X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ספרו של הכימאי היהודי-איטלקי פרימו לוי "הזהו אדם?" הוא מהעדויות החשובות ביותר על תשלובת אושוויץ דרכו אל מדף הספרים ואל ההכרה בחשיבותו לא הייתה קלה, מה שמלמד שהתגובה הראשונית אינה בהכרח הנכונה
▪  ▪  ▪
לוי. עדות עוצמתית [צילום: AP]

"'הזהו אדם' נכתב מיד לאחר המאורעות המתוארים בו", סיפר הסופר פרימו לוי בראיון שנערך שנים לאחר פרסום הספר שהוציא את שמו למרחוק – הספר שחשף בגוף ראשון ובקול צלול את זוועות השואה. "Se questo è un uomo" הוא שמו המקורי של הספר, שנכתב באיטלקית. אך לוי כינה את הספר גם "בני הראשון", בן שהתקשה להוציא לאוויר העולם מכיוון שהעולם עדיין לא היה מוכן לכך וכנראה גם לא רצה לשמוע.
לוי נולד בשנת 1919 למשפחה יהודית בטורינו שבאיטליה. ב-1941 סיים בהצטיינות תואר ראשון בכימיה באוניברסיטת טורינו. ב-1943 כבשו הנאצים את צפון איטליה, ולוי, אז כימאי בן 24, הצטרף לקבוצת פרטיזנים. לאחר תקופה קצרה הם נלכדו, ולוי נשלח למחנה המעצר ליהודים פוסולי שליד העיר מודנה. בפברואר 1944 הוא גורש משם עם 650 יהודים נוספים, והם הובלו במשך חמישה ימים בקרונות משא דחוסים לאושוויץ שבפולין. לוי הוגדר ככשיר לעבודה, על זרועו קועקע מספר אסיר, והוא נשלח לעבודות פרך במחנה בונה-מונוביץ (אושוויץ 3). 11 חודשים שרד פרימו לוי במחנה ההשמדה אושוויץ. בספרו "הזהו אדם?" הוא מתעד בבהירות מצמררת את חייו מרגע המעצר ועד שחרורו של מחנה אושוויץ בידי הסובייטים ב-27 בינואר 1945.
"הזהו אדם?" הוא סיפור על הישרדות כמעט מקרית. את הישרדותו של לוי במקום שבו נספו כמיליון יהודים הוא ייחס לצירוף של נסיבות ואירועים הרי גורל. ראשית, לוי מצא חבר ומגן במקום לא צפוי: לורנצו פרונה, פועל איטלקי שהועסק במחנה, הבריח ללוי מדי יום מנת אוכל שנוספה למנה הזעומה שהוקצבה לאסירים. על פועלו להצלת לוי הוכר פרונה ב-1998 (לאחר מותו) כחסיד אומות העולם.

סאגת סירובים בלתי נתפסת
המעבדה של אי.בה פארבן בה עבד לוי, אושוויץ 3

רק במהדורה השנייה והסופית של "הזהו אדם?", שיצאה לאור בשנת 1958, הוסיף לוי כיתוב שמבהיר היכן נכתב הספר: "אביליאנה – טורינו, דצמבר 1945 – ינואר 1947". ובזכות הסיפור "כרום" בקובץ הסיפורים הטבלה המחזורית, שפרסם לוי בשנת 1975, אנחנו לומדים על התנאים שבהם נכתבו זיכרונותיו מאושוויץ – במשרד קטן ורועש במפעל הכימי שבו עבד בעוד עובדים חולפים ובאים ללא הפסקה

