כאשר בית המכירות הפומבית סותבי'ס החל את המכירה הגדולה ביותר של העונה ב-15.11.21, המוכרים – הארי ולינדה מקלואו – לא היו באולם. בני הזוג לשעבר בקושי מסוגלים להיות באותו חדר, ובשנת 2018 פסק בית המשפט שעליהם למכור 65 פריטים מאוסף אמנות המאה ה-20 שלהם במסגרת הגירושין לאחר שישה עשורים של נישואין.
הזרזים המרכזיים של שוק המכירות הפומביות הם שלוש מילים המתחילות באות D: death, debt, divorce (מוות, חוב, גירושין) – מציין אקונומיסט. סותבי'ס זכתה במכירה הזאת כאשר הבטיחה לבני הזוג הכנסה של לפחות 600 מיליון דולר – הסכום המובטח הגבוה ביותר בהיסטוריה של המכירות הפומביות, ומה שנראה כחזרה לשוק השוורים של ערב הקורונה. ההימור השתלם: ההכנסה הייתה 676 מיליון דולר (כולל עמלה), ובחודש מאי תתקיים מכירה נוספת.
שוק האמנות משתנה בשלוש דרכים, ממשיך אקונומיסט. הראשונה היא הקורונה. השתלטותו של פטריק דרהי (בעל השליטה בחברת הוט) על סותבי'ס בקיץ 2019 תמורת 3.7 מיליארד דולר נראתה כטעות קשה כאשר הגיעה המגיפה והמכירות הפומביות פסקו. דרהי נראה כמימוש האמירה המקובלת בענף, לפיה אנשי סותבי'ס הם "מוכרים שמנסים להיות ג'נטלמנים" בעוד אנשי כריסטי'ס הם "ג'נטלמנים שמנסים להיות מוכרים". כעת יש לדרהי, אשר נטל הלוואה של מיליארד דולר למימון העסקה, גישה לפרטיהם של 300,000 מעשירי העולם, וכעת סותבי'ס יכולה למכור להם גם מוצרים רבים אחרים.
ייתכן שעיתוי העסקה יוכח כמדויק. אמנות מודרנית, נתח השוק הגדול ביותר בשוק האמנות, רשמה עסקות בסכום שיא של 2.7 מיליארד דולר בשנה שהסתיימה בחודש יוני. הן סותבי'ס והן כריסטי'ס צופות שמכירותיהן השנה יהיו 4.8 מיליארד דולר ו-5.8 מיליארד דולר (בהתאמה) – כמו בשנת 2019. חלקית נובע הדבר מכך ששני בתי המכירות מתרחבים אל מעבר לאמנות, השעונים והיין המקובלים שלהם. אשתקד מכרה כריסטי'ס דינוזאור ב-31.8 מיליון דולר; השנה מכרה סותבי'ס מכנסי אימון של קניה וסט ב-1.8 מיליון דולר. שתיהן נכנסו לאמנות קריפטו. כל אלו הביאו קונים חדשים, במיוחד מאסיה – השוק הצומח במהירות הגדולה ביותר. מבין 20 הפריטים היקרים ביותר של סותבי'ס השנה, אסיאתים התמודדו על עשרה ורכשו תשעה.
מיריבות לשיתוף פעולה
הדרך השנייה היא ששני בתי המכירות מושכים לקוחות חדשים על-ידי הפיכת המכירות לכיף. בחודש שעבר ארגנה סותבי'ס סוף שבוע בלאס וגאס ל-40 לקוחות, סביב מכירת יצירות של פבלו פיקאסו ב-100 מיליון דולר – כולל טעימות יין ושיחה עם ג'יי לנו על מכוניות ישנות. במסיבה שאחרי המכירה, הדי.ג'יי היה נינו של פיקאסו.
הדרך השלישית והמהותית ביותר היא יחסיהם של בתי המכירות עם גלריות מסחריות וסוחרים פרטיים, שהיו בעבר יריביהם הגדולים. גלריות יודעות היכן היצירות ומה לקוחותיהן רוצים למכור, אך אין להן גישה ללקוחות הצובאים על דלתות בתי המכירות. כעת שני הצדדים עובדים בשיתוף פעולה, כדי למצוא את הקונה המתאים ליצירה ולהפך. לאחרונה שכרה סותבי'ס את נח הורוביץ, מנהל יריד האמנות של בזל, הידוע בקשריו הטובים עם גלריות.
לדברי אקונומיסט, הגישה החדשה של סותבי'ס וכריסטי'ס מסייעת לשני הצדדים של העסקות. כאשר כריסטי'ס מכרה לראשונה קריפטו-ארט בתחילת השנה, כמעט כל 33 המציעים היו פנים חדשות מבחינתה. כמה ימים לאחר מכן רכש יזם היי-טק סיני אמריקני, ג'סטין סאן, ציור של פיקאסו ב-20 מיליון דולר ופסל של ג'יאקומטי ב-78 מיליון דולר.