר לכמה מאנשי מחלקת הפלמ"ח ששהתה בקיבוץ לעבור לעבוד במפעל הנשק. ואכן כמה מחברי "מחלקת משמרות" של הפלמ"ח שולבו בעבודה במפעל הנשק המחתרתי. בין העובדים במפעל היה רפאל (רפול) איתן לימים הרמטכ"ל ה-11 של צה"ל.
בין אנשי הפלמ"ח, שעבדו באולם הייצור במפעל הנשק היו גם מספר בחורות. עבודת אנשי הפלמ"ח נמשכה עד פרוץ מלחמת העצמאות. כדי שהאנגלים לא יחשדו וכדי שהסוד ישמר, יצקו במפעל למטרות הסוואה גם כמה מוצרים "אזרחיים" כמו כלי מטבח, כלי נוי, חנוכיות ועוד.
"מתחת לאפם" של הבריטים
מפעל "ביצרון" פעל ממש "מתחת לאפם" של הבריטים: הוא היה ממוקם, צמוד לפרדס הראשון של הקיבוץ שהשתרע על פני כמה עשרות דונמים וגבל במחנה צבאי בריטי גדול - מחנה 80 ("Camp 80"). באתר ארגון חברי "ההגנה" מספרים כי "החיילים הבריטים היו נוהגים מידי פעם להיכנס לפרדס כדי "לשתות מים או לגנוב תפוזים". מאחר שהפרדס היה בסמוך למפעל הנשק עורר הדבר אי-שקט ודאגה בקרב שותפי הסוד בקיבוץ והם הציבו שומר ליד הרפת.
בשלב מסוים הובע חשש שהימצאות שומר "מסתובב" באופן קבוע במקום, עלולה לעורר חשד. והוחלט להתקין לחצן אזהרה. כל אימת שהתעורר חשש מכיוון החיילים בפרדס, היה השומר הקבוע, מיכאל שכביץ, מראשוני קיבוץ משמרות - רץ ולוחץ על הכפתור. קול אזעקה היה נשמע באולם הייצור, והעובדים היו ממהרים להחביא את התוצרת בתוך סליקים, שהוכנו מראש.

מחנה מפעל הנשק ביצרון בקיבוץ משמרות [צילום: אלי אלון]

סופו של המפעל
ב-1947, עם גבור מעשי האיבה לאחר הכרזת האו"ם על חלוקת ארץ-ישראל, הגבירו הבריטים את החיפושים בהם החלו עוד קודם לכן. המפעל החשאי נסגר מחשש שיתגלה וגם משום שהפלמ"חניקים כבר עזבו את המשק והצטרפו לגדודי הפלמ"ח. בשנתיים וחצי בהם התקיים, ייצר מפעל "ביצרון" מאות אלפי רימונים מסוג "מיילס" וכ-120 אלף פצצות מרגמה 2 אינץ.
המפעל הועבר ממשמרות, לבית אריזה בפרדסי גוש תל מונד. המבנה בו שכן מפעל הנשק ביצרון קיים עד היום. ביקרתי בימים אלה בקיבוץ משמרות וצילמתי את המבנה. מספרים לי כי במבנה פועלת כיום נגריה.
"שרידי" מפעל ביצרון טמונים באדמה?
ביוני שנת 2020, לפני כשנה וחצי, התגלה סמוך לגני הילדים בקיבוץ משמרות חפץ שזוהה כרימון רסס בן כ-70 שנה. כוחות הביטחון הוזעקו למקום על-ידי רכז הביטחון של הקיבוץ ופוצצו את הרימון. ידיעה על כך פורסמה בעיתונות. הערכה היא כי מדובר בשריד ממפעל 'ביצרון' שפעל בקיבוץ בשנות הארבעים וכי קיימת סבירות כי בשטח המפעל ובסביבתו טמונים באדמה "שרידים" נוספים ממפעל ביצרון שהיה למעשה מפעל תת-קרקעי ושכלל מספר סליקים בו אוחסנו רימונים וחלקי פצצות המרגמה שיוצרו בו. לא הצלחתי לקבל מידע מה עלה בגורלם של הסליקים ששימשו את המפעל יש הטוענים כי בין המפעל הנשק למגורי אנשי הפלמ"ח שעבדו במפעל נחפרה מנהרה למעבר אבל אין לי אסמכתא למידע זה.
שימור מבנה מפעל ביצרון והנצחתו
באירוע לציון 80 שנה לפלמ"ח שנערך בקיבוץ משמרות בסוף השבוע שעבר (ו' 12.11.21) ברחבת מגדל המים המיתולוגי של הקיבוץ, הוסר הלוט משלט הנצחה המספר סיפורן ופעלן של שתי מחלקות הפלמ"ח ששהו בקיבוץ בין השנים 1947-1946 טרום הקמת המדינה. האחת, מחלקת "הכשרת משמרות-מסדה (אופקים)" של הנוער העובד והשנייה "מחלקת משמרות". באירוע סופר, כבדרך אגב, סיפור מפעל "ביצרון" וצוין כי כמה מחברי הפלמ"ח שהיו בקיבוץ משמרות שולבו במפעל הנשק המחתרתי "ביצרון" שפעל בקיבוץ. אבנר חנוך מראשי קיבוץ משמרות אמר באירוע כי יש כוונה לשמר את מבנה מפעל הנשק החשאי "ביצרון" ולהפכו לאתר מורשת.
ידוע כי רפאל (רפול) איתן שעבד כאמור בהיותו בפלמ"ח במפעל הנשק "ביצרון" תמך בשימור מבנה מפעל "ביצרון". עופר רגב, חוקר תולדות הישוב וידיעת הארץ מספר: "בקרתי במקום (מפעל ביצרון) לפני מספר שנים ושמעתי סקירה מרתקת מפי רפאל איתן שעבד במקום. הביקור היה לרגל יוזמה לשקם את המקום בדומה לפעולה שבוצעה במכון איילון ברחובות. היוזמה עודנה ממתינה למימוש"...

חלק מהמידע והנתונים בכתבה באדיבות ארכיון "ההגנה" וארגון חברי "ההגנה".
תאריך:  16/11/2021   |   עודכן:  16/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מפעל הנשק "ביצרון" בקיבוץ משמרות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
כותרות בכל אמצעי התקשורת, חקירות, החרמת מסמכים, ומדוע? כי מנהלי רשתות שיווק דיברו באמצעי התקשורת ובאינטרנט על כוונות להעלאת מחירים
רבקה שפק-ליסק
חלק א' - ההשתלטות הבדואית הותירה אחריה הרס וחורבן, לא רק על החקלאות אלא גם על שאר ענפי הכלכלה    הם שדדו שיירות ואובדן הביטחון בדרכים פגע בכלכלה
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - עניין של הגיה, רבע תאוותה, שר המשטרה הכושלת והאלימה ויופייה וקסמה    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת ואושר
איתן קלינסקי
מצער, שעובדים בעבודה פיזית קשה אינם נהנים מהזכות האלמנטרית ליום מנוחה לעובד    מצערת העובדה, שקיים סירוב מוחלט לשלם לעובדים עבור ימי מחלה    לחלק משמעותי של העובדים הזרים אין בכלל ביטוח רפואי
יוני בן-מנחם
יורש העצר הירדני חוסיין בן עבדאללה יצא לביקור מדיני ראשון במצרים ונפגש עם הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי. גורמים ירדנים אומרים כי המלך עבדאללה החל בהכשרה מעשית של בנו לתפקיד מלך ירדן בעוד אחיו למחצה, הנסיך חמזה, שהיה יורש העצר, נתון במעצר בית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il