נוסף על כך, לאחר תקופה של עבודות פרך הועבר לוי לשמש כימאי במעבדה שבמחנה, וכך נחלץ מהעבודה הפיזית בקור המקפיא ובעינויים, ובמקום זאת שהה במעבדה מחוממת. ולבסוף, זמן קצר לפני הפינוי הכפוי של המחנה עם התקרבות הצבא האדום ממזרח, לוי חלה ואושפז במרפאת המחנה. במנוסתם החפוזה הותירו הנאצים מאחוריהם את האסירים החולים, ובהם גם לוי, בעוד יתר האסירים פונו מהמחנה בצעדת המוות. 80% מהאסירים ששרדו עד אז מצאו את מותם בצעדת המוות שיצאה מאושוויץ. את לורנצו לא ראה לוי שוב. עם שחרור המחנה יצא לוי למסע ארוך ומפרך שנמשך תשעה חודשים עד שחזר לבית משפחתו בטורינו.
האמירה של לוי שספרו נכתב מיד אחרי המאורעות מקפלת בתוכה סיפור מורכב הרבה יותר. ב"הזהו אדם?" אנחנו קוראים שכבר במעבדה החל לוי לשרבט זיכרונות ותיעוד ראשוני מתוך התופת. אך הוא נאלץ להיפטר מהתיעוד, כי ידע שאם ייתפס עם הפתקים הללו ייגזר דינו למוות.
רק במהדורה השנייה והסופית של "הזהו אדם?", שיצאה לאור בשנת 1958, הוסיף לוי כיתוב שמבהיר היכן נכתב הספר: "אביליאנה – טורינו, דצמבר 1945 – ינואר 1947". ובזכות הסיפור "כרום" בקובץ הסיפורים הטבלה המחזורית, שפרסם לוי בשנת 1975, אנחנו לומדים על התנאים שבהם נכתבו זיכרונותיו מאושוויץ – במשרד קטן ורועש במפעל הכימי שבו עבד בעוד עובדים חולפים ובאים ללא הפסקה. מעניין לגלות שהפרק האחרון של "הזהו אדם?", הטרי ביותר בזיכרונו, הוא שנכתב ראשון. למעשה לא הייתה ללוי כל כוונה לחבר ספר, אלא שהזיכרונות שעלו על הכתב התגבשו לסיפור כרונולוגי.
כיום, 75 שנים לאחר שהסתיימה כתיבת הספר, אין מחלוקת שמדובר באחת העדויות העמוקות והחשובות ביותר מתוך אימת השואה, ובוודאי מהמוקדמות שבהן. אבל כאשר לוי ביקש לפרסם את הספר לראשונה, הוא נתקל בסדרת סירובים. סאגת ההוצאה לאור של הספר נשמעת בימינו כמעט בלתי נתפסת.
"הזהו אדם?" כבר היה מוכן לפרסום בתחילת 1947. לאחר ששתי הוצאות כבר דחו אותו, פנה לוי להוצאה הגדולה אינאודי (Einaudi) שבטורינו. אך גם היא החליטה לוותר. אחרי מותו של לוי סיפרה הסופרת האיטלקייה-יהודייה נטליה גינזבורג, ששימשה עורכת בהוצאת אינאודי, על הטעות הנוראה שעשתה כשוויתרה על הספר 40 שנה קודם לכן.

הוצאת ספרים קטנה הסכימה

בהעדר הוצאה שתפרסם את ספרו, החל לוי לשלוח פרקים ממנו לעיתונות, ותוך חודשים ספורים הודפסו שלושה פרקים בשני עיתונים מקומיים באיטליה. לבסוף הספר ראה אור בזכות התערבותה של אנה מריה, אחותו של פרימו לוי. היא שלחה את כתב היד להיסטוריון אלסנדרו גלנטה גרונה, וזה העביר אותו עם המלצה חמה לחברו פרנצ'סקו דה-סילבה, מנהל הוצאת ספרים קטנה, גם היא בטורינו.
דה-סילבה הוא שהעניק לספר את שמו על בסיס אמרה שציטט לוי וכתב כפתיח לספרו (אפיגרף). דה-סילבה פרסם את יצירת המופת בת 198 העמודים ב-11 באוקטובר 1947. לוי התבקש לחבר כמה משפטים עבור העלון שיציג את ספרו לציבור, וכך כתב בו: "ספר זה לא נכתב כהאשמה ואף לא כדי לעורר אימה. המסר הנובע ממנו הוא מסר של שלום: אנשים ששונאים מפירים את חוקי ההיגיון לפני שהם מפירים את עקרונות המוסר".
נראה היה שהשילוב של מוציא לאור חריף ומוכשר כמו דה-סילבה ומחויבותו של סופר מתחיל חדור תחושת שליחות, ישבור את חומת השתיקה שהחלה מתגבשת סביב השואה. אך בפועל הודפסה מהדורה מצומצמת שכללה 2,500 עותקים בלבד של "הזהו אדם?", ומתוכם נמכרו רק כ-1,500. אומנם הספר זכה לביקורת חיובית, אך עדיין לא הפך לרב-מכר. בשנת 1958 הוא יצא במהדורה מורחבת ובעריכה מחודשת בהוצאת אינאודי, אותה הוצאה שדחתה את לוי עשור קודם לכן. הספר המעודכן זכה להצלחה רבה וגם תורגם לשפות נוספות. עד היום העדות הישירה ועוצמת הכתיבה של לוי מעוררות עניין מתמשך בזיכרונותיו של אסיר במחנה ההשמדה אושוויץ.
באפריל 1987 נהרג לוי בנפילה מחלון דירתו בטורינו. לבקשתו, נחקק על מצבתו מספר האסיר שלו באושוויץ. רק שנה לאחר מותו, בשנת 1988, יצאה לאור לראשונה מהדורה עברית של ספרו "הזהו אדם?". הספר ראה אור בהוצאת עם עובד.
בשנת 2018 הוצגה במרכז פרימו לוי בטורינו תערוכה שהוקדשה כולה למהדורה הראשונה והמצומצמת של הספר, שפורסמה בשנת 1947. בבדיקה שנערכה אז אותרו כ-80 עותקים בלבד ברחבי העולם, הנמצאים בידי ספריות ואוספים פרטיים. המרכז החליט לבצע סקר מקיף ולתעד כל מהדורה ששרדה. משמח לדעת שכעת עותק מהמהדורה הראשונה נמצא גם בידי הספרייה הלאומית, וזאת בזכות תרומתו של אספן הספרים תומר דרור.
על חשיבות מסירת עותק מהמהדורה המקורית של "הזהו אדם?" מרחיב אוצר אוסף יהדות בספרייה, ד"ר יואל פינקלמן: "מיד אחרי השואה פרימו לוי התחיל לדבר על נושאים שאחרים פחדו או לא היו מסוגלים לחשוף. המהדורה הראשונה של 'הזהו אדם?' מלמדת אותנו על הרצון של הניצולים להנציח את הזיכרונות שלהם כדי לשכך, ולו במעט, את הכאב האינסופי של האירועים. פעמים רבות סופר שמתקשה לפרסם את יצירתו מתגלה לאחר מכן כיוצר אומן בעל השפעה רחבה. המהדורה הראשונה של 'הזהו אדם?' מוכיחה עד כמה אסור לשפוט יוצר על בסיס ההתקבלות המיידית שלו".

המאמר פורסם במקור ב"הספרנים", בלוג הספרייה הלאומית
תאריך:  29/01/2022   |   עודכן:  29/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"ספר זה לא נכתב כהאשמה ואף לא כדי לעורר אימה"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חשוב לדעת
BS  |  29/01/22 15:53
 
- תוספת למען הדיוק
bs  |  29/01/22 19:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
איתמר לוין
כאשר מעצמות המערב מדברות עם מי שרוצה במוצהר להשמיד את מדינת היהודים; כאשר ברחבי תבל מתרחשים מעשים של רצח עם; כאשר 84 מיליון בני אדם הם פליטים - הדמיון ל-27 בינואר 1945 מעורר חלחלה
מנחם רהט
בשבוע שעבר מלאו 80 שנה לוועידת ואנזה שבה תואם הפתרון הסופי, ואתמול ציין העולם את יום השואה הבינלאומי    זה הזמן להתבונן בקטסטרופה מזווית אחרת ושמה סנט לואיס
איתמר לוין
סטיוארט אייזנשטט, שפעל יותר מכל אדם אחר בארה"ב להשבת רכוש קורבנות השואה, מסייע כעת למשפחה יהודייה הנתבעת להשיב רכוש שדוד - מדווח ניו-יורק טיימס
שושנה ויג
באותו מעמד כשהילדים אייזיק ואהרון עומדים ברחבת בית הכנסת של הכפר הם מבחינים כיצד השוחט הביריון תופס את אחד מן החיילים הנאצים ומושך אותו עימו אל האש
יפעת גדות
תליוני "שמע ישראל" התגלו באזורי ההתפשטות שלפני הכניסה לתאי הגזים, ובסמוך לאחד הקברים ההמוניים    יורם חיימי, ארכיאולוג רשות העתיקות: "קוראים לציבור לשתף איתנו מידע"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il